Актуальне питання: Генератори ідей

Ніка ГЛАЗУНОВА

Бізнес створюють і розвивають люди ініціативні. Проте ставлення до ініціативних підлеглих у різних компаніях різне і залежить від багатьох чинників — спеціалізації компанії, корпоративної культури, особи керівника, особливостей колективу…

За даними порталів з працевлаш­тування, 13 % працюючих українців вважають, що керівництво сприймає будь-які ідеї співробітників негативно, 38 % відзначають позитивне ставлення до ініціатив, 31 % — нейтральне, а 18 % важко передбачити реакцію шефа на пропоновані нововведення. Ініціатива рідко вітається на державній службі, а також у компаніях з чітко прописаними регламентами, традиціями, що склалися, і суворою субординацією. Якщо керівник відокремлений від працівників двома приймальнями, а колектив не сприймає будь-які інновації, варто тричі подумати, перш ніж щось пропонувати. У молодих колективах, що агресивно освоюють нові напрями бізнесу, корпоративна культура, навпаки, найчастіше заохочує свіжі ідеї. У таких компаніях навіть є спеціальні програми підтримки ініціатив. Юридичний бізнес традиційно вважається досить консервативним. Проте, як з’ясував «УЮ», пошук нестандартних правових ходів керівники юридичних фірм не лише підтримують, але й вимагають від підлеглих.

Перефразовуючи відому приказку, можна сказати, що саме безвідповідальна ініціатива карається. «Давайте випускати корпоративний журнал не раз на місяць, а два!», — натхненно пропонує молодий менеджер з маркетингу. Керівник здивований: як, за рахунок яких ресурсів, хто цим займатиметься, а головне — навіщо, адже свої завдання журнал виконує і з наявною періодичністю. Інша річ, якщо фахівець компанії, відчуваючи пробіли в знаннях, запропонує керівництву організувати навчальний семінар. У динамічних сучасних компаніях така ініціатива не лише не карається, але й може принести її авторові певні дивіденди у вигляді премії або додаткових кар’єрних перспектив. Таким чином, друге правило вдалої ініціативи, нарівні з доцільністю, — відповідальність. Збираючись до керівника з ідеями про розвиток компанії або ділянки роботи, потрібно добре обдумати аргументи на користь ефективності нововведення.

Є ще одне правило ініціативи: вона не повинна занадто виходити за рамки повноважень співробітника. Усе ж таки розвиток бізнесу — це прерогатива топ-менеджменту, тому ініціатива щодо якості стратегічного управління, швидше, буде розцінена як вторгнення на чужу територію. Проте ініціативні люди, поза сумнівом, володіють більшим кар’єрним потенціалом. Головне — мати відчуття міри й такту, вміти аналізувати доцільність ініціатив і брати на себе відповідальність за їхнє втілення у життя.

Коментарі юристів

Денис Миргородський, президент АФ «Династія»

Є дві категорії ініціатив: перші стосуються порядку виконання доручення клієнта юристом, а другі — організації роботи самої юридичної фірми. Відповідно, до різних ініціатив мають бути різні підходи.

Під час виконання доручення здатність проявити ініціативу шляхом формулювання креативної правової позиції в справі, пропозиції клієнту задіяти нові, не передбачені клієнтом засоби захисту та правові механізми є ознакою високопрофесійного юриста. Звичайно, ми не тільки заохочуємо такі дії, а навіть вимагаємо від юристів прагнути до цього. Для реалізації такої «робочої» ініціативи достатньо узгодити її з партнером, який керує проектом та клієнтом — і втілювати в життя.

Часто юристи вносять ініціативи, пов’язані з їхнім професійним зростанням: щодо направлення їх на навчання, пуб­лікації статті або проведення чергового моніторингу із застосування нового законодавства. Щодо організації роботи самої юридичної фірми, то заохочення, звичайно, залежить від того, що саме пропонується. Будь-якій ініціативі щодо вдосконалення роботи фірми ми, звісно, раді, але за фактом вони, як правило, надходять від партнерів і дуже рідко від співробітників. Спеціального механізму внесення ініціатив немає, але це має компенсуватися атмосферою доступності партнерів, яку ми підтримуємо в колективі. Будь-який співробітник може підійти до партнера або в зручний час заглянути до кабінету і висловити свою пропозицію. І те, що таке трапляється нечасто, може свідчити не про відсутність ініціативи, а про достатньо налаштовану роботу фірми.

Відверто кажучи, баланс у нашій компанії підтримується завдяки консервативності моїх партнерів. Часто буває, що саме я створюю якусь нову ідею, що нібито повинна підвищити ефективність, а вони сприймають її дуже спокійно і навіть прохолодно, не даючи мені зайти занадто далеко в своїх управлінських експериментах. Оскільки я є головним «підпалювачем» ідей у колективі, мені важко сказати, як ставляться до таких співробітників інші. В очі начебто нормально і дружньо, а там, може, й пальцем біля вуха крутять (жарт, звичайно).

Юрій Сівовна, юрист АК «Правочин»

Керівництво адвокатської компанії «Правочин» у цілому є відкритим та лояльним до будь-яких ідей співробітників компанії. Зокрема, кожен юрист компанії має можливість безпосередньо спілкуватися з партнерами та керуючим партнером. Відтак, кожен співробітник має можливість вносити на розгляд керуючого партнера та партнерів компанії будь-які ініціативи та пропозиції, які можуть відрізнятися за своїм характером: пропозиції щодо вдосконалення порядку роботи, щодо організації заходів, щодо взаємодії під час командної роботи, щодо залучення нових клієнтів (маркетингові) тощо.

З огляду на наявну в юристів АК «Правочин» можливість безпосереднього спілкування з керівництвом компанії окремого механізму внесення ініціатив та пропозицій у компанії не передбачено. Вважаємо це зайвою ланкою, яка створює дистанцію між керівництвом та персоналом, якої в даному випадку можна уникнути без шкоди і навіть з користю для загальної організації роботи.

Водночас, залежно від характеру пропозиції, яка вноситься тим чи іншим співробітником компанії, ініціатива/пропозиція проходить такі етапи:

1) безпосередня розмова з керуючим партнером щодо впровадження певної ідеї;

2) обговорення запропонованої ідеї/пропозиції партнерами компанії;

3) обговорення ідеї/пропозиції в колективі.

У більшості випадків, у разі схвалення запропонованої юристом ідеї/пропозиції партнерами компанії, практичною реалізацією ідеї займається сам її ініціатор із залученням необхідних йому ресурсів (матеріальних, трудових).

Партнери компанії намагаються всіляко підтримувати ініціативних співробітників, надаючи їм бонуси та стимулюючи їхнє професійне зростання. В АК «Правочин» ініціативність сприймається як норма для кожного співробітника, а відтак, працюють і мають перспективу залишитися лише ініціативні. Ідеї, що є цікавими і реальними до їхнього втілення в життя, завжди знаходять відгук у партнерів з усвідомленням того, що саме такі ідеї є рушійною силою бізнесу.