International: Кільцевий результат

Алеся КОСМИНА

Участь у проектах, пов’язаних із підготовкою до проведення літніх Олімпійських ігор 2012 року в Лондоні, принесла британським юридичним фірмам чималий прибуток, а рядовим співробітникам цих фірм — можливість показати себе при реалізації складних завдань

Великому проекту — дорогий юридичний супровід. Бюджет Комітету з проведення олімпійських ігор (Olympic Delivery Authority — ODA), що фактично розпочав свою роботу 2007 року, склав на цей час загалом 6,8 мільярда фунтів стерлінгів (близько 10,7 мільярда доларів США). З них 40 мільйонів фунтів стерлінгів було витрачено на послуги зовнішніх адвокатів. Хоча ODA і має досить великий юридичний департамент (18 осіб), до сторонніх консультантів доводиться звертатися досить часто.

ODA був створений згідно із Законом про Олімпійські та Паралімпійські ігри у Лондоні 2005 року. На відміну від іншої структури — Лондонського організаційного комітету олімпійських та паралімпійських ігор (London Organising Committee of the Olympic and Paralympic Games — Locog), — він є громадською організацією. Locog спостерігає за організацією ігор і такими аспектами, як спонсорство, інтелектуальна власність тощо. ODA, в свою чергу, відповідає за інфраструктуру та будівництво різних олімпійських місць для проведення змагань і тренувань, а також займається транспортними та комунальними питаннями. Згодом структурі доведеться займатися питанням передачі всіх зобов’язань іншому департаменту, оскільки в березні 2013 року ODA має припинити своє існування. Очевидно, що основ­ний грошовий потік та ­контрактна робота проходить саме через цей комітет.

За заслуги

Коло юридичних фірм, допущених до підтримки олімпійських проектів, дуже вузьке, і кожна із компаній мала для цього якісь заслуги. За словами керівника юридичного департаменту ODA Пітера де Валя, він уважно дослідив ринок і запропонував 15 фірмам зробити свої письмові пропозиції. У результаті основними радниками стали Berwin Leighton Paisner, Clifford Chance, DLA Piper та Freshfields Bruckhaus Deringer. Деякі компанії були залучені лише для вирішення окремих питань. Так, Pinsent Masons консультував ODA у сфері містобудування, PSB Law — у сфері мас-медіа. 2010 року також було обрано фірму для вирішення спорів, нею стала Squire Sanders.

На вибір фірм для супроводу підготовки до Олімпійських ігор впливав не лише послужний список компаній, а й їхня готовність відправляти своїх співробітників на роботу безпосередньо до ODA. Тому, власне, обрані були лише великі юрфірми, кожна з яких одразу отримала свій пласт роботи та свої проекти.

Так, Pinsent Masons надавала консультації щодо будування Олімпійського парку, в тому числі головного стадіону, центру водних видів спорту, велодрому тощо, головного прес-центру та міжнародного центру телерадіотрансляції, орбітальної станції ArcelorMittal та Олімпійського селища. Фірма виграла тендер після того, як надала консультації під час підготовки документів для участі Лондона в конкурсі на проведення Олімпійських ігор 2012 року.

Slaughter and May витягнув «щасливий квиток», коли почав надавати консультації своєму новому клієнтові — Lend Lease — в його переговорах із ODA щодо будівництва Олімпійського селища у Стратфорд-Сіті за 2 мільярди фунтів стерлінгів. Після цього фірма консультувала і щодо інших питань, які стосувалися інфраструктури селища.

Clifford Chance вигрів конкурс на консультування ODA з питань будівництва головного Олімпійського стадіону в 2006 році. Проект коштував 250 мільйонів фунтів стерлінгів.

Ashurst довірили супровід будівництва у Стратфорд-Сіті за 1,5 мільярда фунтів стерлінгів. Herbert Smith також виступала консультантом у цьому проекті, оскільки ще до оголошення Лондона місцем проведення Ігор обслуговувала компанію London & Continental Railways, якій належить земля на території будівництва.

Mishcon de Reya та Olswang разом консультували компанії Delancey та Qatari Diar в їхньому спільному придбанні за 557 мільйонів фунтів стерлінгів та довгостроковому управлінні Олімпійського селища.

Утім, довелося фірмам зайнятися й іншими справами, оскільки не обійшлося і без неочікуваних сюрпризів, пов’язаних здебільшого з протестами та позовами від лондонців та лондонських компаній, які так чи інакше постраждали від підготовки до проведення Ігор. Так, наразі ODA знаходиться під загрозою судового позову з боку групи фірм, включаючи транспортні компанії, кафе, ритейлорів тощо. Вони скаржаться на відсутність компенсаційних пакетів за завдані незручності та інші проблеми. Інтереси постраждалих захищає не менш знана фірма — Bindmans, що додає роботи ODA та зовнішнім консультантам.

Що занадто, то не по-олімпійському

Freshfields Bruckhaus Deringer отримала можливість працювати не лише з ODA, а й з Лондонським організаційним комітетом олімпійських та паралімпійських ігор (Locog). Вони вже провели консультаційну роботу зі спонсорами та організували зустріч букмекерів, щоб разом протистояти незаконним ігорним скандалам.

Крім того, це будуть перші Олімпійські ігри, про які вочевидь багато згадуватиметься у соціальних мережах. Юристам Freshfields доведеться регулярно боротися з такими явищами, як партизанський маркетинг через Twitter, та іншими порушеннями прав інтелектуальної власності.

Утім, юридичні «няньки» Ігор-2012 вже були розкритиковані громадськістю через те, що завдяки своїй підвищеній активності вони знищили олімпійський дух, погрожуючи підприємствам малого бізнесу, благодійним організаціям і навіть 81-річній бабусі судовими позовами.

Малкольму Прескотту, керуючому директору регіональної мережі агентств з нерухомості Webbers Property Services, Locog надіслала офіційного листа з вимогою демонтувати з вікон офісів компанії олімпійські кільця, викладені зі старих пластикових обручів, і факели, які вже були в ужитку та які він купив за оголошеннями. Мовляв, лише офіційні спонсори мають право використовувати олімпійську символіку, а також слова London-2012 та Olympic. Прескотт заявив пресі, що він був змушений почуватися як злочинець через самодільне оздоблення. Директор філіалу компанії заявив виданню The Telegraph, що Олімпійські ігри не для людей, а для офіційних спонсорів, таких як Samsung та Coca-Cola.

Пройшлася британська преса ще по одному інциденту. 81-річна бабуся зв’язала для старої невеличкої ляльки светр із написом GB 2012 та зображенням олімпійських кілець. Варто сказати, що ручна робота була видна неозброєним оком. Цю ляльку старенька хотіла продати у церкві за 1 фунт стерлінгів, проте її оперативно попередили, що за законодавством вона не має права використовувати олімпійську символіку з комерційною метою. За словами жінки, вона навіть не здогадувалася, що олімпійські кільця не є універсальним зображенням і права на них можуть комусь належати.

Усі порушники права інтелектуальної власності переслідуються згідно із законом про олімпійські та паралімпійські ігри 2006 року, за яким вони можуть отримати штраф від 10 000 фунтів стерлінгів або навіть ув’язнення.

Утім, задіяні в олімпійських проектах юристи захищають такий підхід. За їхніми словами, Locog провів велику роботу із захисту своїх символів, оскільки Міжнародний олімпійський комітет (МОК) дозволяє проводити ігри лише за умови, що організаційний комітет місця проведення зробить усе для захисту торгових марок та виключних прав спонсорів, які вклали чималі кошти.

Крім того, юристи наголошують, що впродовж кількох останніх років вони активно проводили роз’яснювальну роботу серед підприємців на предмет того, чому ці правила необхідні і намагалися ні з ким не конфліктувати. Але Locog не може дозволити людям відверто ігнорувати правила: якщо дозволити комусь їх порушити, то й інші захочуть це зробити.

Були й конфліктні ситуації іншого характеру, які довелося вирішувати Freshfields, Locog та ODA. Наприкінці минулого року G4S (міжнародна охоронна служба, що організовуватиме безпеку Ігор) зробила переоцінку своїх послуг і замість 86 мільйонів фунтів стерлінгів попросила 284 мільйони, мотивувавши зростання вартості своїх послуг тим, що потрібно більше охоронців, ніж обговорювалося спочатку (не 10 000, а 23 000). Комісія з контролю над витрачанням державних коштів назвала майже триразове збільшення незбагненним, і G4S мусила доводити, що ця сума є реальною. Зрештою, загальними зусиллям бюджет на охорону було збільшено.

Однак таких резонансних справ у веденні юристів, що обслуговують Олімпійські ігри, не так багато. Частіше їм доводиться боротися із надто дорогими затримками при побудові інфраструктури, транспортними проблемами, незаконними азартними іграми та партизанським маркетингом у соціальних мережах.

Чим багаті

Якщо участь в Олімпійських іграх часто є вершиною кар’єри атлетів, то участь у проектах із супроводу Ігор приносить неабияку користь кар’єрам пересічних юристів. Тим більше у разі, коли юридичні фірми відкомандировують своїх співробітників для роботи безпосередньо в офісах організаторів.

Багато юристів повернуться до своїх фірм із таким багатим досвідом, який може виявитися неоціненним на непередбачуваних фінансових ринках. Дуже часто їм доводилося розробляти мільйонні проекти буквально з нуля, в умовах фінансових проблем із банками або інвесторами та у стислі строки. Цифри говорять самі за себе — адвокати Freshfields, допомогли у складенні контрактів на суму близько 700 мільйонів фунтів стерлінгів. У 2009 році юристи компанії витратили найбільше часу на олімпійські проекти — 15 000 оплачуваних годин, що у грошовому вимірі складає 6 мільйонів фунтів стерлінгів. У кожного з елементів підготовки та організації Ігор є юридична складова, будь-то антидопінгові правила, права інтелектуальної власності на олімпійський факел, контакти на поставку квітів та навіть оформлення візових документів для 14 700 атлетів. Щоб оцінити масштаб роботи, варто лише зазначити, що потрібно було 8 000 контрактів, аби організувати естафету олімпійського вогню.

Власне, вигідною є участь у цих проектах не лише для простих юристів, а й для фірм. Причому вигідною не лише фінансово. Тій самій Freshfields, яка стала одним із основних юридичних консультантів організаторів Ігор, це принесло більшу упізнаваність бренду, можливість відійти від іміджу фірми, що займається чи не винятково корпоративним правом. У травні цього року Acritas, — компанія, що займається дослідженнями юридичного ринку, — назвала Freshfields найсильнішим брендом Великої Британії, з однорічним збільшенням популярності майже вдвічі. Робота фірми у проектах Лондонських ігор принесла їй нові проекти на Зимових олімпійських іграх 2012 року в Сочі, чемпіонаті світу з футболу 2022 року в Катарі та літніх Олімпійських іграх 2016 року в Ріо-де-Жанейро.

Головні юристи
Назва організації:
Olympic Delivery Authority
Керівник юрдепартаменту:
Пітер де Валь
Сфера:
інфраструктура
Бюджет:
6,77 мільярда фунтів стерлінгів
Штат:
350
Юридичний штат:
12 юристів, один помічник та двоє секретарів
Витрати на юридичний супровід: річний бюджет — 1,1 мільйона фунтів стерлінгів, сума, витрачена за період 2007—2012 років, — 40 мільйонів фунтів стерлінгів
Основні зовнішні консультанти: Berwin Leighton Paisner, Clifford Chance, DLA Piper, Freshfields Bruckhaus Deringer, Squire Sanders та Pinsent Masons
Олімпійські цифри
700 мільйонів фунтів стерлінгів вартість контрактів, укладених для організації та проведення Олімпійських ігор
2 мільярда фунтів стерлінгів загальна вартість 45 угод про спонсорство, права на трансляцію та продаж товарів
60 мільйонів фунтів стерлінгів загальна вартість угод із 17 постачальниками продуктів харчування
284 мільйони фунтів стерлінгів вартість послуг міжнародної служби охорони G4S
6,5 мільярда фунтів стерлінгів загальна вартість усіх контрактів, які уклав Комітет із проведення Олімпійських ігор
14 700 кількість атлетів
21 000 кількість акредитованих засобів масової інформації
10,8 мільйона кількість власників квитків
205 кількість країн, що беруть участь в Олімпійських іграх
6 000 кількість людей, задіяних в організації, плюс 70 000 добровольців та 100 000 підрядників
8 000 кількість угод, укладених для організації естафети олімпійського вогню
10 000 кількість олімпійських факелів
50 кількість фірм Іст-Енда, готових подати до суду проти ODA через закриття Геймс-Роуд
24 кількість годин на добу, коли працюватиме спеціальний підрозділ арбітражного суду зі спортивних питань для розгляду спорів під час проведення Олімпійських ігор

Рекламна пауза

Організатори Олімпійських ігор у Лондоні та Міжнародний олімпійський комітет невпинно стежать за тим, щоб жоден із 53 офіційних спонсорів ігор не постраждав від партизанського маркетингу тих компаній, які до спонсорства не мають жодного відношення. Тим часом малий бізнес, який не лише був позбавлений можливості хоч якось скористатися такою подією, а й узагалі був поставлений під удар через можливість неумисного використання заборонених символів та слів, активно консультується із юристами.

Літні Олімпійські ігри у Лондоні стали найбільш жорсткими у сенсі реклами. І хоча обмеження відображують загальний тренд у захисті прав інтелектуальної власності, у багатьох олімпійські заборони викликають подив. Так, штрафом (10 000—20 000 фунтів стерлінгів) карається використання у будь-яких сполученнях слів «ігри», «2012», «Лондон», «спонсори», «медалі», «срібло», «золото» тощо. Компанії, що не є спонсорами, також не можуть використовувати логотипи, девізи, зображення спортсменів, а також олімпійські кільця і талісмани.

Зрозуміти такий шалений захист організаторами спонсорів Олімпійських ігор можна — вони заплатили 1,4 мільярда фунтів стерлінгів. Найменша сума, яку може надати спонсор, — 100 000 мільйонів фунтів, що до снаги лише кільком компаніям, серед яких Coca-Cola та McDonald’s.

Уже відомо, що близько 250 співробітників поліції патрулюватимуть прилеглі до олімпійських об’єктів райони для стеження за тим, щоб не порушувалися правила реклами. Причому обмеження часто абсурдні. Так, ресторани Caribbean Scene, розташовані поруч зі спортивними об’єктами, не зможуть роздавати свої листівки навпроти своїх же закладів, оскільки вони межують із Олімпійським парком.

Обмеження також стосуються тварин та боді-арту. Паби не зможуть вивішувати запрошення подивитися змагання на великому екрані закладів.

Що ж роблять компанії, яким не довелося потрапити до щасливого кола спонсорів? Вони виготовляють рекламу, яка якщо й має натяк на Олімпійські ігри, то на попередні або ж запрошує до участі у роликах спортсменів минулих ігор. Або ж використовують такі слогани, до яких важко придратися, як, приміром, «Підготуйся до пам’ятного літа разом із Marks & Spencer».