№10 Жовтень 2012 року → У вільний час

Відпочинок: Індустрія релаксу

Ніка ГЛАЗУНОВА

Сучасне життя, повне стресів, послужило причиною Wellness Revolution. Попит на SPA-послуги щороку збільшується. Усе більше готелів визнають важливість SPA. Будучи спочатку лише простою додатковою послугою, сьогодні SPA переросли у величезну індустрію з трендами та особливостями

Архітектори і дизайнери почали співпрацювати із SPA-консультантами з метою створення унікальних рішень втілення SPA-комплексів. SPA-менеджмент став популярною професією, і престижні навчальні заклади почали включати до своїх програм цей курс. А 2008 року з’явилися системні дослідження ринку SPA, які дозволили в цифрах оцінити серйозний прогрес цієї сфери.

SPA-прибутки

2010 року консалтингова компанія SRI International опублікувала огляд світової SPA і Wellness індустрії, який показав, що світовий ринок у цьому сегменті значно розширився і доходить до 1,9 трильйона доларів. Таким чином, SPA, який ще сім років тому здавався власникам традиційних готелів «необхідним злом», у результаті став однією з провідних тенденцій сучасної індустрії гостинності. У кризові 2007—2008 роки 71,6 тисячі об’єктів SPA-індустрії надали робочі місця 1,5 мільйону осіб. Лідером індустрії стали США, друге місце посіла Японія, третє — Німеччина. За ними слідують Великобританія, Франція, Італія і Китай. Ємкість українського ринку SPA-послуг аналітики оцінюють на рівні 1/6 мільярда доларів. Щороку обсяги цього ринку збільшуються на 20—25 %.

SPA-центри, представлені на українському ринку, орієнтуються переважно на преміум-сегмент. В Україні відвідання SPA-салонів асоціюються з чимось дорогим і недоступним, тоді як на Заході воно входить у повсякденні витрати середньостатистичного споживача. За даними Союзу професіоналів SPA, готелів і wellness-курортів, вартість SPA-процедур в Європі складає 70 євро, в США — 75 доларів, тоді як середня вартість перебування протягом одного дня в SPA-центрі Києва обходиться приблизно в 350—400 доларів.

Здорове позиціювання

Готелі в усьому світі почали більше уваги приділяти створенню і розкручуванню SPA-бренду. Менше десятиріччя тому ми могли говорити лише про декілька готельних компаній, що мають відомий у глобальному масштабі власний бренд SPA. Сьогодні оператори запускають усе нові SPA-бренди і диференціюють концепції. У результаті ми маємо 19 Chi spas у мережі Shangri-La, 40 Hyatt Pure Spas, 17 Willow Stream Spas у Fairmont Hotels, 17 Bliss Spas у W Hotels, 10 ESPA spas у Peninsula Hotels, 25 Jiva Spas у Taj Hotels, 20 Heavenly Spas у Westin тощо. На ринок зі своїми SPA-концептами вийшли Hilton (Eforea), Sheraton (Shine), Steiner (Chevana). SPA-салони стали хорошим рішенням для бюджетних і незалежних готелів — серед лідерів ринку французький Body Minute, американський Massage Envy або Woodhouse Day Spas.

Індустрія активно репозиціонує SPA/Wellness як основ­ний елемент здорового способу життя, а не просто розкішне проведення часу. Наголос робиться на необхідності стеження за собою. Дослідження показали, що під час кризи SPA-індустрія постраждала набагато менше. І на фоні стрімко зростаючої вартості медичних послуг і глобальної кризи охорони здоров’я основна ідеологія SPA як засобу профілактики здоров’я залишиться трендом не лише в 2012 році, але й у майбутньому. Під час кризи менеджери готелів доклали чимало зусиль, щоб залучити споживачів на короткострокові «канікули» у свої готелі, де основна увага приділялася саме SPA-пакетам. ­Завойовує популярність практика спеціальних подарункових карток для SPA-візитів. Ще однією характерною тенденцією SPA-індустрії останніх років є дотримання традицій країни. Фінська сауна і турецький хамам давно стали інтернаціональними поняттями, як, наприклад, скраб на основі кленового сиропу в Канаді або маски на основі винних матеріалів на півдні Франції. Акцент робиться на всьому натуральному. Інгредієнти з місцевих ферм — не лише для кухні, але й для процедур у SPA.

Інтернет-друзі

Сьогодні споживачі можуть отримати практично всю необхідну інформацію, зробити покупки SPA-продуктів, надіслати подарункові картки, поділитися свої досвідом онлайн. SPA інформують своїх споживачів про послуги через соціальне спілкування в мережі. 2010 рік став роком вибуху спеціальних маркетингових акцій онлайн, «купонних» сайтів, що часто базуються на моделі групової покупки, — для різних процедур SPA. 2013 рік буде присвячено пошуку золотої середини між поняттями «реклами» і «друзів» у Facebook або «фоловерів» у Twitter. Крім того, більше уваги приділятиметься технологіям інтернет-продажів, поліпшенню онлайн-репутації. Віртуальний зв’язок із споживачами стане більш творчим. Останнім часом усе помітнішим стає вплив азіатських традицій. Йога, шиатцу, аюрведа, тайський масаж стали традиційними елементами світової практики SPA. Елементи азіатського дизайну також серйозно вплинули на інтер’єр SPA-центрів по всьому світу.

Найближчим часом однією з найчисленніших категорій клієнтів SPA-індустрії, особливо на Заході, будуть люди у віці понад 65 років. Рівень старіння населення в ЄС, США, Японії сьогодні вже не має прецедентів у світовій історії. Про серйозну роботу з цією категорією клієнтів повинні думати, в першу чергу, бюджетні SPA — починаючи від комплексу процедур, устаткування, персоналу із спеціальною підготовкою. До таких програм потрібно додати повний цикл фізіотерапевтичних процедур, реабілітації і навіть процедур, спрямованих на зняття болю, з особливим наголосом на догляді за суглобами та розв’язанні проблем рухового апарату.

Wellness-туризм

Головним напрямом з точки зору обсягів потоків і прибутковості для готелів усе-таки є wellness-туризм. Цей термін означає подорожі, метою яких є профілактика хвороб, косметичні та фізіотерапевтичні процедури, загальна діагностика організму, оздоровча фізкультура тощо. Тут важливий той факт, що цей вид туризму сприяє популяризації здорового способу життя і фактичному зміцненню здоров’я населення. Можливості в цього сектора величезні, оскільки всі розумні уряди в світі націлені як на залучення туристів, так і на створення умов для зменшення бюджетних витрат на охорону здоров’я.

Спроби диференціюватися від конкурентів змушують власників та інвесторів шукати нестандартних підходів до змісту і форми SPA-центрів.

Найнесподіваніші SPA у світі

Bota Bota
Канада

Більшість людей люблять, коли їм роблять масаж під шум моря. Канадський SPA Bota Bota знаходиться на старому судні 1960-х років, пришвартованому в порту старого Монреаля на річці Сент-Лоуренс. 2008 року бувалу посудину було перетворено на розкішний SPA-центр. Судно гойдається на хвилях, тож і клієнти почуваються так, ніби вони знаходяться у величезному гамаку.

 

Chodovar Beer Wellness Land
Чехія

Унікальний SPA-центр розташовується на першому поверсі невеликого родинного пивоварного заводу, тому тут клієнтам пропонують прийняти ванну з темним пивом, мінеральною водою або з пивними дріжджами і лікувальними травами. Такі суміші для купання допомагають впоратися з низкою шкірних захворювань.

 

Chiang Mai Women’s Prison Spa
Таїланд

Багато людей приїжджають до жіночої в’язниці в Чіанг-Має винятково для того, щоб розслабитися і відпочити, оскільки в стінах в’язниці розташувався SPA-центр. Тут клієнтам запропонують величезний асортимент масажу. Навчання техніці масажу тут входить у програму реабілітації ув’язнених. Після завершення терміну покарання колишні в’язні обслуговують туристів.

 

Galos Caves
Чікаго, США

Galos Caves — перші соляні SPA-печери в США, побудовані за зразком польських, наповнених збагаченими йодом кристалами солі з Чорного моря. Вони були створені 2005 року завдяки польським та українським фахівцям, що приїхали до Америки. Відвідувачі соляного SPA проводять приблизно годину в напівтемних, покритих химерними кристалами печерах, лежачи на зручних шезлонгах, слухаючи музику і вдихаючи солоне повітря.

 

Lime Spa
Мальдіви

Lime Spa — перший у світі підводний курорт. Усі інтер’єри цього SPA нагадують про морські глибини — стіни декоровані коралами і морськими зірками. Гості приймають процедури і одночасно милуються, як повз них неквапом пропливає яскрава тропічна риба клоун або риба папуга, загрозливо скалиться акула або ковзає вугор.

 

Mais Oui Spa Train
Каліфорнія, США

SPA-центр розмістився в поїзді зразка 1920-х років. Клієнти можуть обрати масаж, замовити процедуру з догляду за обличчям з використанням цілющих трав — варто лише побувати у вагоні, що стоїть в одному з найбільш давніх американських депо. Зовсім недавно — в грудні 2010 року — там було відкрито невеликий SPA-центр. До речі, щоб потрапити у SPA, необхідно придбати справжнісінький залізничний квиток!

 

Marienkron
Австрія

Півсторіччя тому, 1969 року, на території старовинного абатства Марієнкрон було створено оздоровчий центр. Сучасне SPA-меню включає всі новітні віяння — від лімфодренажних процедур і різних видів масажу до поливання тіла холодними і гарячими струменями (цей механізм був створений одним із священиків ще у XIX сторіччі). Завершити обмивання можна водою, тільки-но освяченою під час служби.

 

The Spa at The Firehouse
Айова, США

Більш ніж сторіччя тому в цій будівлі розташовувалася пожежна частина, що рятувала місцевих жителів від вогню. Тепер її службовці теж приходять на допомогу, допомагаючи зняти напруження і поліпшуючи самопочуття городян у SPA-центрі. У будівлі досі збереглися справжні історичні предмети, залишені пожежниками.