Тема: Мережа можливостей

Ольга РОМАНОВА,
керуючий партнер Юридичної групи «РАТУМ» (Росія)

Як і де російські правники обговорюють професійні проблеми

Спілкування юристів у соціальних мережах триває вже понад десять років. На сьогодні активне інтернет-спілкування відбувається на таких майданчиках: Facebook, LinkedIn, LiveJournal, «Закон.ru — Первая социальная сеть для юристов», Клуб «Мой юрист», Право.Ru, «Юрклуб — Виртуальный клуб юристов», «Вконтакте», «Профессионалы» і навіть «Одноклассники».

Вищевказані майданчики можна розділити на дві категорії:

  • спеціалізовані соціально-правові мережі, орієнтовані на спілкування юристів, обговорення правових проблем, розвиток ринку юридичних послуг у Росії;
  • англомовні соціальні мережі з російськомовним інтерфейсом і російськомовні соціальні мережі.

Історія розвитку

Першим майданчиком, на якому почалося професійне і неформальне спілкування юристів, у 1998 році став «Юрклуб — Виртуальный клуб юристов». Майданчик працює й досі. Станом на 6 липня цього року зареєстровано 19 210 членів.

З 2006 року юристи для спілкування почали використовувати «Одноклассники» і «ВКонтакте». Наприклад, на «Одноклассниках» зареєстровано понад 1 000 груп для юристів. У 2008 році розпочав роботу сайт «Профессионалы.ru», а з 2009-го почалося активне освоєння російськомовними професіоналами Facebook і LinkedIn.

З 2010 року на сторінках Facebook почалося активне створення сторінок і груп юридичних фірм країн СНД, активне поповнення інформації, дискусії, спілкування професіоналів. Це найбільш цікава мережа, з точки зору професійного спілкування, освоєна юридичними компаніями країн СНД.

Використання юридичними компаніями можливостей соціальних мереж взаємопов’язане з тим, як ці сайти розвивалися і впроваджувалися в Росії. Як тільки з’являлися нові соціальні мережі, здійснювався перехід на ці майданчики. Використання соціальних мереж, які не дають якісного професійного спілкування та можливостей просування, припиняється.

Паралельно із загальними соціальними мережами в Росії тривав процес створення віртуальних майданчиків для спілкування на професійні теми, наприклад Право.Ru, Закон.ru, Lexpro, Клуб «Мой юрист» (хоча вони позиціонують себе як професійна мережа експертів у галузі права, яка об’єднує рекомендованих юридичною спільнотою людей). Ці майданчики цікаві завдяки блогам експертів і блокам новин, що оперативно висвітлюють найцікавішу інформацію, тією чи іншою мірою пов’язану з правом.

Перший фактор, який необхідно враховувати при використанні соціальних мереж, — демографічний, віковий, соціальний та професійний склад аудиторії. Тобто визначити — для кого, яку інформацію і з якою метою ви хочете опублікувати.

Другий фактор, який необхідно враховувати, від чийого імені буде оприлюднена інформація (особиста сторінка співробітника компанії (її керівника), спеціальна група або сторінка, яка представляє безпосередньо компанію).

Що, де, коли

Дати об’єктивну оцінку якості спілкування та ефективності всіх вищезазначених соціальних і професійних мереж в одній статті неможливо. Тому надаю узагальнений досвід свій і колег, з якими ми обговорюємо можливості даного маркетингового та PR-інструменту для встановлення професійних зв’язків, просування компанії, продажу послуг.

«ВКонтакте» можливо використовувати для роботи зі студентами, молодими юристами (основна аудиторія соцмережі). Мережа незручна для ведення корпоративних груп. Багато спаму.

Facebook підходить для довгострокових проектів. Сторінки індексуються пошукачами, доступні для незареєстрованих користувачів. Демографічний склад російськомовної аудиторії більш «грошовитий». Добре використовувати для просування власного сайту, підвищується відвідуваність після оновлення інформації на сторінках компанії або на сторінках її ключових співробітників.

LinkedIn підходить для довгострокових проектів. Для ефективного використання необхідно розміщення інформації та ведення дискусії англійською мовою. Професійне середовище топ-менеджерів, менеджерів, «білих комірців». Серед учасників — співробітники великих міжнародних компаній. Єдиний соціальний ресурс, за допомогою якого ми отримали замовлення.

Варто зазначити, що, на жаль, ми ще не навчилися правильно і професійно спілкуватися в соціальних мережах, можна зустріти відверте хамство при спілкуванні на професійні питання. Але в цьому теж є користь, бо якщо юрист, який презентує себе як професіонал, дозволяє неетичну поведінку в соціальних мережах, то з ним мало хто співпрацюватиме в професійній сфері.

Тому треба бути дуже акуратним, просуваючи свою фірму в Інтернеті і при цьому маючи свій особистий акаунт у соціальних мережах, де безпосередньо простежується взаємозв’язок вас особисто і фірми, в якій ви працюєте або якою керуєте.

Чи допомагають соцмережі юристу…

Олександр ХВОЩИНСЬКИЙ,
Legal Stratagency (Росія — Німеччина)

…у професійному розвитку?

Так, якщо віртуальна соціалізація залишається чи не єдиним форматом відточування соціальних навичок та обміну досвідом у наших країнах з дуже низьким рівнем товариськості в професії.

…у просуванні практики?

Залежить від стратегії самої практики та якості юристів. Чиясь активність девальвує і учасників, і все професійне співтовариство в очах споживачів юридичних послуг. Лише невибагливих і недосвідчених клієнтів може підкупити сильний профайл юриста в соцмережах, хоч це і посприяє визнанню серед колег. Завжди знайдуться ті клієнти, яким за відсутності інших достовірних джерел інформації про операторів ринку можуть допомогти соцмережі з їхньою стихійною «об’єктивністю». Модус і мотивація купівлі послуг юристів у високому ціновому сегменті фактично не змінилися впродовж останніх років: клієнти зберігають консервативність, підвищена активність в соцмережах може навіть відштовхнути потенційного споживача.

…у встановленні репутації юридичної спільноти в цілому?

Швидше, вони прискорюють хворобливі процеси дозрівання і дорослішання професії, допомагаючи виявляти як найкращі зразки, так і відразливі приклади серед операторів ринку. Негативний ефект для вкрай низької репутації юристів може бути сильніший, ніж позитивний — від можливості ліпше пізнати найкращих у професії.

Найпопулярніші мережі серед російських юристів
Соціальна мережа Можливості використання Контент
«Одноклассники» Перевірка кандидатів при прийомі на роботу Фотографії і коментарі на сторінці можуть допомогти вам зрозуміти, наскільки представлені в резюме дані відповідають дійсності. Оцінити професійну етику, захоплення, коло друзів та інтересів. Використовується багатьма роботодавцями, в тому числі юридичними фірмами. Самопрезентація особи у віртуальному просторі
Висвітлення життя компанії, яке не може бути розміщене на корпоративному сайті Корпоративні заходи. Привітання з днем народження тощо
«ВКонтакте» Перевірка кандидатів при прийомі на роботу Див. коментарі вище
«ВКонтакте» Спілкування зі студентами Представлення компанії потенційним співробітникам. Розміщення інформації про вакансії, проходження практики і стажування. Просування конкурсів для студентів тощо
Висвітлення життя компанії, яке не може бути розміщене на корпоративному сайті Корпоративні заходи. Привітання з днем народження тощо
Профессионалы.ru
Facebook
LinkedIn
Пошук кандидатів на роботу Передбачено спеціальний розділ і сервіси для роботодавців і пошукачів
Перевірка кандидатів при прийомі на роботу Див. коментарі вище
Встановлення професійних контактів Висвітлення праммяявових проблем з клієнтською направленістю. Наприклад, наша спеціалізація — аграрний бізнес, відповідно, повідомлення публікуються в групах аграрної тематики з націленістю на аудиторію
Встановлення професійних контактів з колегами-юристами Є групи, де обговорюються проблеми управління юридичною фірмою, правові проблеми
Розміщення новин Посилання з сайту компанії
Розміщення інформації про публікації співробітників Посилання з сайтів, де розміщені публікації, або з сайту компанії
Розміщення інформації про заплановані заходи Форуми, семінари, вебінари тощо
Закон.ru
Право.ru
Lexpro
Клуб «Мой юрист»
Найбільш значущі події і новини для юристів Усі згадані сайти розміщують інформацію про найбільш значні форуми і конференції, правові події, що відбуваються в Росії та інших країнах
Думки експертів і блоги професійних юристів Ці ресурси контролюють відбір експертів, які можуть вести блог