Pоst Scriptum: Як відпочивають юристи

Богдан МАСЕХA,
асоційований партнер АО LEZO, адвокат

Серпень — один із найкращих місяців для відпочинку влітку. Багато людей беруть відпустки саме у цей період. Проте чи відпочивають юристи (адвокати) так, як відпочивають представники інших професій?

Напевно, що ні. Юрист має бути 24/7 з клієнтом, незалежно від того, в якій частині земної кулі він перебуває. Сучасний клієнт юридичної фірми практично завжди вимагає швидкого зворотного зв’язку від свого юридичного радника. Це, мабуть, уже невід’ємний елемент юридичного бізнесу. До того ж клієнт бажає спілкуватися саме з керівником свого проекту, а не іншими працівниками, які залучені до роботи. Партнер юридичної компанії на відпочинку, напевно, не має права на абсолютне вимкнення телефону, месенджерів, електронної пошти. Такі правила гри, інакше є ризик втратити вибагливого клієнта.

Правильно це чи ні? Питання достатньо складне, та на нього немає однозначної відповіді.

З точки зору побудови сильної, клієнтоорінтованої компанії залучення нових та утримання вже наявних клієнтів — це правильно. Клієнт буде набагато більше задоволений у разі постійного зв’язку зі своїми радниками. Він розуміє, що до консультанта можна звернутися у будь­який час, і неважливо, чи це питання бізнесу, чи більш особисте. Можна сміливо провести аналогію з лікарськими послугами. Справді, навіть юристу набагато приємніше, коли він вчасно отримує особистий зворотний зв’язок, а свій лікар (чи будь­яка інша особа, що надає послугу) постійно на зв’язку, може щось порадити та порекомендувати.

З точки зору родини та основних життєвих цінностей — багато хто буде менш категоричним у цьому плані. Усі гроші світу не заробити, а стосунки з близькими людьми — вкрай важливі якорі для нас. До того ж дитині тільки раз буває рік чи чотири, а в дванадцять вона вже не захоче проводити час з батьками.

Постійно бути на зв’язку — безумовний сучасний атрибут юридичної професії та одне з правил роботи партнера і власника юридичної компанії.

Але у кожної людини рано чи пізно постає питання балансу між особистими пріоритетами (родина, здоров’я, друзі, хобі та саморозвиток) та роботою. Як балансувати? Єдину правильну відповідь годі й шукати. Кожен самостійно визначає цей баланс: для однієї людини юриспруденція може займати 10—20 % доби, для когось — 50 %. А хтось живе роботою та поринає у галузь не лише як спеціаліст в окремій практиці, але і як менеджер компанії, психолог, бізнес­радник для клієнта... Цей список можна продовжувати.

Моя справа — це життя, цей принцип допоможе мати функціонуючу й прибуткову юридичну компанію. Проте на відпочинок у його звичному розумінні сподіватись не варто. Телефоні дзвінки, меседжери з проханням надати консультацію постійно супроводжуватимуть відпочинок. Інколи треба буде і передчасно повернутись з теплих країн до офісу, все залежить від ситуації. Питання лише в тому, чи готовий юрист до такого ритму життя?

Вихід є, і полягає він у головному завданні партнера — побудові внутрішніх та зовнішніх процесів компанії таким чином, щоб його особистий внутрішній баланс між роботою та відпочинком не був порушений, сприяв як особистому розвитку, так і зростанню компанії.