Post Scriptum: Україна для іноземного бізнесу

Вадим ТРЮХАН,
партнер АК IMG Partners

Тоді як Сінгапур шостий рік поспіль тримає першість у рейтингу «Ведення бізнесу-2013» (Doing Business 2013), що формується Міжнародною фінансовою корпорацією, Україна також упевнено поліпшує свої позиції. Якщо торік наша країна знаходилася на 152 місці серед 185 держав світу, то цього року вона вже піднялась на 15 позицій, у результаті чого зайняла 137 місце. Крім того, Україна потрапила у перші 25 країн, що досягли найбільшого прогресу в спрощенні умов ведення бізнесу за останні сім років.

У першу чергу суттєве підняття рейтингу відбулося завдяки полегшенню започаткування бізнесу в Україні, в основному зумовленому прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури започаткування підприємництва» від 21 квітня 2011 року. Основні зміни стосувалися кількості процедур при започаткуванні бізнесу, зменшенню вартості та скороченню тривалості відкриття підприємств. Як наслідок, Україна впевнено зайняла 50 позицію із започаткування бізнесу, тоді як Німеччина займає 102 місце в рейтингу, а Польща — 124.

Поліпшення позиції рейтингу впливає і на збільшення кількості інвестицій в економіку України. За даними Державної служби статистики України, у першому кварталі 2013 року іноземні інвестори вклали в економіку України 1,560 млрд дол. США прямих інвестицій, що аж на 76,25 % більше від показника першого кварталу 2012 року (885,1 млн дол.). Основними ж країнами-інвесторами залишаються Кіпр, Німеччина, Нідерланди, Російська Федерація та Австрія. Хоча після відомої банківської кризи на Кіпрі можна спрогнозувати, що ця країна навряд чи залишиться в цьому рейтингу.

Таким чином, основне завдання України — скористатися позитивними зрушеннями і стимулювати входження на український ринок міжнародних компаній. З цією метою вже зроблено немало. Зокрема, підписано і ратифіковано низку міжнародних договорів у сфері торговельних відносин, оформлено членство у найавторитетнішій організації у сфері торгівлі — СОТ, укладено Договір про зону вільної торгівлі в рамках СНД, ведуться переговори про створення зон вільної торгівлі з країнами, які є нашими перспективними торговельними партнерами: Канадою, Ізраїлем, Туреччиною та Сербією. Крім того, важливим етапом у напрямку запровадження в Україні передових норм і стандартів у сфері торгівлі має стати підписання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом, згідно з якою протягом декількох місяців по­винна бути створена поглиблена та всеосяжна зони вільної торгівлі. Цей договір стане безпрецедентним для України, оскільки згідно з ним поступово запроваджуватиметься вільна торгівля з найбільш містким і платоспроможним ринком з понад 500 млн споживачів.

Це все, беззаперечно, позитивно впливає на при­вабливість України. Проте, з іншого боку, немає позитиву без негативу. За даними Європейської Бізнес Асоціації, інвестиційний клімат в Україні все ще залишає бажати кращого і за п’ятибальною шкалою вартий оцінки 1,7 станом на 1 квітня 2013 року.

Це зумовлено, в першу чергу, політичною ситуацією, що склалася в державі, тиском державних органів, «рухом» назад у податковій та митній реформі, корупцією тощо. І все ж варто брати до уваги, що міжнародний бізнес не лише може працювати в Україні, а й успішно це робить.

Який же рецепт успіху іноземної компанії, яка працює на ринку України чи має намір увійти на нього? Насправді він універсальний. Перш за все, потрібно враховувати специфіку політично-економічної ситуації та правової системи держави. По-друге, досконально вивчити сегменти та орієнтацію ринку. По-третє, проаналізувати динаміку, що є на ринку. І, нарешті, отримати професійну юридичну консультацію про умови та особливості ведення бізнесу на території України. Цей пункт — надзвичайно важливий. Якщо компанія прагне відкрити свій бізнес на території іншої держави, вона має досконально володіти інформацією про її правові, економічні, митні, фіскальні та інші особливості. Адже успішний і правильний старт є запорукою прибутковості всього бізнесу.