№5 Травень 2018 року → У вільний час

Фокус: Art-свято

 

 

«Довіртеся своїм почуттям. Зробіть з вашої галереї свято і тіштеся ним щодня» — найкраща порада для будь-якого хобі, чи не так? Ми поговорили зі старшим партнером ЮФ Asters Арменом Хачатуряном про захоплення, здатне вплинути на сприйняття бренда юридичної фірми, а саме — про історію виникнення, сьогодення і майбутнє одного з найвідоміших в Україні проектів юридичних фірм у сфері мистецтва — ArtAsters

 

ArtAsters, як на мене, чи не найвідоміший проект юридичного бізнесу у сфері мистецтва. Коли ви відчули необхідність у ньому? Чи були якісь «знаки» з дитинства або юності, що саме мистецтву художників ви приділятимете багато часу?

Я здобув добру шкільну освіту ще в ті часи, коли література і мистецтво, а не тільки комп’ютерна свідомість, займали почесне місце, а до естетики прекрасного закладався гарний смак. Може, саме тому у багатьох моїх колег саме «того покоління», і вони добре відомі на ринку, є така жага до шанування та колекціонування живопису.

Що ж до власне проекту, наприкінці 2008 року юридична фірма Asters переїхала до нового сучасного та просторого офісу на 14-му поверсі бізнес-центру «Леонардо». Ця подія стала продовженням реструктуризації і ребрендингу фірми, а також початком нового і важливого етапу нашої корпоративної історії. В оздобленні офісу ми відмовилися від темних кольорів та громіздких меблів, а новою дизайнерською концепцією передбачалося багато світла, скла та зелених композицій.

Попри відмінне планування, функціональність і красиві краєвиди з вікон, новому офісу не вистачало душі і вистачало довгих, досить сумних коридорів. Тоді й виникла ідея перетворити ці коридори на корпоративну галерею, що стала б окрасою нового офісу і престижним виставковим майданчиком для художників. Уже 21 липня 2009 року відбулася перша виставка у рамках проекту ArtAsters. Роботи Володимира Товкайла отримали високі оцінки мистецтвознавців, клієнтів фірми та інших відвідувачів виставки, а багато картин поповнили приватні колекції в Україні і за кордоном. При цьому варто зауважити, що ми як організатори ні тоді, ні зараз не маємо ніякого комерційного інтересу — потенційні покупці домовляються безпосередньо з художниками без будь-якої комісії, в цьому, а також у безкоштовності виставок для самих авторів — наша велика відмінність від класичних галерей. Від успіху першої виставки (до речі, до Володимира Товкайла з його осучасненою іконографікою ми потім поверталися ще двічі, про нього навіть було знято фільм американськими кінодокументалістами) з’явилось справжнє захоплення відкривати світу очі на українське мистецтво, відкривати нові імена або ж нагадувати про існування вже відомих імен митців (навіть народних художників України та академіків), впровадити нову офісну культуру, коли юридичний офіс стає ще й місцем, де отримують не тільки корисні професійні поради, але й естетичне задоволення, де працює не тільки розум, але й душа, де краще налаштовуються людські стосунки — між фірмою і клієнтами, між колегами по роботі, де мистецтво стає частиною щоденного життя.

Так почалася історія арт-проекту, без якого вже неможливо уявити юридичну фірму Астерс. Але проект, непевне, не став би тим, чим він сьогодні є, якби його співорганізатором не стала Американо-українська ділова рада (USUBC) з її президентом Морганом Уільямсом. Досвідчений експерт і колекціонер мистецтва, він зразу ж оцінив можливості нового проекту для членів організації, першим українським членом якої свого часу стала Астерс, і активно долучився до його розвитку. Коло контактів і кандидатів для показу в ArtAsters і, відповідно, планка якості миттєво зросли. Ми дуже вдячні пану Уільямсу і USUBC за таку плідну багаторічну співпрацю.

Для багатьох ArtAsters — це проект з показу українського живопису, але в ньому є ще одна складова, про яку згадують не так часто — це наша постійна експозиція неймовірних панорамних фотографій українського фотографа Олега Жарія, яка займає стіновий простір у всіх робочих і переговорних зонах офісу. Десятки великоформатних захоплюючих фотографій, які демонструють красу України — від природних ландшафтів до міської архітектури, пам’ятників, церков, мостів. Завжди незвичний ракурс, композиція, світло. Фотографія — яскраве мистецтво. Ми виставляли в ArtAsters дивовижного українського митця з його фотостилем трансгресії Юрія Косіна. Плануємо виставку ще однієї зірки фотомистецтва — Ігоря Гайдая.

 

Чи є аналогічні проекти в інших юрфірмах світу?

Корпоративні галереї є досить популярними у західних юридичних фірмах, зокрема в Європі та США (наприклад, власна художня колекція є у чиказькому офісі фірми Kirkland & Ellis). Міжнародна фірма Simmons & Simmons колекціонує об’єкти сучасного мистецтва вже понад 30 років і навіть може дозволити собі одночасно влаштовувати 11 окремих виставок на різні теми у власних офісах по всьому світу.

У абсолютній більшості випадків юридичні фірми використовують мистецькі об’єкти винятково для декорування офісу, деякі з них напряму заявляють, що художні колекції для них — це один із способів інвестування.

ArtAsters на цьому тлі є унікальною ініціативою — наш спільний з USUBC проект покликаний підтримувати, показувати та популяризувати українське мистецтво. Тому ми надаємо можливість експонувати роботи у нашій корпоративній галереї різним художникам і не переслідуємо комерційних цілей. ArtAsters для нас є складовою корпоративної соціальної відповідальності нашої фірми.

Головна мета проекту — допомога сучасним художникам, що творять своє мистецтво в нашій країні. Ми вкладаємо дуже багато різноманітних ресурсів у цей проект, включаючи фінансові. Навесні ми фінансували випуск повноцінного каталогу робіт відомого українського художника грузинського походження Давіда Шарашідзе, і це був перший особистий каталог цього художника. Каталоги готувалися і для багатьох попередніх виставок.

 

Які нині успіхи ArtAsters?

З моменту відкриття першої експозиції у 2009 році в ArtAsters було проведено 14 художніх виставок. Важливо, що, окрім, власне, українців за походженням, в останні кілька років ми організували виставки українських митців різних національностей, які працювали і працюють на благо нашої спільної батьківщини. Зараз у нашому офісі експонується виставка відомого київського художника грузинського походження Давіда Шарашідзе, якого я вже згадував. Перед тим ми мали честь презентувати роботи відомого українсько-американського художника Анатоля Коломийця у рамках виставки «Повернення додому», а ще до того — картини київського художника вірменського походження Бориса Єгіазаряна.

Ми вважаємо, що такий проект, як ArtAsters, є вкрай необхідним, адже ця ініціатива має особливу місію — презентувати українське мистецтво представникам ділових кіл як духовну і творчу основу для професійної діяльності, популяризувати Україну та її мистецтво серед наших іноземних гостей і колег, адже більшість клієнтів Астерс і сьогодні — це іноземні клієнти.

Особливу увагу ми приділяємо відкриттю кожної вис­тавки — це особлива подія, вечір «відкритих дверей», який збирає дуже багато колег, представників бізнесу, культури, державної влади, дипломатичного корпусу. Наприклад, виставку Давіда Шарашідзе відкривав Надзвичайний і Повноважний Посол Грузії в Україні Гела Думбадзе. Символічно, що саме у 2018 році відзначається 100-річний ювілей встановлення дипломатичних відносин між Грузією та Україною. Таким чином, ArtAsters не тільки промотує мистецтво, але й сприяє покращенню відносин України з іншими державами.

На контрасті з багатьма церемоніями в арт-галереях, де через півгодини після вітальних промов нікого в залах немає, наші гості залишаються до «кінця» на декілька годин, які насичені задоволенням від спілкування, живої музики та смачних страв.

Ми плануємо не зупинятися на досягнутому і продов­жуватимемо підтримувати митців у рамках ArtAsters.

 

Якщо зосередитись на мистецтві, окрім ArtAsters, де ви буваєте, що порадите відвідати в Києві чи інших містах?

Куди б не подорожував: чи у справах, чи у відпустку, намагаюсь хоч трохи познайомитись з мистецтвом місця перебування. Звичайно, великі музеї очолюють список (Музей дель Прадо або Музей Тиссена-Борнемісса в Мад­риді, Національна галерея або Тейт Модерн у Лондоні, Лувр або Музей Орсе в Парижі, Третьяковка в Москві, Метрополітен у Нью-Йорку, і скільки ще — не перелічити…), але ще я люблю майже в кожному місці відвідати арт-галереї і (особливо, коли це припадає на вікенд) артистичний блошиний ринок. Неперевершений і найбільший у світі — це Ле Пюс де Сент-Уан у Парижі. Ось де можна провести не години, а дні. Це — рай для колекціонерів, любителів мистецтва та історії.

У нас, у Києві, до речі, форуми антикварів не гірші. Усім раджу в останню суботу місяця відвідати такий все­український форум у виставковому центрі на Броварському проспекті. Це — найкраща екскурсія і енергетична підзарядка в Києві.

У Києві є ще одне місце для естетів, про яке мало хто знає. Це магазин-салон Lladro на вул. Толстого. Там є маленька кімнатка з шедевральними статуетками попередніх років, фактично маленький музей. Ніколи не пошкодуєте, відвідавши… Порцеляна — це моє друге ­мистецьке захоплення після малярства. Маю досить непогану колекцію так званого радянського фарфору — пор­целянових статуеток здебільшого українських порцелянових заводів з 30-х до 90-х років минулого сторіччя. Хотілося б і ArtAsters урізноманітнити скульптурою, але тут треба мати шафи, скло — в офісі це важко зробити. А повертаючись до подорожей, найсильніші мистецькі враження я отримав у березні цього року, відвідавши приголомшливу й унікальну виставку Амадео Модільяні в Музеї Тейт Модерн у Лондоні. Це, як зараз модно висловлюватись, коли мурашки по шкірі бігають…

 

Як ви знаходите час для ArtAsters та мистецтва в цілому?

А ніяк не знаходжу — він сам мене знаходить. Інколи і часу немає, але все відбувається — чому бути, те станеться. Як ще кажуть: так стають зірки, недарма ж проект зветься ArtAsters. Але ж тут усе без чудес — у нас прекрасна команда, яка забезпечує організацію і проведення всіх подій у проекті. Усі знають, що і як робити, тому результат завжди гарний. А щодо мистецтва в цілому, то хіба можна жити без цього в душі? Напевне, можна, але що то за життя?

 

Що за всі ці роки існування проекту стало для вас найбільшим відкриттям?

Реакція людей на виставлені полотна та енергетика, яка передається від картини до глядача, і як на твоїх очах світ змінюється на краще, бо людина, заряджена мистецтвом, — це вже змінений світ, але ця людина може передавати цю енергію далі, ще і ще раз, і це є великим чудом насправді. І ще — справжній живопис — це велика магія, не перестаю дивуватись, як поєднання звичайної фарби з тюбика з пензлем, а потім з полотном може породжувати щось, що так впливає на людську свідомість.

 

Чи маєте поради для галеристів-початківців або навіть юристів-галеристів-початківців?

Якщо вас тягне туди ваш внутрішній магніт, йдіть. Довіртеся своїм почуттям, але якщо не впевнені в них, не соромтесь вчитись, пізнавати світ мистецтва. А потім… довіртеся своїм почуттям. Зробіть з вашої галереї свято і тіштеся ним щодня.

 

І традиційне запитання для всіх юристів: чи приводить ArtAsters нових клієнтів?

Було б наївно уявляти, що ось прийде клієнт і скаже: мені так сподобалась ваша остання виставка, що ось хочу, щоб ви допомогли мені у бізнесовому питанні. ArtAsters для нашої фірми — це, передусім, КСВ-проект. Експозиції в світлому і просторому приміщенні офісу Asters тішать око наших співробітників, клієнтів і гостей фірми, додають почуття комфорту і душевності, утворюють гармонію душі й розуму. ArtAsters часто приводить нових клієнтів до тих художників-учасників проекту, роботи яких доступні для продажу, і це один із вагомих стимулів для них виставляти свої роботи у проекті. Після виставок в ArtAsters десятки картин знайшли своїх нових власників, і це теж знак якості для самого проекту.

А щодо нових клієнтів фірми, то так, я хочу в це вірити, що дехто з них прийшов або прийде саме тому, що подумав, що там, де юристи люблять мистецтво, їхня робота має теж бути мистецтвом. А це є абсолютною правдою.