Тема: Фанів не судять

Андрій ЛИТВИН,
юрист ЮФ «Ілляшев і Партнери»

Особливості розгляду адміністративних спорів на території стадіонів під час проведення матчів Євро-2012

Після здобуття Україною права на проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу (Євро-2012) підготовка до цієї значимої події стала одним із першочергових завдань для нашої держави та одним з основних чинників, що спричинили швидкий розвиток інфраструктури міст та внесення низки змін до законодавства України.

Так, 5 липня 2011 року було прий­нято Закон України № ­3568-VI «Про особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення в період проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні» (Закон України № 3568-VI). Цей Закон було розроблено та прийнято у зв’язку з необхідністю виконання Україною однієї з умов Союзу європейських футбольних асоціацій (УЄФА) для безпечного проведення фінальної частини Євро-2012 та запровадження спеціальних скорочених судових процедур щодо правопорушень, вчинених під час проведення ­Євро-2012, та швидкого видворення за межі України іноземців, що їх вчинили.

Дія Закону України № 3568-VI поширюється на визначене коло адміністративних правопорушень, для розгляду яких на час проведення ­Євро-2012 застосовується спеціальний строк в одну добу. Такий скорочений строк значно прискорює розгляд деяких справ про адміністративні правопорушення, адже він застосовується як для розгляду правопорушень, які зазвичай розглядаються протягом п’ятнадцяти діб, так і для тих правопорушень, стосовно яких передбачено скорочені строки розгляду в три та п’ять діб.

Територія «С»

Основною ж та досить спірною новелою зазначеного Закону від 5 липня 2011 року стала можливість розгляду на території спортивних споруд — у спеціально обладнаних приміщеннях — справ про адмініст­ративні правопорушення, вчинені на території спортивної споруди під час проведення масового спортивного або іншого культурно-видовищного заходу. Таке нововведення стосувалося не тільки громадян України, а й іноземців та осіб без громадянства. Щодо останніх, то саму норму Закону України № ­3568-VI, в якій зазначалося про можливість розгляду справ про адміністративні правопорушення, вчинені іноземними громадянами чи особами без громадянства на території спортивної споруди, а саме частину 2 статті 6 згаданого Закону, можна було ­трактувати двояко: чи то справи про адміністративні правопорушення мали розглядатися суддею в спеціальному приміщенні спортивної споруди, чи то справи про примусове видворення зазначених осіб з території України у зв’язку із вчиненням таких правопорушень. Зазначене спірне положення було виключене Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення і примусове видворення іноземців та осіб без громадянства під час проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні», що, безперечно, є позитивним моментом.

Необхідно зазначити, що при розв’язанні проблеми введення скорочених судових процедур розгляду справ про адміністративні правопорушення шляхом їх розгляду на території спортивних споруд поставало логічне запитання: як же бути з автоматизованою системою ­документообігу суду та перекладачами для іноземців? Саме задля вирішення вищевказаного і було прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення і примусове видворення іноземців та осіб без громадянства під час проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні».

Із Закону України № 3568-VI було виключено положення частини 2 статті 3 та друге речення абзацу 4 пункту 2 статті 6, що стосувалися можливості розгляду справ на території спортивних споруд. За позитивність цих змін лунали і такі аргументи, що у разі розгляду справ на території спортивної споруди вболівальники можуть піти визволяти своїх, а усунення можливості такого розгляду сприятиме превенції масових заворушень. А що завадить уболівальникам вчинити так само з нашими адміністративними судами? Адже на стадіонах — повно охорони, яка готова до заворушень, а от у судах зазвичай — тільки декілька охоронців. Можливо, законодавець поквапився з виключенням вищезазначених положень із Закону? Нині, напевне, відпадуть вищезазначені теоретичні питання, заради вирішення яких були внесені ­вказані зміни, але не варто забувати про більш нагальні проблеми, як то скорочені строки розгляду адміністративних правопорушень на час проведення Євро-2012, завантаженість судів, придатність приміщень судів для прийняття одночасно великої кількості правопорушників тощо.

Потрібно згадати також про те, що Законом України «Про особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення в період проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні» й досі передбачається можливість уповноваженого органу (посадової особи) встановлювати заборону на відвідування особами, які вчинили правопорушення, зазначені у частині 1 статті 1 цього Закону, масових спортивних або інших культурно-видовищних заходів на території спортивних споруд на період проведення фінальної частини чемпіонату Євро-2012 в Україні. У свою чергу, в частині 1 статті 4 Закону № 3568-VI зазначається, що уповноважений орган (посадова особа) може встановлювати таку заборону під час розгляду справ про адміністративні правопорушення саме на території спортивної споруди, під час проведення масового спортивного або іншого культурно-видовищного заходу. А як же нині застосовувати санкцію, передбачену частиною 1 статті 4 Закону України № 3568-VI, адже можливість розгляду справ на території спортивних споруд законодавством уже виключено, а поправок до статті 4 ніхто не вніс? За таких обставин фактично унеможливлюється застосування санкції у вигляді заборони на відвідування особами масових спортивних або інших культурно-видовищних заходів на території спортивних споруд на період проведення фінальної частини чемпіонату Євро-2012 в Україні.

Отже, унеможливлення розгляду справ на території спортивних споруд спричинило виникнення як позитивних, так і негативних моментів. Чітко зрозумілим є тільки те, що із Закону України «Про особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення в період проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні» були виключені положення про можливість розгляду адміністративних справ на території спортивних споруд. Однозначні ж вис­новки стосовно зазначених змін можна буде зробити тільки після першого практичного досвіду застосування зазначеного закону.

Закон не знадобився?

Наприкінці проведення фіналу чемпіонату Європи 2012 року з футболу Міністерство внутрішніх справ офіційно відрапортувало про те, що серйозних правопорушень під час проведення та трансляцій матчів не спостерігалося. Відбулися лише дрібними сутичками та кількома адміністративними протоколами щодо дрібного хуліганства.