Особистість: Упіймати хвилю

 

Економічна ситуація в країні змушує представників юридичного ринку шукати нових можливостей. Зважаючи на те, що найпомітнішим трендом минулого року став вихід українського бізнесу на іноземні ринки, юридичні фірми отримали нові орієнтири у своїй діяльності.

Саме цей фактор виявився ключовим при створенні міжнародної юридичної групи LEMAN. Про перспективи західного напрямку для українських юрфірм «УЮ» поговорив із засновниками LEMAN International Law Group Артемом АТЕПАЛИХІНИМ та Володимиром ВОРОБЙОВИМ

 

Торік МЮГ LEMAN гучно заявила про свій вихід на український ринок юридичних послуг. Як і коли виникла ідея заснувати власну фірму?

Артем АТЕПАЛИХІН (А.А.): Збіг обставин і можливість застосувати свою компетенцію в роботі з клієнтом підштовхнули нас до того, щоб замислитися про створення власної юридичної компанії і вже самостійно розвивати практики, напрацювання та кейси, з якими ми працювали в інших місцях. Ми з Володимиром маємо більш ніж 10-річний стаж юридичної практики, тому знаємо, як має працювати сучасна юридична фірма та які мають бути стандарти.

 

Чи вплинула економічна ситуація на рішення про заснування власної юрфірми?

Володимир ВОРОБЙОВ (В.В.): Рішення про заснування власного бізнесу приймалося не з огляду на попит на ринку юридичних послуг, а з огляду на те, що українському бізнесу, який виходить на іноземні ринки і працює за кордоном, бракує юридичного продукту з певним наповненням. І, виходячи з власного бачення ситуації, ми відчули, чого саме потребують такі клієнти, і зробили цей крок, спробувавши заповнити цю нішу.

Ми позиціонуємо себе насамперед як компанія, що здійснює комплексний супровід українського капіталу за кордоном, допомагає виходити на інші ринки, організовувати та реалізовувати інвестиційні проекти тощо.

У нас є розуміння того, чого саме потребує український бізнес у цьому сегменті, особливо малий та середній. Конкуренція тут невелика, а щодо попиту, тенденція виведення українського капіталу за кордон упродовж останнього року-півтора, на жаль, йде по зростаючій. Тож складна ситуація в економіці на українському ринку спровокувала переорієнтування українського бізнесу на іноземні ринки, і ми саме під цю кон’юнктуру підлаштувалися.

 

А що уособлює назва компанії?

А.А.: Одразу скажу, що LEMAN ніяк не перекладається, це, радше, власна назва. Ми не хотіли бігти попереду паровоза і називати компанію своїми прізвищами, тому вирішили, що назва має бути нейтральною. До того ж нас дратували назви, в яких наприкінці є слово lex або lawyers. Проте ми планували, що у нас буде динамічна команда, яка зароблятиме і для клієнтів, розробляючи певні рішення, і для себе. Усе це призвело до того, що з’явилася назва LEMAN.

Так вийшло, що назва нашої компанії співзвучна з наз­вою такої відомої компанії, як Lehman Brothers. І деякі наші колеги, партнери та навіть клієнти по-доброму жартують, називаючи нас LEMAN Brothers. Таке порівняння, звісно, нас не засмучує, але водночас підкреслює, що ми — команда з амбіціями.

А наша міжнародна діяльність і глобальність зашифровані в логотипі — це земна куля, яка походить з тулуба акули. Тому ми позиціонуємо себе як акули юридичного бізнесу, які швидко рухаються і швидко реагують на вик­лики та зміни. Саме такого принципу дотримуємося у роботі з клієнтами.

В.В.: Ми із самого початку визначили питання наз­ви компанії як пріоритетне. Та коли вже почали реально працювати і реалізовувати з клієнтами певні проекти, питання назви постійно переносилося на завтра. Але одного дня ми сіли, перебрали літери і вигадали назву компанії.

 

Як вирішували в компанії кадрове питання?

В.В.: Питання насправді дуже складне, оскільки шукати кандидатури до команди ми почали ще з весни минулого року, коли ще не йшлося про створення системного об’єднання. Але ми вже розуміли, що нам потрібні професіонали, тож через співбесіду пройшло дуже багато людей, не менше півсотні, ще кілька сотень резюме було переглянуто, але нам дуже пощастило, і в результаті ми склали професійну команду.

Підкреслю, що для нас важливим є не так освіта, як індивідуальне бажання, самоствердження людини як юриста. Якщо вона відчуває, що її призначення бути юристом, і прагне в юриспруденції реалізувати свій творчий потенціал, то вона завжди волітиме самовдосконалення, саморозвитку, буде проактивною, ініціативною тощо. Ми шукали саме таких людей.

А.А.: Так, нам справді пощастило з командою, адже наші юристи здобули освіту в топових українських вишах: Києво-Могилянська академія, КНУ ім. Тараса Шевченка (червоний корпус), КІМО, КНЕУ ім. Вадима Гетьмана.Тож попри те, що упередженого ставлення до освіти у нас немає, в компанії працюють випускники чотирьох найкращих вишів країни.

При цьому наша компанія вже підтримала два юридичних конкурси серед студентів і у березні ми проведемо ще один. Намагаємося свої знання та досвід донести до майбутніх юристів, щоб їм було легше адаптуватись після навчання.

Особисто я вірю, що юридичний бізнес тримається на трьох китах: кадри, які виконують замовлення, клієнти, які довіряють свої завдання юридичній компанії, і атмосфера, яка панує безпосередньо в компанії — і для клієнтів, і для юристів.

Які практики в компанії є пріоритетними?

В.В.: Як говорив уже раніше, поштовх ми отримали в результаті виходу українського бізнесу і капіталу на іноземні ринки. Відповідно, ми відчули тренд і вирішили на цій хвилі звузити фокус на тих компаніях, які шукають виходу на іноземні ринки, та інвестуванні у різні проекти.

Так, однією з найбільш динамічних галузей сьогодні є ІТ. Це — величезні багатомільярдні оборудки, що дозволяє нашій економіці демонструвати позитивну динаміку. Відповідно, все, що пов’язано з ІТ, є актуальним: це і фінтех, і проекти в електронній комерції, і платіжні послуги, які надаються через мережу Інтернет, і засоби електрон­ної комерції, мікрокредитування за допомогою Інтернету, також виникають питання із захистом прав інтелектуальної власності при веденні бізнесу в Інтернеті тощо. Ми відчули попит у цій сфері і, використовуючи власний досвід, швидко адаптувались та підібрали персонал, готовий працювати у цих галузях.

Основні сфери нашої практики — ІТ, електронна комерція, фінтех, корпоративне право банківська справа, телекомунікації, інтелектуальна власність, ринок капіталів та міжнародні фінансові послуги, також допомагаємо структуровувати інші бізнеси, пов’язані з наданням фінансових послуг, наприклад венчурні фонди, звичайні інвестиційні фонди, акціонерні пайові фонди, системи мікрокредитування тощо. Так само надаємо допомогу українським платіжним системам при плануванні виходу на іноземні ринки і структуруванні моделі виходу провайдерів фінансових послуг за кордон.

Звісно, у нас є глобальні довгострокові інвестиційні проекти, які ми супроводжуємо, тобто інвестиційне право — також одна із наших спеціалізацій.

 

Останнім часом спостерігається такий тренд, що клієнтам уже замало юридичної консультації — вони потребують готових рішень. Що ви пропонуєте своїм клієнтам?

В.В.: Ми маємо доволі великий бекграунд роботи в різних юридичних компаніях, у тому числі в топ-п’ятірці українських юрфірм, знаємо сильні сторони і досягнення юридичного ринку, але разом із тим через свою практику відчули також і негативні сторони, які виявляються в роботі юридичних компаній. Коли йдеться про надання юридичної консультації, більшість компаній намагаються чітко обмежити відповідь саме у питанні, яке надійшло від клієнта. Працюючи в різних юридичних компаніях, ми бачили, що такий формальний підхід до запиту клієнта шкідливий, бо неефективно витрачається час, не відбувається жодного руху в бізнес-процесах клієнта і позитивного фідбеку, відповідно, для юридичної компанії.

Цей момент ми врахували у своїй роботі з самого початку, тож позиціонуємо себе як компанія, яка націлена на супровід бізнесу клієнта з прицілом на конкретний результат. Ми не будемо цікаві клієнту, якщо він не відчує, що наш внесок у його проект не виявиться у певному результаті, відповідно, ми не просто аналізуємо те чи інше нормативне поле, розробляємо стратегії, оцінюємо ризики, механізми нівелювання цих ризиків, пропонуємо структурування взаємин із партнерами, клієнтами, розробляємо договірну та іншу документацію, аналізуємо місцеве законодавство тощо, але супроводжуємо проекти клієнтів від ідеї до її успішної реалізації. Підкреслюю, йдеться не лише про Україну, а й про іноземні юрисдикції, у тому числі країн ЄС.

А.А.: Намагаємося допомагати клієнтам об’ємно, тому наприкінці минулого року прийняли рішення про створення практики GR та лобіювання, адже наші клієнти прагнуть чітких перспектив і спілкування на належному рівні із законодавцями, державними регуляторами, які можуть впливати на бізнес.

Також активно розвиваємо партнерські мережі, у тому числі з іноземними аудиторськими і консалтинговими компаніями, які своїми знаннями та досвідом можуть підкріпити наші меморандуми до клієнтів, адже маємо можливість швидко і якісно черпати інформацію, необхідну клієнтам, а також допомагати захистити права наших клієнтів як в Україні, так і за кордоном. Тому ми можемо охоплювати велике коло питань і їх рішень.

 

Компанія пропагує чесний підхід до поставлених клієнтом завдань. У чому саме він полягає?

А.А.: Коли ми спілкуємося з клієнтом, то, по-перше, чесно йому говоримо, зможемо ми виконати завдання чи ні, щоб не вводити його в оману. Або намагаємося знайти команду, яка змогла б реалізувати проект. Ми не хочемо даремно витрачати час клієнта та свій. Це — чесна гра на юридичному ринку.

По-друге, намагаємося правильно зрозуміти технічне завдання і весь обсяг роботи, бо клієнт може прийти з договором, за яким стоять питання створення компанії, хто буде бенефіціаром, в якій країні, чи є у нього рахунок, чи не є він у чорному списку. Ми відверто розповідаємо клієнту про перспективи і очікуємо почути від нього зав­дання та результат, на який він розраховує.

Також ми за чесні фінансові стосунки, позаяк, попри наявність погодинних ставок, ми продаємо послуги, а не час. І, звичайно, ми відповідальні за рішення, які пропонуємо клієнтам.

В.В.: І все ж ми ніколи не заявляємо того, в чому не впевнені. Якщо ми розуміємо, що є певні ризики і обставини, які не залежать від нас, наприклад рішення регулятора, то ми відверто говоримо, що не гарантуємо результат.

Але ми можемо оцінити потенціал клієнта, провести процедуру комплаєнс або іншу перевірку для позитивного рішення певного питання. У свою чергу, очікуємо від клієнта взаємної відвертості, тобто якщо ми вже беремося за якусь справу, то очікуємо отримати вичерпну інформацію, щоб з самого початку адекватно оцінити всі можливі ризики.

Іноді клієнти нарікають на те, що є юридичні компанії, які можуть зробити за тиждень те, що інші роблять за день, але при цьому рахунок виставляється однаковий. До такої практики ставимося вкрай негативно. Якщо питання справді просте, ми ніколи не імітуємо діяльність, щоб роздути нашу важливість і збільшити суму гонорару, тому не маніпулюємо вартістю юридичних послуг.

 

Які маєте плани на найближче майбутнє?

А.А.: Ми з Володимиром ще на березі домовилися, що наш проект — довгостроковий, щонайменше 100 років (жартує), але і такі плани є.

Серед короткострокових планів — часткове розширення команди. Ми не прив’язуємося до того, щоб бути винятково нішевою або бутиковою компанією, для нас не стоїть питання багатопрофільності — у нас є практики, які ми активно розвиваємо. Також намагаємося більш глибоко вникати в завдання і роботу клієнтів. Прагнемо вибудовувати довірчі відносини з клієнтами, щоб і на глобальних ринках могли їх обслуговувати.

Незабаром плануємо змінювати офіс, адже комфортні умови і позитивна атмосфера в компанії дуже важливі.

З амбітних планів, ми це заявляли під час відкриття компанії, претендуватимемо на звання «Прорив року» або «Відкриття року». Для нас компанія, як дитина: потрібно, щоб вона росла, активно рухалася і роз­вивалася.

В.В.: У планах — насамперед зростати разом із нашими клієнтами. Величезна кількість клієнтських запитів, з якими ми працюємо, це стартапи, дуже перспективні та динамічні. Розширюватимемося на іноземних ринках. Природно, що при зростанні бізнесу наших клієнтів з нашою ж допомогою ми також зростатимемо і щодо глибини компетенції, і масштабів проектів, і вміння реагувати на виклики, які стоятимуть перед нами.

У своїй роботі найбільше задоволення юристи отримують тоді, коли відчувають, що вони постійно розвиваються, зростають і досягають нових вершин. Стояти на місці нікому не цікаво. Тому збільшуватимемо масштаб як у якості, так і в кількості проектів та їхній географії.