Бізнес: Статус: у пошуку

Алеся КОСМИНА

Хочеш отримати вправного співробітника — вирости його сам, або Як українські юрфірми шукають та мотивують молоді таланти та що з цього виходить

Світова тенденція «юристів багато, працювати немає кому» не обходить стороною і український юрринок. Тож активний процес пошуку талантів ще зі студентської лави великими і не дуже юрфірмами не переривається вже декілька років. Звичайно, легше це зробити тим компаніям, чиї партнери викладають на юридичних факультетах вишів. Але не всім так щастить, тому юридичні компанії жваво підтримують численні проекти, спрямовані на заохочення та розвиток молодих талантів, а також започатковують власні програми.

 

Чого хочуть юрфірми

Юркомпанії виходять на тропу війни за студентів зазвичай у повному озброєнні — вони беруть участь у ярмарках вакансій, проводять презентації у вузах, спонсорують різноманітні програми вишів та Ліги студентів АПУ, а також участь українських студентів у міжнародних конкурсах, започатковують власні конкурси та, звичайно ж, запрошують на стажування.

І це приносить результат. «Підтримуючи таким чином студентів та надаючи їм можливості для розвит­ку, ми не лише інвестуємо в майбутнє професії, але й придивляємося до потенційних колег, — говорить керуючий партнер АО «Спенсер і Кауфманн» Валентин Загарія. — Можна сказати, що в компанії вже стало доброю традицією запрошувати на роботу переможців та учасників конкурсів. Так, призер І Стипендіального конкурсу «Спенсер і Кауфманн» у 2013 року Андрій Гвоздецький сьогодні є старшим юристом компанії, а цьогорічний переможець (Даніель Парсаі, студент Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого), успішно завершивши стажування, став помічником юриста».

За словами менеджера з персоналу ЮФ Asters Ірини Чернікової, у компанії з початку 2016 року стажування вже пройшли п’ятеро студентів, троє з яких продовжують працювати у фірмі вже на постійній основі. Крім того, Asters уже декілька років проводить Стипендіальний конкурс для студентів юридичних спеціальностей, переможцям якого надаються піврічні індивідуальні стипендії, а також можливість працевлаштування. Багато юристів фірми і навіть партнери починали свою кар’єру саме з участі в цьому конкурсі.

Пишається своїми пошуковими результатами і «КПМГ-Україна». За словами Юлії Шульги, спеціаліста відділу по роботі з персоналом, за останніми підрахунками 69 % кандидатів, які приходять після тестувань на першу співбесіду в «КПМГ-Україна», брали участь хоча б в одній освітній події компанії. «Наша практика показує, що українська молодь є справді талановитою та перспективною, — зазначає вона. — Для прикладу, з 15 фіналістів однієї з наших юридичних бізнес-ігор ми запросили на стажування близько половини студентів».

Власне, не рекрутингом єдиним живуть юрфірми. «Студентські» проекти приносять користь і для іміджу. «Освітні ініціативи «КПМГ-Україна» мають на меті кілька завдань, — розповідає пані Шульга. — Це і укріплення бренду роботодавця серед нашої цільової аудиторії, і рекрутмент, і, звичайно, внесок у розвиток освіти молоді, що є частиною нашої корпоративної соціальної відповідальності. Ми ставимо за мету зменшити розрив між знаннями, які мають студенти, і вимогами бізнесу та нашої компанії як одного з найкращих роботодавців у світі. Нам приємно усвідомлювати, що лише цього року 3 000+ учасників освітніх ініціатив компанії отримали нові знання та цікавий досвід». Наразі за новинами компанії, вакансіями, можливостями пройти оплачуване стажування та освітніми проектами сьогодні можна стежити на сторінках «КПМГ-Україна» в соцмережах.

Справді, від такої взаємодії виграють усі. «Співпраця юридичної фірми зі студентами-правниками — цікава та корисна річ для обох сторін, — упевнена директор з розвит­ку бізнесу АФ «Династія» Ольга Степовик-Шиман. — Для студентів — це, перш за все, практичний досвід. Орієнтація ж на молодь для фірми — чудова можливість отримати додаткову прихильність та повагу майбутніх колег. Загалом же плюсів такої взаємодії безліч, тож не скористатися цим шансом як студенту, так і юридичній фірмі — велике прогаяння. Саме тому в АФ «Династія» освітнім проектам для молоді приділяється велика увага, для цього навіть є окремий щорічний бюджет».

 

Чого хочуть студенти

Студенти, перш за все, хочуть отримати роботу на хороших умовах у staff-friendly компанії. А для цього прагнуть показати себе якнайкраще. Найпростіше це зробити під час стажування — студент може придивитися до компанії, а компанія — до студента. «Так, у нас були стажери, які залишили позитиві враження, — описує власний досвід керуючий партнер ЮК Prove Group Юлія Репіна. — Молоді юристи сумлінно ставилися до завдань, були досить проактивними в робочих питаннях. Результатом ми задоволені і плануємо у майбутньому запропонувати їм роботу».

Результативним стало цьогоріч літо і для студентів, які стажувалися в АО «Спенсер і Кауфманн». Компанія ініціювала чергову програму, під час підготовки якої отримала майже чотири десятки заявок. Після ретельного відбору колектив поповнився шістьма стажерами, двоє з яких уже працюють у компанії на постійній основі.

А ось «КПМГ-Україна» надає можливості оплачуваного стажування для студентів та випускників не лише влітку, а й протягом усього року, залежно від потреб компанії. Цього року до Відділу податкових та юридичних послуг приєдналися понад 30 інтернів. Відбір теж жорсткий. Щоб пройти стажування в «КПМГ-Україна», необхідно подати заявку через сайт компанії, пройти тестування та декілька співбесід. Але воно того варте. За словами Юлії Шульги, інтерни з перших днів активно залучаються до роботи над проектами, тому стажування є ефективною практикою, адже дає змогу компанії побачити реальні результати, а стажерам зрозуміти, чи подобається їм робота та компанія. «Приємною особливістю стажування в «КПМГ-Україна» є пропозиція стати консультантом компанії всім, хто успішно проходить стажування», — додає пані Шульга.

Зрозуміло, що конкуренція серед бажаючих потрапити на стажування до компанії, яка займається цікавими та масштабними проектами, є доволі високою. «Для молодих і амбітних фахівців передовсім має значення набуття першого практичного досвіду, — говорить Валентин Загарія. — І якщо такий досвід пов’язаний з роботою в команді однієї з провідних юридичних фірм — самі розумієте, що інші фактори тут відходять на другий план».

Крім того, стажування у таких фірмах має й інші переваги. «Звичайно, ми намагаємося заохочувати до роботи і особистим прикладом, і достойною заробітною платою, і перспективами кар’єрного зростання, — розповідає про інші «плюшки» від «Спенсер і Кауфманн» пан Загарія. — У міру сил намагаємося організувати дозвілля, яке включає не лише традиційні корпоративні вечірки, але й культурні заходи. Цього року, наприклад, ми подарували кожному молодому співробітнику квитки на концерт Red Hot Chili Peppers, який нещодавно відбувся у Києві на Олімпійському стадіоні».

Щоправда, рівень знань та особисті якості не є головними для багатьох вчорашніх випускників та студентів при визначенні винагороди за свою роботу. За словами Юлії Репіної, сучасні студенти дуже різні — є такі, які приходять і одразу не соромляться озвучувати рівень заробітної плати старшого юриста, а є більш стримані, ті, які об’єктивно оцінюють себе і роблять акцент на прагненні набути практичного ­досвіду.

«Умови до юрфірм юні фахівці висувають не завжди адекватні, це правда, — підтверджує Ольга Степовик-Шиман. — Тому я радила б молоді, перед тим як надсилати свої резюме на оголошені вакансії, по-перше, уважно читати їх вимоги, а по-друге — вивчати в Інтернеті резюме інших фахівців та порівнювати наявні знання, навички та дос­від з тим, що сьогодні затребувано ринком. Після проходження випробувального терміну мотиваційна програма для всіх юристів компанії (мова не йде про партнерів) однакова та залежить від виконання ними конкретних показників».

 

Покоління Y

Наймаючи на роботу або беручи на стажування молодь, юрфірма отримує не лише можливість поліпшити свій імідж та виростити собі кадри. Молоді фахівці завжди ­«освіжають» колектив. «Порівняно зі спеціалістами, які мають досвід роботи, у молодих талантів немає стереотипів і шаблонного мислення, вони більш гнучкі, мобільні та мотивовані, — описує сучасну молодь Ірина Чернікова. — Для більшості молодих фахівців пріоритетним є бажання розвиватися, набувати дос­віду, працювати в команді професіоналів і самостійно заробляти гроші, їм притаманний певного роду азарт, прагнення у короткі терміни досягти поставленої мети».

Загалом нинішнє покоління студентів є досить амбітним, що юрфірми не можуть не оцінити. «Сьогодні ефективна взаємодія студентів з компаніями-роботодавцями починається зі студентської лави, тому інтерес до набуття практичного дос­віду істотно молодіє, — говорить Юлія Дорощук, HR-директор ЮФ Eterna Law. — За нашими спостереженнями, студенти Y покоління (покоління Y — це ті, які народилися у 1984—2000 роках) починають цікавитися стажуванням уже з другого курсу навчання у виші. Безумовно, теоретичної бази дворічного курсу навчання не зовсім достатньо для якісного стажування, але бажання якомога раніше почати стажування демонструє активну і серйозну позицію студента розвиватися в обраній професії. Також сучасні студенти багато часу й уваги приділяють участі в студентських і не тільки конференціях, мут-кортах, вивченню юридичної англійської, написанню статей і проходженню міжнародних стажувань, що свідчить про їхню активну життєву позицію».

За словами пані Дорощук, під час стажувань представники покоління Y швидко навчаються, активно залучаються до діяльності компанії, викладаються на 100 і більше відсотків, позитивно мислять і не бояться ставити запитання. «Якщо ж говорити про відмінності між поколіннями Y і X (народжені в період з 1963-го до 1984 року), то можна виділити деяку різницю в уважності до деталей — так, представники Х-покоління більш сконцентровані на деталях і терплячі, що рідше зустрічається в поколінні Y», — зауважує Юлія Дорощук.

 

ОРГАНІЧНА ВЗАЄМОДІЯ

Юлія ДОРОЩУК,

HR-директор ЮФ Eterna Law

Поколінню Y важливі цікаві і різнопланові завдання, їм складно довго виконувати технічні завдання, в яких вигострюються уважність і скрупульозність. Але через подолання себе вони шліфують цю базову і найважливішу навичку для юриста. Їх мало мотивують гроші, оскільки цікаві завдання в колі однодумців, отримання задоволення від процесу, індивідуальний підхід — це те, що надихає їх ефективно стажуватися і працювати.

Саме тому при відборі стажерів і співробітників ми приділяємо особливу увагу органічній взаємодії в команді, наданню завдань різної складності, відкритого спілкування з колегами і відповідальному ставленню до завдань. У процесі стажування студенти виявляють не тільки свої сильні сторони, а й слабкі, але головне, які висновки вони роблять зі своїх помилок, не повторюють їх і наскільки правильно застосовують набутий досвід. А це визначається не поколіннями і періодами народження, а індивідуальними ціннісними орієнтирами конкретно взятих людей.

ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ

Ольга СТЕПОВИК-ШИМАН,

директор з розвитку бізнесу АФ «Династія»

Нашими основними напрямами взаємодії зі студентами є:

— співпраця з Лігою студентів Асоціації правників України (щорічне партнерство Всеукраїнської школи Ліги з корпоративного права; виступ співробітників фірми перед студентами на різноманітних форумах з цікавими, актуальними та корисними темами; щорічне свято «Кава з юристом», яке АФ «Династія» протягом декількох останніх років традиційно влаштовує для майбутніх правників у листопаді тощо);

— надання можливості студентам пройти стажування, за результатами якого найкращі зі стажистів мають можливість впевнено претендувати на відкриті юридичні вакансії фірми.

Чому саме такі проекти нині в пріоритеті? Бо вони дають можливість найбільш тісної взаємодії та зворотного зв’язку.

УЧАСТЬ ТА ВИНАГОРОДА

Юлія ШУЛЬГА,

спеціаліст відділу по роботі з персоналом «КПМГ-Україна»

З вересня «КПМГ-Україна» провела понад сто подій для студентів економічних та юридичних спеціальностей: лекції на професійні тематики та майстер-класи, бізнес-ігри та олімпіади, освітні програми, кар’єрні консультації, дні відкритих дверей та зустрічі за кавою із керівництвом компанії. Ці проекти є безкоштовними та відкритими для студентів усіх українських вишів.

Такі ініціативи є чудовою можливістю для студентів перевірити свої знання та навчитися новому, позмагатися з іншими учасниками з усієї України у вирішенні бізнес-кейсів, познайомитися із представниками компанії та особливостями роботи в компанії. Більше того, переможці конкурсів отримують не лише чудові призи, на кшталт iWatch, iPad чи GoPro, а й можливість працевлаштуватися в «КПМГ-Україна» без необхідності проходити додаткові етапи відбору.

ЮРИДИЧНИЙ СУПРОВІД

Валентин ЗАГАРІЯ,

адвокат, керуючий партнер АО «Спенсер і Кауфманн»

У 2016 році наше адвокатське об’єднання, як ніхто інший, опікується майбутніми юристами. У рамках корпоративної соціальної відповідальності «Спенсер і Кауфманн» підтримали команди студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка на International Criminal Court Competition у Гаазі та International Commercial Mediation Competition у Парижі. Також як ексклюзивний партнер Ліги студентів Асоціації правників України об’єднання активно супроводжує навчальні заходи, що організовуються Лігою, а також проводить власні, серед яких можна згадати стипендіальний конкурс з договірного права та серію майстер-класів в ексклюзивному форматі «Dispute resolution workshop».

WIN-WIN

Юлія РЕПІНА,

керуючий партнер ЮК Prove Group

Останнім часом ми все активніше починаємо залучати до роботи в нашій компанії молодь. Декількох, найбільш талановитих, ми взяли у штат стажерами. Вони працюють на проектах, які координують адвокати. Ми пропонуємо їм такі функціональні обов’язки, як підготовка аналітичних довідок на основі аналізу судової практики, залучаємо студентів до аналізу законодавчої бази. Також студенти вчаться готувати та подавати процесуальні документи до судових органів.

Щоб їхня робота не перетворювалася на рутину, адвокати беруть молодих фахівців на судові засідання. На мою думку, така співпраця проходить під знаком win-win, бо ми допомагаємо студентам здобувати практичні навички та почати свою кар’єру правника, і компанії у майбутньому легше, бо знімається питання пошуку персоналу. Ми надамо перевагу тим студентам, які в нас працювали, коли закриватимемо ту чи іншу позицію.

ШКОЛА ЖИТТЯ

Ірина ЧЕРНІКОВА,

менеджер з персоналу ЮФ Asters

Одним із нових проектів Asters у цій сфері стала підтримка у проведенні І Літньої школи «Економічне право ЄС», що була організована юридичним факультетом КНЕУ ім. Вадима Гетьмана у липні 2016 року. Студенти — учасники Літньої школи завітали до офісу фірми, де прослухали лекцію від партнера Asters Юлії Семеній, а також мали нагоду ознайомитися з роботою однієї з найбільших юридичних фірм України зсередини. У Літній школі взяли участь 25 студентів, що вивчають право та економіку у 20 провідних університетах України.

Крім цього, ми надаємо підтримку українським командам, які беруть участь у національних та міжнародних конкурсах і дебатах (наприклад, Telders International Law Moot Court, Philip C. Jessup International Law Moot Court Competition). Також ми підтримуємо співпрацю зі студентськими організаціями, які об’єднують найактивнішу молодь з усієї України (Ліга студентів Асоціації правників України, ELSA та інші).