Тема: Закласти зміну

Олексій СТОЛЯРЕНКО,
старший юрист МЮФ Baker & McKenzie

Забираючи за горизонт майбутнього юридичного бізнесу, варто бути готовим до прийдешніх змін

Світ навколо нас змінюється — на вулиці міст виходять самокеруючі автомобілі, і все, що нас оточує, стає розумним: від одягу, прикрас, окулярів та годинників до автомобілів, будинків і цілих міст. Спостерігаючи за всім цим із вікна комфортабельного офісу, деякі юристи з острахом дивляться в майбутнє, опановане технологіями.

За світом змушений буде змінитися і юридичний бізнес. Проте юристам не звикати до змін законодавства, змін ринку і навіть змін політичної ситуації в країні — вони швидко до них адаптуються, а от руйнівні технології, які можуть повністю замінити юристів (як незабаром це відбудеться з водіями таксі, касирами в супермаркетах та іншими 45 % видами діяльності, які можна вже автоматизувати сьогодні, відповідно до дослідження McKinsey в США), викликають серйозні занепокоєння. Зрозуміло, що необхідно щось із цим робити, але кожен із напрямів розв’язання цієї проблеми вимагає від юридичних фірм прий­мати рішення щодо впровадження нових технологій, програмного забезпечення, в чому у них немає глибинної експертизи. Хоча можна і просто купити час штучного інтелекту IBM’s AI Ross та приєднатись до водіїв відомої служби таксі, що своєю роботою тільки пришвидшують автоматизацію галузі.

 

Створити продукт

У часи, коли все навколо напов­нене невідомим і швидкозмінним, дуже важливо визначитись, у що юридична компанія інвестуватиме, що ставитиме своїм пріоритетом, бо неправильні інвестиції можуть бути втрачені, а погано виважені пріоритети можуть призвести до поразки. Для Baker & McKenzie пріоритети були окреслені недавно обраним головою Полом Роулінсоном: «У нас є приголомшливе бачення для фірми, яка буде базуватись навколо наших клієнтів і наших людей». Так, саме люди і клієнти є основним капіталом для глобальної фірми, бо технології змінюються, а без людей і клієнтів цей бізнес просто не може існувати.

Надалі логічно буде будувати фірму навколо цих пріоритетів, змінюючи та перебудовуючи внутрішню інфраструктуру, впроваджуючи нові послуги і нову якість, надаючи додаткову вартість клієнту на підставі ретельного аналізу того, що хочуть клієнти і працівники.

Наші клієнти переживають аналогічні процеси, змінюючись, адаптуючись до високого рівня конкуренції, постійного підвищення швидкості впровадження нових продуктів на ринок з одночасним зменшенням, насамперед, юридичних витрат. Тож мантра «cheaper, faster, better» є далеко не унікальною для юридичного ринку.

На щастя для нас, є надзвичайно багато того, що ще можна зробити, щоб успішно створювати додаткову вартість для клієнта та надавати правову допомогу ще швидше і з більшою глибиною юридичного аналізу. Це особливо важливо на багатоюрисдикційному рівні, де юридичні знання мають досить розрізнений характер, але правильна і своєчасна допомога є критичною для успішного розповсюдження компанією продукту або послуги на багатьох ринках обмеженим штатом внутрішніх юристів, а також дотримання різнорідних вимог законодавства, що пос­тійно змінюється.

На даному етапі Baker & McKenzie, враховуючи запити від клієнтів, підходить до розв’язання цього типу проблем, крім іншого, двома способами: ми створюємо нові інноваційні продукти та нові сервісні центри, що розмішуються в юрисдикціях з низькими витратами на оплату праці.

Інноваційні продукти в Baker & McKenzie розробляються в кожній практиці, наприклад, практика інтелектуальної власності надає клієнтам близько 14 продуктів, в які входять як довідники для забезпечення багатоюрисдикційною інформа­цією, що стосується різних питань інтелектуальної власності в більш ніж 30 ключових юрисдикцій, а також програмне забезпечення, що допомагає організувати реєстрацію та захист прав на об’єкти інтелектуальної власності по всьому світу.

Практика інформаційних технологій випускає Global Privacy App, безкоштовний мобільний додаток, що надає зрозумілу і доступну інформацію з питань захисту персональних даних у більш ніж 70 юрисдикціях світу.

Крім того, новим продуктом практики інформаційних технологій є інтерактивна платформа iG360, що допомагає клієнтам орієнтуватися в бурхливому океані питань, пов’язаних із збором та управлінням інформацією. Ця платформа дає змогу визначити, яку саме інформацію збирає клієнт, де ця інформація зберігається, обробляється, куди передається; встановити нормативні вимоги, яким клієнт має відповідати в кожній юрисдикції, а також отримувати оперативне повідомлення стосовно змін законодавства в тій чи іншій юрисдикції, нових ризиків та необхідних у зв’язку з ними дій.

The Financial Times відзначила iG360 як видатний продукт (standout product) у рейтингу Innovative Lawyers Awards-2015 та назвала Baker & McKenzie серед ТОП-10 найбільш інноваційних юридичних фірм у Північній Америці.

Baker & McKenzie так само є однією з піонерів в юридичному аутсорсингу. Відкритий у липні 2015 року сервісний центр Global Services Belfast у м. Белфасті (Північна Ірландія) є вже другим таким центром у компанії. Перший центр давно й успішно працює в м. Маніла (Філіппіни). Завданням сервісного центру Global Services Belfast є робота з великими обсягами інформації, великими проектами, в тому числі, у сфері e-discovery, M&A due diligence, аналізу документів, здійснення мультиюрисдикційних юридичних досліджень, що створює можливість фірмі надавати такі рутинні юридичні послуги клієнтам швидко і економічно ефективно.

 

Стандартизувати галузі

Напевно, як і багато моїх колег, вночі я читаю доповідь адміністрації президента США стосовно майбутнього штучного інтелекту для того, щоб у загальних рисах зрозуміти сучасний стан штучного інтелекту (AI), наскільки він може вплинути на нашу професію та сфери і завдання, де AI не може конкурувати з людиною, принаймні ще деякий час.

Ідея і технології AI не є новими, вони існують у тому чи іншому вигляді вже близько 50 років, і за останні п’ять років ця технологія суттєво не змінилась. Проте зараз ми чуємо про AI набагато більше, ніж, скажімо, кілька років тому, і причиною цьому є те, що наразі людство, нарешті, зібрало і накопичило в деяких сферах достатньо цифрової інформації для розвитку і тренування більш розвинутих AI-алгоритмів.

Тож для розвитку AI в юридичній сфері є критичною наявність цифрової інформації як стосовно самого права, а також прикладів її застосовування для того, щоб AI могли виробити алгоритми, що застосовуватимуться як у стандартних, так і в нестандартних випадках.

Такі високо стандартизовані галузі права є, і велика кількість процесів у них будуть автоматизовані швидше за інших. Відповідно до дослідження, проведеного Baker & McKenzie у співпраці із Euromoney під назвою Ghosts in the Machine, 70 % із 424 опитаних керівників вищої ланки фінансових установ зазначили, що очікують суттєвих змін в їхній роботі протягом наступних 15 років. Такі зміни будуть пов’язані з можливістю застосовування AI для аналізу великих масивів даних, автоматизації великої кількості процесів. Можливо, з часом людська праця буде виключена з цих процесів і робот-юрист консультуватиме робота — керівника банку з питань проведення фінансових трансакцій та валютного регулювання.

Проте, як показала історія з президентськими виборами в США, майбутнє може бути досить непередбачуваним. У свою чергу, робота над інноваціями завжди містить елемент випадковості, незвичайного поєднання елементів, що призводить до неочікуваних результатів. Тож, дивлячись за горизонт майбутнього юридичного бізнесу, кожен, можливо, хоче бачити саме те, що його там влаштовує, але, напевно, краще бути відкритим і готовим до змін.