Подорож: Мажорний лад

Марина БАХОЛДІНА

Бути в гарному настрої незалежно від форс-мажорів — головне правило досвідчених мандрівників

Що робити, коли затримується літак або ви запізнюєтесь на потяг, як підготуватись до всіх несподіванок у дорозі і покарати винних, — про це ми запитали юристів.

У коментарях «УЮ» правники розповіли про власний досвід очікування рейсів в аеропортах, про те, що їм допомагає дочекатися залізної пташки. Та не були б вони юристами, якби змовчали про відповідальність авіакомпаній. Крім того, ми не могли обійти увагою випадок, коли наша колега разом з іншими ста туристами на дві з половиною доби застрягли в аеропорту Шарджа (ОАЕ) через проблеми в авіаперевізника.

 

Аеропортний набір

Катерина ЛЕВИЦЬКА, молодший юрист Pavlenko Legal Group

З власного досвіду ночівлі в аеропорту на незручних сидіннях з пляшкою води можу сказати, що вам необхідний свій «аеропортний набір». Вологі серветки та зубна щітка — просто must have. Декілька книг чи журналів ніколи не будуть зайвими, а плеєр з навушниками (або просто телефон) допоможе абстрагуватися від неприємних думок. Також варто заздалегідь подбати про воду та «перекус», оскільки деякі ресторани та кафе можуть бути зачинені у нічний час.

І останнє — не треба сумувати, винесіть максимум з цієї ситуації та будьте готові на майбутнє.

 

Життєвий баланс

Олена ЛАЗАРЕВА, менеджер з розвитку бізнесу та PR ЮФ N&D

Незалежно від часу, що маю провести в польоті, у мене в ручній поклажі завжди є «набір леді», який може допомогти почуватися комфортно будь-де і будь-коли.

Які питання постають при тривалому перельоті або очікуванні в аеропорті? Це — харчування, гігієна, зв’язок та розваги. Щоб не витрачати валюту на дороге харчування у дорозі, беру із собою багато поживних батончиків, горіхів та шоколаду — з ними можна протриматися досить довго.

Питання свіжості легко вирішують вологі серветки та міні-формати косметичних та гігієнічних засобів. Шарф та футболка займають мало місця у ручній поклажі, але питання холоду та спеки вони вирішують легко.

Зв’язок критично важливий, тому обов’язково мати з собою зарядні пристрої, готівку у гаманці та на рахунку, якщо не буде безоплатного Wi-FI і ретельно планувати дзвінки, пригадуючи часи перших мобільних телефонів, коли ми рахували кожне слово, бо дзвінки були дорогими.

А розваг у дорозі може бути дуже багато! Нарешті, можна прочитати цілу книгу, а не півсторінки на ніч, скласти всі списки незавершених справ, пріоритетів та мрій і побачити, що можливо ти не туди йдеш; накреслити колесо життєвого балансу і зрозуміти, що є речі в житті, які вимагають більше уваги, ніж ми думаємо. І, зрештою, ніхто не забороняв приємну розмову з друзями по халепі. Хтозна, можливо цей форс-мажор — велика удача.

 

Знати свої права

Галина ДУРМУШ, начальник відділу авіаційного транспорту Міністерства інфраструктури України

Обставини непереборної сили неможливо передбачити чи заздалегідь бути готовими до них, проте в будь-якій ситуації пасажири повинні пам’ятати, що вони володіють правами, і авіаперевізник зобов’язаний дотримуватись правил, що врегульовані Повітряним кодексом України та Правилами пасажирів і багажу, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України № 735 від 30 листопада 2012 року.

Усі авіаперевізники будь-яких економічних моделей (лоу­кости та регулярні перевізники) гарантують пасажирам ряд безкоштовних послуг, які передбачені названим вище наказом.

Наприклад, при затримці рейсу від двох до чотирьох годин (залежно від дальності рейсу) авіаперевізник повинен забезпечити харчування і прохолодні напої пасажирам, при затримці рейсу більш ніж на день — проживання в готелі тощо.

Перша рекомендація для пасажирів у разі скасування чи затримки рейсу — не панікувати. З якої б причини не відбулось скасування чи затримка рейсу, в першу чергу, авіакомпанія забезпечує безпеку польотів і не допускає ситуацій, коли життя пасажирів може опинитись під загрозою. Тому не варто одразу звинувачувати перевізника і виміщати на представниках авіакомпанії свої емоції. Якщо форс-мажорні обставини мають місце в іноземному аеропорту і виникають труднощі з відсутністю представників авіакомпанії (що часто трапляється), варто звернутись на «гарячу лінію» посольства чи консульства України в регіоні. Представники МЗС зможуть посприяти громадянам України в таких ситуаціях.

Особисто я потрапляла неодноразово в такі ситуації і не завжди авіаперевізники чи агенти, які їх представляють, діють злагоджено і дотримуються Правил, проте треба пам’ятати про свої права і вимагати в авіаперевізників:

— повну інформацію щодо причини затримки/скасування рейсу;

— повне виконання правил, передбачених наказом.

 

Нова подорож — нова пригода

Сергій БОГОЛЮБОВ, керуючий партнер МЮК «Боголюбов і Партнери»

Форс-мажорна ситуація — це та, яка виникла непередбачувано у зв’язку з обставинами непереборної сили, зокрема стихійним лихом, збройним конфліктом, техногенною катастрофою чи надзвичайним станом іншого роду. Це — загальне визначення юридичного терміна, однак на практиці для туристів форс-мажором може бути як травма, так і страйк авіакомпанії, а також навіть відсутність представників туроператора зустрічаючої сторони.

Запобігти непередбачуваній ситуації турист навряд чи може, але можна бути до неї готовим.

Щоб убезпечити себе під час подорожі необхідно:

— обрати перевіреного туроператора. Економити в цьому випадку не варто, оскільки може вийти набагато дорожче. Обираючи туроператора, потрібно довіряти лідерам ринку, таким, що мають офіційні представництва в країні, до якої ви їдете;

— питання придбання страхового поліса має велике значення, читайте умови договору страхування, особливу увагу звертайте на порядок інформування про настання страхового випадку та наявність у страхової компанії операторів, що розмовляють українською;

— їдучі на відпочинок, подбайте про наявність роумінгу в телефоні вашого мобільного оператора та завжди майте при собі телефони гарячої лінії консульств та представництв вашої країни за кордоном;

— подбати про наявність усіх необхідних документів. Крім того, доцільно заздалегідь зробити їхні копії на випадок їх втрати тощо;

— мати при собі достатню кількість грошей для можливості запобігання непередбачуваним ситуаціям.

І головне, що потрібно взяти в дорогу, — гарний настрій. Сприймайте подорож з усіма її приємними і не дуже несподіванками як пригоду, яка принесе новий досвід і нові враження.

 

Бути відкритим

Наталія КИШАКІВСЬКА, офіс-менеджер МЮК ALEXANDROV & PARTNERS

Кажуть, що про подорожі можна говорити і писати нескінченно довго, адже навіть форс-мажорами та несподіваними ситуаціями можна насолоджуватись і потім говорити про них ще дуже довго. Хотілося б поділитись декількома порадами з особистого досвіду при виникненні неочікуваних ситуацій:

— якщо ваш рейс затримано або анульовано, одразу знайдіть офіс потрібної вам авіакомпанії. Співробітники авіакомпанії запропонують вам варіанти інших рейсів, випишуть посадковий талон. Але будьте уважні, коли купуєте квитки, читайте умови вашої подорожі, бо є багато бюджетних кампаній, так званих лоукостів, де умови перельоту та бронювання квитків можуть суттєво відрізнятися від звичайних авіакомпаній і не завжди будуть компенсуватись;

— не соромтеся запитати про кімнату відпочинку та харчування, навіть якщо ви подорожуєте не бізнес-класом. Частіше за все компанії готові запропонувати вам ваучер на обід, чи то вечерю в аеропорту. Бувають ситуації, коли авіакомпанія виділяє вам та бронює за свій рахунок готель на ніч, якщо рейс переноситься на наступний день;

— у ручну поклажу обов’язково прихватіть із собою книжку, лептоп з фільмами, журнал, щоб вам було чим зайнятися, поки очікуватимете посадки;

— досить часто у великих міжнародних аеропортах можна знайти зручні місця очікування, лежаки, де можна подрімати, тому, якщо є можливість, візьміть у ручну поклажу легеньке простирадло або шарф;

— не соромтеся бути відкритим до нових знайомств, адже швидше за все ви не один такий, хто запізнився на рейс;

— дьюті фрі — одне з місць, де можна вдосталь насолодитись шопінгом;

— якщо ви знаєте, що у вас в запасі є понад 10 годин та є віза на дозвіл перебування в країні, то можна за бажання проїхатись до міста та встигнути оглянути його найвизначніші місця;

— намагайтеся бути завжди ввічливими та уважними з персоналом аеропорту, адже вони завжди готові вам допомогти і є такими ж людьми, як і ви, а ще вийшли на роботу о четвертій годині ранку.

 

Отримати компенсацію        

Христина ШАПОВАЛОВА, юрист АФ «Династія»

Перевізник має запропонувати альтернативний варіант перельоту до пункту призначення у якнайкоротший термін. При цьому, якщо буде надане місце у класі вищому за передплачений, додаткова плата не вимагатиметься, якщо ж нове місце виявиться класом нижче, — доплачуватимуть вам від 30 до 75 % ціни квитка, залежно від відстані перельоту.

Якщо ж потреба перельоту відпала, плани змінилися, пасажир може відмовитися від подорожі. У будь-якому разі, якщо затримка рейсу складає понад п’ять годин, пасажир маєте право на компенсацію, розмір якої складатиме від 250 до 600 євро залежно від дальності перельоту.

 

Планування важливе

Поліна ХАРКІВСЬКА, молодший юрист ЮФ Phenomena

Особливої уважності потребує процес придбання проїзних квитків та страхових полісів. Останні, наприклад, можуть покривати невелику кількість страхових випадків чи передбачати франшизу, яка значно знижує доцільність такого страхування. Щодо придбання проїзних квитків — різні авіакомпанії мають власні правила скасування бронювання та повернення коштів за квитки. Великі авіакомпанії передбачають часткове повернення грошей за авіаквитки, тоді як лоукостери на кшталт Ryanair чи Wizzair узагалі не передбачають такої можливості.

Мій особистий процес планування перед кожною поїздкою обов’язково включає ознайомлення з інфраструктурою міста (з’ясування місцезнаходження посольств, консульств, основних пересадочних вузлів, пунктів обміну та переказу валюти тощо), підготовку пакета всіх необхідних документів у двох екземплярах (квитки, копії внутрішнього та закордонного паспортів, страхового полісу), створення «вікон» між рейсами та пошук альтернативних засобів пересування (щось на кшталт «хеджування»). Ці прості превентивні заходи допоможуть при втраті документів/грошей, запізненні на рейс чи в інших непередбачуваних ситуаціях. Так, у минулому саме «вікна» між стикувальними рейсами успішно допомагали мені уникати проблем із затримками транс­порту.

 

Авіаційний форс-мажор

Андрій ГУК, партнер ЮФ «Анте»

Зараз сформувалось кілька груп пасажирів, які готують, а деякі уже підготували і подали претензії до авіакомпаній. Такі справи мають вирішуватись у досудовому порядку. Ми очікуємо, що авіакомпанії розглянуть претензії та запропонують адекватні компенсації. Адже форс-мажор в авіації не є причиною звільнення від відповідальності, а лише причиною для настання певних обов’язків для авіакомпанії. Авіакомпанія все одно повинна запропонувати пасажиру альтернативні маршрути та час для перевезення до пункту призначення. Якщо пасажир відмовляється, то авіакомпанія повинна компенсувати вартість квитків та витрати пасажира на те, щоб самостійно дістатись до пункту призначення.

Також залежно від часу затримки альтернативного рейсу чи маршруту залежить, які ще додаткові послуги чи компенсації авіакомпанія повинна забезпечити. Якщо рейс перенесено на наступну добу, то треба забезпечити пасажира готелем, трансфером аеропорт-готель-аеропорт, дзвінком, напоями та харчуванням.

Усі ці обов’язки через масові скасування та затримки рейсів авіакомпанією не були виконані належним чином. Тому претензії пасажирів є обґрунтованими і буде дивно, якщо справа з такими масовими претензіями дійде до суду і авіакомпанії проігнорують вимоги. Авіакомпанія повинна запропонувати компенсації та відшкодування витрат.

За загальним правилом відповідальність авіаперевізника є обмеженою певними сумами. Однак у цьому випадку вважаємо, що є певний умисел авіакомпаній щодо неправильного інформування пасажирів, щонайменше. А це дозволяє зняти обмеження та заявляти більші вимоги.

 

Захистити права

Ольга УСЕНКО, головний редактор видань The Ukrainian Journal of Business Law, Ukrainian Law Firms

Зустріч 2017 року запам’ятаю, напевне, надовго. Довгоочікувана відпустка перед Новим роком мала завершитися 31 грудня вдома у Києві, про що свідчив розклад рейсів авіакомпанії Air Arabia, бюджетного перевізника з ОАЕ із аеропортом базування у Шарджі. Проте за декілька днів до вильоту розклад рейсів збився внаслідок несприятливих погодних умов — туману в Еміратах. Здавалося б, форс-мажор, і пасажири мали б із розуміння поставитися до ситуації, переглянувши свої плани на різдвяні канікули.

І все ж, як має діяти авіакомпанія в такому випадку? Насамперед дотримуватися міжнародних норм перевезень пасажирів, запропонувавши їжу, розміщення в готелі і, головне, актуальну інформацію, компенсувати додаткові витрати, спричинені затримкою. У моєму випадку авіакомпанія порушила всі існуючі норми, прикриваючись словами форс-мажор і протримавши пасажирів дві з половиною доби в аеропортах із повним ігнорування співробітниками будь-яких наших запитів. Цікаво, що літаки цієї ж авіакомпанії літали в інших напрямках, незважаючи на заявлений туман. Ось і постає кілька актуальних запитань. Чому якась країна є більш пріоритетною? Чому у перевізника немає плану реагування на подібні ситуації, а лише бажання зекономити, пов­ністю занапастивши свою репутацію. Що мав зробити відповідальний туроператор, знаючи про ситуацію? На яку компенсацію може розраховувати пасажир? Чи є в Україні судова практика стягнення моральної шкоди в подібних ситуаціях?

Роз’яснення професійних юристів допомогло б не лише зрозуміти ситуацію, але й оперувати даними для захисту власних прав у майбутньому.


Пам’ятка для пасажирів поїздів

Згідно з Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України від 27 грудня 2006 року, пасажири поїздів мають такі права:

— при наявності місць можна поїхати поїздом, який відходить на кілька годин або днів раніше від того рейсу, на який придбали квиток, без будь-якої доплати;

— отримати інший квиток, якщо запізнилися на потяг (дія квитка відновлюється на інший поїзд за умови доплати вартості плацкарти протягом 24 годин). Зауважимо, що вартість залізничного квитка складається з вартості квитка, вартості займаного у вагоні місця (плацкарти) і тарифної частини;

— продовжити поїздку без доплат, якщо відстали від поїзда. Для цього потрібно повідомити начальника станції, який зв’яжеться з начальником вашого поїзда-втікача, щоб провідники простежили за вашими речами і зняли їх з поїзда на найближчій станції, зупинка на якій за розкладом становить десять і більше хвилин. При цьому ви маєте право безкоштовно доїхати до тієї станції, на якій опиняться ваші речі, а потім продовжити шлях на іншому поїзді, оновивши квиток у касі;

— повернутися на свою станцію безкош­товно, якщо проїхали свою станцію;

— зробити зупинку на шляху прямування з продовженням терміну дії квитка, але не більш ніж на десять діб. Для цього потрібно пред’явити свій квиток у касі на станції зупинки для проставлення на ньому відмітки про зупинку протягом трьох годин з моменту прибуття на станцію поїзда. Зауважимо, що при відновленні поїздки (за наявності місць) потрібно буде сплатити вартість плацкарти;

— користуватися гарячою (кип’яченою) водою, а також необхідними медикаментами з аптечки вагона. Це включено у вартість квитка і має бути безкоштовно;

— не прибирати за собою постіль!

За що відповідає авіаперевізник

Денис БОГІНІЧ, юрист АФ «Грамацький і Пратнери»

Що робити, якщо авіакомпанія все-таки порушила права пасажирів? Ваша найнадійніша гарантія в такому випадку — це перш за все знання ваших прав як пасажира. Найголовніше — порядок відшкодування завданої пасажирам шкоди, передбачений низкою міжнародно-правових угод та чинним законодавством України, зокрема Монреальською конвенцією про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень 1999 року, до якої Україна приєдналася у 2009 році, та Правилами повітряних перевезень пасажирів і багажу, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України № 735 від 30 листопада 2012 року.

Зазначеними вище угодами та нормативно-правовими актами передбачена така відповідальність авіаперевізника:

1) відповідальність за шкоду, яку спричинила загибель або тілесні ушкодження пасажирів за умови, що подія, яка стала причиною загибелі або ушкодження, відбулася на борту повітряного судна або під час посадки чи висадки пасажира;

2) відповідальність за шкоду, заподіяну у випадку знищення, утрати або пошкодження багажу, за умови, що подія, яка стала причиною знищення, утрати або пошкодження багажу, мала місце на борту повітряного судна або тоді, коли перевізник був відповідальним за збереження зареєстрованого багажу;

3) відповідальність за шкоду, заподіяну у випадку знищення, утрати або пошкодження вантажу, за умови, що подія, яка стала причиною такої шкоди, мала місце під час повіт­ряного перевезення;

4) відповідальність за шкоду, заподіяну внаслідок затримки в повітряному перевезенні пасажирів, багажу або вантажу. Однак авіаперевізник не несе відповідальності за шкоду, заподіяну внаслідок затримки, якщо доведе, що він, його службовці та агенти вжили всіх заходів, які могли б бути необхідними для того, щоб уникнути шкоди, або що для нього чи для них було неможливо вжити таких заходів тощо.

Проте окреслена вище відповідальність застосовується до авіаперевізника не в кожному випадку. У тому випадку, якщо перевізник доведе, що шкода була завдана або її виникненню сприяла недбалість, неправомірна дія чи бездіяльність особи, яка вимагає відшкодування, або особи, від якої походять його або її права, перевізник повністю або частково звільняється від відповідальності перед особою, яка вимагає відшкодування, у розмірі, в якому така недбалість, неправомірна дія чи бездіяльність спричинили шкоду або сприяли її виникненню. Якщо вимога про відшкодування заявлена особою іншою, ніж пасажир, у зв’язку зі смертю або тілесним ушкодженням, яких зазнав останній, перевізник так само повністю або частково звільняється від відповідальності настільки, наскільки він доведе, що недбалість, інша неправомірна дія чи бездіяльність цього пасажира спричинили шкоду або сприяли її виникненню.

 

Компенсація за вантаж

На той випадок, якщо вам доведеться відстоювати власні права, найважливіше запам’ятати: якщо ж шкоду пасажиру все-таки було завдано з вини авіаперевізника, вона має бути відшкодована. Але щоб справа була результативною, треба висунути претензію авіаперевізнику, який має компенсувати завдану шкоду у встановлених межах. Так, у випадку знищення, утрати, пошкодження або затримки в перевезенні вантажу відповідальність авіаперевізника обмежується сумою 17 спеціальних прав запозичення за кілограм (приблизно 23 дол. США за кг). У випадку знищення, пошкодження, утрати або затримки в перевезенні багажу відповідальність авіаперевізника обмежується сумою в 1 000 спеціальних прав запозичення стосовно кожного пасажира (приб­лизно 1 300 дол. США). Якщо збитки заподіяно внаслідок затримки під час перевезення пасажирів, відповідальність авіаперевізника стосовно кожного пасажира обмежується сумою 4 150 спеціальних прав запозичення стосовно кожного пасажира (приблизно 5 600 дол. США) тощо.

Якщо ж авіаперевізником ваша претензія не була задоволена, а заподіяна шкода — не відшкодована, то у вас завжди залишиться право подати позов до суду. Такий позов повинен бути поданий за вибором позивача на території однієї з держав — сторін Монреальської конвенції або до суду за місцем знаходження перевізника, або за місцем його основ­ної діяльності, або за місцем, де знаходиться комерційне підприємство, через яке був укладений договір, або до суду місця призначення перевезення. Проте потрібно пам’ятати, що для того, щоб притягнути авіаперевізника до відповідальності, позивачу потрібно першочергово висунути авіаперевізнику претензію, оскільки, наприклад, прийняття багажу чи вантажу отримувачем без заперечень означає, що багаж або вантаж вважається доставленим належним чином.

Подаючи позов до суду, потрібно також звернути увагу на те, які з положень міжнародно-правових угод та положень чинного законодавства України підлягають застосуванню. Так, застосування положень Монреальської конвенції не передбачене для внутрішньодержавних авіаперевезень. Це означає, що здійснення повітряних перевезень, які не перетинають кордони країни, повинно бути врегульовано нормами національного законодавства держави, і саме норми національного законодавства підлягають застосуванню.

Але велика e-commerce революція від сьогодні не залишить наодинці і українського споживача. Днями почав працювати ресурс, що спрямований на боротьбу і перемогу прав пасажира, безперечно, у випадку, якщо вони справді були порушені. Сервіс Wirkaufendeinenflug планує заробляти на компенсаціях від авіаперевізників і для користувачів є пов­ністю безоплатним. Така модель для старт-ап уже довела свою ефективність у країнах СНД. Наприклад, за даними видання «Ведомости», за рік, що минув, головний конкурент — компанія Compensair — добилась відшкодування по 130 претензіях на загальну суму 60 000 євро, заробив при цьому 15 000 євро.

Тому, як і завжди, кожен із нас сам приймає рішення, в який спосіб відстоювати власні права і яка ціна є адекватною в такому спорі.