Тема: Інноваційна шкала

Юлія ЧЕРВОНООКА,
директор з розвитку бізнесу ЮФ Aequo

Створення власних інновацій — найкращий спосіб передбачити майбутнє

Щорічно напередодні Нового року авторитетне видання The Economist готує спеціальний випуск з надихаючими футуристичними прогнозами. Редакція ретельно відбирає найкращих експертів у різних галузях, лідерів думок — політологів, економістів, соціологів, культурологів, вчених тощо. Особливо цікаво читати прогнози в перспективі 10—20 років, які іноді здаються зовсім неймовірними. Проте історія наглядно демонструє, що досить часто навіть те, що вважається сучасникам чарівництвом, стає згодом загальнорозповсюдженим. Cмартфони, телевізори з пласким екраном, роботи, комп’ютери — все, без чого ми не уявляємо сьогодення, вперше було передбачено в науковій фантастиці.

Юридичний ринок консервативний і дуже довго не змінювався. А зараз, коли зміни стають більш помітними, керівник однієї з найінноваційніших юридичних фірм Axiom Марк Харріс попереджає, що «гра тільки починається». Сьогодні ще є юридичні фірми, які скептично ставляться до інновацій, а є ті, які інвестують у нові рішення. Показово, що кількість юридичних стартапів збільшується в рази, що наглядно демонструє статистика AngelList, всесвітньо відомого американського веб-сайту для стартапів та інвесторів (див. графік).

Однією з найбільш обговорюваних інновацій стало створення робота ROSS, штучного інтелекту, що швидко аналізує сотні тисяч документів, таким чином ефективно виконуючи роботу молодших юристів.

 

Драйвери змін

За версією експертів Всесвітнього економічного форуму в Давосі, зараз починається четверта, промислова революція. Її ознаки — поява хмар, великих даних, мобільного Інтернету, технологій розумного будинку та Інтернету речей. Попри те, що зміни в юридичному бізнесі пов’язують насамперед з технологічним проривом, є й інші чинники. У своєму звіті 2016 року The Law Society називає такі основні фактори, які вплинуть на зміни в юридичному бізнесі: політичний порядок денний, економічні зміни, нові гравці, технології та поведінка клієнтів.

Важливо розуміти, що клієнти активно розвиваються, адаптують та інвестують в нові технології. Більше того, вони очікують того ж від свого зовнішнього юридичного радника. Особливо це характерно для клієнтів секторів економіки, що динамічно розвиваються, — такі як телекомунікації, медіа і технології.

Посилюється конкуренція між консалтингом та юриспруденцією. Конкуренція переважно буде не в суті послуг, а в формі їх надання. Вигравати конкуренцію будуть ті фірми, які змінюють спосіб спілкування з клієнтами, впроваджують рішення, які дають змогу виконати роботу оперативніше і простіше. Це, зокрема, дозволяє скоротити витрати на юридичні послуги. При цьому важливе значення визначає user eхperience — взаємодія з клієнтом — сприйняття і враження, що виникають у результаті використання послуги.

КІЛЬКІСТЬ ЮРИДИЧНИХ СТАРТАПІВ НА ANGELLIST (графік)

(Джерело: Report on the Future of Legal Services in the United States, American Bar Association 2016)

Онлайн-системи

Онлайн-система для клієнтів Aequo Hub, яка недавно була впроваджена ЮФ Aequo, — один із яскравих прикладів цього тренду. Це доступність послуг у зручній для клієнта формі. 24/7 з адаптивним дизайном з будь-якого пристрою.

Функціонал онлайн-системи Aequo Hub включає можливість зберігати дані щодо клієнтських проектів — документи, комунікацію, протоколи зустрічей — у систематизованій структурі папок. Aequo Hub — це управління проектами комплексного юридичного аудиту, швидкий і безпечний обмін інформацією, багатофункціональний модуль Q&A, докладні звіти, прогресивна система управління правами доступу, мобільна версія. Система також гарантує корпоративну безпеку, що відповідає міжнародним стандартам інформаційної безпеки ISO 27001.

 

Автоматизація та комодитизація

Тиск ринку і внутрішньокорпоративний тиск у бік зниження витрат призводить до прагнення прогресивних юрфірм досягти оптимального співвідношення ціни та якості і, відповідно, автоматизувати процеси та сприяти розвитку ІТ-рішень таким чином, щоб юридичні послуги ставали доступними для більш широких верств населення (комодитизація).

Конкуренція посилюється тим, що компанії шукають правову підтримку в альтернативних юридичних фірм. Так, уже є юридичні фірми, які пропонують великий спектр типових договорів. Можливість інноваційних систем на кшталт робота ROSS швидко аналізувати бази даних та знаходити відповіді на важкі запитання за лічені секунди там, де спеціалісту знадобляться години безперервної роботи, змінить розподіл праці.

На думку аналітиків Boston Consulting Group («Як юридичні технології змінять юридичний бізнес», січень 2016 року), 30—50 % роботи молодших юристів зможуть виконувати системи автоматизації.

Так само як і банківський сектор, який на початку незалежності України надавав перевагу роботі з корпоративним сегментом, згодом побачив широкі можливості рітейлу, одним із трендів майбутнього буде поширення роботи юридичних фірм з більш широкими верствами населення. У тому числі шляхом надання більш стандартизованих послуг через Інтернет як через власний сайт, так і через платформи LegalTech з каталогом юридичних послуг.

Одним із важливих чинників, які впливатимуть на доступність юридичних послуг, стане онлайн вирішення спорів, наприклад судові засідання через Skype. Сподіваюсь, що це стане можливим у нашій країні в перспективі п’яти-семи років.

 

Соціальні мережі та великі дані

У зв’язку із розвитком мережі Інтернет клієнти мають можливість бути більше поінформованими. Вони більш усвідомлено обирають юридичного радника, маючи можливість дізнатися багато і про фірму, і про профайли конкретного юриста не тільки з офіційного сайту компанії, але й із соціальних мереж. Соціальні мережі відкривають також додаткові можливості збору великих даних, що можуть застосовуватися на практиці. Так, уже зараз використовується американська система Premonition, за допомогою якої визначається ймовірність перемоги конкретного юриста в справі у певного судді.

Одна з переваг інноваційного рішення Aequo — мобільного додатку Rate Your Judge — те, що це за своєю суттю соціальна мережа. Rate Your Judge — це інструмент оцінювання та громадського контролю, покликаний здійснювати моніторинг роботи судової системи. Додаток даватиме змогу адвокатам та представникам професійної спільноти оцінювати й переглядати результати роботи суддів, відстежувати їхню взаємодію з суддями. Доступний 24/7, завжди під рукою.

Цей проект уже здобув визнання: він став фіналістом конкурсу юридичних інновацій Гаазького інституту інновацій у праві HiiL Innovating Justice 2016, набрав найбільшу кількість голосів (1 267) під час голосування порівняно з іншими фіналістами, а також отримав додаткове визнання від журі конкурсу.

У майбутньому зібрані дані можуть використовуватися громадськими активістами, громадськими організаціями та ЗМІ для повідомлення про упередженість або неналежну роботу суддів. Результати аналітики зібраних даних також можуть бути використані для освітніх цілей.

 

Освіта

У майбутньому відбудуться важливі зміни акцентів у сфері юридичної освіти. Знання права залишатиметься найважливішим, але недостатнім компонентом. Футурологи передбачають, що вміння критично та креативно мислити, вміння самостійно вчитися та правильно ставити запитання буде запорукою успіху в професійному розвитку.

Велика кількість онлайн-курсів уже зараз свідчить про те, що основ­ним напрямом у навчанні майбутнього буде можливість та необхідність самостійно вибирати інтерактивні курси онлайн-навчання серед зростаючої кількості пропозицій.

Важливе буде розуміння бізнесу необхідності співпраці з системою освіти, адже лише бізнес має уявлення про те, які фахівці будуть необхідні.

 

Майбутнє починається сьогодні

У своєму звіті єдиний рейтинг, в основі якого є інновації юридичних фірм, FT Innovative Lawyers коментує: «Якщо 10 років тому одиниці юридичних фірм вказували інновації як одну зі своїх важливих переваг, то зараз це роблять всі, хто претендує на лідерство на ринку юридичних послуг».

Доступність інформації, автоматизація, комодитизація, аутсорсинг і в більш далекому майбутньому штучний інтелект нададуть можливість знизити витрати на юридичні послуги, що допоможе зробити юридичні послуги більш ефективними для бізнесу та, сподіваюсь, більш доступними для суспільства. Технології не замінять юристів, але дадуть змогу оптимізувати їхню роботу, позбавлять від трудомістких завдань з можливістю сфокусуватися на більш складних рішеннях. Виграють від цього, безумовно, клієнти, позаяк такий підхід забезпечить оптимальне співвідношення ціни та якості.

Попри численні зміни, незмінним залишатиметься важливість репутації юридичної фірми, вміння чітко розуміти потреби клієнтів та здатність підтримувати довгострокові відносини з ними.