Тема: Кваліфікаційний тур

СЕРГІЙ ВОВК

МАКСИМ СИСOЄНКО

Стрімкі зміни на ринках та у власне професії спонукають юриста до постійного розвитку. Підвищення кваліфікації, здобуття нових знань та навичок — усе це стає невід’ємною частиною вдосконалення як співробітників, так і керівництва юрфірм, змушує по-новому ставитись до професійного розвитку. Яким чином? Це ми з’ясовували у наших експертів та попросили їх поділитися власним досвідом

 

Сергій ПАПЕРНИК, партнер, керівник банківського і фінансового права та напряму FinTech ЮФ Evris

Професія юриста, як і багато інших гуманітарних напрямів людської діяльності, є продуктом тих відносин, які панують у суспільстві. І тому, попри необхідність збереження певних історичних канонів, професія юриста має розвиватися, слідуючи за розвитком самого суспільства.

Розвиток нашої спільноти прискорюється весь час, а кількість інформації в ньому збільшується з року в рік. Більше того, ускладнення суспільних та технологічних процесів впливає на збільшення вимог до професіонала та посилює конкуренцію.

Власне юридичний бізнес відповідає викликам суспільства і стає більш технологічним. У першу чергу це помітно в розрізі комунікації — всередині компанії, з клієнтами та іншими. Ще років п’ять тому важко було повірити, що з клієнтом можна вести ділову переписку в мобільному месенджері. Сьогодні це вже поширена практика.

Чим більше ринок рухається на шляху клієнтоорієнтованості, тим ближче стає виконавець послуги та сам замовник. Уже незабаром ніхто не здивується, якщо юридичні документи готуватимуться в спільному онлайн-доступі з правками і коментарями клієнта у реальному часі.

Власне, у сфері розробки ПЗ така можливість уже забезпечується agile-підходами та репозиторіями на кшталт Git. Юристи навіть сьогодні можуть це реалізувати звичайним спільним доступом сервісу Google Docs.

До напряму комунікацій треба віднести і використання чат-ботів, а також технології штучного інтелекту. На сьогодні ці технології знаходяться в початковому стані. Утім, вже найближчим часом можна очікувати проривів у використанні «природної мови» та нейронних мереж, що дозволить тренувати чат-ботів, максимально схожих на реального співрозмовника.

Крім того, дуже перспективним напрямом є різноманітна аналітика на підставі Великих Даних, особливо враховуючи останні тенденції до відкриття державних реєстрів. Наприклад, сьогодні дуже затребувані програмні рішення, які дали б змогу оцінити перспективність судового стягнення ще до його початку.

Власне, розвиток технологій і формує вимоги до сучасного покоління юриста.

Погана новина — сьогодні для успіху замало бути просто хорошим знавцем тієї чи іншої галузі права.

Добра новина — юридичному ринку поки що не потрібні юристи, які вміють програмувати або знають матаналіз. Для цього все ще є окремі професії. Натомість юридичному ринку потрібні люди, які мислять outside the box і цікавляться сферами діяльності, що лежать поза межами юрис­пруденції. Саме люди такого формату часто привносять у компанію нові ідеї та допомагають їй вирішувати нестандартні завдання. Роблять її конкурентоспроможною та шукають нові ніші на ринку.

Юридичні виші поки не можуть дозволити собі гнучкі підходи в підготовці молодих правників. Але це не може стати на заваді, адже доступ до знань сьогодні простий як ніколи в історії людства. Це ж стосується і «досвідчених фахівців» з десятками років юридичного стажу за плечима.

Тож кожен може стати юристом нового покоління. Для цього просто треба дати волю власній цікавості і не боятися відкривати для себе нові сфери знань.

 

Самовдосконалення юриста: якими будуть ваші рекомендації, виходячи з власного досвіду? Арсенал юриста: які нововведення і технології сьогодні найбільш затребувані в професії? Чому саме необхідно навчати нових співробітників? Чого бракує в знаннях юристів, які випускаються з вишів? На що мають звертати увагу більш досвідчені фахівці, виходячи зі змін, що відбуваються на ринку?

Наталія БЕЗХЛІБНА, юрист ЮФ Asters

Попит серед абітурієнтів на юридичну освіту і сьогодні залишається стало високим, проте, на жаль, на сьогодні не всі випуск­ники юридичних факультетів в Україні володіють достатніми знаннями та навичками для побудови успішної юридичної кар’єри. Насамперед під час навчання майбутнім юристам не розповідають, що їх фокус має бути не на юридичній техніці та казуїстиці (при цьому високі стандарти надання юридичних послуг, як-то кажуть, must), а на клієнтові.

Йдеться і про знання того, як влаштований і працює бізнес загалом, як працює сфера бізнесу клієнта і в чому полягають нюанси бізнесу клієнта. А найважливіше — розуміння (або хоча б прагнення до розуміння) справжніх інтересів і потреб клієнта. Тут варто згадати і вміння бачити ситуацію ширше, що називається helicopter view, та розуміти і прораховувати, як запропоновані варіанти рішення вплинуть на бізнес клієнта. До того ж дуже часто буває так, що питання клієнта зачіпає кілька суміжних сфер права і важливо вміти вчасно ідентифікувати ці сфери.

Крім того, випускникам навчальних закладів часто бракує problem-solving approach — підходу, який передбачає вміння сконцентруватися на конструктивному та ефективному вирішенні питання клієнта для того, щоб запропонувати йому найоптимальнішу стратегію досягнення бажаного для клієнта результату. По суті, юристів не вчать тому, що всі знання про кодекси, закони і про особливості участі в судових процесах — це інструменти, які юристи потім мають вміло і доречно обирати, виходячи з того, що реально потрібно клієнту.

Таким чином, найперше — важливо навчити молодих співробітників, що клієнти задоволені тоді, коли юристи насправді дбають про їхні інтереси та бізнес і вміють їм у цьому допомогти.

Віталій БУРДАК, партнер Pavlenko Legal Group

Сучасні реалії життя висувають нові вимоги до юридичної професії. На мою думку, ключовим підходом є швидка адаптація до змін у професійному середовищі та знаходження в епіцентрі юридичних подій.

Щодо вподобань Pavlenko Legal Group на ринку праці, то вони є такими. Ми вимагаємо від юристів ґрунтовного знання матеріально-процесуального права, системності, здатності приймати вмотивовані та відповідальні рішення. Ділова етика та прагнення до професійного зростання найкращим чином характеризують кандидата.

Стрімкий розвиток сучасних технологій позбавляє юриста рутинної роботи, залишаючи за ним важливу функцію аналітика та комунікатора у переговорах, коли штучний інтелект відступає на другий план. Звісно, фахівці повинні добре орієнтуватися на ринку юридичних послуг, забезпечувати зручність та зрозумілість продуктів для клієнтів, а також надавати всебічну інформаційну підтримку в рамках проектів.

Ось кілька формул нашого успіху в судових баталіях. Ми формуємо команду загартованих адвокатів, заздалегідь обираємо відповідну лінію захисту, оскільки стратегія створюється ексклюзивно під кожного клієнта. Значну увагу приділяємо розвитку навичок процесуальної еквілібристики — наша компанія має бути впевнена, що юрист не втратить рівновагу та завжди зорієнтується на місці. Такі якості забезпечують максимально ефективний захист інтересів клієнтів — найвищу цінність кожної юридичної компанії.

Василь ЧЕРЕДНІЧЕНКО, партнер ЮФ EXPATPRO

Представники правничої професії як ніхто зобов’язані встигати за розвитком технологій та пов’язаних з ними суспільних відносин. Це необхідно не лише для надання послуг найвищої якості, а й для розуміння бізнесу чи діяльності клієнтів. Сьогодні стрімко розвиваються юридичні компанії, які надають послуги у сфері інформаційних технологій, і вони шукають тих юристів, котрі розуміють вимоги клієнта і не бояться слів на кшталт blockchain чи ICO. Те саме стосується будь-якої сфери бізнесу: будівництва, фармацевтики тощо. Такі клієнти бажають співпрацювати з юристами, котрі розуміють їхню галузь. На сьогодні це аксіома і для молодого, і для вже досвідченого правника.

Для нових працівників — учорашніх випускників університетів — важливим буде якнайшвидше опанувати необхідні для роботи технології: білінг-систему компанії, системи пошуку законодавства та судової практики, електронний суд тощо.

Вкрай важливим для молодого юриста буде вміння правильної комунікації електронною поштою та складання процесуальних та інших документів. На жаль, у вищих навчальних закладах майбутніх юристів не вчать писати юридичною мовою, а саме цим юрист і займається більшу частину робочого часу.

Загалом представники юридичної професії сьогодні мають перебувати у постійному і швидкому розвитку, бути відкритими як новим знанням, так і новим технологіям. Володінням іноземною мовою та дипломом престижного вишу сьогодні вже важко когось вразити.

Денис ШКИПТАН, старший партнер ЮФ Pravovest

Юридична сфера наразі перебуває в стрімкому процесі діджиталізації. Зараз нікого не здивуєш словосполученням legal tech. Боти, програми та сервіси, зокрема CRM-система, у правовій сфері спрямовані на ще більш швидкий обмін інформацією. Юридичні компанії все частіше технологізують внутрішню і зовнішню діяльність, стрімко автоматизують усі робочі процеси для максимальної зручності й оперативності у виконанні завдань, адже обсяг інформації щодо робочих процесів настільки великий, що застосування новітніх технологій для накопичення, збереження та обміну інформацією — це необхідність.

Кожна юридична компанія має свій ритм роботи, зумовлений специфікою напряму діяльності в тій чи іншій практиці і застосуванням певних внутрішніх методів обміну інформацією. Наприклад, не всі юридичні компанії використовують «класичну» CRM-систему або ж віддалену обробку та використання даних, вважаючи подібні технології не зовсім безпечними щодо збереження конфіденційності і цілісності інформації. Деякі компанії розробляють персональні системи для внутрішньої автоматизації процесів роботи, зберігання даних, а також витрачають дос­татньо велику кількість ресурсів на внутрішню безпеку даних. Робочий процес у всіх формується по-різному, тому голов­не завдання керівника — сприяти адаптації нового співробітника до всіх тонкощів роботи: специфіки обміну інформацією, оформлення процесуальних документів, а також до робочого ритму компанії в цілому.

Неодноразово зіткнувшись з питанням пошуку нових працівників до команди юристів, можу зробити висновок: проблема наймолодшого покоління юристів, «вчорашніх» випускників вищих навчальних закладів, зовсім не у відсутності необхідних для роботи знань чи диплома топового вишу. Тут, радше, питання у відсутності бажання навчатися, формувати й удосконалювати свої професійні навички, виходити за межі особистої зони комфорту. Якщо недавній випускник прагне багато працювати, розвиватися і готовий витрачати час, сили на осягнення нових професійних знань і навичок на практиці — це, безумовно, наш працівник.

Що ж стосується більш досвідчених фахівців, особисто я до цієї категорії відношу адвокатів, то найважливішим критерієм їхньої професійності є наявність місткого обсягу знань щодо процесуальних норм усіх галузей права. Особливу увагу, на мою думку, необхідно приділити кримінальному процесу, адже хороших спеціалістів у цій галузі в Україні справді бракує.

Володимир ЮРЧЕНКО, адвокат ЮК L.I.GROUP

Юрист сьогодення в своєму розпорядженні має суттєво більший арсенал інструментів для надання якісних та оперативних юридичних послуг, ніж його колега часів проголошення незалежності України. Усе це можливо завдяки початку інформаційної епохи. З основних нововведень актуальним є оцифровування документів, що є вкрай необхідним при роботі з великими обсягами інформації. Наприклад, судова справа, що розглядалась Вінницьким міським судом, налічувала 180 томів по 250 аркушів. Ознайомитись та опрацювати такий обсяг надзвичайно складно, тоді як Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система (ЄСІТС) має забезпечити зберігання судових справ в електронній формі з можливістю ознайомлення, обміну документами з учасниками процесу, контролю руху всіх документів та можливістю подачі їх до суду. Завдяки цій системі юрист зможе протягом дня взяти участь у судових засіданнях по всій Україні, забезпечуючи належне представництво та захист прав і інтересів своїх клієнтів. На сьогодні в арсеналі юриста є норми Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронний цифровий підпис», завдяки яким можна вести діловодство за допомогою лише комп’ютера.

Щодо можливості дистанційної участі в судових засіданнях, варто зазначити, що для судового юриста це вкрай важливий інструмент, оскільки згідно з новими процесуальними кодексами більшість засідань є підготовчими, а отже, не потрібно витрачати час та ресурси на дорогу в інше місто за 500 кілометрів задля участі в п’яти-, десятихвилинному засіданні.

Наступними затребуваними технологіями правника є інформаційно-правові системи, бази судових рішень та нормативно-правових актів, конструктори документів та мобільні додатки (telegram-боти.) Такі системи дають можливість прискорити та спростити роботу, отримати необхідний документ (інформацію) чи швидше знайти правильне рішення та надати якісну консультацію клієнту. Щороку подібних систем з різних галузях права стає дедалі більше, тому кожен може знайти найкращий для свого напряму ресурс.

Актуальною також є сплата судового збору онлайн без необхідності відвідувати банківську установу. А от справжнім проривом є початок роботи з 4 червня 2018 року у 18 пілотних судах у тестовому режимі підсистеми ЄСІТС — «Електронний суд», яка надає можливість подати позовну заяву в онлайн-режимі.

Такі нововведення мають прискорити судовий розгляд справ, пришвидшити перенаправлення матеріалів справи за інстанційністю, що нерідко займає два-три місяці, частково унеможливити зловживання процесуальними правами учасниками процесу та, в першу чергу, спростити рутинну роботу юриста.

Олександра САСІНА (ПАВЛЕНКО), керуючий партнер Pavlenko Legal Group, адвокат

На мій погляд, головне — це максимально насичуватися профільною інформацією: читати практику, законодавство, профільні видання. Переконана, що у кожної людини в голові є матриця, і вона має бути запов­нена. Іноді сама дивуюсь, як інформація складається у пазл при нагоді.

Варто розширювати світогляд. Спілкування з клієнтами, представниками бізнесу, іноді фільми, а частіше книги — ось те, що може розширити бачення тих чи інших питань. Світ не стоїть на місці. Іноді знання законодавства не рятує. Рятує елементарне розуміння побудови бізнесу та державних процесів. Загалом спостереження за державницькими процесами, елементарне розуміння політичної кон’юнктури дуже допомагає при оцінці перспективи клієнтських справ.

Також кожен юрист повинен володіти навичками перемовника. Щодо себе, можу сказати, що переважну більшість справ я вирішила перемовинами. Це є запорукою найціннішого результату — радість колишніх опонентів. Вважаю, що психологія також заслуговує на увагу юриста, оскільки шаблонність ніколи не рятувала, а от індивідуальні рішення можуть реально вивести ситуацію із глухого кута.

Наталя ФІНЬК, HR-директор ЮФ Sayenko Kharenko

Професія юриста передбачає постійне навчання та розвиток: зміни у законодавстві, складні проекти, вимогливі («прокачані») клієнти, висока конкуренція на ринку — все це сприяє та підштовхує до самовдосконалення. До того ж високі технології та доступність інформаційних ресурсів не лише поліпшують та спрощують наше життя, а й створюють VUCA-світ, тобто роблять наш світ нестабільним, невизначеним, складним та неоднозначним.

За таких умов юристи мають перш за все удосконалювати те, що не зможе скопіювати та відтворити штучний інтелект, — власні soft-навички. Відтак, сьогодні дуже важливо створити і підтримувати культуру, в якій навчання перетворюється на звичку.

Саме таку культуру ми намагаємося вибудовувати у нас. З цією метою нинішнього року ми створили внутрішній проект Idea@SK, що не обмежує учасників питаннями юриспруденції. Проект надає можливість усім бажаючим розширити власні горизонти і навчитися бачити неочевидні можливості, демонструє ефективні інструменти для пошуку ідей, надихає на створення нового. Під час Idea@SK учасники пройшли низку тренінгів та майстер-класів, нетипових для юристів: Design Thinking, Human-Centered Design, SCRUM, COSTAR, Value Proposition Design тощо.

Ми впевнені, що такі програми дадуть змогу по-іншому дивитися на буденну роботу, знаходити нові рішення для звичних завдань, бачити нові можливості і ліпше розуміти продукт, у створенні якого береш участь.

Любомир КУЗЮТКІН, керуючий партнер ЮФ EXPATPRO

Для досягнення успіхів в юридичній професії партнер повинен займатися постійною освітою та самоосвітою за своєю та суміжними спеціальностями. Серед основ­них способів варто виділити такі: практика, відповідна література, прослуховування аудіоматеріалів та перегляд відео, навчання в аудиторіях, нетворкінг.

Неможливо бути сьогодні в авангарді юридичної професії, володіючи лише професійними навичками. Ви можете бути професійним юристом, але при цьому бути нестерпною людиною, яка не вміє доносити свою думку до інших, або ж бути дратуючи непунктуальним.

Паралельно з професійним розвитком наші партнери працюють над розвитком особистих якостей, вдосконалюючи власні комунікаційні можливості та навички.

У рамках комунікацій як керівники, так і всі інші співробітники підвищують рівень знання англійської мови, вдосконалюють уміння писати чітко та структуровано, виступати публічно та вести переговори.

Щодо особистих якостей, ми працюємо над вмінням правильно делегувати свою роботу співробітникам та мотивувати їх. Щоб вони викладалися на повну, потрібно розуміти їхні потреби та усувати демотиватори. Також важливо вміти продавати наші послуги. У керівників має бути багато ідей, як це зробити, адже якщо послуга не продана — вона не рахується.

Тетяна ЯЩЕНКО, старший юрист ЮФ EXPATPRO

Робота юриста вимагає постійного вдос­коналення: стійкість, уміння тримати удар і бути готовим до того, що все йде не за планом.

Не говорю про наявність базових знань із правознавства та ґрунтовних у тій галузі, в якій працюєш. Це, швидше, не вимога, а безумовна ознака.

Тим, хто лише стає до роботи в юридичній сфері, раджу бути терплячими і до кожного завдання ставитися серйозно. Дрібні, формальні процедури важливі у будь-якому проекті. І не треба шукати готових відповідей: саме індивідуальний, творчий підхід та мислення не дозволяють технологіям повністю зайняти наше місце у професії.

Із власного досвіду раджу забути про те, що тобі завжди говоритимуть, що і як робити, що про кожну перепону ти одразу звітуєш керівнику і чекаєш від нього поради. Пропонуйте шляхи вирішення, шукайте найліпший і доводьте його. Саме самостійно віднайдений спосіб можливого розв’язання проблеми надзвичайно цінується. Звичайно, отримати схвалення потрібно, але готуйтеся до того, що вам не завжди будуть говорити, що і як робити.

Приділіть увагу і таким питанням:

1) відверте з’ясування власних цілей та амбіцій — це зекономить багато часу та енергії на зайві сумніви і роздуми;

2) чітко розумійте себе: чому я хочу/не хочу робити це, що заважає мені, які сильні/слабкі сторони маєш і як це допомагає/заважає тобі;

3) максимально утримуйтесь від ілюзій: здатність об’єктивно оцінювати себе та ситуацію — надзвичайно цінне надбання у переліку навичок, особливо для тих, хто веде переговори.

Наша робота пов’язана з постійним спілкуванням з людьми, тому варто готувати себе до надзвичайних емоційних навантажень. На жаль, всі ми люди, і не кожен може (а інколи просто не хоче) стримувати свої особисті переживання. Але юристи зав­жди мають утримувати контроль над ситуацією.

Тому своїм молодшим колегам раджу приділяти увагу постійному навчанню і пізнанню себе. Знайдіть свої орієнтири: серед старших колег, відомих діячів тощо, візьміть їх за взірець. Об’єктивація та ілюстрування власних цілей лише стануть у нагоді. Сучасне суспільство змінюється надзвичайно швидко, а разом із ним змінюється і наша професійна роль у ньому. Ми маємо бути готові до таких змін і підлаштовуватися під них. Розглядайте всі зміни як нові, ще не звідані можливості для себе.

Розвиток керівника. Опишіть суму знань і навичок, необхідних сьогодні партнерам компанії: які перспективні напрями сьогодні вивчає керівництво вашої компанії/ви як керівник, щоб перебувати на передовій юридичної професії?

Олександра САСІНА (ПАВЛЕНКО), керуючий партнер Pavlenko Legal Group, адвокат

Немає жодних конкретних порад щодо партнерів компанії. Ми завжди маємо залишатися особистостями і пропонувати клієнтам свій стиль роботи в житті, адже багато в чому клієнт та керівник юридичної компанії мають співпасти. Що стосується власне роботи, то керівник має нею «горіти», але не вигорати. Лише недавно я зрозуміла, що знаходитись увесь час у робочому режимі некорисно. Треба розуміти, що йде велике перевантаження від інформації, а тому залишатися просто людиною, яка вміє відпочивати та переключатися, дуже важливо.

Щодо лідерства, скажу так: треба давати хід підлеглим, провокувати на взяття відповідальності. А в найкритичніших ситуаціях вже ставати на чолі колективу самому і без проявів слабкості впевнено вести до поставленої мети.

Особисто для мене як керівника важливо дотримуватися обраного курсу, яким сьогодні прямує корабель Pavlenko Legal Group. Наразі ми досить активні в проектах судового захисту бізнесу та GR (зв’язки з державними органами). У нас доволі широкий бекграунд у цьому напрямі і ми постійно його розвиваємо. Але в будь-якому разі головною практикою залишається судова.

Олександр ШКУДУН, адвокат, партнер ЮФ OSTIN

В умовах сьогодення для керівника недостатньо бути просто людиною, яка належним чином організовує роботу своїх співробітників (зокрема, юристів, якщо ми говоримо про юридичну фірму). І, звісно, недостатньо просто втілювати в життя пос­тавлені вищим керівництвом завдання та контролювати виконання тих чи інших доручень.

Керівник сьогодні — це, насамперед, людина, яка має бути прикладом для своїх співробітників та колег. Це — флагман, який пливе назустріч проблемам та новим викликам і спокійно, рішуче та впевнено їх долає. Це — людина, яка не просто говорить, а пропонує, діє і тим самим заряджає людей, які її оточують. Керівник мотивує команду, безпосередньо бере участь в її всебічному розвитку, адже люди — найцінніший ресурс організації.

Отже, давайте конкретніше про основні, на мою думку, критерії партнера юридичної компанії.

1. Партнер повинен бути справді фахівцем (експертом) у тому напрямі чи напрямах, які він веде, із суттєвим досвідом практичної роботи.

2. Партнер повинен бути ініціативним, мати широкий світогляд та постійно вдосконалювати свої навички: комунікативні, письмові тощо.

3. Партнер обов’язково повинен володіти англійською мовою.

Обслуговувати впливові національні компанії — це велика честь для будь-якої фірми. Але вищим пілотажем в юриспруденції є надання комплексних юридичних послуг іноземним інвесторам і компаніям, які мають бажання розвивати бізнес в Україні. Саме тому знання іноземної мови — одна з основних вимог до всієї команди юристів OSTIN LAW FIRM.

4. Партнер повинен розуміти, що таке маркетинг і як він працює, повинен відстежувати нові тренди у сфері ІТ та оперативно знаходити їм застосування. Як мінімум, не витріщати очі, коли чує про SEO.

Насамкінець, за моїм суб’єктивним переконанням, партнер юридичної фірми повинен бути адвокатом. Ми рухаємось в Європу. Ми поступово переймаємо досвід наших європейських та американських колег, які вже давно запровадили у себе інститут адвокатури.

Юридичні послуги мають надавати справді висококваліфіковані фахівці у сфері права, якими всі ми прагнемо бути. Не є, а прагнемо бути! Юридичний бізнес, як і будь-який інший, не стоїть на місці, щодня з’являються нові виклики і величезні обсяги нової інформації. Тому якщо ви були експертом вчора, це зовсім не означає, що залишились експертом сьогодні…

Життя — це постійний рух. Рухайтесь, колеги-юристи!