Тема: Йти в розвитку

Початок нового року традиційно пов’язується з новими очікуваннями, можливостями та планами щодо розвитку ринку юридичних послуг. Низка викликів — від пандемії до економічної кризи — змушують терміново шукати нові підходи та рішення. Тож яким вбачають цей розвиток у 2021 році провідні юридичні компанії? Чого очікувати у найближчому майбутньому? Як побудувати системний розвиток? Над цими та іншими питаннями розмірковують учасники нашої дискусії

Як сьогодні юристи, партнери, команди реалізовують можливості для розвитку всередині компанії? Якою є зараз динаміка ринку щодо побудови кар’єри? Як вибудовуються «професійні ліфти» у вашій юрфірмі? Як виростити «свого» співробітника, який поділятиме внутрішні політики фірми в майбутньому?

Тетяна ОХРІМЧУК, адвокатка у кримінальному праві та процесі, к.ю.н., керуючий партнер АО Jherson Group

 

Розвиток і тренди юридичного ринку, як і практично будь-якого консалтингового сегменту бізнесу, напряму залежать від низки важливих чинників. Зокрема, це політичний та економічний вектор розвитку держави, а також ситуація на міжнародній арені.

У доволі непростих нинішніх економічних умовах, які суттєво похитнулись через пандемію COVID-19, юридичному бізнесу доводиться стикатись з новими викликами та освоювати не завжди очікувані горизонти. Зокрема, юридичний бізнес почав поступово переходити в онлайн-режим роботи. Не можна говорити, що саме епідемія коронавірусу стала основною причиною цього, адже процес був запущений приблизно за рік до введення карантинних обмежень. Однак пандемія тільки прискорила цей перехід і не всі встигли вскочити в швидкий потяг змін.

Напрями розвитку юридичного ринку також частково пов’язані із ситуацією в країні та світі. Чималої популярності набирає кримінальна практика та практика захисту бізнесу, але не можна говорити, що це основні тренди нового року. Ще з минулого року лідируючі позиції також зберігає практика міжнародного розшуку. Очікується, що в цьому році тенденції будуть збережені, а перехід в онлайн тільки посилиться.

На мою думку, компаніям важливо пристосовуватись до викликів сучасного світу. Саме від уміння трансформувати юридичний бізнес в ногу з часом та можливості надавати актуальні послуги залежить його успіх розвитку. Юридичний ринок змінюється не лише в Україні, але й у всьому світі, а разом із ним і потреби клієнтів.

Микола КОВАЛЬЧУК, старший партнер ЮК L.I.Group, адвокат, арбітражний керуючий

 

Розвиток юридичної компанії та роботу менеджменту в організації всього колективу можемо умовно поділити на декілька важливих складових. Перш за все, до управління проєктами повинні залучатися юристи, які дійсно є досвідченими експертами у відповідних практиках. Щонайменше, такі юристи повинні мати стратегічне бачення та вміти правильно розподіляти етапи робіт і добре орієнтуватися у пріоритетних питаннях, бути мультизадачними. Молодші юристи ж повинні допомагати керівникам проєктів, виконуючи документарну та стратегічну роботу, без якої проєкти не рухатимуться вперед. Результатом такої співпраці стане успішна реалізація будь-якого проєкту. Можна сказати, що це класичний алгоритм розвитку будь-якої юридичної компанії, який завжди успішно працює. Інакше досягти високих результатів складно, адже один юрист буквально не спроможний одночасно бути фахівцем у всіх сферах.

Тож у нашій компанії ми розподіляємо завдання по справах ­клієнтів за принципом сильних керівників проєктів і залучаємо в них юристів за їхніми сильними сторонами і знаннями в практиках.

Успішна компанія — це кваліфікований та досвідчений колектив. Є декілька основних напрямів залучення ефективних людських ресурсів у свою компанію. Ви можете їх брати на роботу відразу після закінчення навчання та фактично виховувати з нуля. З іншого боку, як альтернатива можна працювати з уже досвідченими фахівцями, які мають уявлення, куди рухатися та можуть принести користь компанії. Обидва варіанти сьогодні активно застосовуються на ринку, як і в L.I.Group.

Проте для встановлення максимальної лояльності юристів до компанії саме навчання та виховання спеціаліста дає найкращий результат. Такі фахівці більш інтегровані в команду юридичної компанії і я вважаю, що саме такий сценарій веде до отримання співробітника, який завжди поділятиме внутрішні політики компанії. Та й, власне, це добра справа, коли ти допомагаєш молодим фахівцям знайти своє покликання в житті і зайняти гідне місце у професійній спільноті.

Професійне зростання є невід’ємною складовою будь-якого юриста. На мій погляд, у цьому питанні також має проводитись системна робота. Філософія нашої команди полягає в тому, щоб не зав’язувати роботу з клієнтами виключно на партнерах, а й давати можливість досвідченим юристам також розвиватися в цьому напрямі. Тобто, ми надаємо своїм фахівцям можливості працювати з наявними клієнтами, залучати нових та рости від посади юриста до партнера чи радника.

Зважаючи на можливості, надані кожному співробітнику нашої компанії, кожен має змогу професійно зростати, перейняти дос­від старших колег, багато чому навчитись та отримати власне уявлення у багатьох питаннях, у тому числі й аспектах управління юридичною фірмою. Звісно, час диктує свої правила та нові методи роботи, на що також важливо звертати увагу, якщо є бажання розвивати компанію.

Чи змінилися сьогодні поточні потреби клієнтів? Які можливості мають пропонувати клієнтам юридичні компанії для задоволення їхніх наявних та майбутніх потреб? Які канали взаємодії з клієнтом потрібно розвивати для ведення успішного бізнесу? Яку комунікацію розвивати в роботі з клієнтом, на яких ключових напрямах варто зосередитись?

Олег МАЛЬСЬКИЙ, партнер, керівник практики корпоративного права та M&A, керівник практики міжнародної торгівлі, керівник практики Compliance МЮФ Eterna law

 

Розвиток відносин юриста та клієнта є, напевно, основною складовою юридичної професії. Адже клієнт і юрист — два абсолютно взаємозалежних один від одного суб’єкти. Як і клієнт має певні потреби, які може задовольнити юрист, так і юристу потрібен клієнт для заробітку. Відповідно, відносини та комунікація між юристом та клієнтом займають основоположну частину на рівні з професійними знаннями ведення юридичного бізнесу.

На сьогодні потреби клієнтів, звичайно, змінилися. Перш за все це спричинено пандемією та економічними змінами. Клієнти наразі зацікавлені в найбільш практичному та ефективному вирішенні своїх поточних завдань. Досить мало клієнтів сьогодні готові думати стратегічними перспективами та довгостроковими цілями, більшість із них зорієнтовані на сьогодення та вирішення поточних нагальних проблем. Усе більше і більше взаємодія з клієнтом відбувається завдяки онлайн-зустрічам, що неймовірно ускладнює комунікацію, адже особистий контакт та можливість проведення зустрічей у більш неформальних локаціях завжди зближують. Зустрічі онлайн не дозволяють вибудувати з клієнтом близьку комунікацію чи навіть викликати людську симпатію у достатній мірі. Основ­ний предмет, на якому варто зосередити увагу в комунікації з клієнтом, — потреби, але треба враховувати той факт, що клієнт може бути необізнаним в останніх тенденція і трендах, запропонувавши тоді варіанти, про які він не знає, але які вже є тенденцією на ринку. Такий підхід — надзвичайно цінний для клієнта. Перш за все треба зрозуміти, які потреби на сьогодні є у самого клієнта, а вже потім запропонувати йому необхідне рішення. За нинішньої ситуації на ринку треба зрозуміти, що послуги, які надає юрист клієнту, мають бути цінними, тобто мати економічний зміст, ефект і однозначну перевагу. За ці послуги клієнт повинен заплатити менше, отримавши при цьому максимальний економічний ефект. Тільки в такому випадку клієнт справді зрозуміє всю вигоду від взаємодії з юристом.

На цьому етапі варто максимально зосередитись, адже дуже багато клієнтів сприймають юриста як максимально затратну частину. Якщо ж юрист зможе переконати клієнта у доцільності своїх послуг, взаємодія і комунікація вибудовується в сприятливих тонах, адже в цій ситуації у виграші обидві сторони. Виграє юридичний радник, отримавши гонорар, виграє клієнт, отримавши цінну пораду чи послугу, яка в результаті приносить йому прибуток.

Сергій ЛЮБЧЕНКО, юрист ЮФ VDA GROUP

 

Сучасний юридичний бізнес уже не складається із суто юридичних послуг. Швидше за все, це поєднання юридичної, технологічної та бізнес-експертиз.

Команди, які містять у собі такий симбіоз, можуть швидше вирішувати запити клієнтів за меншими витратами. Зосередженість на такій «комбінації» дасть змогу юридичним фірмам утримувати низькі витрати та комплексно задовольняти очікування клієнтів, продовжуючи розвивати свій бізнес. Враховуючи те, як юридичний ринок продовжує адаптовуватися до наявних змін у галузі внаслідок пандемії, такий підхід на цей момент є більш ніж актуальним.

Незважаючи на те, що більшість партнерів юридичних фірм хочуть інновацій, орієнтованих на технології, клієнти потребують нових підходів у всіх аспектах надання юридичних послуг, якими б вони не були. Це можуть бути чи то нові структури fees, чи нові структури самих «пакетів послуг», або навіть просто інші способи комунікації. Потрібно шукати прості способи вдосконалити позитивний досвід клієнта та виділятися серед конкурентів. Іноді недорогі або навіть безкоштовні інновації можуть допомогти витримати неблагополучні часи та прокласти шлях до більш значущих інновацій, коли настане час. Так, пандемія та дистанційна робота робить такий пошук складнішим, але все можливо за допомогою технологій.

У міру того, як технології продовжують розвиватися, треба розвивати і методи роботи юридичної фірми. Наприклад, правники, які використовують інструменти управління проєктами, подібні до Teams, Trello або Slack, усвідомили нову конкурентну перевагу, оскільки на цей момент, працюючи дистанційно, такі інструменти сприяють продуктивності та ефективності у спілкуванні зі своєю командою.

Але, звісно, розвиваючи технології, не треба забувати про найголовніше — кінцевий результат та якість роботи. Ніякі технології не допоможуть у розвитку бізнесу чи взаємовідносин із клієнтами, якщо команда не готова до додаткового навантаження, аби досягти екстрарезультату і перевершити очікування клієнта.

Чи змінилися сьогодні поточні потреби клієнтів? Які можливості мають пропонувати клієнтам юридичні компанії для задоволення їхніх наявних та майбутніх потреб? Які канали взаємодії з клієнтом потрібно розвивати для ведення успішного бізнесу? Яку комунікацію розвивати в роботі з клієнтом, на яких ключових напрямах варто зосередитись?

Дмитро Коноваленко, адвокат, експерт з питань міжнародного розшуку каналами Interpol, старший партнер АО Jherson Group

 

Ми живемо в цікавий час та маємо прекрасну можливість спостерігати за зміною багатьох сфер життя, багато з чого раніше можна було побачити лише в кіно. Юридичний ринок не став винятком, адже виклики сучасного світу не оминули його стороною. Йдеться про епідемію COVID-19, яка фактично перевернула роботу всіх сфер бізнесу та прискорила перехід на дистанційне обслуговування. Саме прискорила, адже тенденції цього були помітні ще до карантинних обмежень.

Віртуальні юристи вже не є чимось унікальним та незвичним. Сьогодні можна навіть подати заявку на реєстрацію документів чи їх складання в режимі онлайн, на що раніше було потрібно відвідати кілька інстанцій.

Онлайн-юристи надають гнучкість у підході до багатьох питань. Що стосується клієнтів, очевидно, що в таких умовах їхні потреби також зазнають значних змін, стаючи більш специфічними. Зок­рема, практика показує зменшення терпимості клієнтів до виконання юридичних завдань. Вони бажають отримувати швидкі та високоякісні рішення і не витрачати при цьому значних коштів. Крім того, все більше споживачі шукають не юридичну фірму, а конкретного юриста. Тренд персональної репутації юристів помітний уже кілька років і він тільки посилюється, незважаючи на те, в якій би поважній компанії він не працював.

Потреби клієнтів ведуть до адаптації юридичного бізнесу, і це нормальний процес. Компанії всіма силами намагаються зміцнити свої позиції на ринку та у конкретних правових галузях. У багатьох випадках ефективність роботи значно підвищується, адже дистанційне обслуговування економить час та надає комфортний режим.

-->