Інтелектуальна власність: Доменна річ

Костянтин Буяло,
партнер АО Officium

Наявність у юридичної фірми власного сайту давно та надійно закріпилась у категорії must have. Винесемо за дужки питання візуалізації та контенту, зосере­димо увагу на найпершому, з чим зіштовхується користувач (він же — потенційний клієнт), намагаючись знайти сторінку фірми у мережі Інтернет — назві сайту. У цьому плані юридичний бізнес консервативний — як правило, це назва, яка повторює або походить від найменування фірми. І не менш традиційно розміщується такий сайт на загальних доменах верхнього рівня (gTLD, перш за все .соm та .net, а також національних доменах верхнього рівня (ссTLD), які відображають приналежність бізнесу до певної країни, наприклад .ua, .at, .de.

Однак очевидно, що подіб­ною конфігурацією обмежуватись не варто. У сфері міжнародного бізнесу спостерігається стійкий тренд до росту популярності професійних доменів, які належать до нових доменних імен верхнього рівня (new gTLD). Таких доменних імен налічується вже більш ніж тисяча, що дає змогу підібрати той домен, який якнайкраще підходить для розміщення сайту та його подальшого маркетингового просування. Для юристів та юридичних фірм інтерес становлять перш за все такі домени верхнього рівня, як .law, .lawyer, .attorney, .legal. За даними ресурсу ntldstats.com/tld, станом на липень 2016 року в цих доменах було зареєстровано: .law — 5 653, .lawyer — 13 642, .attorney — 8 370, .legal — 8 484 доменних імен. З урахуванням поширеного неймінгу юридичних фірм варто звернути увагу на доменне ім’я .partners. Також зараз відкрита попередня реєстрація у доменах .llc та .llp.

 

Можливості new GTLD


Реєстрація інтернет-сторінки у професійному домені надає юридичній фірмі не просто сайт з красивою назвою, але й дозволяє однозначно ідентифікувати сферу діяльності компанії для потенційних клієнтів. Звичайно, споживач, особ­ливо український, поки що не звик до нових доменів верхнього рівня, але цей процес пришвидшується. Тож стратегічно є сенс використовувати саме ці домени (спочатку паралельно зі «старим» доменом з активною переадресацією), нові ж сайти однозначно ліпше реєструвати у професійних доменних зонах. Юридичним фірмам також варто поміркувати про реєстрацію сайтів у нових доменах, у тому числі для запобігання паразитичному маркетингу та захисту власного бренду.

Ще один аспект, на який звертають увагу при виборі new gTLD-імені, — як певний сайт відображатиметься пошуковими системами. З цього приводу компанія Google у своєму блозі заявила, що оброблятиме нові домени верхнього рівня разом з існуючими, не віддаючи переваги якомусь TLD порівняно з будь-яким іншим. Залишимо питання достовірності такої заявки спеціалістам (ширяться чутки, що запевнення у тому, що домен .com ніколи не мав ніяких переваг у пошуковиках, не відповідає дійсності), але очевидно, що алгоритм пошуковиків з часом змінюватиметься. А наявність ключових слів у імені домену (.law в нашому випадку) може певною мірою сприяти підвищенню рейтингу сайту.

 

Правила. LAW

Домен .law позиціонується як доменне ім’я для професіоналів у сфері юриспруденції — кваліфікованих юридичних фірм та приватнопрактикуючих юристів — ексклюзивний інтернет-простір, де ліцензовані юристи з усього світу можуть представити себе у найвигіднішому світлі. Реєстрацією доменних імен у домені верхнього рівня .law керує реєстр Minds + Machines Group Limited, реєстрація здійснюється з жовтня 2015 року.

За інформацією реєстратора доменів 101domain.com, щоб отримати право зареєструвати (та продовжувати виступати реєстратором) доменного імені у зоні .law, реєстрант повинен бути кваліфікованим юристом, тобто мати ліцензію на юридичну практику, затверджену регулятором юридичних послуг у відповідній юрисдикції. Кваліфікований юрист повинен бути ідентифікований як ліцензований на даний момент практик у публічному реєстрі, який веде відповідний регулятор. Відповідно, при реєстрації здійснюється спеціальна перевірка заявників. З урахуванням цього процес реєстрації може тривати близько двох тижнів. Реєстр .law залишає за собою право зв’язатись із заявником у рамках компанії з перевірки з метою запиту будь-якої додаткової інформації чи супровідної документації, яку реєстр вважатиме необхідною для визначення того, чи відповідає заявник вимогам політики прийнятності. Така перевірка може здійснюватись щоразу при продовженні реєстрації (мінімальний термін реєстрації — один рік).

При цьому перевірка здійснюється аж ніяк не формально — реєстратор справді запитує (іноді по декілька разів) усю підтверджуючу інформацію як у заявника, так і в національного регулятора — в Україні це Національна асоціація адвокатів. І ненадання чи невчасне надання відповідей загрожує відмовою у реєстрації та втратою реєстраційного внеску.

Цікаво, що правила другого «юридичного» домену .legal (так само як «індивідуальних» .lawyer, .attorney) не передбачають необхідності обов’язкового підтвердження кваліфікації реєстранта. І хоча цей домен позиціонується переважно для інформаційних ресурсів правової спрямованості, він може привернути увагу юридичних фірм, які здійснюють свою діяльність в організаційно-правових формах, що відрізняються від адвокатського об’єднання. З огляду на відсутність перевірки ре­єстрація у домені .legal здійснюється миттєво.

Підбираючи домен для сайту нашого адвокатського об’єднання, ми прийняли рішення про перехід на домен officium.law та переконалися, що професійні домени мають ряд переваг як правових, так і маркетингових. Більше того, напрацьований матеріал ліг в основу рекомендацій для клієнтів та доповнення спектра наших послуг у сфері ІТ, релокації бізнесу та виведення його на міжнародний рівень.