Форум: Вітання розвитку

Учасники PLS 2021 засвідчують, що ринок зростає і потребує нових підходів до розвитку як юркомпаній, так і персональних брендів юристів

Протягом двох дів, 16—17 грудня 2021 року, тривав IХ Міжнародний форум просування юридичних пос­луг (PLS 2021). Організатором заходу традиційно виступила газета «Юридична практика», а його підтримку забезпечили: Генеральний партнер — ЮК GRACERS та Професійний партнер — ЮК «Алєксєєв, Боярчуков та Партнери».

Першу сесію форуму було присвячено розгляду трендів та прогнозів розвитку юридичного бізнесу у 2021—2022 роках. Її модератором виступив Армен Хачатурян, старший партнер Asters. Він зазначив, що 2021 рік був емоційно насиченим, сповненим страхів і переживань, а клієнти почали приділяти більше уваги інновативності в роботі юридичних фірм, тож він запропонував присутнім поділитися рецептами успіху та новими «налаштуваннями» юрфірм. Та перед тим, як учасники взялися до обговорень, Рустам Колесник, шеф­редактор газети «Юридична практика», озвучив ключові фінансові показники ринку у 2021 році. Згідно з недавно опуб­лікованим дослідженням ТОП­50 провідних юридичних фірм України, за рік юридичний ринок заробив близько 7 млрд грн, а в цілому показники ринку зросли на 15—20 % і оцінюються у 25—28 млрд грн.

Провідні фахівці з права порушили в ході подальшої дискусії низку важливих для ринку питань. Це, зок­рема, інновативність у роботі юрфірм (автоматизація рутинних процесів у контексті посиленого перенавантаження юристів, диджиталізація, хмарні сервіси) та посилення ролі інхаусів у створенні й запровадженні ноу­хау на ринку. Серед цікавих трендів: збільшення погодинних ставок та якості юридичних послуг, «перегони зарплат» серед юрфірм, налаштування гібридного режиму роботи внаслідок карантинних обмежень, зростання ролі балансу праці та приватного життя, більша увага до корпоративної та соціальної відповідальності.

Під час другої сесії обговорили особливості роботи з клієнтами та дистанційні продажі. Модерував обговорення Сергій Лисенко, керуючий партнер GRACERS. Це був своєрідний батл між представниками юридичних фірм та інхаусів. Зокрема, щодо присутності юрфірми в інтернеті як одного з ключових каналів налагодження контакту з клієнтами. Однак з боку інхаусів звучали тези, що наразі немає можливості платити за процес і розмови, бо на кону результат — виграний або програний спір, який оцінюється в грошовому еквіваленті. Проте і представники юридичних фірм, і самі інхауси погоджувались із тим, що вони не є один одному конкурентами, а мають виступати одним фронтом як партнери.

«Роль юридичної команди в PR­супроводі судових розглядів: як допомогти і не зашкодити» — такий майстер­клас провела Олена Дерев’янко, партнерка агентства PR­Service, віцепрезидентка Української PR­ліги, членкиня правління АПКБУ, д.е.н. Ключова теза: всі дії мають сприяти безпеці бізнесу.

А наступна сесія «Лідерство у професії: до чого прагнуть на вершині», яку модерував Сергій Боярчуков, керуючий партнер ЮК «Алєксєєв, Боярчуков та Партнери», дала відповіді на питання, як стати лідером ринку і як ним залишатися. І тут найголовнішим постало питання етики. У спільноті адвокатів та арбітражних керуючих активно дискутується тема додержання етичних норм, але по­справжньому це питання цікавить тих колег, які вже перебувають на вершині. Усі інші просто «зайняті своїми містечковими справами», як зауважив модератор. Його думку підтримали й інші спікери. Серед порад, які звучали від провідних юристів щодо лідерства: важливість щоденного удосконалення себе, регулярно ознайомлюватись із судовою практикою, підвищувати кваліфікацію і, що найголовніше, показувати свої результати. Говорили й про регіональне лідерство, і про вирощування нових «зірок» юрбізу, розуміння успіху та якості, які його супроводжують.

Остання сесія першого дня, модератором якої став Рустам Колесник, була присвячена зміні поколінь в юридичному бізнесі. Тут прозвучало й питання тенденцій серед великих компаній до створення коаліцій, озвучене Сергієм Козьяковим, партнером АО «Сергій Козьяков та Партнери». А також побудова партнерських відносин, різних типів компаній у плані партнерства та послідовників справи. «Поки ти чимось не ризикнув, ти не партнер», — переконаний Михайло Ілляшев, керуючий партнер ЮФ «Ілляшев та Партнери», який розповів про власний досвід успішної побудови команди лідерів. А, на думку Тетяни Гавриш, керуючої партнерки ЮК ILF, хоча бізнес — це про гроші, все ж іноді партнерство — ще й про людські відносини. У свою чергу, Амінат Сулейманова, керуюча партнерка ЮФ AGA Partners, продемонструвала чудовий варіант побудови сімейної компанії. Ярослав Романчук, керуючий партнер Юридичної групи EUCON, був щирим та розповів про спосіб побудови юридичного бізнесу за династійним принципом — наразі його син успішно розвиває один із закордонних офісів фірми. Також учасники панельної дискусії поділилися думками щодо власного розуміння щастя в професії та в житті.

Другого дня форум продовжив свою роботу і в фокус уваги першої сесії за модераторства Ігоря Опадчого, партнера JN Legal, потрапили ключові питання HR­менеджменту. Серед них: побудова бренду роботодавця, розв’язання проблеми плинності персоналу, системної побудови кар’єрних можливостей та важливість особистих контактів і роботи з кожним співробітником.

Маркетологи юридичного ринку ділились враженнями й оцінками за минулий рік та очікуваннями від наступного, 2022 року, поглядами на те, які завдання їм доведеться незабаром вирішувати. Дискусію модерувала Альона Онищенко, директорка з маркетингу та розвитку Sayenko Kharenko. Серед нагального: мотивація юристів до більшої участі в маркетинговій активності, зростаюча роль оперативності й тайм­менеджменту, навчання персоналу і безпосередньо склад та формування маркетинг­департаментів в юрфірмах.

Олександра Крупієвська, PR­директорка ЮК «Алєксєєв, Боярчуков та Партнери», яка модерувала третю сесію, попросила спікерів поділитися своїми поглядами на побудову персонального бренду. Від провідних фахівців звучали різні рекомендації: передусім визначитись зі спеціалізацією, бути професіоналом, усвідомлювати соціальну відповідальність та вести справи pro bono, проявляти більшу активність — долучатись до змін у законодавстві або здійснювати аналітику, активно користуватися допомогою PR­спеціалістів, бути більш природним і вміти навіть використовувати власні хобі для створення гарного іміджу тощо.

Завершальна, четверта, сесія дводенного PLS пройшла у формі живої та цікавої дискусії, яку вела модераторка Юлія Патій, консультантка з управління та розвитку юридичних компаній. За її словами, рівень розвитку компаній не буває вищим за рівень розвитку керівника, тож питання особистого та професійного розвитку було наскрізним у ході дискусії між спікерами. Йшлося і про softskills, і про knowledge­технології в юрфірмах, і безпосередньо про саморозвиток, вплив оточення, профілактику вигоряння на робочому місці, ментальне здоров’я юристів, life & work balance та інші тренди. Окрему увагу приділили зростаючій ролі стратегування, побудові цінностей та плануванню цілей компанії, а також залученню співробітників до цього процесу.

Паралельно з сесіями на форумі працювали окремі секції, у рамках яких учасники мали змогу пройти низку тренінгів від провідних фахівців ринку зі зв’язків з громадськістю та маркетингу. Зокрема, з PR­супроводу судових розглядів, з проведення успішних переговорів, з SEO­просування контенту юридичної фірми в інтернеті, зі створення та розвитку YouTube­каналу для юристів, із застосування ESG (екологічного, соціального та корпоративного управління) юридичними фірмами і побудови стратегії досягнення цілей сталого розвитку ООН. Учасники навчались клієнтоцентричності як сервісу та моделі управління враженнями, основам реагування у разі втягнення бренду в репутаційну кризу, а також пройшли тренінг із формування репутації.

Захід став завершальним у серії форумів «Юридичної практики» цього року.

-->