Особистість: ЮФ «Александров та Партнери» Простір для розвитку

Наприкінці року в юридичній фірмі «Александров та Партнери» відбулася знаменна подія: компанія переїздить до нового офісу. Хоча офісом у класичному розумінні це назвати складно: на працівників юрфірми чекає чудовий будинок у передмісті Києва. Таким чином компанія підбила підсумки діяльності за десять років свого існування, і попереду — новий етап розвитку. Про це і не тільки «УЮ» говорив з очільником фірми Дмитром Александровим.

Пане Дмитре, ваша фірма наприкінці року переїжджає до нового, більш просторого, офісу, що дуже символічно, адже компанії виповнюється десять років.

Так, сьогодні компанія активно розвивається. І для юристів, які багато працюють, кризові явища не мають особливого значення.

В офісі, в якому пропрацювали близько шести років, стало тісно: ми обмежені у площі, до того ж технічні можливості також звужують наш розвиток. Тому прийняли рішення про переїзд до нового офісу, де значно збільшується територія та поліпшуються умови для праці.

Як саме новий офіс вплине на роботу юридичної фірми у цілому: чи з’являться нові юристи, нові практики?

Радше за все, йтиметься про нових юристів. Практики залишаться ті самі, але вони будуть більше завантажені, відповідно, залучатимуться нові юристи.

Гадаю, активний розвиток матиме практика інтелектуальної власності — у цьому напрямку сьогодні виникає дуже багато питань. Також будуть цікавими питання, пов’язані з медіацією та досудовим вирішенням спорів, бо на це впливають насамперед економічні передумови, а також ті судові збори, які будуть підвищені.

Кілька років тому фірма активно займалися питаннями землі, будівництвом, у вас навіть був проект «Інвестиційний бутік»…

Цей проект у нас уже закритий, бо він не мав розвитку, але ця практика доволі активна, адже є компанії, які продовжують інвестувати у землі сільськогосподарського призначення. Щодо будівництва, інвестиційна активність є, з’являються дуже цікаві проекти. Нині у нас в роботі є проект з будівництва підприємства у Криму — доволі значеного і великого об’єкта, який знаходиться ще на початковій стадії. Тому ці практики працюють активно.

У минулі роки ще було багато питань, пов’язаних із спорами з кредитування цих об’єктів, реструктуризацією боргів.

Ви наголошуєте, що при вирішенні проблемних питань застосовуєте нестандартні механізми задля захисту прав клієнтів. Як розшифруєте це речення?

До клієнтського завдання ми підходимо з тієї позиції, що немає питань, які не можна було б вирішити. Інша річ, якщо у роботі мало наполегливості, бракує ідей, креативних речей. Тому ми, детально вивчаючи проблему, використовуємо варіабельну систему вирішення, мозковий штурм, після чого пропонуємо можливі варіанти. Вони можуть бути нестандартні, виходити за рамки розуміння класичних речей. І це працює на практиці досить-таки ефективно.

Розпочинали ви, як і решта, з невеликого офісу, але з великими амбіціями. І за десять років існування фірма набула чималого досвіду, зробила собі ім’я. Чи справдилися ваші сподівання з огляду на пройдений шлях?

Розвиток — це постійний рух уперед. Якщо підбивати підсумки, то ми активно розвивалися, успішно досягали тих цілей, які ставили перед собою. Але зупинятися на цьому не можна. Тож рухатимемося далі. І ті скромні досягнення, які ми маємо на сьогодні, підтверджують правильність обраного шляху.

Ваша компанія має сертифікат відповідності послуг за міжнародним стандартом якості. Ви — перша фірма, яка отримала цей сертифікат, навіщо він вам потрібен?

Коли створювалася компанія, досвіду в організації юридичного бізнесу й управлінні було обмаль, відповідно, шукали шляхи вдосконалення системи документообігу тощо. І це був один із варіантів розв’язання проблеми.

У нас всі процеси мають певний стандарт, будь-які документи проходять перевірки, що, переконаний, впливає на якість послуг. Зрозуміло, для юриста найважливішим є якісна робота та рекомендація клієнта. І це працює на дві сторони: нашу внутрішню організацію, яка знаходиться у балансі, а також на наших міжнародних й українських клієнтів, для яких це також має значення.

Сьогодні, на відміну від ситуації, що була рік-два тому, юрфірми почуваються більш-менш стабільно. Як загалом ви окреслите нинішні умови для розвитку юридичного бізнесу?

Для створення юридичного бізнесу нині не найкращий час, бо у зв’язку з пропагандою кризових явищ у найближчі півроку, а можливо й більше, буде певне вичікування. Пройде Євро-2012, загальмуються інвестиційні проекти, відповідно створити юридичну фірму буде можливо, але розвивати її перший рік або утримувати на плаву буде вкрай складно. Тим більше, що для цього сьогодні потрібні значні кошти.

Не можна говорити, що юридичні фірми, створені рік-два тому, з’явилися з нуля. Багато хто з партнерів та старших юристів, які мають репутацію, відокремилися від уже існуючих компаній.

Якщо ж поглянути уважно на юридичний ринок, то зовсім нових людей поки що не бачу. Новостворені компанії або відгалузились, або з’єднались, хтось втратив, хтось зміцнив позиції — йде динамічний розвиток, і це природно.

На ваш погляд, чому активна міграція юристів за останній рік стала більш помітною, ніж раніше?

Насамперед це пов’язано з економічними явищами. Ті фірми, з яких йдуть юристи, передусім втратили в якомусь з напрямків клієнтів або ж ця практика почала втрачати свої позиції. І певно, що вони почали шукати для себе ліпші перспективи і умови для роботи.

Які практики розвиватимете у майбутньому?

До сьогодні ми уникали роботи в галузі кримінального права, але відійти від цього вже не можна, адже склалися такі умови, що ця галузь на сьогодні доволі затребувана.

У подальшому перспективними вбачаю питання, пов’язані з фіскальними конфліктами, з перевірками контролюючих органів. Це все активно працюватиме — вже на сьогодні збільшилася кількість звертань з цих питань. Наступним етапом, гадаю, приблизно за півроку, постане також питання реструктуризації нових боргів.

Якщо ми справді увійдемо в ту кризу, яку прогнозують, то, можливо, так і буде. Але це вже буде більш обережна робота, бо люди набули серйозного досвіду, і вже не перебуватимуть у тій паніці, в якій були кілька років.

Чи можна якимось чином убезпечити певні ризики або принаймні їх мінімізувати?

Такі ризики можна мінімізувати тільки одним способом: для цього потрібна стабільність та резервний фонд компанії. Головне, щоб компанія працювала з постійними незалежними клієнтами.

Вважаю, що ризики варто диферсифіковувати, тобто якщо компанії спеціалізуються на одній галузі, наприклад М&А, то нині буде спад у цьому напрямку, відповідно, мають бути практики, що в цей час підтримають діяльність компанії, забезпечать її фінансово. Тому компанія, яка хоче бути представленою на ринку, по-перше, повинна працювати у різних практиках, по-друге, вона повинна працювати з клієнтами у різних галузях. Це, скажімо, можуть бути, з одного боку, земельні відносини, а з іншого — фармацевтика. Це теж дає певну стабільність. А робота на одного, двох чи трьох клієнтів — це, безсумнівно, ризик.

Минає рік, і можна підбивати підсумки. Яким для вашої компанії був 2011-й?

Ми намагалися не те щоб змінити імідж компанії, а активно його підтримувати. Рік був доволі цікавий, було багато всіляких заходів, конференцій, прес-конференцій, проектів, інших цікавих речей. Одне слово, робота велася досить активно.

Саме тому ми і зорієнтувалися на новому етапі розвит­ку. Відповідно, під цю мету вже підтягували всі ресурси, комунікації. Це, власне, і призвело до того, що навесні ми придбали новий офіс і нині завершуємо його облаштування. На сьогодні майже в усіх, хто вперше приїздить до нового офісу, виникає питання, чому юридична фірма переїжджає під Київ, а не в якийсь бізнес-центр. Звичайно, для юридичної фірми знаходження у бізнес-центрі має певне значення, це традиційна форма роботи компанії. Але важко сказати, що буде краще грати на імідж: свій офіс з прилеглою територією, комунікаціями, чи орендоване приміщення? Для нас це було непросте рішення, бо такі речі виходять за стандарти, які зазвичай використовується. І коли ми говоримо своїм клієнтам та партнерам, що переїжджаємо, це викликає питання: а чому ви обрали саме це місце? На наш погляд, плюсами у цьому кроці було, по-перше, те, що це наша власність, по-друге, ми не залежні від впливу будь-яких сторонніх організацій, що дуже важливо для юридичної компанії. Адже перебуваючи у бізнес-центрі або в орендованому приміщенні, у певній ситуації можуть з’являтися якісь обмеження. У нас же є власна територія, ми повністю вирішили питання паркомісць, до того ж питання під’їздів, розв’язок тощо на сьогодні теж знялися. Фактично, час виїзду до Києва складає лише 5—10 хвилин, але ми отримуємо комфортні умови для плідної роботи.

Юридична професія існує на межі формально-ділових відносин з клієнтом і особистими стосунками. Саме тому ми намагаємося створити затишну атмосферу.

Крім того, сьогодні має значення й екологічний фактор. Знаходячись у центрі міста, ми увесь час перебуваємо в не надто привабливих умовах. Тож, зваживши всі плюси та мінуси, ми дійшли висновку, що нічого не втрачаємо: коли компанія існує тривалий час, є напрацьовані клієнти, жодних обмежень не існує, це не проблема.

Назагал чим вам запам’ятався рік, що минає?

Знаковою подією було прийняття Податкового кодексу України, який практично вплинув на всі сфери життя. Обговорення реформи адвокатури триває вже достатньо часу, але поки це все розмови і далі балачок справа не йде. А Податковий кодекс України зачепив усіх. Це цікавий документ, і хоча складно сказати, чи буде він удосконалюватися, юристи без роботи не залишаться.

Які плани фірми на наступний рік?

У короткостроковій перспективі — закінчити переїзд до нового офісу. Сподіваюсь, з нагоди дня народження компанії організуємо якийсь захід.

А стратегічний план полягає в організації та підтриманні компанії у стабільному розвитку. І робота на поліпшення результатів має вестися постійно. У першу чергу, перед клієнтами, у другу — перед своїми співробітниками і вже потім — перед партнерами.

Не бачу сенсу створювати розгалужену мережу компанії. Більший розвиток вбачаю у міжнародному напрямку. Нині розглядаємо можливість відкриття філіалу в Грузії та Європі. Стратегія полягатиме саме у цьому. Традиційно, є ще Росія та Велика Британія, але наші клієнти офіси там поки що не відкривають.

На український ринок юридичних послуг намагаються потрапити міжнародні компанії. Вони були і є, але чи не побоюєтесь ви, що зі злиттям та поглинанням відомих українських та іноземних компаній з’являться потужні гравці та зміниться розстановка сил.

Треба визнати, що розподіл уже змінився і змінюватиметься й надалі. Це пов’язано зі стратегічним розвитком наших сусідів і компаній, які входять на український ринок.

З іншого боку, здорова конкуренція — це завжди можливість розвитку, обдуманої стратегії, перспектив. Не думаю, що це має викликати острах. Напевне, доведеться працювати більш наполегливо, можливо, над підвищенням якості послуг. Але мене особисто це не лякає — це складова нашого сьогодення, і все наше життя побудоване на принципі конкуренції.

Стисло про головне Дмитро Александров

президент ЮФ «Александров та Партнери»

Народився: 5 жовтня 1975 року.

1999 року закінчив Національну юридичну академію України імені Ярослава Мудрого.

Будучи студентом другого курсу академії, 1996 року, розпочав професійну діяльність на посаді фахівця з юридичних питань аналітичного відділу ЗАО «Харківський фінансово-економічний центр».

Жовтень 1998 року — квітень 1999 року

керівник юридичного відділу ТОВ «Творчий пошук».

Липень 1999 року — жовтень 1999 року

помічник адвоката.

Жовтень 1999 року — вересень 2000 року

приватна юридична (адвокатська) практика.

Вересень 2000 року — лютий 2001 року

адвокат АО «Сумський і Партнери».

З березня 2001 року —

віце-президент АФ «Александров і Опольський».

З січня 2002 року —

президент АО «Адвокатська фірма «Александров і Партнери».

Спеціалізація: супровід угод зі злиття та поглинання, транзакції із землею і нерухомістю, інвестиційна діяльність.