Тема: Справи сімейні

Максим ЛЕБЕДЄВ,
керуючий юрист ЮФ GOLAW

У світовій практиці сімейні та мультисімейні офіси посідають особливе та упевнене місце на ринку консалтингових послуг. Українські family offices мають свою специфіку і дещо відрізняються від офісів з країн, які мають давні бізнес-династії та значно масштабніші проекти. Про українські особливості сімейних офісів та перспективність цього напряму для вітчизняних юрфірм — у фокусі «УЮ»

Невизначеність терміна «сімейний офіс» навіть на міжнародному рівні призводить до того, що значна кількість юридичних фірм спекулюють і пропонують звичайний пакет юридичних послуг під обгорткою family office.

Пропозиція від українських юридичних фірм має здебільшого щось схоже на мультисімейний офіс із обмеженим набором сервісів. Безперечно, такі послуги не варто плутати з надзвичайно цікавою та складною концепцією сімейного офісу, яку було розроб­лено в Америці для управління величезним капіталом заможних родин.

Очевидним є також те, що юридична фірма не може надавати послуги single family office, адже така модель передбачає створення окремої організаційної структури лише для однієї родини, і в такому варіанті фірма може лише виступати як зовнішній юридичний радник такого офісу. Варто зазначити, що в деяких країнах, зокрема США, є окреме регулювання та вимоги до компаній, що надають зазначені послуги. Здебільшого це пов’язано з інвестиційним консалтингом, який є невід’ємною частиною сімейного офісу.

Утім, проблема полягає ще й у тому, що організаційна форма сімейного офісу може бути різною. У деяких випадках під окрему родину створюється юридична особа, яка здійснює управління активами, інколи таку функцію може брати на себе провайдер пос­луг сімейного офісу через оформлення трастових відносин. Можливі також варіанти, за яких не створюється корпоративна структура, а сімейний офіс є лише командою внут­рішніх консультантів і зовнішніх провайдерів, кожен із яких здійснює свою функцію, проте встановлюється певна ієрархічна модель.

Враховуючи такі підходи до організації сімейного офісу, в Україні надзвичайно важко побудувати гнучку модель управління, адже, для прикладу, наше законодавство навіть не передбачає поняття «траст». Саме тому вирішенням питання може бути структурування офісу через іноземні корпоративні структури.

 

Зберегти та примножити

Захист і примноження капіталу, управління комерційною і житловою нерухомістю, податкове планування та ведення бухгалтерської звітності, благодійність і цілодобова консультаційна підтримка з усіх питань, що стосуються безпеки та добробуту респектабельної сім’ї — це тільки частина того, з чим може допомогти сімейний офіс. І головна його перевага полягає у тому, що всі ці послуги надають найкращі в своїх галузях фахівці, які можуть бути як повноцінно задіяні в команді сімейного офісу, так і запрошені керівником такого офісу для надання окремих специфічних послуг для сім’ї.

Очевидним є те, що класична юридична фірма не зможе і не має права надавати всі зазначені послуги, зокрема інвестиційні поради, або, наприклад, забезпечувати перельоти та відпочинок членів родини, які зазвичай надаються в рамках консьєрж-сервісу.

Саме тому конкурентами юридичних фірм у створенні сімейних офісів постають банки та фінансові радники, які можуть професійно здійснювати управління капіталами.

У той же час досвід показує, що українські клієнти ще не достатньо готові до передання всього капіталу в управління банку або керівнику мультисімейного офісу. Зазвичай таке управління є частковим і достатньо контрольованим з боку клієнта. Подібна поведінка є абсолютно виправданою та логічною, адже довіру підриває як нестабільна банківська система в Україні, так і величезна кількість непрофесійних консультантів. Більше того, в Україні відкрито не маркетується жоден серйозний мультисімейний офіс, і цей ринок є досить нерозвиненим.

 

Незвичні послуги

На практиці для людини з багатої сім’ї одним із основних переживань є не тільки благополучна передача нажитого статку дітям, а й питання інформування спадкоємців про існування такого капіталу. Залежно від ситуації в родині і відносин між родичами, відповідний момент може настати в абсолютно різний час. Бувають навіть випадки, коли діти дізнаються про величезний капітал вже після смерті батьків.

Трапляється також, коли у дітей немає необхідних здібностей, і стає непросто передати бізнес у спадок. У такому випадку завдання сім’ї та команди її консультантів полягає в тому, щоб виявити хоча б одного потенційного лідера і допомогти йому отримати відповідну підготовку, розвинути підприємницький талант. Такі послуги є надзвичайно індивідуальними та потребують високого професіоналізму у консультанта.

Остання статистика свідчить про те, що нащадки здебільшого не готові до прийняття капіталу своїх батьків. Лише 34 % батьків упевнені, що їхні діти будуть здатні управляти капіталом, який отримають у спадок. Близько 52 % батьків не повністю розкривають свої статки дітям, а інші 48 % узагалі тримають їх у таємниці переважно через побоювання, що це може негативно вплинути на повсякденне життя дітей або їхній капітал буде витрачений. Більшість батьків погоджуються з тим, що для їхніх дітей буде досить корисним спілкування з фінансовими та юридичними радниками, однак 59 % ніколи не залучали відповідних фахівців до плдібного спілкування.

Саме такий вид прогресивного консалтингу може отримати свою популярність найближчим часом як для сімейних офісів, так і для окремих юридичних радників.

 

Міжнародна практика

Варто відзначити, що іноземні мультисімейні офіси дуже ретельно підходять до питання походження капіталу родини та країни розташування основних активів. Через це українським родинам буде надзвичайно важко, а в деяких випадках навіть неможливо приєднатися, наприклад, до британського або американського сімейного офісу.

Наш досвід влаштування української родини до іноземного мультисімейного офісу показав, що Україна сприймається як країна з високим рівнем ризику втрати капіталу, а тому іноземні консультанти не хочуть брати відповідальність за управління такими «нестабільними» активами. Більше того, українським родинам дуже важко розкрити всю історію накопичення капіталу, адже в більшості випадків такий процес міг відбуватися абсолютно неконт­рольовано та без додержання достатньої міри формальностей.

Безсумнівно, в питаннях примноження і збереження капіталу заможних людей потрібен індивідуальний підхід, і практика роботи family office його реалізує якнайліпше. У країнах зі значною історією накопичення сімейних активів такий формат консультування користується великою популярністю і попитом. В Україні ж ми маємо сформувати довіру до цього управлінського інструменту, але наш позитивний досвід співпраці з багатими династіями показує, що ми на правильному шляху.

ОТРИМАТИ КАРТ-БЛАНШ

Олександр ОНУФРІЄНКО,

директор юридичного департаменту КУА «КІНТО»

Займаюся цим питанням протягом досить тривалого часу. Попит є, але, звичайно, з українською специфікою.

Перш за все, це не послуги для сім’ї, оскільки історично так склалося, що в нашій країні немає сімей, які успадкували б значні капітали. Це послуги, які замовляє очільник сім’ї в інтересах сім’ї (як він їх розуміє).

Заможні родини, звичайно, потребують таких послуг, оскільки, як свідчить практика, основна частка зусиль прикладається для того, щоб заробити і сховати. Оформленням необхідних документів для безболісної передачі їх наступному поколінню або юридичне оформлення частки кожному члену сім’ї відкладається «на потім». А коли наступає це «потім», витрачаються чималі гроші тільки за те, щоб встановити документально, які ж об’єкти власності належали голові сім’ї. Звичайно, поки це з’ясується, більшої частини вже де-юре немає.

У розвинутих країнах сімейні офіси — це гібрид банківського та юридичного консалтингу, причому більше навантаження випадає саме на фінансистів (управління активами, з оформленням там проблем немає). Українська специфіка полягає в тому, що треба починати спочатку — зі структуризації та персонального оформлення. Якщо ж додати стан сучасної банківської системи та рівень довіри до неї, то стає зрозуміло, що інвесткомпанії та юридичні фірми з «правильною» репутацією отримали карт-бланш для розвитку цієї послуги.

Упевнений, що в рамках юрфірми це повинна бути окрема практика. Так правильно теоретично, це підтверджується і практикою. Надання таких послуг — це окремий сегмент ринку. Наприклад, це як порівняти бізнес з продажу автомобілів Daewoo і Rolls-Royce. І там, і там продається виріб із металу з двигуном, але салони продажу, способи промоції, персонал — все різне. Левова частка успіху в сегменті сімейних офісів — наявність юристів та піар-менеджерів відповідної кваліфікації. І, як майже в кожному бізнесі, хто перший почне інвестиції в цей напрям, той матиме можливість отримати найбільш привабливих клієнтів.

 

 

ДИСКУСІЯ

Як вважаєте, чи має в Україні перспективи такий вид консалтингу, як сімейний/мультисімейний офіс?
Чи є сьогодні в Україні достатня кількість потенційних клієнтів для подібного роду послуг?
Які форми та варіації сімейних офісів нині пропонуються вітчизняним ринком консалтингу?

Тетяна ІВАНОВИЧ,

керівник практики приватних клієнтів АО «Спенсер і Кауфманн»

Беззаперечно, можна стверджувати про те, що підвищений акцент до сімейних/мультисімейних офісів з боку high-net-worth families або заможних родин та їх значне використання мало наслідком збільшення світового багатства за останні півсторіччя. Причому варто відзначити, що family office займали при цьому далеко не останню роль.

З усією відповідальністю можу сказати, що такий вид консалтингу, як мультисімейний офіс в Україні, має значні перспективи розвитку і в найближчі три-п’ять років займе знач­не місце на ринку професійних послуг України. Річ у тім, що постійний зростаючий попит на ці послуги з боку заможних українських родин я спостерігаю вже понад вісім років. Закономірність така: попит підвищується відповідно до розвит­ку і росту малого та середнього бізнесу. Тому й недивно, що досі family office не надто поширені: в останні двадцять років в Україні відбувалось тільки формування приватного капіталу. Зараз етап його структурування та планування належного спадкування.

Сьогодні українські бізнесмени першого покоління, які є ключовими користувачами таких послуг, прагнуть розділити свої бізнес та приватні активи для захисту останніх. Належне структурування саме приватних активів, їхній захист, професійне управління та примноження є чи не найважливішими питаннями сьогодні для приватних клієнтів. Що може бути важливішим за передачу акумульованого за все життя достатку майбутнім поколінням? Мабуть, якщо нічого, то мало що.

Юлія СТУСЕНКО,

асоційований партнер АО «Скляренко, Сидоренко та Партнери»

На сьогодні сімейні офіси як такі не є поширеними в Україні. Заможні українці для управління своїми статками віддають перевагу створенню трастових фондів за кордоном, а під сімейним офісом зазвичай розуміється структура, що займається забезпеченням і організацією життя її зас­новників шляхом найму необхідного персоналу для обслуговування, організації відпочинку та дозвілля, забезпечення охорони та безпеки, освітніх послуг тощо.

У той же час сімейно-орієнтовані послуги в Україні надаються як фінансовими інститутами (такими як банки, компанії з управління активами), так і юридичними та консалтинговими компаніями. Такі сімейно-орієнтовані послуги не є повноцінним сімейним офісом у його традиційному значенні і, як правило, торкаються комплексного обслуговування сімей заможних клієнтів у певній сфері діяльності (наприклад, комплексне надання повного спектра банківських послуг, управління активами членів сім’ї, юридичне обслуговування певних сімей у різних галузях права).

Послуги, що належать до категорії сімейний офіс, наразі надаються юридичними компаніями у формі практики приватних клієнтів. Така практика включає як надання юридичної підтримки управління приватним капіталом сім’ї, так і юридичні послуги у сфері сімейного та спадкового права для членів сім’ї.

Ольга ЛЕПІХІНА,

юрист ЮФ Asters

У більшості розвинених держав радники, які займаються довгостроковим обслуговуванням заможних приватних осіб, давно утворили окрему нішу на ринку. Така практика набула особливого розвитку в державах загального права, таких як Великобританія чи США, де вона розвивалася протягом сторіч. Фахівці і фірми, що практикують у цій сфері, як правило, обслуговують окремі сім’ї протягом декількох поколінь. За цей час вони стають для своїх клієнтів довіреними особами, яким відомо чи не більше секретів, ніж сімейним лікарям або духівникам.

У нашій країні подібного інституту у класичному західному розумінні практично немає. Обережні українські бізнесмени, як правило, вважають за краще залишати делікатні нюанси, що стосуються їхніх активів, надбанням вузького кола близьких людей, а зовнішніх радників залучають лише з окремих питань, надаючи їм мінімум інформації. Причиною цього не в останню чергу є відсутність необхідної довіри.

Утім, наша практика показує, що сьогодні вже починають проглядатися тенденції до зміни цієї ситуації. І на те є дві причини. По-перше, до цього «доросли» суспільство і бізнес. Переживши кілька змін влади, які супроводжувалися перерозподілом власності, хвилями приватизацій і націоналізації, побачивши серію злетів і падінь різних фінансово-промислових груп, вітчизняні бізнесмени стали куди більш обачними і далекоглядними в питаннях структурування та захисту сімейних активів. Другий важливий фактор — ринок юридичних послуг в Україні зробив великий крок уперед порівняно з хаотичним станом «лихих дев’яностих». Справа навіть не в наявності в Україні кваліфікованих фахівців. Такі експерти з’явилися, в принципі, вже давно. Однак на сьогодні на ринку нарешті сформувався прошарок незалежних радників, репутація яких дозволяє не боятися їх раптового зникнення зі значною частиною довірених їм активів.

З огляду на активне запозичення західних традицій практично немає сумнівів, що нова практика може успішно прижитися і набути поширення в Україні.

Денис КАМЕНСЬКИЙ,

керуючий Адвокатського бюро «Каменського»

Перевагою сімейного офісу є те, що, на відміну від банку, він не обмежується управлінням лише ліквідними активами, а задовольняє всі потреби замовника, включаючи податкові та побутові пи­тання.

Тим, в кого більша частина активів знаходяться в Україні, найкраще звертатися до українських сімейних офісів. Якщо ж свою діяльність клієнт здійснює за кордоном, то ліпше скористатися послугами іноземних компаній.

Сімейні офіси сьогодні є досить перспективним напрямом, але в Україні він ще слабко розвинений. Чомусь побутує думка, що сімейні офіси надають послуги лише родинам із великим доходом, який обчислюється сотнями мільйонів доларів, а причиною звернення до таких офісів є лише неможливість уже самостійно управляти своїми активами та вести бізнес.

Насправді достатньо вигідним є надання подібних послуг і невеликому бізнесу, зокрема у випадках, коли власник просто не хоче займатися ним у повному обсязі, проживає за кордоном або ж не має достатньо часу.

Без сумніву, Швейцарія та інші західні країни найбільше славляться у світі своїми сімейними офісами з висококваліфікованими фахівцями, аніж Україна. Але хто сказав, що послуги, які може надати українська компанія, будуть гіршими, а її співробітники не матимуть достатньо компетенції для того, щоб допомогти клієнтові правильно вести бізнес, контролювати та примножувати капітал. Не завжди висока, а часом і невиправдано завищена ціна на послуги є гарантією добре виконаної роботи, а ціни на аналогічні послуги від української компанії є на порядок нижчими.

Більшість компаній, що називають себе в Україні сімейними офісами, працюють, по суті, на основі материнських банків та, окрім допомоги в управлінні банківськими активами, нічого клієнтові запропонувати не можуть. Класичний же сімейний офіс містить усе: консультування перевіреними адвокатами та юристами, розробку подальшого вектора розвитку бізнесу, податкові питання, фінансову звітність, благодійну діяльність, передачу статків наступним поколінням, навчання дітей, продаж нерухомості, організацію відпочинку тощо. Отже, перспектива розвитку цієї сфери діяльності в Україні є непоганою, це лише питання часу.

Костянтин БУЯЛО,

міжнародний адвокат у Словацькій Республіці

З формуванням значних особистих капіталів та масовими контактами з міжнародними ринками фінансових та юридичних пос­луг ще в 90-х почало формуватись певне коло родин, які довірили управління своїми активами іноземним мультисімейним офісам.

Приблизно в цей же час у рамках практик корпоративного структурування та інвестування в іноземні активи і нерухомість почали зароджуватись елементи послуг мультисімейних офісів в Україні. Правова невизначеність та значні перепони для вільного руху капіталу заклали непублічність таких практик.

Необхідно звернути увагу на те, що в питаннях роботи практики мультисімейного офісу не останнє місце посідає питання конфіденційності. Значна частина юридичних компаній, де факто здійснюючи послуги сімейного офісу, не виносять це питання на широкий загал та пропонують такий сервіс далеко не всім своїм клієнтам.

При цьому є і певна кількість компаній, які позиціонують себе винятково як мультисімейний офіс. Частина наших клієнтів теж користуються нашими послугами фактично як послугами мультисімейного офісу.

Формування та розвиток цієї практики відбулися еволюційним шляхом. Починалося все з корпоративного структурування, поступово приєднались питання інвестицій у комерційну нерухомість, яхти, цінні папери, питання страхування та управління ризиками. Питання податкового планування фізичних осіб підштовхнули до практики міграційного, сімейного та спадкового права.

Фінальним поштовхом для формування мультисімейного офісу стали завдання з «релокалізації» виробництв та офісів, відповідно переїзд сімей власників і топ-менеджерів та необхідність організації і супровід проживання, навчання, соціальної адаптації тощо.

Загалом перед практикою мультисімейного офісу стоїть зав­дання створення належних умов для збереження та примноження капіталу і активів клієнта, забезпечення належного їх структурування та спадкоємності. Для досягнення такої мети необхідні послуги всебічного юридичного та адміністративного супроводу, управління активами та майном, корпоративного структурування, податкового та спадкового планування, управління ризиками, моніторинг та аудит.

Значна частина таких послуг входять до складу традиційних юридичних послуг у галузі сімейного, корпоративного, адміністративного, податкового, міграційного, морського, міжнародного та інших галузей права, однак і без залучення високо­кваліфікованих фахівцям неюридичних спеціальностей у роботі мультисімейного офісу не обійтися.

Андрій КАЧКОВСЬКИЙ,

помічник юриста ALEXANDROV&PARTNERS

Для зняття додаткового навантаження з управління певними об’єктами власності підприємець може звернутися до надзвичайно популярної на сьогодні форми консалтингу — family office.

Спектр послуги сімейного офісу умовно розподіляється на три напрями:

— юридичне та фінансове консультування;

— управління сімейним капіталом;

— вирішення питань життєдіяльності сім’ї.

Тож для здійснення такої послуги необхідна наявність фахівців з якісними знаннями як у галузі юриспруденції та економіки, так і в галузі менеджменту.

Сьогодні в Україні мають право на рівноправне існування як сімейний (single family office), так і мультисімейний офіси (multi-family office) залежно від обсягу бізнес-завдань та їх складності. Для управління активами фінансових гігантів доцільно створювати окремі сімейні офіси, а для підприємців середньої ланки — навпаки, будуть актуальними мультисімейні офіси.

Аліна ПЛЮЩ,

радник ЮФ Sayenko Kharenko

Коли ми говоримо про послуги сімейного офісу в Україні, то перш за все на думку спадають заможні сім’ї та їхні іноземні активи. У той же час, наприклад, в Англії сімейний офіс (family office) є доволі популярним механізмом управління активами не тільки заможних сімей, але й сімей із середнім достатком.

Зазвичай сімейні офіси створюються у вигляді спеціальних компаній, які професійно управляють активами певної сім’ї (декількох сімей), а також займаються особистими справами такої сім’ї. Є два основних види сімейних офісів: офіси, створені для надання послуг конкретній сім’ї (single family office), та офіси, які управляють справами декількох сімей (multi-family office).

Серед послуг, які надають сімейні офіси, можна назвати пос­луги з інвестиційного консалтингу, управління та структурування активів, податкове планування, підготовка звітності, консультування з питань фінансування та страхування, допомога з купівлею-продажем нерухомості за кордоном, послуги з організації освіти для нащадків, консьєрж-послуги тощо. Серед важливих функцій, які виконують сімейні офіси, можна також назвати управління ризиками, ця функція є досить важливою з огляду на політичну та економічну ситуацію як у світі, так і в Україні.

Потенційними клієнтами сімейних офісів в Україні є бенефіціари великого та середнього сімейного бізнесу з активами як в Україні, так і за її межами, вартістю не менш ніж 50 мільйонів доларів США.

Основними причинами, які можуть спонукати заможні українські родини до створення сімейних офісів, є:

1) прагнення структурувати весь сімейний бізнес, що дасть змогу зрозуміти його реальну вартість та забезпечить чітку систему управління;

2) зменшення впливу негативних економічних та політичних факторів;

3) захист інтересів усіх членів сім’ї;

4) можливість регламентування процесу ведення бізнесу всередині родини з метою уникнення сімейних спорів;

5) вирішення питання спадкування сімейного бізнесу;

6) збільшення прибутку сімейного бізнесу (при виборі професійної інвестиційної стратегії).

Сьогодні сімейні офіси лише починають завойовувати популярність серед українських бізнесменів. Однією з основних проблем, чому створення сімейних офісів досі не стало популярним серед вітчизняних бізнесменів, є відсутність в українському законодавстві чітких механізмів, які дозволяли б створення подібних компаній для управління сімейними активами саме в Україні.

Натепер складно визначити кількість потенційних клієнтів для створення сімейних офісів в Україні, оскільки інформація про статки заможних родин є, здебільшого, конфіденційною, але, зважаючи на загальне збільшення попиту серед вітчизняних бізнесменів на послуги зі структурування та управління приватним капіталом, спричинене економічною та політичною ситуацією в Україні, та прагненням бізнесменів зберегти, збільшити та убезпечити сімейний бізнес, а також забезпечити добробут своїх нащадків, ми вважаємо, що створення сімейних офісів користуватиметься дедалі більшою популярністю в Україні.

На мою думку, серед українських сімей користуватимуться попитом насамперед послуги офісів, створених для надання послуг конкретній сім’ї. Незважаючи на те, що функціонування такого сімейного офісу є дорожчим, родини за належним рівнем статків, які вирішать скористатися подібною послугою, в першу чергу прагнутимуть отримати ексклюзивні послуги консалтингу, управління та структурування сімейних активів, що надаватимуться, виходячи з потреб конкретної заможної сім’ї.

Для успішного розвитку сімейних офісів в Україні необхідна реформа перш за все валютного законодавства України, яка надала б українським громадянам/заможним родинам вільний доступ до світових ринків цінних паперів. Це дало б змогу компаніям, які пропонують послуги сімейних офісів в Україні, успішно конкурувати зі своїми іноземними колегами та сприяло б прозорості у володінні активами українськими заможними родинами. Також це призвело б до збільшення податкових надходжень до українського бюджету (у випадку отримання українськими громадянами доходів від активів, які знаходяться в управлінні сімейним офісом).

 

Чи є family/multi-family office перспективним напрямом роботи для українських юрфірм?
Які юридичні фірми мають шанси на успіх? Чи здатні вони забезпечити full-service пропозицію?
Які переваги юридична фірма має перед фінансовими радниками та банками?

Юлія СТУСЕНКО,

асоційований партнер АО «Скляренко, Сидоренко та Партнери»

На мою думку, концепція сімейного офісу та практика приватних клієнтів є перспективним напрямом роботи, однак при цьому треба враховувати високий рівень конкуренції у цій сфері, адже в Україні заможних сімей, що потребують full-service юридичної підтримки, не так уже й багато порівняно з юридичними компаніями, що пропонують такі послуги. Водночас як партнер, який очолює практику приватних клієнтів, відзначу: забезпечити юридичний full-service для заможних сімей здатні наразі лише юридичні компанії, цілеспрямовано орієнтовані на роботу окремої практики приватних клієнтів, які мають штат кваліфікованих юристів та адвокатів з досвідом роботи у питаннях, що можуть виникати у членів окремої сім’ї. Важливим при цьому є забезпечення оперативного та негайного реагування на запити членів родини щодо надання їм правової допомоги, адже при обслуговуванні таких клієнтів «блискавичність» реагування на потреби клієнтів є частиною якісного юридичного сервісу.

Про переваги юридичної фірми перед банками та фінансовими радниками, вважаю, говорити недоцільно, адже ми працюємо у різних сферах і не є взаємозамінюваними, у той же час для забезпечення повного спектра послуг для клієнта ми можемо радити клієнту скористатися послугами певних банків або фінансових радників.

Наше адвокатське об’єднання має у своєму складі практику приватних клієнтів, очолювану мною, що спрямована на забезпечення full-service юридичної підтримки для заможних сімей. При цьому ми вважаємо цей напрям перспективним і плануємо й надалі розвивати цю практику.

Тетяна ІВАНОВИЧ,

керівник практики приватних клієнтів АО «Спенсер і Кауфманн»

Чи не найважливішим фактором при наданні такого роду послуг є довіра. Без неї ніяк. Майже всі приватні клієнти, які сьогодні обслуговуються у нас, — це результат сформованої багаторічної довіри до фірми та її партнерів, радників. Тому якщо говорити про формат, то, на моє глибоке переконання, найперспективнішим є відкриття окремої практики приватних клієнтів на базі юридичної фірми, що і було зроблено недавно в АО «Спенсер і Кауфманн».

Причому дуже важливо, щоб фахівці практики були експертами як у питаннях міжнародного структурування сімейних активів, так і в сімейному, спадковому праві України. Я навіть сказала б, що цей фактор є ключовим для ефективного представництва інтересів приватних клієнтів. Неможливо надати повноцінну пос­лугу, не бачачи картину в цілому. Звичайно ж, при міжнародному структуруванні співпраця та координація роботи професійних консультантів (trustees або довірительних керуючих, інвестиційних банкірів та інших) є обов’язковою складовою процесу.

Костянтин БУЯЛО,

міжнародний адвокат у Словацькій Республіці

У першу чергу, це конфіденційність у рамках адвокатської таємниці. Як міжнародне адвокатське об’єднання ми можемо гарантувати такий захист у рамках стандартів і гарантій адвокатської таємниці Європейського Союзу.

Часто наші клієнти просять винести всі питання, пов’язані з практикою мультисімейного офісу, в наш офіс у Братиславі. Це фактично дає їм ще один рівень захисту та правових гарантій, підвищує ступінь схоронності документів адвокатського досьє та робить документи й інформацію повністю захищеною від рейдерських атак та недоступною для незаконного доступу з використанням українських правоохоронних органів.

Крім того, як правило, в рамках такої практики постає питання співвідношення правових систем різних юрисдикцій, які можуть бути враховані повною мірою тільки фахівцями в галузі права. І, звичайно, адвокат наділений певними повноваженнями, які дозволяють йому більш оперативно та ефективно діяти в інтересах клієнта.

Максим ЛАВРИНОВИЧ,

керуючий партнер ЮФ «Лавринович і Партнери»

В Україні такий вид консалтингу, як сімейний/мультисімейний офіс, не просто має перспективи, він має одні з найбільших перспектив. І саме тому з 1 червня 2016 року ми анонсуємо відкриття пов’язаної практики в нашій фірмі із залученням одного з найбільш відомих в Україні фахівців-професіоналів своєї справи.

Насправді, такий вид послуг ЮФ «Лавринович і Партнери» надавала вже понад 11 років без виділення в окрему практику з тієї причини, що часто потребують індивідуальних консультацій наші клієнти — власники бізнесу або директори. Щоб зберегти лояльність клієнта, додати йому позитивних емоцій від роботи з юридичною фірмою, ми із задоволенням беремо на себе цю роботу і працюємо з такими запитами всі ці роки не лише на території України, а й за кордоном. Відповідно, для нас це абсолютно не новий напрям діяльності. Серед послуг цієї категорії ми вже пропонуємо нашим клієнтам структурування сімейних рахунків, структурування фінансових відносин між подружжям, звичайно, це і питання дій з коштами, майном у разі екстрених ситуацій, питання структурування сімейних коштів за межами України та багато іншого.

Family/multi-family office є перспективним напрямом роботи для українських юридичних фірм. Усі умови для цього вже створено: є клієнт, який потребує та може собі дозволити роботу юристів для консультації у цьому напрямі. Більше того, сьогоднішній стан правового порядку та економіки країни змушує клієнта замислитись про те, що буде завтра.

Зазвичай є чимало клієнтів і заможних людей, які мають абсолютно неструктуровані активи або всі гроші в бізнесі, і якщо раптом щось відбувається, є великий ризик втратити все. Як, наприк­лад, це сталося з одним клієнтом, який мав чотири виробничих підприємства на території Донецької області та будинок за багато мільйонів доларів — в один-єдиний день втратив усе.

Ми розуміємо також, що через державні експерименти з банківською системою чимало людей за останні 2,5 року втратили якщо не все, то дуже багато. Це дуже складні роки і для бізнесу, і для будь-яких підприємців, людей, які ці бізнеси створюють. І тоді, коли вони відчувають, що втрачають, коли в них у силову забирають щось, вони починають замислюватись над тим, що має бути ретельне структурування персональних активів.

Тому сама ситуація в країні вже стимулює умови для активного розвитку такого напряму роботи, як сімейний офіс.

На успіх мають шанс ті юридичні фірми, які заслуговують на довіру, ті юристи і партнери, які мають персональну упізнаваність, що дасть змогу клієнту прийти і довірити свої особисті фінанси та питання такому юридичному раднику.

 

Який формат має найбільше шансів прижитися в Україні — сімейний чи мультисімейний офіс?
У разі започаткування цього напряму юридичною фірмою, що є найперспективнішим — відкриття окремої практики, відкриття окремого офісу, співпраця з незалежними консультантами на умовах аутсорсингу тощо?
Які фахівці мають складати штат для напряму family office?

Сергій ЛИСЕНКО,

директор ЮБ «ЮРОТАТ»

На нашу думку, в України найперспективнішим є саме окремий офіс. Це пояснюється тим, що основними і базовими рисами такої практики є довіра та конфіденційність, і в умовах сьогодення далеко не кожна заможна сім’я буде згодна довіряти свої справи юристам, які паралельно обслуговують їхніх можливих майбутніх конкурентів.

Склад сімейного офісу залежить від покладених на нього завдань. Це може бути одна людина — довірений радник (trusted advisor). Це може бути компанія, де працюють юристи, фінансисти, інвестиційні консультанти — будь-які професіонали, здатні задовольнити більш широкі потреби сім’ї.

На практиці це має такий вигляд: на певному етапі розвитку членами сім’ї приймається рішення про створення такого офісу з обмеженим колом фахівців. Також знаємо випадки, що один із партнерів юридичної фірми є саме довіреним радником заможної сім’ї і веде їх справи як окрему практику і для вирішення вузько спрямованих завдань наймає інших фахівців на умовах аутсорсингу.

У будь-якому випадку ми впевнені, що бажаючих взяти участь в управлінні сімейним капіталом — велика кількість. Сприяти благополуччю заможних сімей — складний і добре оплачуваний бізнес, який вимагає наявності не тільки професійних навичок та вмінь, але й високих моральних та етичних якостей.

Юлія СТУСЕНКО,

асоційований партнер АО «Скляренко, Сидоренко та Партнери»

На мою думку, шансів прижитися в Україні має більше сімейний офіс, оскільки заможні сім’ї в Україні орієнтовані на індивідуальний сервіс, у рамках якого здійснюється піклування винятково інтересами цієї родини, та весь час витрачається на індивідуальний супровід інтересів конкретної сім’ї. У той же час витрати на сімейний офіс є набагато більшими, ніж на мультисімейний, тож дозволити собі його утримання може невелика група сімей в Україні.

У разі започаткування юридичною компанією такого напряму, вважаю, ефективно робити це шляхом відкриття окремої практики та за необхідності залучати вузькоспеціалізованих консультантів на умовах аутсорсингу.

Андрій КАЧКОВСЬКИЙ,

помічник юриста ALEXANDROV&PARTNERS

Для юридичних компаній за наявності стратегічних завдань з організації напряму діяльності family office необхідно визначитися зі спектром побажань клієнта та, проаналізувавши власні можливості, вирішити питання щодо необхідності залучення професійних менеджерів і фінансистів чи за наявності відповідних знань — надавати пос­луги самостійно.

Послуга сімейного офісу, в якому б обсязі та формі вона не надавалася, не втрачає сьогодні актуальності для бізнесу середньої та вищої ланок, для яких раціональне делегування своїх бізнес-завдань та ефективний менеджмент фінансовими активами — запорука успіху.