Преамбула: Досягти небес

Іван БОЗБЄЙ,
асоційований партнер, юрист, директор з розвитку АК «Правочин»

Одне з трендових понять у бізнесі — це «команда». А команда — не що інше, як спільна робота. У цьому випадку спілкування в команді перестає бути просто процесом комунікації. Воно переходить у сферу корпоративної політики.

Здавалося б, спілкування — це, натурально, як подих. Але налагодження ефективного спілкування в команді вимагає куди більшої майстерності. Зазвичай люди інстинктивно відрізняють серйозний діалог від поверхового спілкування. Коли мова про серйозний діалог, західна людина думає про «обмін думками» і «спільну точку зору», а східна — про «теплі почуття» та «сердечну розмову». У бізнесі ми завжди хочемо першого, але частіше у нас виходить друге.

Що ж робить комунікацію в команді ефективною? Це досягається наявністю чотирьох ключових елементів: супермети, правил і процедур, установок і цінностей, навичок і компетенції.

Чому не просто мета, а супермета? Коли мета набагато вище за нас, то не соромно зізнатися: «Я не зроб­лю це один». Супермета має бути далеко за межами індивідуальних можливостей. Аби нам хотілося досягати її разом. Вона повинна стати сенсом. Люди мусять повірити: це важливо мені так само, як і всім.

Супермета стане трохи ближчою, якщо прибрати бар’єри у спілкуванні. Ієрархія вбиває спілкування. Авторитаризм управління вбиває спілкування. Різниця в знаннях вбиває спілкування. Будь-яке спілкування як таке — привід для конфлікту, але страх конфлікту також вбиває конструктивне спілкування: поговорив — можна посваритися, промовчав — начебто і приводу не було. Нам тільки здається, що ми схильні з дитинства дружити. Насправді ми досить егоїстичні і у нас є межа. Людям неприродно співпрацювати і цьому треба вчитися. Вчитися все життя. Оскільки без міжособистісної комунікації та взаємодії супермета недосяжна. Апріорі.

З навичками та компетенціями, а також з процедурами та правилами ніби все зрозуміло. Є досить відома фраза: «Міняйте людей або ... міняйте людей». Не хочете змінюватися і опановувати навички командної взаємодії — тоді доведеться вас замінити. Бо один або два негідних гравці зруйнують усю команду.

Але найголовніше в усьому цьому — роль лідера. Вона в такому. Перше — тримати рамку з чотирьох елементів і регулярно її актуалізувати. Друге — стежити за тим, щоб гравці розвивалися. Тих, хто не хоче розвиватися в командному стилі, просто «жени з поля».

Керуючись принципами і правилами, викладеними вище, ви маєте шанс досягти небес.

-->