Тема: Гра на публіку

Олександр МАМУНЯ,
партнер ЮФ «Василь Кісіль і Партнери»

Юлія ЧИЖОВА,
адвокат ЮФ «Василь Кісіль і Партнери»

Одним із прибуткових видів підприємницької діяльності під час проведення чемпіонату Європи 2012 року з футболу стала організація публічної трансляції футбольних матчів

Закон України «Про організацію та проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні» від 19 квітня 2007 року № 962-V встановлює, що права, пов’язані з чемпіонатом, включаючи права на телевізійне мовлення, запис і відтворення заходів чемпіонату, є об’єктами права інтелектуальної власності УЄФА, пряме та непряме використання яких у будь-який спосіб без дозволу УЄФА під час організації та проведення чемпіонату забороняється.

Окрім того, відповідно до статті 48 Статуту УЄФА, ексклюзивне право транслювати і використовувати, а також дозволяти трансляцію та використання матчів, які підпадають під юрисдикцію УЄФА, як в прямому ефірі, так і в записі, у цілому або частинами, належить УЄФА та організаціям, які входять до її складу.

Умовна трансляція

На території України УЄФА на безоплатній основі надала ексклюзивне право здійснювати трансляцію матчів чемпіонату Європи з футболу 2012 року в прямому ефірі Національній телекомпанії України (Перший національний канал) і ТРК «Україна» (по п’ятнадцять матчів кожна, фінал транслювали обидва канали). Окрім того, ТРК «Україна» отримала право показувати всі матчі (31) наживо на каналі «Футбол» на платній основі. Телеканал Eurosport, відповідно до угоди з УЄФА, транслював матчі із затримкою (в записі) у 58 країнах, у тому числі в Україні.

Згідно з частиною 3 статті 426 Цивільного кодексу України, використання об’єкта права інтелектуальної власності іншою особою здійснюється з дозволу особи, яка має виключне право дозволяти використання об’єкта права інтелектуальної власності, крім випадків правомірного використання без такого дозволу.

Таким чином, для здійснення пуб­лічної трансляції матчів чемпіонату Європи з футболу 2012 року (наприклад, у фан-зонах, ресторанах, кафе тощо) необхідно було отримати дозвіл (ліцензію) УЄФА та погодження її партнерів з трансляції (офіційних телерадіомовних компаній).

На офіційному веб-сайті УЄФА ua.uefa.com розміщені Умови Ліцензії на публічну трансляцію чемпіонату УЄФА Євро-2012, Посібник з подання заяви на публічну трансляцію УЄФА Євро-2012, а також практичні посібники «Запитання, які виникають найчастіше. Програма ліцензування громадських переглядів УЄФА Євро-2012» та «Ліцензійні платежі за комерційні публічні трансляції».

Зазначені документи визначають, що всі покази матчів Євро-2012 поза домашніми умовами вважаються публічними трансляціями, а отже, громадські перегляди підлягають процедурі отримання ліцензії на громадський перегляд, що видається УЄФА або від імені УЄФА.

Разом із тим, УЄФА встановила кілька винятків з вимоги ліцензування для громадських переглядів матчів, які повинні відповідати всім нижчезазначеним умовам:

1. Екран, який використовується, має діагональ менш ніж три метри.

2. Місткість місця, де відбувається перегляд, не перевищує 150 відвідувачів.

3. Відсутня плата за спонсорство чи плата за вхід.

Комерційна складова

УЄФА виділяє два типи публічних трансляцій: (1) некомерційна, яка не передбачає жодної комерційної діяльності, та (2) комерційна публічна трансляція.

У випадку здійснення некомерційної публічної трансляції необхідно отримати ліцензію УЄФА, однак жодна ліцензійна винагорода не сплачується.

Ліцензія на комерційну публічну трансляцію потрібна, якщо захід публічної трансляції передбачає: (1) спонсорство (тобто демонстрацію бренду для третьої сторони) або інші асоційовані права; (2) справляння вхідної плати; (3) отримання доходу чи іншу комерційну мету (наприклад, продаж їжі або напоїв).

Комерційні публічні трансляції вимагають здійснення оплати винагороди за ліцензією на користь УЄФА. Ліцензійні платежі розраховуються, виходячи з площі екрана за один квадратний метр. Для спрощення УЄФА визначила чотири категорії екранів, для кожного з яких встановлено різний тариф за квадратний метр. Таке рішення УЄФА пояснюється тим, що більші екрани приваблюють більше відвідувачів і, таким чином, ймовірно, сприяють підвищенню доходів. Якщо для публічного показу матчів використовується декілька екранів, необхідно сплатити відповідний платіж за кожен окремий екран. Причому в Польщі та Україні, які приймають Євро-2012, до згаданих вище ліцензійних платежів застосовується знижка у розмірі 50 %.

Ліцензія на громадський перегляд, за умови її надання, дійсна для всіх (31) матчів Євро-2012. Будь-які ліцензії надаються УЄФА особисто ліцензіату і не можуть передаватися за субліцензією чи відступатися. Відповідний телевізійний сигнал не може бути записаний і не може (окрім як для демонстрації наживо при публічній трансляції) бути доступним для перегляду або демонструватися, передаватися, зберігатися або в інший спосіб транслюватися чи надходити будь-яким іншим чином.

Варто зауважити, що однією з вимог УЄФА до ліцензіатів є те, що публічні трансляції не можуть прий­матися, проводитися чи організовуватися будь-якою особою, компанією або організацією, яка, на думку УЄФА, є конкурентом будь-якого офіційного спонсора УЄФА Євро-2012 та/або партнера з трансляції УЄФА Євро-2012 у відповідній країні. При цьому дана умова діє незалежно від того, публічна трансляція приймається, проводиться або організовується самим таким конкурентом особисто чи будь-якою пов’язаною юридичною особою.

УЄФА винятково на власний розсуд може прийняти або відхилити будь-які заявки на отримання ліцензій.

Оскільки ліцензія УЄФА надається лише для використання сигналу прямої телевізійної трансляції, що передається відповідним партнером з трансляції УЄФА Євро-2012 у відповідній країні, для доступу до телевізійного сигналу одержувач ліцензії повинен отримати погодження від місцевого партнера з трансляції матчів Євро-2012 або укласти договір із провайдером, який має право здійснювати ретрансляцію зазначених телеканалів з правом публічного показу.

При організації публічної трансляції матчів необхідно уникати створення враження, що такий захід є офіційно пов’язаним чи асоціюється з УЄФА Євро-2012. Зокрема, у рекламних матеріалах забороняється використання знаків та офіційних назв УЄФА та/або турніру, а також безпосереднє/опосередковане пов’язування між УЄФА або УЄФА Євро-2012 та будь-якою третьою стороною. При проведенні будь-якого заходу УЄФА забороняє використовувати офіційні назви турніру або посилання на УЄФА та рекомендує використовувати загальні фрази (наприклад, «Футбол наживо. Час, місце проведення» або «Найкращий футбол разом з компанією «Х» тощо).

З огляду на зазначене, з метою здійснення законної підприємницької діяльності та уникнення відповідальності за порушення прав інтелектуальної власності необхідно дотримуватися правил публічної трансляції матчів, встановлених УЄФА.

-->