Тема: Час розплати
Грошове питання завжди викликає зацікавленість, адже їхня кількість свідчить про «статус» як юрфірми, так і самого юриста. При цьому майже всі представники юридичної спільноти впевнені, що без лояльності у ціноутворенні далеко не заїдеш. Про те, хто, скільки і як заробляє на юридичному ринку, читайте у спецпроекті «УЮ»
Якими на сьогодні є тенденції щодо формування вартості юридичних послуг на українському ринку?
Станіслав СКРИПНИК,
виконавчий партнер ЮФ «Лавринович і Партнери»
За час нашої практики ми застосовували всі способи оплати юридичних послуг. І всі вони мають право на життя і застосування, адже ці випадки є різними, а юридичний ринок — це не супермаркет. Найбільш поширені погодинні ставки та фіксація гонорару. Крім того при фіксації гонорару може бути передбачений і подальший гонорар успіху у разі виграшу справи чи її прийнятного завершення для клієнта.
Олександр ОНІЩЕНКО,
керуючий партнер АК «Правочин», адвокат
Основний тренд сьогоднішнього ринку — поступове і майже повне вимирання «погодинки». Ця тенденція спостерігається впродовж останніх кількох років, водночас активізуючи інші форми розрахунків, найпопулярнішою з яких є, звісно, стара добра фіксована оплата, зрозуміла клієнту, проте часто вона не враховує інтереси юридичної фірми. У дотриманні цінового балансу в горизонталі «юридична фірма — клієнт» на тлі надзвичайно конкурентного ринку і полягає непросте завдання партнера чи виконавчого директора юридичної фірми. Намагаючись досягнути максимальної прозорості у взаємовідносинах, а також демонструючи розподіл ризиків у веденні доручення (справи) клієнта, ми у своїй діяльності дедалі частіше застосовуємо sucсess feе. Така практика дає свій позитив як у питаннях досягнення оптимального фінансового результату, так і з точки зору формування й зміцнення довіри та лояльності клієнта до юридичної фірми. Стосовно використання абонплати, маю зазначити, що вона в більшості випадків себе не виправдовує, а досягти балансу інтересів у таких відносинах доволі важко. На практиці, в перші місяці абонентського обслуговування юридична фірма розчищає авгієві стайні в накопиченій клієнтом юридичній роботі і часто «перепрацьовує» за вже раніше зафіксовану абонентську ставку, а згодом, коли завдань стає менше, виникає ситуація, що клієнт переплачує фактичну вартість виконаної роботи. На практиці збалансувати це вдається далеко не завжди, плюс не для кожного клієнта така форма співпраці є доцільною і тим більше вигідною.
Ілля КОСТІН,
партнер ЮК «Правовий Альянс», адвокат
Не бачу жодних нових трендів. Зараз ринок юридичних послуг не переживає моменти підйому, тому впровадження нових механізмів оплати або ускладнене, або неможливе. На сьогодні наша компанія повністю відійшла від абонентської ставки і використовує погодинну форму оплати, в більшості випадків це або фіксований бюджет, або САР з використанням нашої погодинної ставки.
Стосовно фіксації складових оплати своїх послуг, щоразу це щось новеньке і не має жорстко встановлених правил за винятком єдиного — ми ніколи не працюємо з клієнтом, який вимагає оплату нашої роботи як success fee.
Ганна ПІДДУБНА,
партнер АФ «Династія», адвокат
Останнім часом у Дніпропетровському регіоні клієнти більш охоче укладають договори про надання юридичних послуг з абонентською платою, оскільки є можливість чітко планувати свій бюджет на майбутнє. У нашій компанії використовуються такі види оплати юридичних послуг: почасова, абонентська, проектна (чітко фіксується вартість проекту, незалежно від кількості затрачених годин на його виконання). Крім того, в деяких випадках ми вносимо до договорів з клієнтами виплату нам гонорару успіху у вигляді відсотка від суми або чітко фіксованої суми за результатами роботи. Фіксація складових оплати наших послуг, залежить від системи оплати, яка була обрана клієнтом: якщо це проектна форма оплати, то клієнт узагалі не цікавиться кількістю затрачених годин на виконання його завдання, при почасовій системі клієнт може прискіпливо вираховувати до хвилини всі роботи, які були внесені до звіту, та вимагати внесення коригувань до цифрових показників рахунку, відповідно до свого сприйняття юридичної роботи. Що стосується абонентської системи оплати, то її слабке місце — думка клієнта щодо навмисного затягування юристами проекту в часі задля отримання щомісячної винагороди.
Дмитро ГАДОМСЬКИЙ,
партнер AXON PARTNERS
Уявіть, що ваша юридична компанія почне шукати собі підрядника для розробки СRМ-системи і виявиться, що година роботи програмістів буде втричі дорожча за погодинну ставку цієї юридичної компанії. Ми працюємо на ринку ІТ і маємо зворотну ситуацію — переважна більшість наших клієнтів продають свої години. Тому звичні для українського ТОП-50 погодинні ставки тут не працюють. Усе ж більшій частині наших клієнтів зручніше знати фіксовану вартість послуг. Тим клієнтам, для яких ми працюємо як dedicated legal team, зручніше платити щомісяця фіксовану суму.
Владислав СИТЮК,
керуючий партнер ЮФ «Владислав Ситюк і Партнери»
Тенденція оплати юридичних послуг за останні роки значно змінилась. Багато клієнтів віддають перевагу фіксованій формі оплати юридичних послуг.
У наш час на ринку юридичних послуг поширена фіксована система оплати і бонус у вигляді відсотка до оплати за виконану юридичну роботу або гонорар успіху, який, як правило, обчислюється у відсотках від суми угоди, суми стягнення боргу у справі, яку супроводжує юрист або юридична компанія.
Зазвичай наша фірма працює з клієнтами на умовах фіксації вартості юридичних послуг та встановлення гонорару успіху у деяких справах, які ми супроводжуємо. У нас демократичний підхід до клієнтів, які співпрацюють з нами на постійній основі. Ми намагаємось використовувати гнучкий підхід щодо системи оплати наших послуг. Строки, форма оплати та ставки юристів залежать від особливості клієнта та його бізнесу. У деяких випадках з урахуванням обсягу робіт, завантаженості і фахового рівня персоналу, які задіяні в проекті, стосовно клієнта можуть бути переглянуті строки, порядок і вартість юридичних послуг.
Враховуючи індивідуальний підхід до кожного клієнта, ми прагнемо в певних випадках не включати до рахунків деякі види юридичних послуг, які виникають під час супроводження його справ, що позитивно відображається на ставленні клієнта до юридичної фірми.
Оксана ДОРОШЕНКО,
керуючий партнер ЮК A.S.A.GROUP
Клієнт завжди прагне зрозуміти, яким чином формується ціна за юридичний супровід його кейсу. І найкращим поясненням є надання специфікації з детальним описом послуги з розрахунком затрачених годин.
Основною тенденцією є узгоджена наперед гранична сума, яку клієнт готовий заплатити. Таке формування кінцевої вартості юридичних послуг дає нам змогу вести зрозумілий діалог з клієнтом на різних стадіях супроводження кейсу та підтримувати партнерські стосунки.
Практика нашої компанії складається із супроводження юридичних кейсів для середнього та великого бізнесу і супутніх питань його власників. Проекти клієнтів знаходяться в різних департаментах компанії, і ціноутворення ми формуємо, виходячи з виду юридичної послуги.
Способи оплати юридичних послуг ЮК A.S.A.GROUP:
— фіксований прайс за проект;
— абонентська плата;
— погодинна оплата протягом проекту;
— узгоджена винагорода за результат;
— узгоджений відсоток за результат.
При формуванні ціни на послугу є критерії, які не дозволяють використовувати єдиний підхід, а саме: вид юридичного кейсу, обсяг бізнесу клієнта, вартість спору, вид юридичного супроводу, категорія клієнта.
Якщо говорити про судові спори та договірну роботу, то тут є перевага в фіксованих гонорарах. А якщо це супровід ряду проектів, то вартість юридичних послуг пов’язана з годинами роботи або фіксованим відсотком.
Для функціонування та розвитку юридичних компаній ціноутворення повинно бути двох рівнів: білінг та оплата фактично затрачених годин юриста плюс фіксована винагорода за результат. Це не товар, де ми можемо скоротити собівартість за рахунок скорочення виробничого процесу, це інтелектуальна послуга, і неможливо скоротити час на аналіз документів або час перебування в суді.
Неможливо без погодинної фіксації роботи юриста побудувати зрозумілу мотивацію в юридичній компанії. А без мотивації неможливо підтримувати якісний рівень надання послуги.
Лояльність для клієнтів може бути представлена у формі скорочення фактично затрачених годин на ведення справи та фіксації ціни в національній валюті.
Окремо можна виділити абонентське обслуговування, на якому клієнт отримує значну економію на супроводі судових справ та на погодинних ставках.
Які погодинні ставки вважаєте конкурентоспроможними/найбільш оптимальними на ринку сьогодні?
Дмитро ГАДОМСЬКИЙ,
партнер AXON PARTNERS
Не думаю, що погодинна форма оплати раптом припинить своє існування. Безліч професій, включаючи і найдавніші, працюють за цією моделлю. Але вартість години роботи юриста буде невпинно зменшуватись (приблизно так, як зменшувалась вартість години найдавнішої професії).
Ми зменшили свої ставки до того рівня, за яким топові ІТ-компанії продають свої послуги європейським і американським замовникам. Тепер на тлі глобальної поступової відмови клієнтів від погодинних гонорарів у нас є клієнти, які платять погодинно за підготовку контрактів, ведення переговорів, судові процеси.
У нас flat rate, ми не оцінюємо вартість години партнера вище за годину роботи юриста. Над проектом у будь-якому випадку працює компанія, а не конкретний молодший юрист чи конкретний партнер.
Андрій ЦВЄТКОВ,
партнер АО «Гесторс»
Робота фахівців різного рівня АО «Гесторс» оцінюється в обох варіантах: як у вигляді фіксованого гонорару за виконання конкретно визначеного обсягу робіт, так і виходячи з відповідної погодинної ставки. Вважаємо, що погодинні ставки, які наразі встановлюються нашим клієнтам за надання юридичних послуг, є найбільш конкурентоспроможними на ринку. Зауважимо також, що за останні кілька років наші погодинні ставки залишаються незмінними:
партнер — від 180 до 210 дол. США;
старший юрист — від 150 до 180 дол. США;
юрист — від 120 до 150 дол. США;
молодший юрист — від 100 до 120 дол. США.
У нинішніх умовах найбільш оптимальним видається працювати на умовах фіксованих або узгоджених попередньо максимальних гонорарів за надання юридичних послуг. Застосування погодинної ставки доцільне, коли йдеться про складний проект, тривалість якого можна хоча б приблизно спрогнозувати, а також коли клієнт — юридична особа, зокрема іноземного походження. Саме до таких категорій справ нашим об’єднанням застосовується «погодинка».
На нашу думку, всі види юридичних послуг неможливо оцінювати, застосовуючи лише погодинну ставку. Крім того, при визначенні гонорару необхідно враховувати складність проекту, його тривалість у часі, необхідність залучення інших фахівців, ситуацію та можливості кожного окремого клієнта. Тому, вважаємо можливим застосування обох видів оцінювання юридичних послуг і в подальшому.
Ганна ПІДДУБНА,
партнер АФ «Династія», адвокат
Погоджуюсь з думкою колег, що на сьогодні погодинна система оплати послуг юристів не є популярною серед клієнтів, і це зрозуміло, оскільки кожен із них, особливо в умовах фінансової кризи, бажає чітко планувати свої витрати, а, на жаль, «погодинка» не дає такої можливості. Ми використовуємо «погодинку» для разових доручень клієнтів, які не потребують значних зусиль юристів та великого часового навантаження (наприклад, разові консультації). У нашій компанії використовуються такі погодинні ставки: для керуючих партнерів — 110—150 дол. США, для партнерів — 100 дол. США, для старших юристів — 85 дол. США, для юристів — 75 дол. США, для молодших юристів — 65 дол. США.
Ілля КОСТІН,
партнер ЮК «Правовий Альянс», адвокат
Я не знаю, які ставки є конкурентоспроможними, оскільки вони залежить від багатьох факторів, наприклад, який сектор економіки обслуговує юридична компанія, які види практики є головними у портфоліо компанії та інше.
Ми використовуємо узагальнену погодинну ставку для всіх (партнерів, старших і молодших юристів) у розмірі 130 євро. Наша компанія використовує погодинну ставку для обґрунтування фіксованого бюджету у разі неможливості встановити обсяг робіт по проектах клієнта, особливо це стосується участі у переговорах. Узагальнена ставка введена нами для спрощення взаємовідносин з клієнтами, що позитивно сприйнято клієнтами.
У нас є максимальна знижка — 10 відсотків. Звичайно, постійним клієнтам знижки ми надаємо частіше, ніж новим.
Станіслав СКРИПНИК,
виконавчий партнер ЮФ «Лавринович і Партнери»
Погодинна ставка є дієвим «внутрішнім» елементом визначення фінансової ефективності роботи по проекту. За багато років роботи на юридичному ринку у партнерів фірми є розуміння того, скільки орієнтовно часу буде використано при наданні юридичних послуг у конкретному випадку. Цей час, помножений на погодинну ставку фахівців, що супроводжуватимуть проект, дає можливість відповідно визначити собівартість. Тому про закінчення ери «погодинки» говорити завчасно — вона існуватиме стільки, скільки існуватимуть юристи різного досвіду, фаху і посадового рівня.
Наскільки гнучкою є система ціноутворення у вашій компанії та від яких факторів залежить надання певних знижок? Наскільки відрізняються підходи до взаєморозрахунків з постійними та новими клієнтами?
Дмитро ГАДОМСЬКИЙ,
партнер AXON PARTNERS
Наші погодинні рейти, напевно, найменші в українському ТОП-50 юридичних фірм. Ми цілком розуміємо математику юридичних послуг, тому компенсуємо низьку ставку високою утилізацією. Знижки ми майже не надаємо. Якщо у клієнта немає можливості заплатити за роботу, але йому справді потрібна наша допомога, ми допомагаємо безоплатно. Для клієнтів, у яких є постійна потреба в юридичній роботі, але грошей на юристів усе ще немає (ага, є і такі), то ми підписуємо convertible note: отримуємо свій гонорар після того, як клієнт отримає перший раунд фінансування, або ж входимо у капітал.
Станіслав СКРИПНИК,
виконавчий партнер ЮФ «Лавринович і Партнери»
Побудова довготривалої співпраці з клієнтами неможлива без певної гнучкості, розуміння ситуації, потреб і можливостей клієнта. Юристи, що намагаються миттєво заробити максимум тут і одразу, на ринку довго не тримаються. Водночас ми завжди пам’ятаємо, що є юристами найвищої кваліфікації, тому до нас звертаються не просто так, а з розумінням, куди йдуть, навіщо, на який результат очікують та з тим, що якість коштує недешево. На початку роботи з новим клієнтом, як правило, застосовується принцип 100 % передплати, і це правильно. У подальшому можливі відстрочки оплати чи авансування (50—70 %). Так само і кількість проектів, що передається для обслуговування, може впливати на загальне зменшення вартості — відповідно, якщо їх декілька, то можна говорити про знижку чи інші опції. Вдячний клієнт, якого зрозуміли, якому допомогли, є найкращим джерелом надходження нових звернень та рекомендацій.
Ганна ПІДДУБНА,
партнер АФ «Династія», адвокат
Юридичний бізнес — це взагалі бізнес, побудований на дипломатії, а вона, як відомо, повинна бути гнучкою. Безумовно, ми з повагою ставимось до наших клієнтів, особливо в моменти, коли вони зазнають певних фінансових труднощів. З розумінням до цього ставимося і завжди йдемо на зустріч їхнім бажанням отримати знижку. Розмір знижки залежить від клієнта — наскільки довго триває наша співпраця, настільки акуратним він є в оплатах наших послуг, від його завдання — тривалості, складності, ступеня «запущеності» проблеми, з якою він звернувся до нас, а також вимог, які клієнт висуває до юристів нашої компанії. Однак я не можу сказати, що пріоритетними для нас у наданні знижки є саме «довготривалі» клієнти. Політика компанії є дуже гнучкою у відношенні до нових клієнтів, які також мають можливість отримати знижки чи інші цікаві пропозиції від нашої компанії з метою комфортного початку партнерства між нами.
Яка робота юристів білінгується у вашій компанії, а яка не потрапляє до рахунків клієнта і чому? Яким має бути оптимальний показник білінгових годин на одного юриста?
Дмитро ГАДОМСЬКИЙ,
партнер AXON PARTNERS
Ми багато чого аутсорсимо своїм колегам і не хотіли би бачити в рахунках «дві години на ксерокопіювання». Аналогічно підходимо і до роботи з клієнтом: ми не включаємо в рахунок різні дурниці, на кшталт час проїзду до клієнта, друкування документів тощо.
Ілля КОСТІН,
партнер ЮК «Правовий Альянс», адвокат
Уся робота юристів компанії підлягає білінгуванню і потрапляє в рахунки клієнтів. Ми можемо надати знижку, але зовсім не включати до рахунку роботу юристів неправильно. Усі наші співробітники є фахівцями високого рівня, тому ми використовуємо час дуже ефективно.
Станіслав СКРИПНИК,
виконавчий партнер ЮФ «Лавринович і Партнери»
У нашій фірмі є система фіксації всього часу юриста, витраченого за робочий день. Це можуть бути як проекти клієнтів, так і внутрішні проекти, написання статей чи коментарів, відвідування професійних заходів, підвищення професійного рівня тощо. Це дає змогу визначати ефективність його роботи, розуміти завантаженість та сфери, в яких фахівець проявив себе найкраще.
У випадку застосування погодинних ставок білінгується і виставляється весь час юриста, витрачений на проект. При цьому певна частина часу юриста може не потрапляти у розшифровки рахунків для клієнта і надаватись як знижки, про що зазначається у рахунку. Так само час юристів на перебування в дорозі чи очікування в державних установах завжди обліковується як 50 % від погодинної ставки.
Якщо говорити про загальну кількість годин, відпрацьованих за рік юристом по клієнтських проектах, то цей показник у відсотковому вираженні має складати не менш ніж 70 %.
Марина ГОЛОТА,
директор ЮФ Sayenko Kharenko
Ми практикуємо два випадки, коли робота не білінгується, тобто не потрапляє до рахунку клієнта. Перший — це робота, яка по суті не є клієнтською. Адже, окрім надання юридичних послуг клієнтам, наші юристи відвідують професійні заходи, займаються розвитком бізнесу та команди, долучаються до адміністративних та корпоративних проектів. Другий — ми використовуємо таке фінансове поняття, як «реалізація». Це той час з усього забіленого, що фактично потрапляє до рахунків клієнта. І на цей показник впливають ефективний розподіл роботи серед юристів різного рівня професійної підготовки, знижки та інші попередні домовленості з клієнтом, наприклад, розрахунок за схемою «гонорар успіху».
Не новина, що для фірм, які продають свій час, чим більше часу буде забілено, тим більшим може бути дохід фірми. Зазвичай інформацію щодо своєї кількості білінгових годин більшість фірм не розголошують, оскільки цей показник впливає на прийняття лише управлінських рішень.
На Заході вважається прийнятним показником 1 700 — 2 300 білінгових годин на рік. Якщо 1 700 годин ще можна вкласти у восьмигодинний робочий день, то 2 300 годин вийде лише з понаднормовим робочим днем. Цього року у фінансовому аналізі ми використовуємо показник білінгових годин від 65 %. Тож який же оптимальний показник білінгових годин? На мою думку, його покаже час та результати фінансового аналізу за рік.
Ганна ПІДДУБНА,
ПартнерАФ «Династія», адвокат
До білінгу в нашій компанії потрапляє робота наших юристів, яка виконується задля досягнення для клієнта бажаного результату — складення процесуальних документів, надання усних чи письмових консультацій, зустрічі, переговори, візити до судових, правоохоронних, державних органів тощо. До включення в звіти клієнтам не підлягає вивчення нормативної бази, судової практики, внутрішні наради в компанії щодо проблем клієнта. Спірним у деяких клієнтів є питання білінгу часу дороги в обидві сторони до місця виконання завдання клієнта, а також час очікування судових засідань та інших очікувань. Однак ми намагаємось переконувати наших клієнтів у необхідності включення зазначених дій юристів до звіту. Стосовно норм білінгу, в нашій компанії, згідно з Регламентом, затверджена норма для юристів не менш ніж 150 годин протягом місяця, при цьому внутрішня робота в компанії не повинна перевищувати 25 % щомісячного звіту юриста.
Якою має бути ефективна структура заробітку (ставка, премії, відсотки від проектів тощо) юридичного персоналу? Якою вона є у вашій компанії? Як часто і з яких приводів мають переглядатися ставки юридичного персоналу? Яким чином враховується понаднормова робота?
Олександр ОНІЩЕНКО,
керуючий партнер АК «Правочин», адвокат
Наш підхід до оплати праці юристів періодично зазнає змін. Вважаю, що гнучкість у цьому питанні є кроком до збалансування інтересів роботодавця (юридичної фірми) і працівника (юриста), а також мотиватором юридичного персоналу активно працювати над розширенням клієнтської бази і поглибленням співпраці з існуючими клієнтами. Заробіток наших юристів складається з твердої гарантованої ставки, можливої премії за успішну реалізацію клієнтських проектів, а також 15 % бонусу за залучення нових клієнтів.
Практика виявила життєздатність і продуктивність такої системи, проте мушу відзначити, що не кожен працівник здатен приводити нових клієнтів. Причин цьому є декілька: обмежене коло спілкування, відсутність розвинених на належному рівні комунікативних здібностей і, нарешті, залучення клієнтів, у наданні послуг яким юридична фірма з різних причин (спеціалізація, конфлікт інтересів, неплатоспроможність тощо) вимушена відмовити.
Як висновок необхідно зазначити, що не варто очікувати від кожного юриста юридичної фірми активного продажу її послуг. І наш підхід тут досить жорсткий: активні і здатні до комунікації вже зараз заробляють більше, решта мають фіксовану ставку і шанс отримувати підвищений заробіток у майбутньому. Здорова конкуренція має бути, і ми готові це всіляко підтримувати.
Дмитро ГАДОМСЬКИЙ,
партнер AXON PARTNERS
Єдине, чим ми відрізняємось від класичних юридичних компаній у частині зарплати, — вона у нас не є конфіденційною інформацією. Юристи знають зарплати один одного і зарплати партнерів. Така система була в мріях нашої команди вже майже рік, але наважились ми на це лише два місяці тому. Політ наразі нормальний.
Ганна ПІДДУБНА,
партнер АФ «Династія», адвокат
Ефективна структура заробітку як молодшого юриста, так і партнера компанії повинна бути комфортною, щоб було натхнення та бажання ефективно працювати на благо компанії, залучаючи нових клієнтів та нові проекти, а також якісно їх виконувати.
У нашій компанії оплата праці юристів складається з чіткої фіксованої ставки (її розмір не змінюється залежно від хвороби чи відпустки співробітника), а також з бонусів (розмір яких залежить від кількості відпрацьованих юристом та фактично оплачених клієнтом годин у межах проекту). Звертаю увагу, що співробітник має змогу отримати, крім щомісячних бонусів, бонуси за залучення клієнта або за автономне виконання доручення клієнта. Тобто політика компанії спрямована на стимулювання не тільки партнерів, а і юристів на ефективну роботу з клієнтами та залучення нових клієнтів.
Ілля КОСТІН,
партнер ЮК «Правовий Альянс», адвокат
Ефективна чи ні структура заробітку — це річ не універсальна. Немає сенсу взагалі давати поради і стверджувати про її ефективність третім особам. У кожної юридичної компанії є історія взаємовідносин між партнерами, бюджет, клієнти — і все це має відношення при будуванні ефективної системи оплати праці співробітників юридичної компанії.
У нас використовується система, коли партнер отримує фіксовану суму за місяць та бонуси по формулі, яка включає як доходи від роботи партнера, так і активність партнера з інших питань діяльності компанії. Юристи та всі співробітники отримають як фіксовану оплату праці, так і квартальні премії. Понаднормова робота для нас не є чимось проблемним. Ми вже декілька років працюємо в смарт-офісі. Потужна ІТ-система дає таку можливість. Юристи мають право працювати вдома.
Які види бонусів практикуються у вашій компанії, як часто виплачуються та від чого залежить їх нарахування?
Дмитро ГАДОМСЬКИЙ,
партнер AXON PARTNERS
Наші доходи також є відкритою для всіх юристів інформацією. Ми використовуємо таку систему бонусів: щокварталу ми накопичуємо певну суму, яка потім розподіляється між юристами залежно від досягнення KPI (які розробляли юристи самі для себе). Таким чином, як нам здається, всі юристи є мотивованими, аби цифра доходу, яку щоп’ятниці наш фінансовий директор пише на дошці, постійно збільшувалася.
Ганна ПІДДУБНА,
партнер АФ «Династія», адвокат
У нашій компанії є чотири види бонусів:
— щомісячний — за поточну роботу, залежить від кількості фактично відпрацьованих юристом та фактично оплачених клієнтом годин у межах проекту. Щомісячний бонус керівника робочої групи (практики) — це виплата у вигляді відсотка від прибутку, отриманого його робочою групою;
— накопичувальний — щорічна премія. Виплачується раз на рік та складається з 20 % сум щомісячних бонусів юристів, які акумулюються на особовому рахунку співробітника протягом року;
— бонус за залучення клієнта;
— бонус за автономне виконання доручення клієнта.
Марина ГОЛОТА,
директор ЮФ Sayenko Kharenko
Як свідчить попередній досвід, часи турбулентності — найкращий період для вдосконалення та пошуку нових можливостей та драйверів, і часто за рахунок неосягнутих раніше внутрішніх ресурсів. Цього року ми змінили процедуру performance management задля встановлення прозорої системи винагородження та матеріальної мотивації. Кожен рівень посади від стажера до радника має чітко прописані вимоги до професійних навичок та особистісних компетенцій, а також кількісні та якісні ключові показники роботи. Серед основних показників можна виділити: кількість відпрацьованого часу на проектах клієнтів, діяльність з розвитку бізнесу, управління персоналом та саморозвитку (індивідуальний план розвитку). За результатами щорічної оцінки кожен працівник має індивідуальний бал та розуміє загальний рівень своїх досягнень — як наслідок, перспективи просування кар’єрними сходинками, а також отримання щорічної винагороди (бонусів).
Яким чином у фірмі співробітники мотивовані до залучення нових клієнтів або старих — до нових проектів? Які категорії співробітників мають право на отримання відсотків від проектів і яким чином вони нараховуються? Скільки коштів має принести компанії старший юрист або радник, аби претендувати на посаду партнера (пайового партнера)?
Дмитро ГАДОМСЬКИЙ,
партнер AXON PARTNERS
Відсотки від проектів не отримує ніхто, крім випадків, коли ми просимо юриста працювати понаднормово. У такому випадку ми ділимося з ним половиною доходу від проекту.
За термінові та понаднормові проекти ми виставляємо клієнту подвійну погодинну ставку.
За півроку закінчується cliff-період для опціонів, які наші юристи отримали в момент створення AXON PARTNERS. Приставка «Partners» у нас є саме через те, що всі юристи мають бути партнерами, себто власниками частки в компанії. Надалі всі юристи, окрім зарплати, беруть участь і в revenue sharing.
Ганна ПІДДУБНА,
партнер АФ «Династія», адвокат
Відповідно до Регламенту компанії, бонус співробітнику компанії (будь-якому співробітнику, незалежно від статусу) за залучення нового клієнта складає 10 % від суми, оплаченої клієнтом за вирахуванням податків та інших витрат, пов’язаних з обслуговуванням клієнта. При цьому бонус нараховується у разі укладення з клієнтом контракту на суму не менш ніж 50 тис. грн.
Крім того, є бонус за автономне виконання доручення клієнта. У разі якщо співробітник самостійно залучив клієнта, успішно завершив цей проект без залучення допомоги партнерів компанії та отримав додатковий прибуток, він отримує бонус — 50 % від такого прибутку.