Інтерв’ю: «Судова реформа розвиває проарбітражний клімат у країні»

Цьогоріч Міжнародному комерційному арбітражному суду при Торгово-промисловій палаті України виповнюється чверть сторіччя. У бізнес-середовищі ця інституція вже давно користується авторитетом, але зупинятися на досягнутому тут не збираються. Про стандарти якості надаваних послуг та як вони вплинуть на подальше позиціонування МКАС при ТПП України, розповів його голова Микола СЕЛІВОН

Миколо Федосовичу, юристи арбітражної практики і юрисконсульти з вересня жваво обговорюють новий Регламент МКАС. Тож як він вплине на бізнес?

Користувачі наших послуг — це бізнес, для якого важливо мати можливість швидко, об’єктивно та комфортно вирішити спір. МКАС пропонує користувачам світовий стандарт вирішення спорів не лише у маркетинговому слогані, а й на практиці, зокрема прийняттям ще більш прогресивного та зручного для сторін нового Регламенту.

З новел Регламенту важливими для бізнесу є такі:

— запроваджено процедуру прискореного арбітражного розгляду, який здійснюється на підставі тільки письмових матеріалів без проведення усного слухання;

— запропоновано більш гнучкий механізм оплати арбітражного збору та стимулювання сторін до мирного врегулювання спору через повернення частини збору;

— визначено умови та підстави для вжиття заходів забезпечення позову головою МКАС чи складом арбітражного суду, передбачена можливість зміни та скасування забезпечувальних заходів, а також надання альтернативного забезпечення шляхом внесення грошових коштів на рахунок ТПП України або надання банківської гарантії;

— значно розширені норми регулювання процесу доказування у МКАС, а саме: встановлено чіткі вимоги до письмових доказів, введено нове поняття «електронні докази» та визначено вимоги до них, уточнено правила доказування. Крім того, врегульовано статус свідків, правила їх залучення до процесу та визначено категорії експертів — призначені стороною або складом арбітражного суду.

 

Серед новел Регламенту МКАС є також ті, що стосуються комфорту умов розгляду арбітражних справ. Які зміни відбулися в послугах МКАС?

Процес надання арбітражних послуг у МКАС організований виключно навколо потреб користувачів. Сторони процесу користуються, наприклад, винятково високим рівнем підтримки з боку Секретаріату, який координує комунікацію між сторонами та арбітрами.

Серед новел Регламенту, що стосуються комфортності процесу МКАС, відзначу такі:

— можливість проведення організаційної наради, усного слухання за участю сторін, свідків або експертів з використанням відеоконференцзв’язку;

— Секретаріат МКАС має право запитувати у сторін документи не лише звичайною поштою, а й електронною, що робить процес розгляду ефективнішим та зручнішим;

— Секретаріат також вирішує логістичні питання, організовує кейтеринг, забезпечує синхронний та письмовий переклад, надає аудіо- або відеоапаратуру та пропонує чотири комфортні зали для слухань.

 

Послугами МКАС користується бізнес з п’яти десятків країн. Чому, на вашу думку, сторони обирають МКАС?

За статистикою, у 2016 році МКАС прийняв до провадження найбільшу кількість справ серед арбітражних інституцій Центральної та Східної Європи, а саме — 553 міжнародних ­справи, а за останні п’ять років прий­нято до провадження 2 905 справ. Зараз усе більше приймаються до провадження спори, сторонами в яких є виключно іноземці. Кожна зі сторін спору має право обрати будь-яку юрисдикцію, і, коли обирають МКАС, це красномовно свідчить про довіру до інституції.

Реалізація запитів користувачів арбітражних послуг є показником ефективності арбітражу, і МКАС уже чверть сторіччя пропонує світові стандарти вирішення спорів для задоволення потреб бізнесу. Рішення МКАС виконуються у понад 110 країнах світу. Окрім унікального досвіду вирішення зовнішньоекономічних спорів, МКАС має прозору та передбачувану вартість послуг, яка в середньому у три-чотири рази конкурентніша, ніж в арбітражних інституціях Центральної та Східної Європи, пропонує швидкий розгляд справ: 60 % справ розглядаються до трьох місяців і менше 1 % справ — понад 12 місяців, а також важливо зазначити, що в середньому лише 2,5 % рішень МКАС оскаржуються, з них скасовується лише близько 1 % рішень.

Усі зазначені вище переваги роблять МКАС достойним конкурентом арбітражних інституцій Центральної та Східної Європи.

 

Судова реформа є ключовою для розвитку бізнесу в країні, для поліпшення інвестиційного клімату, та чи є вона так само невід’ємною частиною розвитку арбітражу?

Бізнес зацікавлений у реформуванні судової системи і є рушієм цієї реформи. А судова реформа, у свою чергу, розвиває проарбітражний клімат у країні, бо відповідно до законодавства саме на суди покладені важливі функції контролю і сприяння арбітражу. Успішно проведена судова реформа забезпечить підвищення якості правосуддя і сприятиме розвитку та популяризації арбітражу, зробить Україну привабливим майданчиком для вирішення комерційних спорів.

Законопроект № 6232, підписаний Президентом України 22 листопада 2017 року, як складова судової реформи є надзвичайно важливим для реформування всього українського процесуального законодавства, адже йдеться про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України, Кримінального процесуального кодексу України та близько тридцяти інших законів України, в тому числі про міжнародний комерційний арбітраж.

Метою законопроекту, серед іншого, є також належний розвиток альтернативних способів вирішення спорів у третейських судах та міжнародному комерційному арбіт­ражі, зокрема таким чином:

— по-перше, на державному рівні задекларована проарбітражна політика, яка стосується використання альтернативних способів вирішення спорів. Суди мають виконувати функції сприяння та контролю щодо міжнародного арбітражу як регламентується у процесуальному законодавстві;

— по-друге, у новому Цивільному процесуальному кодексі України вперше чітко закріплені процедури розгляду судами клопотань про скасування арбітражних рішень та примусового їх виконання, а також зменшено кількість судових інстанцій у розгляді таких справ. Наприклад, апеляційні суди розглядатимуть клопотання про скасування, визнання та приведення до виконання арбітражних рішень, заяви про вжиття забезпечувальних заходів, заяви про забезпечення доказів, а саме: про допит свідка, призначення експертизи, витребування та/або огляд доказів, у тому числі за їх місцем знаходження, заборону вчиняти певні дії щодо доказів та зобов’язання вчинити певні дії щодо доказів тощо. Усе це значно зменшує час, необхідний для винесення рішення;

— по-третє, законопроект забезпечує повноваження компетентного суду стосовно зупинення провадження про оспорювання рішень МКАС. Це надає можливість складу арбітражного суду відновити арбітражний розгляд та усунути підстави для скасування рішення.

Таким чином, нове процесуальне законодавство забезпечує взаємодію судової системи та арбітражу як інституту для альтернативного вирішення спорів. Успішно проведена судова реформа матиме значний позитивний вплив на комерційну привабливість України для вирішення спорів, ведення бізнесу та  поліпшення інвестиційного клімату.

 

За 25 років МКАС пройшов шлях від створення до міжнародного визнання та статусу одного з найзатребуваніших арбітражів у Східній та Центральній Європі. Яке стратегічне завдання ставить перед собою МКАС зараз?

25 років діяльності — це чудова можливість підбити підсумки та визначити нові цілі для досягнення. МКАС продовжуватиме впроваджувати в Україні провідні міжнародні стандарти у сфері арбітражу.

Ми і надалі зміцнюватимемо позиціонування МКАС на ринку: підвищуватимемо ефективність розгляду спорів, якісно розширюватимемо список арбітрів, стимулюватимемо інтерес бізнесу до міжнародного арбітражу серед молодих правників та майбутніх юристів бути активними учасниками розвитку української та міжнародної юридичної спільноти.

Лише протягом 2016 року, наприклад, список арбітрів МКАС розширився до 118 осіб та включає провідних, рекомендованих міжнародними рейтингами Chambers & Partners, Legal 500 та Who’s Who Legal, а також авторитетних науковців.

МКАС також зробив помітний крок до впровадження сучасних методів комунікації з користувачами наших послуг, провів рестайлінг логотипа та корпоративної ­айдентики, посилив медіазв’язки, партнерську співпрацю з профільними юридичними та бізнес-асоціаціями. Ми працюємо над присутністю у різних медіаресурсах — як бізнес-орієнтованих, так і профільних ЗМІ.

Ми відчуваємо величезну відповідальність та свою роль у розвиткові міжнародного арбітражу в Україні.

-->