PR: Колективний імпульс

Алеся КОСМИНА

Однією з основних складових успішного бізнесу є вдало підібраний колектив, у якому вітає командний дух та ефективно налагоджені внутрішні комунікації. Але для того, щоб зробити команду з абсолютно різних людей, потрібно докласти деяких зусиль

Внутрішній PR має для розвитку бізнесу не менше значення, аніж зов­нішній, адже кожен співробітник повинен почуватися потрібним та важливим членом команди. Зрозуміло, що корпоративна культура може успішно жити і без зайвого втручання, але рано чи пізно її розвитком потрібно починати керувати. Інакше атмосфера в колективі з часом може перетворитися на не зовсім здорову.

Операція «мотивація»

На думку pr-менеджера маркетингової агенції Pulse Катерини Тарасенко, юридичній компанії якісний внутрішній PR просто необхідний. «Специфіка юридичного бізнесу накладає відбиток: юридична практика завжди пов’язана з конфіденційністю, і далеко не завжди всі співробітники компанії знають про те, чим саме займаються інші департаменти, — говорить вона. — Але така скритність хороша до певної міри — невідомість завжди створює чудовий ґрунт для поширення чуток і пліток, тому одна з потужних функцій внутрішнього PR — підтримувати певний рівень інформованості співробітників про життя компанії. Люди мають бути в курсі подій».

Керівник департаменту АФ «Грамацький і Партнери» Олександр Коваль додає, що будь-якій юридичній фірмі внутрішній PR необхідний також як мотиваційна складова HR. І потрібен він не лише для формування та розвитку корпоративної культури, філософії фірми (ідей, поглядів, цінностей, що визнаються й підтримуються всіма працівниками фірми), але й для відчуття керуючим партнером «зворотного зв’язку» — психоемоційних настроїв працівників, активного залучення останнього в корпоративні процеси.

«Адвокати — яскраві представники «креативного класу», управління якими ускладнене високим рівнем автономності, індивідуальності тощо, — вважає пан Коваль. — Відтак, матеріальна мотивація працівників юридичної сфери має йти завжди поряд із нематеріальною: кожен адвокат бажає думати, що працює в найкращій фірмі — найкращій хоча б у певній сфері чи за певним значущим критерієм з багатьох. Цю функцію великою мірою й виконує внутрішній PR. Колективу юристів, поєднаному певною корпоративною культурою та особистими ідеалами, необхідна не просто інтуїтивно зрозуміла спільна ідея, а цілком вербалізована формула позиціонування цієї спільноти зовні: хто ми, які професійні та суспільні цінності сповідуємо, чим вирізняємося з-поміж конкурентів і колег?»

Спілкуйся легко

За словами PR-менеджера київського офісу міжнародної юридичної фірми Noerr Наталії Кривицької, для ефективності внутрішніх комунікацій важливо, в першу чергу, сформувати максимально невимушену та доброзичливу обстановку в колективі, без зайвого офіціозу та формальностей.

«Це ефективно і для оперативності зв’язку, і для працездатності персоналу — вони мають сприймати своїх колег з інших департаментів або навіть керівництво не як людей з далекої планети, а як партнерів, які разом з ними працюють для досягнення спільної мети, тобто успіху компанії. І це справді працює», — вважає Наталія Кривицька.

У той же час вона відзначає, що українським компаніям це не притаманно: «Вони віддають перевагу дотриманню субординації та намагаються підпорядкувати комунікацію певній процедурі. А потім десь на корпоративному заході, коли керівництво святкує на рівних з підлеглими, дуже відчувається, як людям ніяково і як їм важко позбутися напруження повсякденного спілкування. І це зводить до нуля всю роботу фахівців внутрішнього PR».

Катерина Тарасенко також підкреслює важливість створення керівництвом юридичної фірми сприятливих умов для постійного спілкування співробітників між собою, у тому числі й неформального. Але в той же час радить і не забувати про інформування співробітників про життя компанії за допомогою внутрішнього сайту, регулярних корпоративних бюлетенів тощо.

Зокрема, вона вважає хорошим інструментом корпоративний бюлетень, в якому можна писати про розпочаті та завершені проекти, плани, досягнення і всі новини в компанії, включаючи нові призначення, дні народження тощо. «Правда, тут є одна притичина: як змусити людей це читати, — зауважує вона. — На жаль, сумний досвід показує, що, з головою поринувши у свою роботу, люди таку інформацію просто ігнорують як білий шум: «Так, бачив, прийшло щось на пошту, але не було часу поглянути». На жаль, і не буде».

На думку пані Тарасенко, варіантів рішення тут два: робити такі бюлетені справді цікавими, а не формальними звітами (тут треба буде покреативити), а також надихати та виховувати в людях таку лояльність до фірми, що будь-яка інформація про неї стає для них по-справжньому важливою, і кожне досягнення вони сприйматимуть як предмет особистої гордості. Але останнє вже питання до працедавця, а не до піарників. «Піар на тлі слабкого менеджменту і зверхнього ставлення до співробітників матиме яскраво виражений зворотний ефект», — відзначає вона.

Не перетворити PR на спам

Наталія КРИВИЦЬКА,
pr-менеджер ЮФ Noerr

Внутрішній PR надзвичайно важливий, оскільки виконує функцію мотивації працівників до роботи, сприяє створенню та зміцненню командного духу, корпоративної культури. З одного боку, завданням внутрішнього PR є інформувати співробітників про досягнення компанії, новини ринку та надавати іншу важливу і корисну інформацію. З іншого — тримати в курсі новин всередині компанії як формальних (кадрові зміни, нові вакансії тощо), так і неформальних (корпоративні заходи, привітання з Днем народження, тренінги для персоналу, особисті досягнення членів команди тощо).

У МЮФ Noerr (м. Київ) ми намагаємося включити у внутрішній PR усі вищезазначені елементи, аби були виконані одночасно інформаційна та мотиваційна функції. При цьому дуже важливо не «перегнути», щоб не перетворити PR на спам. Але маю сказати, що наразі ми вдало тримаємо баланс.

Основоположні правила

Олександр КОВАЛЬ,
керівник департаменту АФ «Грамацький і Партнери»

Уже понад чотирнадцять років АФ «Грамацький і Партнери» ретельно опікується заходами внутрішнього PR. Так, в адвокатській фірмі із самого моменту її заснування існує два основоположних правила: 1)?однакове розуміння, сприйняття і визнання кожним працівником місії компанії, вираженому в її Меморандумі, та 2)?бездоганне знання й дотримання корпоративного кодексу поведінки.

В АФ «Грамацький і Партнери» завжди благоприємна тепла і дружня атмосфера в колективі. Цьому сприяють давно запроваджений і випробуваний часом спосіб комунікації працівників як між собою, так і з керівництвом, внутрішня політика фірми у відзначенні індивідуальних професійних досягнень працівника, ставленні до його сім’ї, до відзначення важливих у його житті подій, до його індивідуальних досягнень поза офісом, до удосконалення й усебічного розвитку його і як професіонала, і як особистості. Багато зусиль наша компанія докладає до організації та проведення спільних заходів: святкувань разом із сім’ями працівників корпоративних свят, спільного корпоративного відпочинку в широкому колі як у межах країни, так і за кордоном, проведення масштабних корпоративних заходів. Усе це сприяє тому, що на роботі працівник не вимушений бути кимось, він є самим собою з усіма своїми чеснотами та вадами, які бачать не лише його друзі та колеги, а й він сам, що не припиняє його щоденну внутрішню боротьбу із самим собою — у постійному самовдосконаленні. Саме тому, провівши разом більшу частину робочого дня, ми все ще залишаємося цікавими один одному.