Професія: Версія лайт

Максим СИСОЄНКО

Друга половина літа та початок вересня — це насамперед час відпусток. Як саме екватор року впливає на роботу офісу юридичної фірми?

Літо, таке довгоочікуване і таке нетривале, вже майже скінчилося. Але на ділову активність цієї пори очікувати не доводиться, адже саме на кінець літа припадає пік відпусток. Та й спека, від якої всі намагаються знайти порятунок, зручно влаштовуючись біля кондиціонера, аж ніяк не сприяє підвищенню робочого ритму.

І хоча процеси всередині компаній зазнають певних змін, офісні працівники й надалі продовжують сумлінно виконувати свої професійні обов’язки та мріяти про відпустку.

Тримай зв’язок!

Юридичні компанії, як і будь-які інші установи, намагаються організувати роботу офісу влітку так, щоб усі працівники змогли відпочити та зарядитися позитивними враженнями у зручний для них час, з одного боку, а з іншого — щоб клієнти жодним чином не зазнавали будь-яких незручностей. Задля цього юристи, що йдуть у відпустку, зазвичай розподіляють частину повноважень між колегам, які залишаються, так би мовити, в тилу. А вже для безпосереднього контакту з клієнтами та колегами використовують мобільний або ж інтернет-зв’язок, перебуваючи при цьому в будь-якій точці світу. «Кожен колега, розуміючи, що буде відсутній на робочому місці певний період часу, по-перше, планує своє навантаження та роботу з клієнтами, а по-друге, завжди є можливість делегувати деякі завдання своїм колегам, — говорить директор HR-департаменту ЮФ «Василь Кісіль і Партнери» Світлана Огородник. — Крім того, одним з основних принципів нашої роботи є пріоритетність взаємодії з клієнтом. Сучасні засоби зв’язку дають змогу нашим юристам завжди залишатися на зв’язку зі своїми клієнтами і своєчасно реагувати на їхні потреби, включаючи і форс-мажорні ситуації».

Варто зазначити, що і для клієнтів літо — не надто активна пора, тому всі робочі моменти можна обговорити заздалегідь. Як зазначає Ксенія Генс, виконавчий директор АК «Коннов і Созановський», юристи, як правило, йдуть у відпустку, коли немає дуже «гарячих» и вкрай важливих справ у клієнтів. «Ми намагаємося надавати юридичні послуги таким чином, щоб форс-мажорних обставин для клієнта взагалі не наставало, — говорить пані Ксенія. — Тому мені важко згадати, коли ми когось із відпочиваючих відкликали з відпустки. Проте припускаю, що такий варіант можливий, коли питання пов’язане з господарськими справами, що розглядаються у судах, і саме юрист-відпочивальник вів цю справу і не можна з якихось причин делегувати іншого представника адвокатської контори».

Дрес-код доступу

Важливим для юридичної фірми є питання дрес-коду працівників. Не секрет, що юристи у переважній більшості намагаються дотримуватися традиційного, консервативного стилю в одязі. Але ж улітку так хочеться, щоб вбрання було легким та зручним! Утім, в юридичних компаніях, навіть у найспекотнішу погоду, юристи вдягають класичні костюми і краватки та взувають не менш класичні туфлі. Проте відомо чимало випадків, особливо за кордоном, коли офісних працівників карали звільненням за неналежне дотримання дрес-коду, після чого таке рішення нерідко оскаржувалося потерпілим у суді. Тому в багатьох компаніях є писані чи неписані правила щодо уподобань в одязі.

Не є винятком і АК «Коннов і Созановський». У правилах цієї адвокатської контори передбачено, що взуття співробітників має відповідати діловому стилю і бути «закритим». Носіння ж сандалій, шльопанців, босоніжок в офісі, а також поза його межами під час зустрічей з клієнтами, діловими партнерами, представниками органів державної влади заборонене. «У випадку, якщо жінки вдягають костюм із спідницею, то обов’язковим аксесуаром є колготки (панчохи), навіть улітку. Єдиним винятком є те, що у спекотні літні дні (при температурі від +27 градусів за Цельсієм) співробітники можуть не одягати піджаки — всі інші вимоги є обов’язковими для будь-яких погодних умов», — зазначає Ксенія Генс.

Євровипробування

Роботу офісу можна порівняти з годинниковим механізмом, процесом, від злагодженості найдрібніших деталей котрого залежать багато чого, а найголовніше — кінцевий результат. Та навіть найдосконаліший механізм потребує перепочинку, «профілактики». Найрозповсюдженіший спосіб «змастити» розлагоджені деталі — влаштувати корпоратив. Але цього літа країна пережила непересічну подію — проведення чемпіонату Європи з футболу. Звичайно, юристи, як і решта вболівальників, не оминули це свято футболу і за можливості ледь не всім офісом рушали на перегляд матчів.

Проте проведення Євро-2012 внесло свої корективи у робочий розпорядок. Це стосувалося, насамперед, певних незручностей у містах проведення матчів, пов’язаних з обмеженням у пересуванні центром міста та присутністю галасливих уболівальників. «З організаційної точки зору під час проведення ­Євро-2012 у нас нічого принципово не змінювалося, — говорить Світлана Огородник, — хіба що дехто з наших колег був вимушений на час проведення Євро-2012 відмовитися від використання автотранспорту через обмеження, які були введені в центрі міста. Звичайно, в дні проведення матчів, якщо дозволяло робоче навантаження, ми всі бігли до телевізорів або йшли у фан-зону дивитися футбольні матчі, тому офіс був пустіший, ніж зазвичай».

Натомість Ольга Степовик-Шиман, фахівець з просування та PR АФ «Династія», шкодує, що Дніпропетровськ не приймав матчі єврочемпіонату: «На роботу офісу АФ «Династія» його проведення суттєво не вплинуло. На жаль, Дніпропетровськ не ввійшов до прий­маючих міст України і всі «пристрасті» навколо Євро-2012 ми в основному спостерігали з екранів телевізорів. Але всі співробітники нашої компанії жваво вболівали за українську збірну, і ранок в офісі після кожного матчу перетворювався на вулик: радості та тріумфування після її перемоги і співчуття та розчарування після прикрих поразок».

А ось АК «Коннов і Созановський» — чи не найближча за розташуванням до НСК «Олімпійський» юридична фірма, що, звісно, не могло не відобразитися на її роботі.

«Незважаючи на масштабність цього заходу і той факт, що стадіон «Олімпійський» знаходиться в трьохстах метрах від офісу адвокатської контори, особливих незручностей ми навіть не відчули, — ділиться враженнями Ксенія Генс. — Менеджментом фірми було прийняте мудре рішення працювати у звичайному режимі у дні матчів, і воно себе виправдало. Бо в ці дні навколо були лише перекриті вулиці, фанати поводилися пристойно та не зчиняли особливого галасу. Було навіть цікаво дивитися з балконів офісу на жовто-синє море фанів збірної Швеції, які заполонили вулиці». Єдиною незручністю, як зазначає пані Ксенія, було те, що не можна було під’їхати машиною безпосередньо до офісу.

Допомогти — за будь-яких обставин

Ксенія ГЕНС,
виконавчий директор АК «Коннов і Созановський»

Дуже часто професію юриста порівнюють з професією лікаря, адже головна їхня мета — за будь-яких обставин допомогти. Звичайно, клієнти не можуть довго чекати, доки хтось повернеться з відпустки. Тому є декілька варіантів, щоб надати кваліфіковану юридичну допомогу, не ставлячи при цьому клієнта у незручне становище. По-перше, усі юристи, від middle-level фахівців і до партнерів, у відпустці залишаються на зв’язку незалежно від країни перебування — вони відповідають на телефонні дзвінки та перевіряють електронну пошту. По-друге, основна частина обов’язків того, хто у відпустці, передається іншим юристам. Це питання зазвичай вирішується керівником відповідної практики. У випадку відпустки партнера — його підміняє партнер із суміжної практики. По-третє, поширеною є практика, коли пошта юриста переадресовується колезі, який його підстраховує.

Таким чином, забезпечується повний та всебічний контроль за клієнтськими справами та вчасне надання необхідної юридичної допомоги. Тож всі питання клієнта вирішуються спільними зусиллями юриста, який відпочиває, та юриста, який його заміняє.

Баланс інтересів

Світлана ОГОРОДНИК,
директор HR-департаменту ЮФ «Василь Кісіль і Партнери

Розпорядок роботи нашого офісу влітку, звичайно, трохи змінюється, бо це період відпусток. Але на якість роботи це, звісно, не впливає. У нас є графік відпусток, який ми узгоджуємо заздалегідь, підтримуючи баланс між виробничими потребами та особистими побажаннями наших колег.

Специфіка нашого бізнесу потребує бути на зв’язку з клієнтом, а наші колеги є дуже клієнтоорієнтованими, тому в нас немає потреби вимагати цього від них. Всі вони свідомо залишаються на зв’язку зі своїми колегами та клієнтами.

У звичайному режимі

Ольга СТЕПОВИК-ШИМАН,
фахівець з просування та PR АФ «Династія»

Як і у будь-якій іншій українській компанії, керівництво якої є лояльним до своїх співробітників, більша частина відпусток у АФ «Династія» припадає на кінець весни, літо та початок осені.

Розпорядок роботи офісу фірми у сезон відпусток зазвичай не змінюється. Завдяки специфічній структурі нашої компанії, яка, до речі, не є характерною для юридичної фірми (всі юристи розподілені на робочі групи, всередині яких фахівці об’єднані по різних галузях права), створені сприятливі умови для взаємодопомоги та взаємозамінності юристів у кожній групі. Саме тому група не відчуває суттєвого навантаження під час відпустки одного зі своїх колег і працює у звичайному режимі, а завдяки сучасним гаджетам (нетбук, телефон, iPad тощо) у щасливчика-відпочиваючого є можливість, у разі крайньої необхідності, відповісти на термінові запитання.

Сама ж відпустка, мінімум за два тижні, узгоджується з керівником групи та керівництвом компанії.