Моя компанія: Клієнтська програма ЮК Viva Lex

Суворий донецький ринок юридичних послуг не терпить слабких гравців, тож, щоб тут вижити, потрібно мати талант і наполегливість. Про власний досвід створення компанії та розвиток бізнесу в найбільш розвиненому індустріальному регіоні України «УЮ» розповів керуючий партнер донецької юридичної компанії Viva Lex ВІКТОР ДУБОВИК

Пане Вікторе, ЮК Viva Lex було зас­новано 2008 року, коли бізнес, у тому числі і юридичний, з острахом чекав на те, що принесе фінансова криза. Наскільки складно було розпочати власну практику в цей час? Чия це була ідея?

Розпочинаючи діяльність у такі скрутні часи, наша компанія розуміла складність побудови бізнесу під час фінансово-економічної кризи. Рішення про заснування було прий­нято трьома молодими та перспективними юристами, зокрема Юрієм Бадаховим, Віктором Лазарєвим та Вікторією Смирновою. Але на сьогодні не всі вони є працівниками компанії, наприклад Віктор Лазарєв тепер працює суддею Донецького окружного адміністративного суду, Юрій Бадахов залишився на посаді асоційованого партнера і на цей час бере активну участь у подальшій розбудові ЮК Viva Lex, Вікторія Смирнова також залишила компанію і наразі втілює свою давню мрію про отримання свідоцтва на право зай­няття нотаріальною діяльністю.

Яку стратегію розвитку та просування компанії обрали із самого початку? Чи виправдала вона себе?

Ми зробили ставку на таку стратегію розвитку, як можливість надавати клієнтам саме ті послуги, які їм потрібні на даний момент. Так, у період 2008—2010 років був великий попит на практику кредитних спорів та стягнення заборгованості. Ми змогли довести свої вміння вести саме ці категорії справ, тож тогочасну потребу наших клієнтів задовольнили пов­ною мірою. Передбачаючи розвиток практики податкових спорів, у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України, наприкінці 2010 року започаткували відповідну практику. Таким чином, коли виникла необхідність у відповідних послугах, вже були готові їх надавати.

Чому та як були обрані основні практики компанії? Чи змінилися вони впродовж останніх декількох років?

Вибір основних практик було зумовлено тими економічними реаліями, в яких нам доводилося існувати та розвиватися, і регіональним розташуванням. Нам вдалося побудувати модель з трьох основних практик: практика банківських спорів та стягнення заборгованості, податкова практика і практика земельних відносин. Інші практики наразі не є такими популярними, проте ми все одно намагаємося надавати такі послуги, залучаючи наших партнерів, які спеціалізуються на них.

А яких компаній сьогодні найбільше серед клієнтів ЮК Viva Lex і чим це зумовлено — вашою пропозицією чи попитом з боку клієнтів?

Левову частку наших клієнтів на сьогодні складають банківські установи, фінансові та агропромислові компанії. Усі вони є представниками як Донецького регіону, так і всієї України. Саме такий перелік клієнтів пов’язаний з нашими профілюючими практиками. Адже при зверненні до нас клієнт отримає саме ті послуги, які йому справді необхідні. А якість їх надання підтверджується під час спільної співпраці.

Сьогодні багато юридичних фірм прагнуть залучити клієнтів на абонентське обслуговування, перш за все, заради певної стабільності. Чому віддає перевагу ЮК Viva Lex — абонентському обслуговуванню клієнтів чи роботі за певними проектами?

Нині ми намагаємося комбінувати абонентське обс­луговування та роботу з окремими проектами. Якщо брати розподіл часу, який ми витрачаємо, то пропорція буде така: 40 % часу ми витрачаємо на роботу, пов’язану з абонентським обслуговуванням, та 60 % часу на роботу з окремими проектами.

Проте ми маємо на меті збільшувати кількість клієнтів саме за абонентським обслуговуванням. Для цього кожному клієнту, який звертається до нас, ми намагаємося запропонувати й найбільш лояльні умови для подальшої співпраці з абонентського обслуговування. Саме завдяки цьому нам вдається збільшити кількість постійних ­клієнтів.

Для постійних та вірних клієнтів діють знижки? Якими є основні принципи цінової політики фірми загалом?

Щодо цінової політики, то вона у нас досить різноманітна. У зв’язку з тим, що нашій компанії доволі часто доводиться брати участь у тендерах на надання юридичних послуг, то ми вже доволі давно впровадили систему знижок для постійних клієнтів. Завдяки цьому ми збільшили кількість «повторних» перемог. Адже, як ми всі знаємо, набагато складніше зберегти клієнта для подальшої співпраці, ніж залучити нового. Крім того, на сьогодні економічна ситуація залишається доволі складною, тому розраховувати на великі гонорари немає можливості.

«Гонорар успіху» практикуєте?

Оскільки однією з основних наших практик є саме стягнення заборгованості, то можна сміливо говорити, що «гонорар успіху» є профілюючою формою оплати за цей вид робіт. Крім того, це один із найнадійніших способів довести клієнту свою професійну придатність. Так, при оплаті «гонорару успіху» ми разом із клієнтом несемо ризик та відповідальність за справи, які ми супроводжуємо, і він розуміє, що ми зробимо все можливе для того, щоб його справу було доведено до позитивного ­завершення.

А які з проектів, які вела фірма, вважаєте найбільш успішними та цікавими?

У зв’язку з тим, що в нас діє доволі сувора політика конфіденційності, то називати конкретні назви проектів та їхні сторони ми не маємо права. Однак можемо сказати, що найбільш успішним та цікавим для нас був проект повного юридичного супроводу продажу однією з банківських установ України портфеля кредитної заборгованості та подальшого стягнення такої заборгованості. На сьогодні проект є повністю й успішно закінченим. Нам вдалося завдяки цьому проекту отримати нових клієнтів за аналогічними категоріями справ. Проте той, перший, проект назавжди нам запам’ятається, адже саме в ньому нам вдалося досягти певних професійних вершин.

Крім цього проекту, дуже цікавим був проект з повернення у власність агропромисловій компанії земельних ділянок загальною площею 4 000,00 га. У цьому великому проекті ми зіткнулися з шаленим спротивом наших опонентів. Проте завдяки наполегливості нам вдалося досягти абсолютної перемоги для нашого клієнта.

Мабуть, кожна фірма має табу на ведення тих чи інших категорій справ. За які проекти не береться ваша компанія? І що робите у цьому випадку для збереження лояльності клієнта, віддаєте партнерам?

Оскільки охопити всі практики неможливо та й це недоцільно, є випадки, коли ми вимушені не самостійно братися за реалізацію проекту, а віддати його партнерам. Але категоричну відмову наші клієнти ніколи не почують. У разі якщо наша компанія, наприклад, не в змозі вести весь проект, ми можемо частину його віддати на супровід компанії, яка спеціалізується на відповідній галузі. Найчастіше це пов’язано з доволі вузькими питаннями, які виникають у клієнтів. А оскільки розв’язання своєї проб­леми вони бажають отримати в якнайкоротший термін, то ми й застосовуємо такий підхід.

З огляду на досить сумну ситуацію із пошуком грамотних співробітників у нашій країні, якою сьогодні є кадрова політика вашої компанії?

Ми робимо акцент на молодих юристів, вік яких не перевищує 25—30 років. Така кадрова політика себе виправдовує. Адже саме в цьому віці найбільш яскраво проявляється потенціал і творча наснага до професії. Крім того, ми намагаємося співпрацювати з провідними вищими навчальними закладами та запрошуємо до себе на практику і стажування їхніх студентів. Така практика найчастіше відбувається влітку. Тривалість її залежить як від бажання самого практиканта, так і від наявності в компанії вільних місць для осіб, які проходять таку практику. Найбільш перспективних та охочих до юридичної професії ми запрошуємо на випробувальний термін. Протягом цього періоду молоді фахівці мають можливість зарекомендувати себе та отримати запрошення на роботу до нашої компанії.

Зрозуміло, що, окрім власне досвіду та репутації юристів, які працюють у юридичній компанії, важливою також є розробка правильної маркетингової стратегії. На Вашу думку, які маркетингові та PR-ініціативи є сьогодні найдієвішими?

Щодо нашого PR-розвитку, то на початку діяльності левову частку всіх клієнтів нам приводили інші наші клієнти, задоволені співпрацею з нами. Після того, як така стратегія себе вичерпала, ми звернулися до однієї з провідних компаній у сфері консалтингу та піару юридичних фірм. Нам вдалося встановити з ними тісні ділові й особисті відносини, завдяки яким ми отримуємо нових клієнтів, а вони — надійних партнерів.

Дуже цікавою є політика пошуку потенційних клієнтів під час багатьох інвестиційних форумів, які проводяться в Донецькому регіоні. Завдяки участі у таких заходах вдається залучити до роботи дуже цікаві та прибуткові проекти.

А наскільки загалом важко конкурувати сьогодні на ринку юридичних послуг Донецька?

Боротьба на ринку юридичних послуг Донецького регіону є доволі жорсткою. На сьогодні сформовано певний пул лідерів ринку юридичних послуг. Однак на ньому постійно з’являються нові компанії. Деякі з них дуже швидко зникають, деяким вдається закріпитися на цьому ринку і розпочати доволі успішну роботу, інші перетворюються на фірми, в яких одна мета — ускладнити життя конкурентам. У таких умовах працювати доволі складно, проте дуже цікаво. Адже ти постійно повинен доводити, що ти найкращий і чому звернення саме до тебе як до консультанта допоможе клієнту розв’язати його проблему. Крім того, на 2013 рік ми перед собою поставили конкретну мету — домогтися включення нас до переліку 100 найкращих юридичних компаній як Донецького регіону, так і України.

Стисло про ЮК Viva Lex

Основні напрями діяльності: банківське та фінансове право, податкове, земельне право.

Основні спеціалізації: стягнення заборгованості, податкові, судові спори.

Основні клієнти: банківські установи та фінансові компанії, агропромислові компанії.

Кількість юристів: 8.

Віктор Дубовик,

керуючий партнер ЮК Viva Lex

Освіта: Донецький національний університет, магістр правознавства; Національна академія державного управління при Президентові України, спеціальність «державне управління», 1 курс.

Досвід роботи: з 2011 року ЮК Viva Lex з посади юрисконсульта до посади керуючого партнера.

Основні спеціалізації: стягнення заборгованості, земельні спори.

Найбільші проекти: супровід продажу заборгованості та її подальшого стягнення між українським банком та фінансовою компанією.

Хобі: шахи, футбол, література.

Юрій Бадахов,

асоційований партнер ЮК Viva Lex

Освіта: Національна юридична академія України ім. Ярослава Мудрого — правознавство, Донецький національний університет, 2007 р.в. — менеджмент організації.

Досвід роботи: загальний стаж у сфері права — понад десять років: робота в судових органах та органах виконавчої влади, банківських установах. На сьогодні є приватним нотаріусом Донецького міського нотаріального округу.

Основні спеціалізації: цивільне й господарське право, нотаріат.

Хобі: подорожі, спорт, література.