№5 Травень 2017 року → У вільний час

Post Scriptum: Виклики юридичного менеджменту чи тренди сьогодення?

Артем АТЕПАЛИХІН ,
керуючий партнер LEMAN International Law Group

Головним викликом будь-якої (а тим паче молодої) компанії насамперед є вимоги клієнтів забезпечити надійні рішення за оптимальною ціною. Клієнти хочуть бачити динаміку, швидкість прийняття рішення, професіоналізм, оптимізацію правових витрат та пошук альтернативних рішень. Усе це призводить до акцентування уваги компаній на якості правового управління проектами — підвищення їхньої ефективності та привабливої маркетингової складової, а отже і поступової зміни традиційних бізнес-моделей.

Традиційне управління та інертність стали найзапеклішими во­рогами розвитку компанії на юридичному ринку. Зараз персональний бренд відіграє меншу роль, ніж формування бренду компанії та команди. Авжеж, клієнти звертають увагу на те, хто керує компанією. Однак формування потужного бренду, активного та стратегічного маркетингу — першочергове завдання для компанії нової ери. Якщо раніше одним клієнтом мали займатись потроху всі — від молодшого юриста до партнера, — то тепер такий метод не діє. Клієнт вимагає швидкого реагування на зміну ринку та свої потреби, а не консультування з усіма юристами компанії. Наразі один професіонал може замінити кількох — і це вимога часу та сучасної правової культури.

Також молодим компаніям треба постійно й швидко інтегруватися у глобалізаційні тренди. Якщо ще 20 років тому те, що називалось «міжнародним правом», було привілеєм потужних компаній у великих містах, то тепер це необхідність будь-якого гравця ринку. Розвиток міжнародних зв’язків, залучення іноземних фахівців, інтеграція у глобальну комерцію та наявність транскордонних практик — усе це не тільки вимога часу, але й можливість для фірми.

Ще одним викликом і потребою для молодих компаній стають технології. Як відомо, сьогодні соціальні медіа — головний ресурс та джерело всієї інформації. Якщо компанія не має потужної присутності у соціальних мережах та в Інтернеті загалом, то виникає питання: чи є вона взагалі? Інтернет та онлайн-ресурси вже кілька років позиціонуються як ефективні інструменти для просування послуг. Але навіть бюджети на просування в онлайні у багатьох фірмах зараз переважають офлайн. Якщо раніше довгі резюме та нескінченні повноваження (разом із перевагами) юристів компанії були актуальними і навіть обов’язковими, то тепер у клієнтів просто немає часу занурюватися у всю цю інформацію. Стислість і оптимізація інформації та веб-ресурсів — це гра на боці клієнта. Крім того, сучасні технології допомагають компаніям автоматизувати деякі процеси та знизити витрати на менеджмент правових послуг. Наприклад, автоматизація документообігу або аутсорсинг дають змогу, по-перше, знизити витрати клієнтів, а по-друге, зосередитись на більш стратегічній роботі.

Отже, стратегія та позиціонування виходять на перший план у макетуванні компанії на правовому ландшафті. Залучення інновацій та міжнародних практик, нестандартні стратегічні (та іноді ризиковані) кроки, структурування видатків і розвиток зовнішніх зв’язків — усе це нові принципи діяльності юридичних фірм. З огляду на значні і зростаючі ризики відповідальності, з якими стикається практично кожна юридична компанія сьогодні, її менеджмент має взяти на себе провідну роль у реалізації сильних і ефективних програм управління ризиками. Це означає, що швидке реагування на зміни в юридичній професій, а також розширення можливостей для розвитку бізнесу — головні тренди сезону.