Тема: Перевірка на міцність

Олександр МАМУНЯ,
партнер Mamunya IP

Юридичний ринок не може існувати у вакуумі, окремо від глобальних економічних та соціальних процесів. А отже, всі потрясіння 2020 року вплинули повною мірою і на роботу юридичних фірм. Пандемія змушує їх переглянути як внутрішні процеси всередині практик, так і зовнішні відносини — з клієнтами, колегами, партнерами. Саме від результатів цього перегляду і залежатиме успіх гравців юридичного ринку у 2021 році


Очікування великої кризи та пандемія змусили багатьох клієнтів зменшувати бюджети на зовнішню юридичну підтримку. У цих обставинах вони мали дві основні опції. Перша — продовжувати співпрацю з уже відомими їм радниками, скорочуючи обсяг замовлення юридичних послуг від них. Друга — переходити на послуги інших радників, за більш низькими ставками, щоб зберегти загальний обсяг зовнішньої юридичної підтримки. Обидва варіанти мають свої недоліки: у першому випадку клієнт не отримує повного комплексу послуг, а у другому — ризикує їхньою якістю. Найкраща стратегія для постачальника юридичних послуг у таких умовах — це пропонувати звичний для клієнта обсяг та якість послуг, глибоку спеціалізовану експертизу, але за більш комфортними тарифами. А отже, юридичні компанії мають відкоригувати власну ринкову пропозицію.

 

Головний виклик

 

У цілому перегляд маркетингової стратегії — це головний виклик для юридичного ринку сьогодні. Кожна юридична фірма — як в Україні, так і в усьому світі — проходить певний «стрес-тест». Принципи роботи, позиція на ринку, маркетингова пропозиція, умови оплати — кожен робочий аспект компанії підлягає перегляду і проходить перевірку на міцність. Для юридичних фірм, які звикли працювати за інерцією, це непростий виклик, адже доводиться переглядати базові основи побудови їхнього бізнесу. Компаніям доводиться «перезбирати» себе наново, перетворюючись, по суті, на стартапи та шукаючи своє місце в обставинах, що постійно змінюються. Зрозуміло, що ринок юридичних послуг є доволі консервативним, і такі різкі трансформації даються йому непросто. Але якщо ви хочете залишатись на ринку, то іншого шляху просто немає.

Результати такого «стрес-тесту» можуть бути доволі неочікуваними. Іноді виявляється, що компанії необхідно змінити дизайн власних бізнес-процесів, спростити документообіг та зробити структуру більш гнучкою. А іноді стає зрозуміло, що стратегічне бачення партнерів відрізняється кардинально — у такому випадку цілі практики можуть виходити зі складу багатопрофільних юридичних компаній і створювати нову, самостійну бізнес-одиницю.

Виділення окремих практик у нові компанії стало глобальним трендом на ринку юридичних пос­луг, і Україна тут не є винятком. Власне, саме таким чином у вересні 2020 року з’явився IP-бутик Mamunya IP. Наші розбіжності з колишніми колегами під час кризи загострилися і стали несумісними з подальшою роботою в одній ­команді. Як наслідок, майже всім складом IP-практики ми вийшли з юридичного «супермаркету» і заснували власну компанію.

Як показав час, формат IP-бутика відкриває багато нових можливостей і забезпечує безліч переваг у турбулентних умовах. Адже спеціалізована монопрактика забезпечує клієнту більш глибоку експертизу, більш якісний, людяний сервіс та більш комфортні ціни — передусім завдяки зменшенню адміністративних видатків та бюрократичного навантаження. Крім того, формат IP-бутика відкрив нам шлях до спів­праці з іншими багатопрофільними компаніями, що було практично недоступно нам у складі великої багатопрофільної фірми. Такий симбіоз, коли спеціалізована монопрактика підсилює зусилля багатопрофільної фірми і забезпечує якісний супровід клієнта, теж є одним з нових трендів на юридичному ринку.

 

Золотий стандарт

 

Розвиток відносин і всебічна підтримка клієнтів мають стати головним фокусом для докладання зусиль у 2021 році. Юридична компанія має слугувати для клієнта опорою в умовах великих потрясінь і глобальної невизначеності. Тому на перший план виходить якість сервісу, яка залишається головним чинником успіху юридичної компанії. Додайте сюди глибоку експертизу та комфортні умови співпраці — і отримаєте потужні ринкові переваги.


Важливим фактором впливу на ринок залишається законодавча невизначеність. Попри низку ухвалених минулого року законів (про Національний орган інтелектуальної власності, а також щодо торговельних марок, промислових зразків, винаходів та корисних моделей), реформа сфери інтелектуальної власності в Україні далека від завершення. Йдеться не тільки про визначення ключових процедурних питань, а ще й про ухвалення цілого масиву підзаконних актів, без яких наміри встановити цивілізовані правила гри так і залишаться намірами. Крім того, ринок чекає на створення спеціалізованого суду з питань інтелектуальної власності. Залишається відкритим досить болісне для IP-сфери питання щодо збору за так звані чисті носії. Усі ці законодавчі виклики залишаться на порядку денному й у 2021 році.

Ростуть вимоги до ефективності бізнес-процесів усередині компаній. Використання системних ІТ-рішень, сучасних засобів комунікації та організації процесів — це вже must have для юридичної компанії, що особливо помітно в умовах дистанційної роботи та карантинних обмежень. Економити на цьому не можна. Від самого початку ми будували роботу Mamunya IP на базі новітньої CRM-системи, спеціально модифікованої під потреби юридичного бізнесу. Це дозволило нам досить швидко розгорнути повноцінну роботу компанії в умовах карантину і забезпечити ефективну взаємодію всередині команди.

Маркетингові комунікації також дедалі переходять в онлайн — особисті зустрічі стали справжньою розкішшю. Відео, фото, будь-який мультимедійний контент, а також використання професійних соцмереж та сучасних промоінструментів — ось умови, в яких відбуватиметься юридичний маркетинг у 2021 році.

Але діджиталізація має свою межу: людяний, якісний, дбайливий сервіс залишається найбільшою цінністю та перевагою. Звідси можна вивести і ключові напрями для докладання зусиль: люди, експертиза, сервіс. Хоч би як розвивався бізнес наступного року, люди завжди працюють з людьми, а отже, людяність і щирість залишаються головною цінністю, справжнім «золотим стандартом» для будь-якого успішного юриста.

-->