International: Інформаційна якбитологія

Алеся КОСМИНА

Технологічні компанії, що займаються збиранням, зберіганням та аналізом різноманітних юридичних даних, суттєво спрощують життя американським юрфірмам і водночас економлять кошти їхнім клієнтам

Комп’ютерний аналіз великих масивів даних, завдяки якому швидко і досить якісно у стрімкому потоці інформації можна віднайти найважливіше, набирає популярності і починає суттєво впливати на американську юридичну практику.

Сьогодні адвокатам пропонується скористатися золотою інформаційною жилою з декількох напрямів: оцінювання перспективності тієї чи іншої справи, вивчення погодинних ставок та інших особливостей білінгу конкурентів для ліпшого ціноутворення, пошук спів­робітників, які найбільше підходять для юридичної фірми.

На думку багатьох юристів, за аналітикою в юридичному бізнесі велике майбутнє. Адвокати і нині часто приймають рішення, що ґрунтуються на тих чи інших зібраних ними даних та досвіді, власному та чужому. І якщо адвокат пам’ятає, що виграв ту специфічну справу, де головував певний суддя, то інстинктивно він та його колеги/конкуренти вважатимуть, що вони добре знають, що думає суддя з того питання. Звичайно, результати аналізу будь-якої кількості даних не можуть давати 100-відсоткової гарантії щодо виграшу чи програшу справи, але вони дають змогу юридичним фірмам оцінювати реальні можливості та ризики, з якими є шанс зіштовхнутися, і, відповідно, приймати інтелектуальні ділові рішення.

Утім, попри позитивні відгуки про багатообіцяючий результат аналізу великих даних для юрфірм, ті, хто знайомий із технологією, знають, що це двосічний меч. Оскільки ­послугами того ж самого комп’ютера, який збирає та порівнює інформацію для юридичних фірм, користуються і компанії для оцінки ринку юридичних послуг та підготовки до переговорів з юрфірмами, які шукають нових клієнтів.

Звісно, комп’ютери служать бізнесу вже давно. Проте сьогодні обробка даних вийшла на більш серйозний рівень, в основному зав­дяки безпрецедентному доступу IT-компаній до на вигляд нескінченної кількості даних по фактично кожному із аспектів повсякденного життя.

Швидкість та кількість

Аполлон-11, космічний корабель, який 1969 року вперше доставив людей на Місяць, використовував приблизно 74 кілобайта пам’яті та робив близько 50 обчислень на секунду. Система формування контенту LexisNexis — компанії, яка надає послуги у сфері інформаційних технологій, а саме: пропонує онлайн-доступ до багатогалузевих баз даних, — має петабайт пам’яті (приблизно трильйон кілобайтів) та робить від п’яти до десяти тисяч обчислень на секунду.

Озброєна такою цифровою артилерією компанія може запропонувати продукти, розроблені для передбачення результатів судових справ.

Приміром, продукт LexisNexis — Lexis Advance MedMal Navigator — пропонує вирахування можливих результатів справ про лікарські ­помилки. Програмне забезпечен­ня, презентоване під час конференції LegalTech New York 2013 та яке ­пропонується на підписній основі, аналізує, як подібні справи розглядалися у тій самій юрисдикції та чи варто за них братися. MedMal Navigator також може стати у нагоді адвокатам, які спеціалізуються на лікарських помилках, якщо їхня справа стосується стандартів лікування. Програма надає їм аналіз свідчень, які давали ті чи інші експерти у схожих справах.

Прес-реліз LexisNexis містить слова партнера каліфорнійської фірми Dummit, Buchholz & Trapp Даррена Дамміта, за якими цей продукт дозволяє вам визначати за 20 хвилин (замість 20 днів), чи варто брати цю справу. Цей інструмент — сильне, універсальне рішення для адвокатів, які спеціалізуються на недобросовісній практиці.

Інший продукт від LexisNexis, Verdict & Settlement Analyzer, вивчає прецеденти, аби дати адвокатам пораду щодо того, чи будуть їхні дії схвалені та чи варто юрисконсульту компанії вирішувати питання силами юридичного департаменту компанії або ж передати його зовнішнім консультантам. База налічує велику кількість справ із США та інших країн. За словами представників LexisNexis, є речі, про які юридичні фірми не знають просто тому, що вони ніколи не зберігали та не зіставляли ці дані.

На інформаційній гущі

Тим часом Lex Machina, фірма «великих даних» із Каліфорнії, пропонує робити для патентних адвокатів те, що MedMal Navigator робить для адвокатів, які спеціалізуються на професійній халатності, — передбачати результати справи. Щодня веб-сервіс серфить Інтернет у пошуках даних з усім відомих та надійних джерел інформації щодо патентного права та здійснює їхню автоматичну загрузку до основної бази. Як тільки дані зіставлені, програма робить передбачення щодо того, яка доля чекає на нову патентну справу, зважуючи на багато змінних, серед яких вид інтелектуальної власності та історія рішень, винесених суддею, з яким вірогідно доведеться «працювати» адвокату.

Користувачі Lex Machina стверджують, що сервіс дозволяє стороні у справі отримувати доступ до великої кількості даних, у тому числі й щодо конкретного судді або округу, або ж судовій історії даного патенту. Щоправда, вони погоджуються, що остаточне рішення все ж таки необхідно приймати самому адвокату, програма лише надає необхідні дані для аналізу. Стає у нагоді цей інструмент і в інших випадках, приміром у переговорах щодо ліцензування або при медіації, коли корисно оцінити пейзаж судового процесу — як історію будь-яких попередніх заявок на такий патент, так і ймовірні ­проблеми з ним у майбутньому. Часто адвокати отримують у Lex Machina «консультацію» щодо того, чи любить позивач подавати позов у даному окрузі або ж уже подавав позови проти своїх конкурентів, постачальників або клієнтів. Також користувачі вважають, що у подальшій перспективі таке використання великих даних може принести більше прозорості IP-ринку.

Ставки зроблено

Для юридичних фірм, що сподіваються зрозуміти, які ж суми варто виставляти у рахунках клієнтам, є великі інформаційні сервіси на кшталт сховища даних під назвою TyMetrix LegalView (від TyMetrix Legal Analytics). Сервіс акумулює рахунки на юридичні послуги на загальну суму в десятки мільярдів доларів і база постійно поповнюється. На сьогодні сервіс називає себе найбільшим сховищем даних з тих, які мають дозволи від компаній на внесення даних до своєї бази.

Юридичні фірми, які постачають дані до бази TyMetrix Legal Analytics, отримують фактично інсайдерську інформацію щодо того, які суми готові заплатити юридичні департаменти компаній, перш ніж сісти з ними за стіл переговорів. І вони можуть використовувати сервіс, щоб побачити, яким чином вони можуть зайняти ліпшу позицію стосовно конкурентів. Багато хто використовує сховище LegalView для того, щоб порівняти свої ставки із ставками конкурентів та вирішити, як ліпше позиціонуватися — як дешевий ­постачальник або ж як цінний гравець високого рівня.

Інші юридичні фірми користуються послугами TyMetrix, щоб порівняти витрати на вирішення питання щодо середніх витрат по ринку, і таким чином вони можуть продемонструвати клієнтам, що фактично вони є більш ефективними, аніж конкуренти, навіть якщо їхні ставки є вищими. Використовуються дані від TyMetrix і для того, щоб з’ясувати, де в країні корпорації найбільше витрачають на юридичні послуги і, відповідно, де можна отримати найкращий економічний ефект.

Багато фірм сьогодні розуміють, що юридичний ринок змінився і ніколи вже, мабуть, не повернеться до стану, який був перед спадом. І найуспішнішими фірмами будуть ті, які розуміють, що їхні клієнти вже активно використовують ключові дані для оцінки юридичних фірм і тому вони теж мають обігнати своїх конкурентів. А найлегший спосіб це зробити — вирахувати, що на цей момент пропонують конкуренти та потребують клієнти.

Дивитися в один бік

Юридичні фірми вже бачать потенційні недоліки великих баз — вони розуміють, що їхні клієнти вивчають ті самі дані, що й вони. Сервіс Sky Analytics пропонує корпораціям отримати безпрецедентне уявлення про затрати на юридичні послуги, а також консультує щодо того, як укласти найкращу угоду на надання юридичних послуг у будь-якому місці. У деяких випадках клієнти юридичних фірм навіть використовують Sky Analytics для того, щоб домовитися щодо альтернативних схем оплати юридичних послуг.

Як і TyMetrix, Sky Analytics може запропонувати дані для макро- та мікродосліджень, збираючи анонімізовані дані щодо рахунків на юридичні послуги. За останніми підрахунками база сервісу налічувала понад 60 000 рахунків більш ніж від 10 000 адвокатів, 1 000 юридичних фірм та 16 000 справ з усіх штатів США. Вартість послуг Sky Analytics починається від 30 000 доларів США.

Іноді корпоративні юристи працюють безпосередньо з такими фірмами, як Sky Analytics, часом вони користуються допомогою IT-відділу компанії. Керівники юридичних департаментів усе частіше розуміють, що в їхніх компаніях є талановиті аналітики, які можуть передбачити результати тих чи інших дій. Дуже часто бюджет юридичного відділу компаній є чи не найбільшим з усіх департаментів і задля економії користуватися внутрішніми ресурсами було б цілком доцільно. У будь-якому разі — чи то завдяки власним силам, чи то за допомогою різноманітних сервісів — матеріальна користь від подібної аналітики помітна неозброєним оком.

Serengeti Law з Вашингтона пропонує схожий продукт, що має назву Serengeti Tracker. Він також оцінює ринок юридичних послуг для корпоративних клієнтів, ґрунтуючись на анонімізованих рахунках, які сервіс отримує від більш ніж 570 корпорацій та десятків тисяч юридичних фірм. Особливістю аналітики від Serengeti Tracker є те, що сервіс пропонує юридичним департаментам порівнювати дані з даними конкурентів. Це дає їм змогу швидко знаходити ті сфери, де вони можуть зекономити.

Час зводити рахунки

Тим часом Sky Analytics пропо­нує юрисконсульту такий інструмент, ­як Right Rate Advisor, який проглядає ­всі свої дані для надання користува­чам консультацій щодо того, чи по­годжуватися, приміром, на збільшення погодинних ставок, що пропонують юрфірми. Основними змінними, які аналізує інструмент, є досвід роботи адвоката, його/її становище на фірмі та рівень доходів населення у тій місцевості, де він практикує.

Right Rate Advisor також оцінює історію стосунків зовнішнього консультанта з бізнесом, враховуючи такі аспекти, як кількість понаднормово виставлених годин (юристи, які реєструють нормальний робочий час, розглядаються як більш прий­нятні кандидатури).

Власне, суть цього сервісу зводиться до аналізу витрат та виставлення завищених рахунків. Проте, на думку його розробників, Right Rate Advisor — приклад того, як аналітика призводить до змін на юридичному ринку. Уже давно працюючи у сфері великих даних, Sky Analytics є партнером Alan Gray Inc., бостонської міжнародної фірми з фінансових послуг та управління страховими позовами. До її завдання належало розповісти правду про ринок юридичних послуг для страхових компаній. Клієнти Alan Gray мають можливість отримати велику картину юридичного ринку та крок за кроком ревізувати статті витрат, які юрфірми виставляють у своїх рахунках клієнтам страхових компаніям.

Сервіс, який об’єднує технологію аналітики та досвіду обох компаній, обіцяє видавати попередження щодо методів виставлення завищених рахунків у певних юридичних фірмах. Він також пропонує звітні бланки юридичних фірм, що дозволяють страховим компаніям жорстко грати під час переговорів щодо рахунків та зниження ставок. Як заявив у січні цього року президент Alan Gray Inc. Майкл Сеппі, «можливість миттєво розуміти та визначати ефективність мільйонів доларів юридичних витрат усебічно на всіх фронтах судового процесу є неймовірною».

Наразі страхові користувачі сервісу навіть можуть запросити персонал Sky Analytics до переговорів зі своїми зовнішніми консультантами, щоб мати змогу змусити останніх визнати недоліки та працювати над зниженням надмірних витрат та підвищенням ефективності.

Під мікроскопом

Сьогодні питання співвідношення ціни та якості юридичних послуг стає все більш принциповим. На цей момент переважна більшість клієнтів юридичних фірм не знають, платять вони своїм адвокатам надто мало чи надто багато. У них немає інших джерел для визначення, хороші в них адвокати чи ні, окрім сарафанного радіо. Бази даних дозволять компаніям визначити ефективність їхніх витрат, ґрунтуючись на порівнянні їхніх адвокатів із іншими, визначенні, які судді та округи є найбільш прийнятними та які адвокати є найуспішнішими у тих районах.

І як тільки комп’ютеризоване ­дослідження стане поширеним, велика кількість юридичних фірм почуватимуться не дуже затишно, оскільки розумітимуть, що їхня робота раптом опинилася під мікроскопом великих даних.

Майкл Ліппс, віце-президент LexisNexis, який має власний продукт оцінки діяльності юридичної фірми — CounselLink Insight, — вважає, що це хибний шлях. За його словами, традиційним є уявлення про те, що кожен долар, зекономлений керівником юридичного департаменту на витратах на зов­нішніх консультантів, це долар, вирахуваний з прибутку юрфірми. А LexisNexis працює з обома сторонами, щоб допомогти їм поліпшити роботу їхніх організацій.

У багатьох інших сферах завдяки подібній аналітиці вже значно поліпшилося співвідношення ціни та якості надаваних послуг. Тепер справа за юридичним ринком.

Відбірні кадри

Прагнучи полегшити фінансовий тягар, підвищити ефективність певних дій та уникнути суб’єктивного фактору, керівники компаній не відмовляються від використання технологій і у тих сферах, де до цього часу панував людський фактор. Тож не варто надто дивуватися, якщо наступного разу співбесіду з потенційним співробітником проводитиме не HR, а комп’ютер.

Звичайно, це є невеличким перебільшенням, проте тенденція є такою, що деякі американські юрфірми вже успішно застосовують комп’ютерні програми при відборі кандидатів на посаду юриста. Фахівці з підбору кадрів завантажують у програму декілька ключових показників, і комп’ютер порівнює дані цих кандидатів з ідеалом. Тим, хто більше за інших наблизився до цього ідеалу, запрошують на співбесіду. Ідеальність вимірюється якостями та навичками, якими володіють найуспішніші адвокати даної фірми.

Дуже часто виявляється, що просто бути найкращим студентом у найкращому виші недостатньо, оскільки саме у цій компанії цінуються, приміром, виступи за статтями або ж участь у тренувальних судових засіданнях під час навчання. З’ясувати, кадри з якими даними підходять саме цій юрфірмі, знову ж таки покликаний сервіс, що ґрунтується на аналізі великої кількості даних. У випадку з кадрами на допомогу може прийти продукт під назвою Lawyer Metrics. Зібравши інформацію про ключових співробітників фірми та їхній бекграунд, він допомагає зрозуміти, кандидата з якими якостями там чекають.

Крім того, часто Lawyer Metrics використовують і для того, щоб виділити, які співробітники справді є ключовими, щоб можна було зробити з них ефективних ­наставників.