№04 Квітень 2013 року → У вільний час

Фокус: Прозахідний формат

Ніка ГЛАЗУНОВА

TED — всесвітньо відома конференція, найпоширеніший медіа-формат для лекцій та виступів у США та Європі — робить перші кроки в Україні

TED — це всесвітньо відома конференція, приватний проект, який зародився у США. Перший у світовій історії форум TED відбувся у Каліфорнії ще далекого 1984 року. Щоправда, епітет «відома» поки не стосується України. У нас формат справді майже невідомий, хоча останнім часом він нестримно набирає популярності, як і взагалі різні освітні проекти, лекції, майстер-класи тощо. Організатори незалежних конференцій TEDx у Києві і Харкові виступають піонерами в цьому форматі і залучають Україну до міжнародного руху.

У світі TED — це найпоширеніший медіа-формат для лекцій та виступів. Обрані виступи з усього світу доступні на веб-сайті конференції. При цьому теми лекцій досить різноманітні: наука, мистецтво, дизайн, політика, культура, бізнес, глобальні проблеми, технології та розваги. Захід зазвичай розбавляється хорошою музикою і можливістю спілкування з іншими відвідувачами форуму. Свого часу на TED виступали екс-президент США Біл Клінтон, заснов­ник Apple Стів Джоббс, засновник Microsoft Біл Гейтс, а також інші відомі й цікаві особистості.

Ідеї, гідні поширення

Основна різниця між класичною лекцією або виступом, скажімо на науковому диспуті або конференції, і форматом TEDx, по-перше, у змісті, а по-друге, у формі. За змістом: девіз конференції TED — «Ідеї, гідні поширення», і дотримання цього девізу якраз визначає зміст. Виступи на конференціях TED і TEDx доносять до слухачів надихаючу, цікаву ідею, дізнавшись про яку хочеться поділитися з іншими. У цьому полягає перевага і відмінність виступів на TED і TEDx перед звичайними конференціями. Форма витікає із змісту, бо на TED і TEDx люди розповідають про предмет, думку, ідею, які їм дуже близькі, пережиті, для них це — захоп­лення, пристрасть. Тому виступи не схожі на конференції; це — не доповідь з трибуни, не читання з папірця, не лекція на дві години «наступний слайд, будь ласка». Це — короткий, яскравий вис­туп, основна вимога — щоб він не тривав довше вісімнадцяти хвилин. Хоча велика кількість виступів займають три-шість хвилин, і при цьому навіть виграють у більш тривалих. Найпопулярніші виступи на Ted.com передивилися мільйони людей.

Чудове шоу

Виступи на TED і TEDx дуже доб­ре підготовлені. На конференціях TEDglobal з доповідачами репетирують, як з акторами в театрі, і часто розповіді стають чудовим шоу. На конференціях TED люди не лише говорять, вони можуть зіграти на музичних інструментах, заспівати, станцювати, якщо такі форми допомагають донести ідею. Теми конференцій задаються як можна більш широкі, щоб слухачі налаштувалися на сприйняття чогось нового, більш конкретне відсовується до середини. Аудиторія форуму дуже різноманітна. Як висловився куратор конференції TED Кріс Андерсон: «Аудиторія TED — це прекрасні збори найбільш ефективних, розумних, освічених, тямущих і передових людей у світі».

«УЮ» вирішив запитати юристів, чи можуть бути використані нові формати для висвітлення та роз’яснення правових питань?

Нестандартні візуалізації

Віктор Мороз,
генеральний директор, керуючий партнер ЮК «Правова гільдія «ВікторіАл»

Я вважаю, що традиційні формати обміну думками та презентації ідей залишаються та ще досить тривалий час залишатимуться актуальними, адже ще досить багато людей, налаштованих достатньо консервативно та які не почуваються комфортно в нових умовах. Більшість українських ТОП-менеджерів уже сьогодні використовують нестандартні візуалізації та інші нові засоби презентації ідей. Для ефективного просування своїх ідей та ідей компанії досить важливим є використання доступного та цікавого формату. На мій погляд, безумовно, у руху TED є досить гарні перспективи в Україні. Особисто я — готовий взяти участь у TED форумі, адже активно використовую ігровий формат при презентації своїх ідей. Для висвітлення та роз’яснення правових питань можуть бути використані будь-які формати, які дають змогу зробити це ефективно.

Юлія Патій,
керівник департаменту із розвитку АО AVER LEX

«Традиційний формат»

У час постійного технологічного прогресу важко встежити за поняттям «традиційний формат» обміну думками, презентації ідей, та й Вікіпедія в цій ситуації не допомагає. Упевнена, що «театр одного актора», якщо про це мається на увазі, сьогодні вже своє віджив. Яскраві його прояви можна зустріти хіба що в національних університетах чи школах. Не секрет, що більш вибагливе товариство, яке звикло до «хліба і видовищ», може навіть злегка здрімнути або ж відвідує подібні заходи максимум для корисного нетворкінгу.

Презентація — не лекція в університеті

Презентація — це не лекція в університеті. Основна різниця в тому, що лекцію читають, а презентацію проводять. Університетські лекції не враховують психологічні особливості різних осіб. Виокремлюють три основних модальності, представники яких у процесі осмислення реальності надають перевагу різним операційним категоріям мислення: візуали мислять образами, аудіали кодують інформацію за допомогою слів, кінестетики сприймають світ за допомогою відчуттів. Іншими словами, люди сприймають навколишній світ через своєрідні фільтри. Відповідно ідеальна презентація має складатися не тільки із 75 % презентаційного матеріалу в формі картинок, малюнків, схем та 25 % текстової частини, але й із використанням дошки, фліпчарту та інших атрибутів. Традиційний формат донесення інформації ще досі живе, проте ще вчора стало очевидним, що це не ефективний та не актуальний спосіб донесення інформації, який викликає лише сум на обличчі.

ТОП-менеджери готові

Українські ТОП-менеджери готові виступати в інших форматах, якщо це має безпосередню прив’язку до теми виступу. Гумор — найкраща розрядка атмосфери при обговоренні серйозних тем. Зрештою, залежить від готовності менеджерів виходити із звичної зони комфорту та бажання розширювати рамки.

Важливо використовувати доступний і цікавий формат для поширення своїх ідей або ідей компанії. Про серйозні речі можна і потрібно говорити простими неформальними словами. Коли виникає криза думок, на допомогу приходять креативні агентства.

На мій погляд, у конференцій на кшталт TEDx є майбутнє в Україні, адже це надзвичайно інноваційна платформа, яка несе нові соціально-значущі ідеї, має великий потенціал розвитку, для багатьох є джерелом натхнення, задає суспільству вектор правильного напрямку. Сьогодні спікери готові виступати в ігрових форматах, якщо таким чином вдається змоделювати реальні проб­лемні ситуації.

Моделювати в «усіх фарбах»

Наше об’єднання спеціалізується на кримінальному праві та процесі, тому проблеми при обшуках, виїмках — саме те, що цікаво моделювати в «усіх фарбах» та з усіма емоціями. Завтрашні інноваційні формати приходять на зміну вчорашнім. Уже незабаром нові формати використовуватимуться для роз’яснення будь-яких питань, починаючи від навчання в загальноосвітніх школах та закінчуючи розмовами на серйозні правові й політичні теми.

На межі минулого та майбутнього

Катерина Уголько,
старший консультант Legal Marketing Solutions

Що ми маємо на сьогодні?

Давно вже не є секретом те, що сучасний керівник юридичної фірми має бути не тільки кваліфікованим юристом, а й мати добре розвинені персональні навички менеджера. Серед таких навичок виділяють здібності до ораторського мистецтва та вміння робити цікаві презентації.

Сьогодні українське бізнес-середовище перебуває на межі минулого та майбутнього. Тому одні спікери (здебільшого після 35 років) більше полюбляють консервативні презентації, тобто розглядають презентацію як спосіб донесення інформації до аудиторії (і чим більше, тим краще). Основними умовами консервативного підходу є перенесення всієї інформації на слайди та збереження академічного стиля. Інші спікери (здебільшого до 35 років) розглядають презентацію як спосіб комунікації та обміну інформацією з аудиторією і готові до використання більш неформальних та інноваційних інструментів.

Що буде завтра?

Аудиторія більше не потребує винятково інформації. Доступ до неї не є ускладненим. Аудиторії здебільшого бракує часу проаналізувати різноманітні джерела та знай­ти інноваційні підходи до її застосування. Нові тренди, які використовуються іноземними спікерами, все більше застосовуватимуться українським ринком, а з часом доберуться і до юридичного середовища.

Нові тренди

«Печа Куча» 20 х 20

«Печа Куча» 20 х 20 — це японський формат проведення презентацій. Автор по черзі показує 20 слайдів, супроводжуючи їх коментарями. Слайди змінюються автоматично через кожні 20 секунд. Таким чином, час доповіді обмежений 6 хвилинами 40 секундами. Цей формат дає змогу робити презентації короткими і динамічними, утримуючи інтерес та увагу аудиторії.

Iгнайт (Ignite)

За форматом захід дуже схожий на «Печа Куча». Відрізняється лише умовами проведення презентації: 20 слайдів по 15 секунд. Усе, що ви маєте, — це 5 хвилин часу, щоб донести свою думку, та 20 слайдів, щоб її візуалізувати.

20 x 2

Згідно з умовами цього формату заходу 20 спікерів за 2 хвилини мають викласти свою унікальну точку зору на одну й ту саму тему. Назва презентації в усіх спікерів одна, а ось погляди та думки — різні. Тому, мабуть, цей формат набуває все більшої популярності.

TED Conference

Конференція TED створювалася як конференція, на якій висвітлюються нові тренди в сферах технологій, розваг та дизайну (Technology, Entertainment, Design). Наразі тематика цієї конференцій є дуже різноманітною. Багато цікавих та відомих спікерів, менеджерів і просто надзвичайно цікавих людей стали спікерами конференції TED. Кожному спікеру надається 18 хвилин на свою презентацію, в яких вони вже давно вийшли за межі стандартної Power Point презентації. Кожен намагається бути креативним та інноваційним. Іноді їхні презентації більше схожі на міні-виставу та флешмоб.

Коли ці тренди полюблять юристи?

Я запитала своїх колег-консультантів Legal Marketing Solutions про їхню думку щодо поширення цих нових трендів серед юристів українського юридичного ринку. Погляди на це питання розділилися. Двоє колег відповіли, що українські юристи ніколи не полюблять ці тренди і все залишиться так, як є. Партнер компанії бачить можливість застосування цих трендів українськими юристами років за десять, коли нове покоління юристів вийде на лідерські позиції. Найоптимістичніший прогноз був від колеги, яка саме належить до нового покоління, — два-три роки.

Особисто я згодна з тим, що юристи майже останніми приймають нові тренди. Тому ці інноваційній інструменти є більш актуальними для нового покоління лідерів українського юридичного ринку. Але я вважаю, що вже за п’ять-сім років юристи демонструватимуть свої креативні навички в ораторському мистецтві не гірше, аніж нині це роблять їхні західні колеги.