№4 Квітень 2017 року → До справи

Моя компанія:

АО «Коннов і Созановський»: 25 років потому

Керуючий партнер адвокатської контори «Коннов і Созановський» Олексій Іванов розповідає, як треба керувати компанією, щоб вона була успішною на юридичному ринку щонайменше чверть сторіччя. Також він ділиться рецептом, як компанії потрапити до категорії «ваговиків», говорить про особистий сорт мотивації та про зміну парадигми

Про чверть сторіччя за плечима


АК «Коннов і Созановський» на ринку юридичних послуг уже чверть сторіччя. Щось давалось легше, щось — важче. Найскладнішим було тримати планку на досить високому професійному рівні, досягати поставлених цілей, утримувати команду. Звичайно, вона змінювалась: одні йшли, інші приходили. Утім, усі керівники протягом 25 років намагалися (хоча це й було непросто) створити доброзичливу й домашню атмосферу в колективі. А цього можна досягти за допомогою спілкування з колегами. Дуже важливо відчувати настрої людей, розуміти, що для них важливо, і cпівставляти їхні потреби з цілями та завданнями, які стоять перед компанією. Коли особистісні завдання і командні ідеали не співпадають, колеги змінюють місце роботи. Ми постійно перебуваємо у відкритому пошуку однодумців і раді вітати у цих стінах колег, які розділяють наші цінності.

З іншого боку, не можу стверджувати, що щось давалось аж так легко. Любов до роботи — шалений стимул, але найлегшими і, безумовно, найцікавішими для мене є комунікації — як внутрішні, так і зовнішні, з клієнтами. Щоправда, іноді результат дається нелегко. Проте коли його досягаєш — це надихає і стимулює до підкорення все нових і нових вершин. Результат — це задоволений клієнт, це розвиток не тільки команди, але й клієнта, це коли клієнт повертається до нас знову і знову. Є клієнти, яких ми супроводжуємо протягом багатьох років. Це — успіх. Бізнес нам довіряє надважливу конфіденційну інформацію, приватні клієнти — свої особисті і навіть інтимні речі, які ми, як адвокати, оберігаємо.

Вважаю, що нам усе вдається. В конторі все добре. 25 років на ринку говорять самі за себе.

 

Про рецепт успіху


Юридична компанія може потрапити до категорії «ваговиків» завдяки стабільності. Ніякої таємниці тут немає. І стабільність не в розумінні «стабільний колектив» чи «доходи». Має бути стабільний кістяк партнерів, який прагне розвивати бізнес, професію. Якщо такого прагнення не буде, все розвалиться, як картковий будинок.

Справді, юридичний бізнес тримається на людях. Якщо не буде людей, які надихатимуть, штовхатимуть уперед, нічого не вийде.

 

Про періоди злетів та падінь


У грудні 2016 року згідно з вимогами законодавства ми змінили назву на адвокатське об’єднання, однак продов­жуємо називатись конторою за старою-доброю тради­цією. Як і будь-яка організаційна структура, наша контора також переживала кризи. Кризи, пов’язані з економічними явищами в країні, кризи, пов’язані з внутрішніми процесами (зокрема, у зв’язку з виходом деяких партнерів). Але ми з ними впорались. Як я вже говорив, люди мають право на свою реалізацію, контора має право на своє бачення подальшого розвитку. Зрештою, це навіть не кризові явища, а нормальні процеси розвитку. Хто не зіштовхувався з необхідністю, врешті-решт, зібратись та прийняти складне організаційне рішення? Ми — не виняток. Змінювали і підходи, і ставлення, і взаємовідносини з партнерами.

Ми живемо у період відсутності правової культури як такої. Суспільство ніяк не відзвичаїться ототожнювати юристів з клієнтами. Ми теж неодноразово зіштовхувались з такими репутаційними ризиками. Були періоди, коли юристів контори асоціювали з деякими клієнтами. Це — неприємно. Утім, негативний піар — теж піар.

Пригадую, була історія, коли і на мене опонентом писались скарги до кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури. Коли таку скаргу розглядали вперше, колеги в комісії навіть кепкували, мовляв, що це за адвокат, на дії якого немає жодної скарги, — мабуть, ви добре працюєте. На такі моменти теж треба зважати. Вони дають змогу переосмислити певні речі, відшліфувати себе у професійному рівні. Є адвокати, які на правовому полі грають недоб­росовісно. Я не назвав би це нечесною грою, ні. Просто недобросовісно використовують свої процесуальні права. Та чи відповідає це інтересам клієнта? А та дисциплінарна справа закінчилася на мою користь.

 

Про моральне табу


За своїми моральними принципами я ніколи не захищав би ґвалтівників і вбивць. Не уявляю навіть, що змусило б мене відмовитись від своїх слів. Щодо компанії, то портрет клієнта, якого ми ніколи не захищали б, у нас в переговорній не стоїть. Звичайно, на етапі з’ясування наявності чи відсутності конфлікту інтересів партнери радяться щодо можливості захисту. Цієї процедури ми чітко дотримуємось перед співпрацею з будь-яким клієнтом. Якщо надійде запит на правовому допомогу від клієнта, моральні аспекти якого викликатимуть сумніви, звичайно, ми можемо йому відмовити.

Зазвичай з відверто кримінальними справами (не пов’язаними з бізнесом) до нас не звертаються. У фокусі нашої уваги, здебільшого, структурування, створення корпоративних структур, поточна господарська діяльність, контракти, суди, арбітражі. Якщо ми і беремо участь у кримінальних провадженнях, то це переважно так звані white-collar crime.

 

Про стратегію і тактику


Стратегія керування змінювалась у кожного керуючого партнера на різних етапах розвитку компанії. У період мого керування (з 2010 року) кардинальних поворотів не було. Я дотримуюсь принципу зберігання команди, підтримання здорової атмосфери. Ставлю завдання і вимагаю їхнього виконання.

Останні п’ять років Україна переживає кризовий період. У таких умовах тактично правильно утримувати досягнуте і намагатись шукати додаткові послуги, які ми можемо надати клієнтам. Ринок змінюється. Клієнтський запит змінився також: коли бюджети звужені, клієнти віддають перевагу вирішенню нескладного завдання за рахунок внутрішніх сил, не звертаючись за допомогою до зовнішнього радника. Клієнтам треба пропонувати щось нове постійно — щоденно доводити свою необхідність та корисність. У цьому плані ми досягли певних успіхів, але не досягли того рівня, до якого я прагну.

 

Про копітку, але виправдану роботу


На фоні фінансової кризи збільшилась кількість корпоративних клієнтів, побільшало корпоративних конф­ліктів, що призводить до підвищення попиту на розшук активів. Крім того, активізувалась судова практика. Щоправда, клієнти намагаються судитись не в Україні, бо не дуже довіряють національним судам. Більше того, не вважають за можливе реалізувати вже отримане судове рішення. Ми навіть радимо клієнтам судитись за кордоном, якщо дозволяє юрисдикція. Звісно, судові та арбітражні процеси є складними і дорогими, але контраргумент вагомий: пройшовши всі передбачені національним законодавством інстанції, клієнт може не отримати бажаного результату, навіть маючи виграшну правову позицію, бо конкуренти можуть використати корупційні інструменти. Грати за тими ж правилами, що й конкуренти, — неправильно.

Результат в українських судах поки що занадто непередбачуваний. Крім того, у нашій правовій системі неможливо ініціювати справи, які охоплювали б різні нюанси корпоративних спорів та різні юрисдикції. Тому в деяких випадках немає сенсу витрачати час та кошти в Україні, потрібно одразу ініціювати процес за кордоном. Це — копітка робота, яка вимагає багато часу, але вона виправдана.

Звісно, ми не можемо бути юристами в Лондоні або Швейцарії, чи на Кіпрі, але ми точно розуміємо, як мають готуватися документи. Тому ми корисні у підготовці пакета документів, аби скоротити витрати на тамтешніх юристів та пришвидшити процес підготовки до розгляду справи. У цьому наші переваги.

 

Про коефіцієнт корисної дії


Мотивація для кожного різна. Може бути в статусі. Може бути в статках. Може бути в самореалізації і розвитку. А можна і не знайти мотивації в юридичній царині і змінити сферу діяльності. Хіба ми не знаємо таких випадків, коли партнери відходили від юридичного бізнесу і реалізовувалися в інший спосіб?

Тому важливо створити таку атмосферу в колективі, коли особистісні інтереси і професійні збігаються. Юрист на роботі проводить дуже багато часу. Зараз модно говорити про life and work needs. Щоб колеги були задоволені, для них мають бути створені умови зростання не тільки в кар’єрному плані, а й в особистісному.

Моя особиста мотивація — багатий досвід спілкування. Мене надихають комунікації. А ще хороший мотиватор — бути корисним людям, бачити, як твої поради успішно реалізовані. Бути корисним — це важливо.

 

Про пошук молодих талантів


До молодих юристів потрібно застосовувати індивідуальний підхід. Сучасна молодь відкривається не одразу. Комусь потрібен місяць-два, щоб зарекомендувати себе самостійним юристом з активною позицією. А комусь знадобиться і рік, аби набути досвіду, розкритись. Зрештою, дехто, набравши повітря, так і не може видихнути… Не вистачає впевненості, недостатньо знань.

Рівень підготовки юристів — болючий мозоль. На жаль, вимушений констатувати, що знання, які дають юридичні факультети, не в усіх закладах якісні. Кожен виш з будь-якої сфери знань готує юристів. Для мене завжди було загадкою, де взяти стільки професійних викладачів-науковців.

У конторі є досить жорстка система відбору кандидатів. Резюме респондентів — вихідців із деяких вишів ми взагалі не розглядаємо. Іноді на пошук молодих талантів витрачається багато часу. Але достойна кандидатура обов’язково знаходиться.

Молоді я порадив би, окрім самовпевненості (цього зазвичай їй не бракує), займатись самовдосконаленням. І йдеться не тільки про професійний план, але й про комунікативний, про вміння поводитися в стресових ситуаціях. Сьогоднішньому юристу не так важливо формально знати кодекси та закони (хоча це дуже важливо!), як вміти вибудовувати відносини всередині команди та з клієнтом. Раніше комунікативні навички не мали такої цінності, як тепер.

 

Про зміну парадигми


Світ змінюється. Змінюються і умови, в яких ми живемо. Вимоги до бізнесу змінюються, і, відповідно, вимоги бізнесу до своїх юристів-консультантів уже не ті. Шаленими темпами розвиваються інформаційні технології. Кількість гаджетів у наших руках, на наших робочих столах стрімко збільшилася. У результаті ринок (та й самі клієнти) вимагає від юристів більшої активності, більшої присутності в інформаційному просторі, більшої мобільності.

Питання 24/7 практично не обговорюється. Хоча я завжди намагаюсь виділяти особистий час і стримано пояснювати клієнтам, що не варто завантажувати своїх юристів зранку до ночі і вимагати ефективної роботи. Звісно, деколи це виправдано, але такі забаганки, як «мені щось спало на думку о першій ночі, зателефоную я своєму юристу», треба притримувати до ранку. Юрист повинен мати час і на сім’ю, і на відпочинок. Це — нормально.

Змінився і юридичний ринок у цілому. Він рухається еволюційним шляхом. Еволюція не тільки кількості юридичних компаній (у тому числі, молодих та успішних), а і якості юридичних послуг. Технологічні новинки спонукають ринок розвиватися. Розвиватись змушують і професійні амбіції.

 

Про популярні практики


Затребуваними у найближчому майбутньому, прогнозую, будуть практики, пов’язані із сільським господарством, адже це одна з основних галузей народного господарства. Розвиватимуться фінансово-банківські послуги. Банківський сектор і так уже суттєво змінився, а в майбутньому очікуємо на нові міжнародні фінансові інструменти. Буде активною практика інтелектуальної власності та інформаційні технології. Враховуючи теперішнє становище України та агресію з боку Росії, також активно розвиватимуться практики міжнародних арбітражів та практики міжнародного публічного права, які наразі є не такими активними.

Виклики ж перед юристами будуть незмінні — професіоналізм та користь.

 

Про переосмислення


Події останніх років в Україні підштовхнули багатьох до переосмислення як минулого, так і майбутнього. Мені, як юристу-професіоналу, хотілося б, аби в нашій країні було більше правопорядку і правової визначеності. Ті реформи, які наразі проводяться, є на часі. Сподіваюсь вони будуть успішно реалізовані, створять умови для подальшого розвитку не тільки юриспруденції, а й країни загалом. Правникам теж приємно працювати на розвиток і розбудову країни. Але працювати проактивно. Навряд чи робота, пов’язана з банкрутством, закриттям та ліквідацією підприємців (хоча вона є надважливою), малює перспективні звершення.

 

Про наступні чверть сторіччя


«Коннов і Созановський» планує не зупинятися на досягнутому. Зростати та розвиватися. Ми вас ще здивуємо.