№4 Квітень 2019 року → До справи

Тема: Тривай, зв’язок

Ірина ПЛИСКАНЬ,
помічник адвоката, юрист практики безпеки бізнесу ЮК Juscutum

Робота GR-відділу має бути систематичною та спрямованою на налагодження сталих зв’язків з органами державної влади

Активна участь громадян у політиці та громадському житті держави є одним із основних аспектів демократії. В Україні таке право гарантоване статтею 38 Конституції України, в якій зазначено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами.

 

ПРАВОВА РЕГЛАМЕНТАЦіЯ GR В УКРАЇНІ

 

У сучасному світі з кожним днем набирає популярності поняття Government Relations, під яким розуміють взаємодію громадян, представників бізнесу з органами державної влади у процесі прийняття ними нормативно-правових актів та інших управлінських рішень, які безпосередньо стосуватимуться діяльності приватного сектора. Та, попри це, на сьогодні в Україні немає офіційних документів, які визначали б порядок побудови відносин з представниками влади. Проте необхідність донесення до органів державної влади порад, рекомендацій, практичної складової певного питання зумовлює фактичне існування в Україні такого інституту, як Government Relation.

Можна було б припустити стандартний сценарій, за яким спочатку в українське законодавство ввести термін Government Relations, визначити його ознаки, охопити коло суб’єктів, окреслили процедуру, а потім уже створити відповідні організації. Проте ситуація складається так, що функціонують установи, які діють в інтересах представників бізнесу і їхня діяльність підпадає під ознаки Government Relation.

Європейська Бізнес Асоціація, Рада бізнес-омбудсмена України — організації, діяльність яких відіграє не останню роль в регулюванні відносин між приватними особами та державою.

 

ПРАКТИКА GR В УКРАЇНІ

 

Найяскравішим прикладом ус­пішної співпраці приватних компаній з органами державної влади є діяльність Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА), яка виступає як GR-радник для представників бізнесу. Асоціація пропонує своїм членам широкий спектр послуг — від відстоювання інтересів у структурах В2В (бізнес для бізнесу) і до інформаційної співпраці. Як показує минулорічна практика ЄБА, приватний сектор найбільш зацікавлений у взаємодії з ­органами ­державної ­фіскальної служби. На ­запитання «Яку одну річ ви б змінили на користь свого бізнесу?» більшість опитаних підприємців відповіли, що змінили б рівень оподаткування. Чверть опитаних переконані, що це головна проблема для бізнесу.

Ще одним проявом Government Relation є функціонування Ради бізнес-омбудсмена України, яка також представляє та захищає інтереси бізнесу в державних органах. Проте, на відміну від ЄБА, Рада бізнес-омбудсмена вступає у відносини бізнесу і влади, коли з боку останньої є реальне порушення закону, що потребує відновлення порушеного права. До прикладу, один із успішних кейсів з боку Ради бізнес-омбудсмена: 14 листопада 2018 року директор спілки випадково дізнався, що в Єдиному державному реєстрі юридичних та фізичних осіб (Реєстр) змінили інформацію про власника та директора кредитної групи на підставі завідомо підроблених документів. Ретельно дослідивши обставини скарги, інспектор Ради письмово звернувся до заступника міністра юстиції України з питань державної реєстрації та ­Комісії Мін’юсту з ­проханням всебічно та неупереджено розглянути справу та надати вмотивоване рішення. Крім того, питання винесли на розгляд Міжвідомчої комісії з питань захисту прав інвесторів, протидії незаконному поглинанню та захопленню підприємств. Відповідно до наказу Мін’юсту, протиправні дії приватного нотаріуса скасували. Засновник та директор скаржника відновили свої законні права. Нотаріусу заблокували доступ до Реєстру та ініціювали анулювання його свідоцтва на зайняття нотаріальною діяльністю. Справу успішно закрито.

Також в Україні діє Українська асоціація професіоналів у сфері GR і лобістів, яка об’єднує корпоративних професіоналів та профільні організації, що практикують у сфері Government Relations, Public Affairs, Public Advocacy з метою представництва інтересів бізнесу в діалозі з органами влади.

Очевидно, що найактуальнішою на сьогодні залишається взаємодія саме з Верховною Радою, яка уповноважена приймати загальнообов’язкові нормативно-правові акти, що регулюють діяльність, у тому числі і бізнесу. Як відомо, суб’єктами законодавчої ініціативи можуть бути лише Президент України, народні депутати України та Кабінет Міністрів України. Але під час розробки проектів нормативних актів закон дозволяє громадськості долучатися до цієї процедури. Непоодинокі випадки, коли до комітетів ВР запрошують юристів-практиків для оцінки законопроектів з практичної точки зору та внесення відповідних пропозицій.

Наприклад, представники юридичної компанії Juscutum, адвокат практики безпеки бізнесу та юрист практики блокчейн регулярно беруть участь у засіданнях робочої групи комітету Верховної Ради України щодо опрацювання нового проекту закону, який регулюватиме ринок криптовалют. У подальшому доопрацьований законопроект виноситиметься на розгляд парламенту.

ПОБУДОВА GR В ЮРИДИЧНіЙ КОМПАНІЇ

 

Питання взаємодії з органами державної влади — це не лише про знання юридичних чи економічних питань. Це вміння налагоджувати стосунки, наводити переконливі аргументи, заохочувати інших спеціалістів до співпраці.

Очевидно, що спеціаліст з GR є необхідним для компанії, яка так чи інакше залежить від органів державної влади. Хто ним може бути? Можна припустити, що неабияку ефективність у GR принесуть особи, які у минулому працювали в органах державної влади, знають, яка посадова особа фактично за що відповідає, обізнані про побудову всіх неформальних відносин всередині органу тощо. Крім того, робота GR має бути систематичною та спрямованою на налагодження сталих зав’язків з органами державної влади. Якщо говорити про юридичні компанії, то поєднання юриста-практика і спеціаліста з GR в одній особі, як на мене, не дасть стабільної результативності на майбутнє, а лише періодично вирішуватиме питання по мірі необхідності. Звісно, лише юрист-практик може визначити прогалини або недоліки в законодавстві, які негативно впливають на практичну реалізацію норм, оскільки надання юридичних послуг завжди пов’язане з комунікацією з органами державної влади. Але ефективно поєднувати дві професії навряд чи можливо.

У будь-якому випадку, вирішуючи питання створення в юридичній компанії окремого GR-відділу, варто оцінити ситуацію в цілому, а саме:

— кількість клієнтів компанії, яким необхідна допомога у GR;

— який відсоток загального доходу компанії складає дохід від клієнтів, що потребують GR;

— витрати на спеціалістів з GR, які компанія має понести під час взаємодії з органами державної влади;

— можливість поліпшення/по­гіршення репутації компанії на ­ринку;

— фінансові переваги для компанії за результатами успішної взаємодії з органами державної влади.

-->