№02 Лютий 2016 року → До справи

Особистість: Інвестиційна стратегія Оксани Крижанівської

Юридичні фірми сьогодні змушені активно шукати та розробляти перспективні напрями, пропонувати клієнтам нестандартні рішення та активно застосовувати нові методи роботи й управління. Про те, що сьогодні потрібно для успіху на ринку, «УЮ» говорив із адвокатом, партнером ALEXANDROV&PARTNERS Оксаною КРИЖАНІВСЬКОЮ

Пані Оксано, ви спеціалізуєтеся на супроводі інвестицій. Чому обрали саме цей напрям?

Бо супровід інвестицій потребує не лише юридичних знань. Це — комплексна робота, яка поєднує юриспруденцію, менеджмент, стратегічне планування, роботу з людьми та PR. Загалом найцікавішими для мене є проекти, в яких ти відповідаєш за увесь проект, управляєш ним. Тож кожен інвестиційний проект — це бізнес-виклик.

Тішить, коли клієнт ставить завдання, передає тобі в управління проект на етапі становлення, ти його виводиш на рівень, потрібний клієнтові, а він потім приходить до тебе вже з новим проектом.

 

Які проекти зі своєї практики можете охарактеризувати як найцікавіші? І у яких сферах спостерігається найбільший попит на інвестиційні проекти на цей момент?

Серед реалізованих проектів відзначу відкриття першого в Україні ресторану KFC в Ocean Plaza в Києві, супровід першої офіційної значної інвестиції українського інвестора в економіку Німеччини — придбання клієнтом активів німецького підприємства Billhoеfer Maschinenfabrik GmbH & Co. KG, концентрацію великих агробізнесів, а також виведення нових брендів на ринок України. Зокрема, цікавим було консультування клієнта щодо відкриття магазину De Beers в Києві.

Наразі отримуємо багато запитів, пов’язаних з інвестуванням в аграрний сектор економіки. Приміром, я щойно завершила юридичний висновок щодо реструктурування агрохолдингу з метою залучення інвестицій. Власне, саме інвестиції в агробізнес вважаю безмежним полем для роботи та чудових проектів.

 

Вимоги клієнтів до своїх юридичних радників останнім часом стають дедалі жорсткішими. Отже, чого сьогодні хоче клієнт? Які вимоги висуває та яких послуг здебільшого потребує?

Клієнтам завжди потрібно, щоб їхній бізнес ефективно працював та приносив прибуток. Тому будь-яке завдання клієнта спрямоване на досягнення саме такого результату.

Для нашої компанії актуальними є звернення, за яких клієнт передає проект повністю під наше управління, ставить завдання та отримує готовий результат. Причому винятково про юридичні послуги не йдеться — такі проекти пов’язані з управлінням бізнесом та його розвитком. Якщо є потреба, співробітник нашої компанії стає фактично директором підприємства клієнта та бере на себе управління цим підприємством, виводячи його на рівень, необхідний клієнтові.

Так, наприклад, було з відкриттям першого ресторану KFC в Києві, який ми супроводжували. Мені довелося виконувати обов’язки директора підприємства та повністю реалізовувати проект, ставши навіть фахівцем з питань електрики та вентиляції. Річ у тім, що технічний бік проекту супроводжували декілька менеджерів з Австралії, які працювали з брендом раніше. На одному з фінальних етапів проекту я отримала листа від австралійського менеджера з копією на всіх учасників проекту, в якому йшлося про те, що відкриття ресторану неможливе, оскільки вентиляційна та електрична системи торговельного центру, як виявилося, не можуть забезпечити потрібних потужностей для ресторану.

Щоб врятувати проект, нам довелося швидко встановлювати контакт з організацією, яка проектувала торговельний центр, вивчати особливості електропроводки та системи вентиляції будівлі і споживчі потужності всієї техніки. У результаті KFC в Ocean Plaza успішно приймає відвідувачів. А клієнт у листуванні з одним із своїх контрагентів представив мене так: «Це — Оксана, наш спеціаліст з питань електрики та вентиляції і наш юрист».

Ця ситуація якнайкраще свідчить про те, що юристу мало бути фахівцем лише з правових питань. Для досягнення успіху треба ставати фахівцем буквально в усьому.

 

Сьогоднішній ринок, окрім успіхів у власне юридичній практиці, потребує від керівників юридичних фірм також суттєвих управлінських та маркетингових зусиль. Що, з вашого досвіду, потрібно для побудови успішного юридичного бізнесу?

Вважаю, що бізнес можна зробити з усього. Буде він успішним чи ні, також видно одразу. Усе залежить від того, чи вкладаєш ти у нього душу, чи пропрацьовуєш кожну дрібницю, яка пов’язана з твоїм бізнесом.

У мене є свій, простий та швидкий ідентифікатор якості виконання завдання юристом. Я ставлю йому запитання: «Тобі подобається результат?». Повірте, по реакції юриста одразу видно якість виконаного. Ми намагаємося працювати так, щоб очі горіли. Також готові пройти «зайву милю» для клієнта. І це працює, працює на 100 % і завжди.

Безвихідних ситуацій не буває. Питання лише в тому, які ризики супроводжують те чи інше рішення. З першого року роботи юристом я засвоїла, що результат, який ти отримуєш, пропорційний докладеним зусиллям.

Понад сім років у роботі нашої компанії був «сплячий» інвестиційний проект, який з’їдали судові спори та конф­лікти. Довгих сім років ми вперто його відстоювали і, маю сказати, pro bono. Інвестори боялися вкладати кошти у такий проблемний проект. Але бачення цілі та наполеглива праця дали свій результат. Три роки тому проект одночасно зацікавив таку кількість інвесторів, що мені спершу навіть важко було запам’ятати зацікавлених, доводилося ідентифікувати їх за кольорами піджаків. «Гидке інвестиційне каченя» перетворилося на найбільшу житлову забудову у Києво-Святошинському районі з площею забудови понад 100 000 м2 на близько 8 га землі.

Також не можу не згадати випадок, коли до нас звернувся клієнт з безнадійним проектом, від якого вже відмовилися кілька юрфірм. Мав місце конфлікт з банком і на момент нашого знайомства з клієнтом уже було звернено стягнення на предмет іпотеки — об’єкт незавершеного будівництва, один з найбільших торговельних центрів АР Крим. Клієнт звернувся з тим, щоб не боротися, а просто правильно оформити розрив відносин з банком. Проте не боротися нам було не цікаво. Тож за рік клієнт отримав партнерство з банком та додаткове фінансування від того самого банку у розмірі понад 5 млн доларів. Зараз цей торговельний центр успішно працює.

 

Який результат для вас є ідеальним у завданнях, що виконуються?

Добре пропрацьований та креативний. У нашій компанії є розпорядження, яким забороняється вживання слів «неможливо», «не можна», «не хочу» та подібних демотиваторів. Можливо все, і вихід є з будь-якої ситуації, юридичні дива — це невід’ємний результат хорошої роботи. А креатив — прикраса будь-якої справи. І він потрібен не лише у PR.

Якось одному з наших клієнтів необхідно було обґрунтувати, що дві різні групи компаній є фактично однією групою. Навіть клієнт не вірив в успіх, але із ALEXANDROV&PARTNERS він був упевнений, що ми щось вигадаємо. І ми справді вигадали. Сама здивувалася, як у мене холдинги об’єдналися в один через 7 % акцій.

Креативом була приправлена ще одна історія. Клієнт вів ремонтні роботи в одному з торговельних центрів столиці. У приміщенні необхідно було вирівняти підлогу, її, відповідно, було залито бетонною сумішшю. Стикові плити самого торговельного центру, як виявилося, мали приховані дефекти. За ніч бетон протік між стиками плит у магазин на нижньому поверсі. Це був бутик шуб. Оскільки шуби в бетоні не є ходовим товаром, резонанс конфлікту можливо уявити. Проте трішки креативу і… клієнт сплатив власнику бутика близько 30 тис. грн моральної шкоди. Пошкоджені шуби, як виявилося, були з попередніх колекцій та продавалися дуже складно, а бетон пошкодив здебільшого рукава виробів. Тому шуби були перешиті в жилети і в результаті швидко розпродалися. Ми цю справу в офісі жартома називаємо «бетонний креатив».

 

А яким є ваше особисте найбільше досягнення за минулий рік?

Знаєте, чимало змін було і в професійній діяльності, і в особистому розвитку. Проте досягненням з перспективами вважаю те, що я мала честь очолити Комісію з питань інвестицій ICC Ukraine. Це — можливість займатися улюб­леною справою, причому під егідою всесвітньовідомої організації. Це — велика честь та велика відповідальність. Ми вже активно працюємо над залученням іноземних інвестицій у перспективні галузі нашої країни, а також над популяризацією товарів українського виробника за кордоном.

 

Як партнер юридичної фірми, які якості вважаєте необхідними для того, щоб дорости до цієї позиції?

Чітка мета (людина має знати, куди вона рухається та навіщо), бажання досягти цієї мети, вміння невтомно працювати та високі моральні якості. Партнер юридичної компанії, як і будь-який юрист, — це не юридичний підручник з всебічними правовими знаннями на «відмінно». Хороші освіта та багаж юридичних знань — це лише вхідний квиток до світу юридичного бізнесу.

За десять років роботи мені не раз доводилося бачити яскраві приклади того, як людина з посередньою юридичною освітою, на яку мало хто зробив би ставку, але з палким бажанням досягти успіху завдяки своїй працездатності справді стає гідним прикладом для наслідування.

Тому для досягнення успіху рецепт один у будь-якій сфері: ставити мету і працювати, працювати, працювати.

 

Партнер юридичної компанії — це пік кар’єри?

Партнер юридичної компанії — це відповідальність за людей, які працюють у цій компанії, та проекти. Якщо бізнес не розвивається, то він деградує. Це динамічна система, яка не може стояти на місці та випромінювати стабільність, вона, щоб бути успішною, має лише розвиватися.

Відповідно, щоб бізнес процвітав, потрібно, щоб розвивалися і його лідери. Тому бути партнером юридичної компанії — це весь час розвиватися самому та розвивати всю команду.

В ALEXANDROV&PARTNERS ми значну увагу приділяємо розвитку кожного співробітника. Ніхто не стоїть на місці, розвиваються всі: починаючи від секретарів і закінчуючи партнерами. У нас є особисті програми розвитку та колективні, частину цілей люди досягають самостійно, частину — за допомогою бізнес-тренерів, викладачів, інших фахівців.

Пропрацювавши десять років у режимі постійного вдосконалення, я вже не уявляю, як це просто працювати без так званого домашнього завдання, без обдумування того, як поліпшити безліч деталей та процесів.

До речі, ми заохочуємо наших співробітників не лише до професійного розвитку, а й до особистісного. Нам важливо, щоб у компанії працювали люди з високими моральними якостями.

Що стосується партнерства, то це ще й чудова база для ведення альтернативних бізнесів. Бути партнером юрфірми надзвичайно цікаво, але набагато цікавіше створювати бізнес, розвивати його та отримувати плоди від гарної роботи.

 

Ви отримуєте задоволення від своєї роботи?

Звичайно. Якщо свою роботу не любиш, про хороший результат можна забути. До кожного проекту ставлюся, як до власного бізнесу. Клієнти це бачать і цінують.

Узагалі бути юристом — це цікаво, а часто навіть ­весело.

 

Весело? У вашій роботі часто трапляються кумедні ситуації?

Ви знаєте, почуття гумору — це обов’язкова риса для юриста. Для кожного юриста, а не лише для фахівця з кримінального права. Гумор рятує не лише у повсякденній роботі з членами команди, а й у роботі з клієнтами.

Колись один із наших юристів випадково підписався у статті як керуючий партнер. Стаття так і вийшла у друк. Ми всім колективом посміялися й ще довго зверталися до винуватця як до керуючого партнера. У нашому колективі, в принципі, завжди весело. Казуси бувають у всіх і це вже рішення партнера, як до них ставитися.

Клієнти також часом приносять нам теми для жартів. Так, директор одного агропідприємства найняв організацію, щоб та покропила поле кукурудзи від шкідників. Що було з пілотом, ми до цього часу не знаємо, але покропив він не поле, а сусіднє село. Ситуацію успішно вирішили, але покроплених людей та їхнє здоров’я шкода.

Багато казусів трапляється з клієнтами, які самі знають, що, як та коли їм потрібно робити. Кілька років тому до нас звернувся такий самостійний підприємець. Він мав судовий спір у господарському суді та вирішив самостійно встановити контакт з суддею. Встановив, тільки суди переплутав, замість господарського попрацював з цивільним, в якому була справа з таким же номером. До нас прийшов з питанням «А що тепер робити?». І сміх, і гріх.

 

У ALEXANDROV&PARTNERS офіс розташований у досить незвичному місті. Для вашої компанії це плюс чи мінус?

Чесно кажучи, я спочатку сама до офісу за містом не могла звикнути. Після переїзду ще довго їздила по карті. Клієнти іноді й досі губляться. Дві зими тому допізна запрацювалася, якраз була хуртовина, тож опівночі серед поля застрягла в сніговому заметі. У нагоді стало почуття гумору.

Але це дрібниці. На сьогодні не уявляю роботу в цент­рі міста. Місце розташування нашого офісу має набагато більше плюсів, аніж мінусів. До речі, віддаленість офісу, відеоспостереження по всій території забезпечують додаткові умови конфіденційності для гостей компанії.

Багато хто з наших клієнтів та партнерів, дивлячись на наш офіс, також замислюються про зміну локації. Цей факт говорить сам за себе.