Тема: Фанів не судять
Особливості розгляду адміністративних спорів на території стадіонів під час проведення матчів Євро-2012
Після здобуття Україною права на проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу (Євро-2012) підготовка до цієї значимої події стала одним із першочергових завдань для нашої держави та одним з основних чинників, що спричинили швидкий розвиток інфраструктури міст та внесення низки змін до законодавства України.
Так, 5 липня 2011 року було прийнято Закон України № 3568-VI «Про особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення в період проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні» (Закон України № 3568-VI). Цей Закон було розроблено та прийнято у зв’язку з необхідністю виконання Україною однієї з умов Союзу європейських футбольних асоціацій (УЄФА) для безпечного проведення фінальної частини Євро-2012 та запровадження спеціальних скорочених судових процедур щодо правопорушень, вчинених під час проведення Євро-2012, та швидкого видворення за межі України іноземців, що їх вчинили.
Дія Закону України № 3568-VI поширюється на визначене коло адміністративних правопорушень, для розгляду яких на час проведення Євро-2012 застосовується спеціальний строк в одну добу. Такий скорочений строк значно прискорює розгляд деяких справ про адміністративні правопорушення, адже він застосовується як для розгляду правопорушень, які зазвичай розглядаються протягом п’ятнадцяти діб, так і для тих правопорушень, стосовно яких передбачено скорочені строки розгляду в три та п’ять діб.
Територія «С»
Основною ж та досить спірною новелою зазначеного Закону від 5 липня 2011 року стала можливість розгляду на території спортивних споруд — у спеціально обладнаних приміщеннях — справ про адміністративні правопорушення, вчинені на території спортивної споруди під час проведення масового спортивного або іншого культурно-видовищного заходу. Таке нововведення стосувалося не тільки громадян України, а й іноземців та осіб без громадянства. Щодо останніх, то саму норму Закону України № 3568-VI, в якій зазначалося про можливість розгляду справ про адміністративні правопорушення, вчинені іноземними громадянами чи особами без громадянства на території спортивної споруди, а саме частину 2 статті 6 згаданого Закону, можна було трактувати двояко: чи то справи про адміністративні правопорушення мали розглядатися суддею в спеціальному приміщенні спортивної споруди, чи то справи про примусове видворення зазначених осіб з території України у зв’язку із вчиненням таких правопорушень. Зазначене спірне положення було виключене Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення і примусове видворення іноземців та осіб без громадянства під час проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні», що, безперечно, є позитивним моментом.
Необхідно зазначити, що при розв’язанні проблеми введення скорочених судових процедур розгляду справ про адміністративні правопорушення шляхом їх розгляду на території спортивних споруд поставало логічне запитання: як же бути з автоматизованою системою документообігу суду та перекладачами для іноземців? Саме задля вирішення вищевказаного і було прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення і примусове видворення іноземців та осіб без громадянства під час проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні».
Із Закону України № 3568-VI було виключено положення частини 2 статті 3 та друге речення абзацу 4 пункту 2 статті 6, що стосувалися можливості розгляду справ на території спортивних споруд. За позитивність цих змін лунали і такі аргументи, що у разі розгляду справ на території спортивної споруди вболівальники можуть піти визволяти своїх, а усунення можливості такого розгляду сприятиме превенції масових заворушень. А що завадить уболівальникам вчинити так само з нашими адміністративними судами? Адже на стадіонах — повно охорони, яка готова до заворушень, а от у судах зазвичай — тільки декілька охоронців. Можливо, законодавець поквапився з виключенням вищезазначених положень із Закону? Нині, напевне, відпадуть вищезазначені теоретичні питання, заради вирішення яких були внесені вказані зміни, але не варто забувати про більш нагальні проблеми, як то скорочені строки розгляду адміністративних правопорушень на час проведення Євро-2012, завантаженість судів, придатність приміщень судів для прийняття одночасно великої кількості правопорушників тощо.
Потрібно згадати також про те, що Законом України «Про особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення в період проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні» й досі передбачається можливість уповноваженого органу (посадової особи) встановлювати заборону на відвідування особами, які вчинили правопорушення, зазначені у частині 1 статті 1 цього Закону, масових спортивних або інших культурно-видовищних заходів на території спортивних споруд на період проведення фінальної частини чемпіонату Євро-2012 в Україні. У свою чергу, в частині 1 статті 4 Закону № 3568-VI зазначається, що уповноважений орган (посадова особа) може встановлювати таку заборону під час розгляду справ про адміністративні правопорушення саме на території спортивної споруди, під час проведення масового спортивного або іншого культурно-видовищного заходу. А як же нині застосовувати санкцію, передбачену частиною 1 статті 4 Закону України № 3568-VI, адже можливість розгляду справ на території спортивних споруд законодавством уже виключено, а поправок до статті 4 ніхто не вніс? За таких обставин фактично унеможливлюється застосування санкції у вигляді заборони на відвідування особами масових спортивних або інших культурно-видовищних заходів на території спортивних споруд на період проведення фінальної частини чемпіонату Євро-2012 в Україні.
Отже, унеможливлення розгляду справ на території спортивних споруд спричинило виникнення як позитивних, так і негативних моментів. Чітко зрозумілим є тільки те, що із Закону України «Про особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення в період проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні» були виключені положення про можливість розгляду адміністративних справ на території спортивних споруд. Однозначні ж висновки стосовно зазначених змін можна буде зробити тільки після першого практичного досвіду застосування зазначеного закону.
Закон не знадобився?
Наприкінці проведення фіналу чемпіонату Європи 2012 року з футболу Міністерство внутрішніх справ офіційно відрапортувало про те, що серйозних правопорушень під час проведення та трансляцій матчів не спостерігалося. Відбулися лише дрібними сутичками та кількома адміністративними протоколами щодо дрібного хуліганства.