Преамбула: Земельний ривок

Микола КОВАЛЬЧУК,
Старший партнер юк L.I. Group

Як завжди, читачів нового номера журналу вітає український юрист

Серпень 2019 року запам’ятається українцям, серед іншого, анонсованим Президентом України зняттям мораторію на продаж землі сільськогосподарського призначення та відкриттям ринку землі.

Показовим є й те, що відповідне рішення було озвучене Володимиром Зеленським під час виступу на бізнес­форумі у Туреччині. Очевидно, що відкриття ринку землі в Україні розглядається командою Президента, в тому числі, як спосіб залучення інвестицій в Україну.

Відкриття ринку землі сільськогосподарського призначення, безперечно, є однією з головних реформ, що очікує українське суспільство. Здавалося б, що складного у цій реформі?

Але насправді на сьогодні запитань більше, ніж відповідей.

Звичайно, частину запитань було знято після реєстрації урядового законопроєкту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення» № 2178 від 25 вересня 2019 року.

Водночас залишаються відкритими такі питання:

— чи зможуть іноземці та іноземні компанії купувати землю? Адже законопроєктом № 2178 передбачено можливість придбання землі юридичними особами, утвореними за законодавством України, якими опосередковано можуть володіти іноземці. Особливо цікавим це питання постає з огляду на заяву Президента України під час прес­марафону 10 жовтня 2019 року щодо продажу землі протягом певного часу лише українцям;

— чи буде запроваджено поетапне відкриття ринку землі?

— чи будуть запроваджені реальні механізми захисту прав сільськогосподарських товаровиробників, у тому числі щодо реалізації переважного права на придбання землі?

— чи буде запроваджено обо­в’язкові торги лише щодо продажу землі державної та комунальної власності, чи торги будуть проводитись і щодо земель приватної власності? Чи буде забезпечено прозорість таких торгів?

— яким буде механізм визначення вартості земельної ділянки при продажу?

І це далеко не всі питання.

Ринок землі планується відкрити з 1 жовтня 2020 року, а тому насправді залишається дуже мало часу для підготовки та реалізації збалансованої реформи.

Сподіваємось, що до дискусії стосовно реформи залучиться експертне середовище, профільні юристи, науковці, представники аграрного бізнесу, а їхні думки будуть почуті та враховані при прийнятті закону.