Тема: Модні тренди

Євгенія РУЖЕНЦЕВА

У грудні «УЮ» традиційно підбиває підсумки юридичного року, що минає. Цього разу представники юридичного бізнесу ділилися своїми спостереженнями стосовно основних тенденцій та стратегій. Не обійшлося і без прогнозів на наступний рік.

ПІДСУМКИ 2012

Якою є основна тенденція розвитку ринку юридичних послуг України 2012 року? Які нові стратегії ведення юридичного бізнесу освоєно в році, що минає?

Дмитро ДОРОФЄЄВ,
адвокат, керуючий партнер АО D&S Group

Сьогодні ринок юридичних послуг перебуває в стані реформування. Торік зусилля компаній були спрямовані на розширення переліку практик, в яких вони могли ефективно працювати. Уже давно минув той час, коли один юрист цілком і повністю міг задовольнити всі потреби свого клієнта. Якщо недавно замовник наймав юриста на роботу, платив певну заробітну плату і вважав, що цього буде достатньо, то тепер перед ним постає проблема недостатньої кваліфікованості юристів в окремих сферах діяльності, а тому більш вигідною стає співпраця з юридичними компаніями та адвокатськими об’єднаннями.

Ринок юридичних послуг України прямує до укрупнення та об’єднання невеликих юридичних груп задля більшого задоволення потреб клієнтів. За допомогою такого злиття зменшуються витрати на адміністрування діяльності юридичних компаній, підвищується ефективність роботи та поліпшується якість надаваних послуг.

Міграційні процеси, що відбувалися в українських юридичних фірмах цьогоріч, не мали значних обсягів порівняно з минулим роком. Тоді ми спостерігали, як «важковаговики» ринку надання юридичних послуг «перетягували» фахівців один в одного. Таким чином вони збільшили свою клієнтську базу і зміцнили становище на ринку. Нинішнього року така тенденція залишилась, однак вона має характер відсіву вже наявних юристів та очікування змін у державі через виборчу кампанію.

Загалом можна зазначити, що міграція юристів була і буде. Це нормальне явище, коли кваліфікованих фахівців, уже відомих на юридичному ринку, запрошують до співпраці великі юридичні компанії. Фактично це є індикатором того, що юрист досяг певного рівня у своїй практиці, і є своєрідним стимулом. Так само цілком передбачуваним є той факт, що юридичні компанії намагаються відкоригувати свою команду для досягнення більш значущих результатів у діяльності або відкриття певних практик, у роботі з якими є далекосяжні перспективи.

Щодо стратегій, то можна відзначити, що цього року наше підприємство займалося створенням декількох потужних підприємств «під ключ», починаючи з розробки бізнес-плану і завершуючи отриманням клієнтами першого прибутку. І це, на нашу думку, також певна стратегія утвердження нас на ринку юридичних послуг як чесного та надійного партнера. Стратегічно правильним є напрям роботи з певними секторами економіки через призму майбутніх практик у відповідних галузях. У зв’язку з цим фахівці нашого об’єднання брали участь у наданні відкритих консультацій для певних груп фахівців, у проведенні online конференцій, виступів на телебаченні.

Якою є основна тенденція розвитку ринку юридичних послуг України 2012 року? Чи є достатнім попит на юридичні послуги? Наскільки активними є експансія іноземних юрфірм на український ринок та вихід українського юридичного бізнесу на міжнародний?

Михайло ГОНЧАРУК,
адвокат, партнер ПГ «Домініон»

На мій погляд, юридичні компанії почали значно активніше рухатися в напрямку іноземних юрисдикцій. Це пов’язано з багатьма об’єктивними факторами. Насамперед, компанії «підросли» і зрозуміли, що можуть осилити це. Також має місце небажання втрачати додатковий дохід, а можливо, й клієнта, який звертається до тієї компанії, яку «не лякає» закордонний ринок. І ще один важливий фактор: міжнародний ринок — це реальна можливість як інтелектуального, так і фінансового розвитку компанії.

Ілля КОСТІН,
партнер ЮК «Правовий Альянс»

Ще на початку цього року учасники юридичного ринку України передбачали, що криза та низькі темпи розвитку української економіки призведуть до укрупнення юридичних компаній. Але цього не сталося. Протягом року не спостерігалося також чітких тенденцій щодо розподілу фірм. Єдине, що ми помітили, — це міграції партнерів, іноді разом із командами. Мабуть, це пов’язано з бажанням юридичної компанії максимально підвищити рівень своїх послуг шляхом впровадження нових перспективних практик та напрямів діяльності, навіть якщо раніше вона ніколи не займалася цими питаннями.

Позитивним є курс на зменшення проявів демпінгу на ринку юридичних фірм. Більша частина гравців ринку зрозуміла, що зниження цін — це шлях у нікуди. Нарешті компанії середнього сегменту, в яких працюють до тридцяти юристів, припинили займатися необґрунтованим зниженням цін під час участі в тендерах. Ринок переважно перейшов на диференційовану погодинну оплату, в деяких випадках застосовуючи усереднену ставку. Але білінг компаній стає все більш обґрунтованим математично та економічно і все менше залежить від бажання будь-якою ціною відбити проект у конкурента.

Іноземні юридичні фірми, що працюють в Україні, встигли знайти та зайняти свою нішу, переважно спеціалізуючись на супроводі транснаціональних корпорацій, які в деяких випадках уклали угоди з юристами на глобальному рівні. Однак український ринок юридичних послуг, на відміну від сусіднього російського, завжди підтримував та продовжує підтримувати вітчизняного юриста. Тож ця тенденція 2012 року також лишилася незмінною.

Юрій ЛАЗУРЕНКО,
партнер МЮК Campio Group

Я не бачу підстав стверджувати, що протягом року відбувалося помітне укрупнення чи дроблення юридичних компаній. Але з’явилося багато нових фірм, які надають широкий спектр послуг. Це може свідчити про те, що вони обслуговують заздалегідь визначене коло клієнтів, а не окремі галузі економіки чи сфери права.

На моє глибоке переконання, стратегія в компанії може бути одна, тому варто говорити не про стратегію ведення юридичного бізнесу, а про тактику. У цьому сенсі можна вести мову про засвоєння принципу: «Дай клієнтові за ту ж саму ціну більше, ніж звичайну послугу чи «стандартний набір». Такий підхід спроможний суттєво підвищити якість обслуговування клієнтів.

Не сказав би, що рівень експансії іноземних фірм на український юридичний ринок є високим. Можу відзначити лише появу низки вузькоспеціалізованих компаній, причому розмежовування спеціалізації цих фірм відбувається не лише за галузями права, а й за країнами, чиї юрисдикції вони представляють.

Вихід українського юридичного бізнесу на міжнародний ринок відбувався досить активно. Ряд дружніх нам фірм уже здійснив такий вихід. До речі, наша компанія також планує збільшити кількість представництв у Сполучених Штатах Америки та відкрити офіс у Сполученому Королівстві Великої Британії і Північної Ірландії.

Олександр ОНІЩЕНКО,
керуючий партнер АК «Правочин»

Рік, що минає, був складним й одночасно цікавим для юридичного бізнесу. Більшість з його учасників звикала жити в нових економічних реаліях, що в основному характеризувалися скороченням клієнтських бюджетів на юридичні послуги і, як наслідок, падінням рентабельності бізнесу, зменшенням обсягів роботи та підвищенням рівня конкуренції.

Загалом спостерігаємо подальше поглиблення спеціалізацій багатьох юридичних компаній як очевидну потребу ринку. Якщо раніше клієнт обслуговував увесь свій бізнес чи переважну його частину в одній фірмі, якій довіряв, то наразі помічаємо відмову від подібної практики та наявність більш ретельного підходу до вибору юридичного радника з урахуванням спеціалізації та цінових пропозицій. Фактом стало й те, що з неспеціалізованих питань до юридичних компаній почали звертатися значно рідше. Ця функція майже цілком покладена на in-house юристів, які цього року відчули ще більше навантаження.

Якою є основна тенденція розвитку ринку юридичних послуг України 2012 року? Чи є достатнім попит на юридичні послуги? Наскільки активними є експансія іноземних юрфірм на український ринок та вихід українського юридичного бізнесу на міжнародний?

Амінат СУЛЕЙМАНОВА,
керуючий партнер ЮФ AGA PARTNERS

На мою думку, наразі основною тенденцією ринку є міграція юристів. У більшості випадків вони змінюють фірму, рідше — започатковують нові.

2012 року міграційні процеси в українських юридичних компаніях були дуже активними. При цьому «мігрували» відомі в юридичному бізнесі особистості. Це природний процес, кінцевим пунктом якого є створення власної фірми. Основною стратегією розвитку бізнесу, що я помітила, є ставка на маркетинг. Більш активно використовуються соціальні мережі, мас-медіа. Очевидно, що битва за клієнта стає дедалі запеклішою.

На мою думку, попит ще далеко не вичерпаний. Інша річ, що клієнтів, які спроможні сплачувати великі рахунки, сприймаючи це як належне, зовсім небагато і стає все менше. Конкуренція в юристів збільшується, проте це дуже добре як для суспільства загалом, так і для правників. Можливість порівнювати та обирати дає нашим клієнтам спроможність робити «щасливий», а не «вимушений» вибір.

Що стосується експансії іноземних фірм, то ми взагалі не помічаємо їхньої присутності на ринку. Вважаю, що їхні позиції слабкі та ще більше послаблюються. Можливо, це пов’язано з тим, що Україна не цікавить їх як ринок. Вихід українського юридичного бізнесу на міжнародний ринок також не відбувався дуже активно. Нині важкі часи, всі намагаються зберегти те, що мають, а вихід на зарубіжний ринок потребує великих інвестицій.

Дмитро ДОРОФЄЄВ,
адвокат, керуючий партнер АО D&S Group

Уже давно зрозумілим є той факт, що надання юридичних послуг vip-клієнтам не залежить від економічної ситуації в країні, і лише глобальні катаклізми можуть змінити цю аксіому. Тобто дуже часто досить невелика пропозиція послуг у цьому сегменті юридичного ринку не відповідає наявному попиту. Проте найбільш проблемним є сегмент середнього клієнта, адже через високий рівень пропозиції у ньому йде справжня війна за замовника між окремими групами юридичних компаній. І так буде доти, доки у нашій країні не завершиться сегментування юридичних фірм за певними практиками та затвердження прозорого механізму їхнього оцінювання.

Експансія на ринок СНД міжнародних юридичних груп невпинна, і її не зупинити. Гіганти світового юридичного ринку, такі як Baker & McKenzie, DLA Piper, White & Case, будують свою роботу саме шляхом зайняття нових територій. Це є нетрадиційним для українських компаній, які звикли централізовано розвивати бізнес. Не можна не помітити появу на українському ринку юридичних послуг іноземних фірм, але, на нашу думку, внаслідок цього клієнти лише виграють. Крім того, запозичення стандартів роботи наших іноземних колег та можливість інтегрування у світовий ринок юридичних послуг є цілком природним процесом. Маємо надію, що така експансія консолідує зусилля українських юридичних груп, що дасть поштовх до стандартизації та розвитку рівня надаваних юридичних послуг в Україні.

2012 рік відзначився активізацією співпраці багатьох іноземних юридичних компаній з українськими юридичними групами, а отже, українські фірми, зі свого боку, теж мали змогу інтегруватися до світового ринку юридичних послуг. Досить багато гучних справ розглядалися або розглядаються в іноземних судових інстанціях, і кількість таких справ невпинно зростає, адже збільшується товарообіг України з іншими країнами світу. Відтоді як Україна вступила до СОТ і з’явився механізм врегулювання торговельних спорів шляхом передання їх на розгляд до спеціально уповноваженого органу СОТ, українські підприємці зрозуміли, що прозорий розгляд судових справ їм лише на користь. У зв’язку з цим підвищується попит на кваліфікованих юристів — фахівців з питань міжнародного права та відповідні юридичні групи, що можуть відстоювати інтереси клієнтів не лише в Україні, а й за її межами. Серед багатьох чинників, які зумовили вихід українських юридичних компаній на міжнародний ринок, ми назвали б також завелику кількість справ проти України в Європейському суді з прав людини. Фактично, не отримуючи відшкодування від вітчизняної Феміди, українці масово звертаються до юридичних компаній та адвокатів для підготовки матеріалів до розгляду цим судом, практика якого складається, хоч як це не дивно, на користь простих українців, а не держави.

Олексій ГОНЧАРУК,
партнер ЮФ Constructive Lawyers

Основною тенденцією розвитку ринку юридичних послуг вважаю курс на раціональне використання ресурсів. За останній рік ринок став більш прагматичним. Цього року, на мій погляд, як ніколи сильною була стратегія використання окремими юридичними фірмами владного ресурсу як конкурентної переваги на ринку.

Рівень експансії іноземних фірм на український ринок оцінюю як не надто високий. На мою думку, це зумовлено тим, що для більшості міжнародних юридичних фірм український ринок не є чимось принципово новим, щоб дозволяти собі сміливі експерименти. У той же час зростання загального обсягу реальних іноземних інвестицій в Україну 2012 року я не помітив, а отже, чому б міжнародним іноземним фірмам вчиняти експансію?

Які юридичні послуги користувалися найбільшим попитом серед клієнтів? У яких напрямах юридичної діяльності відбувся спад, які нові практики з’явилися? Як змінювалася цінова політика юрфірм?

Андрій ТОЛСТИХ,
партнер ЮФ LegArt

Кризові явища в економіці не сприяють зростанню обсягу споживання юридичних послуг загалом, але відбуваються зміни щодо поліпшення їхньої якості. Це зумовлено загостренням конкуренції на ринку, поступовим накопиченням всередині юридичної спільноти найкращого світового досвіду та його втіленням у власний бізнес, підвищенням у споживачів вимог до якості юридичних послуг.

Було б неправильно стверджувати, що протягом останнього року з’являлися якісь принципово нові юридичні практики. Водночас неможливо не відзначити, що так звана бізнес-адвокатура все більше проникає у сфери надання юридичних послуг, які традиційно належали до сфери діяльності приватнопрактикуючих юристів або адвокатів. Серед таких послуг: захист у кримінальному процесі, представництво у вирішенні сімейних спорів, конфліктів, пов’язаних зі спадщиною, трудових спорів. Ця тенденція зберігатиметься і в майбутньому. Торік деякі юридичні компанії переміщували акцент із спеціалізації в галузі права та достатньо активно розвивали практики, націлені на обслуговування правових інтересів окремих галузей економіки: сільського господарства, медицини, інфраструктурних проектів, телекомунікації тощо.

Підвищення якості надання юридичних послуг та подальше поглиблення й урізноманітнення спеціалізації зберігатимуться як одна з основних тенденцій ринку юридичних послуг в Україні.

Юрій ЛАЗУРЕНКО,
партнер МЮК Campio Group

Враховуючи поле нашої діяльності, можна стверджувати, що 2012 року популярними були ліцензування та юридичний супровід договорів спільної діяльності.

Появу нових практик чи послуг я не помітив. Напевно, варто відзначити, що деякі компанії зробили значний крок у такій галузі права, як спортивне.

Олексій ГОНЧАРУК,
партнер ЮФ Constructive Lawyers

Найбільш рентабельними цього року є практики судової та претензійної роботи, практика будівельного права. Продовжують розвиватися послуги у сфері врегулювання проблемних відносин між позичальниками та фінансовими установами. У той же час клієнти стали менше уваги приділяти превентивним заходам.

Вважаю, що ринок юридичних послуг залишається «ринком продавця якісного товару». Клієнт готовий платити за якісну пос­лугу розумні кошти. Окремо виділив би послугу, пов’язану з оцінкою ризиків інвестування в житлове будівництво, яку наша юридична фірма спробувала запустити восени цього року. Поки що вона не має особливого успіху, проте саме на неї ми плануємо зробити ставку найближчим часом. Думаю, дуже скоро вона виокремиться в самостійну практику.

Що стосується вартості, то послуги стали більш фінансово доступними для клієнта. Найбільш популярною формою оплати юридичних послуг 2012 року залишається передплата.

Дмитро ДОРОФЄЄВ,
адвокат, керуючий партнер АО D&S Group

Оскільки у країні почався останній етап продажу державного та комунального майна, великою популярністю користувались юридичні послуги з питань злиття та поглинання, а також супутні їм юридичні послуги у сфері антимонопольного законодавства. Досить популярними виявилися послуги щодо адміністративного судочинства. Це, насамперед, судові спори з податковою, з НКЦПФР, з антимонопольними та іншими державними органами. І це навіть не беручи до уваги виборчі перегони, що вже можна назвати класичним прикладом юридичної боротьби на проблемних округах, де слово судів часто-густо підміняло волевиявлення населення.

Жвавим був 2012 рік і в галузі Real Estate, де, зокрема, укладено досить великі угоди щодо торговельної та офісної нерухомості. Традиційно високий попит спостерігався на послуги юридичних фірм під час міжнародного арбітражу за участю українських та міжнародних партнерів. Великим попитом постійно користується юридичний супровід агробізнесу, починаючи від створення підприємства, отримання всіх необхідних дозволів, ліцензій, впорядкування земельного фонду, оптимізації оподаткування та супроводу експортно-імпортних операцій і закінчуючи виходом на IPO. 2012 року, на нашу думку, найбільш цікавою виявилася IT-індустрія та інтернет-торгівля загалом, а отже, невдовзі можуть з’явитися такі професії, як юристи з IT- та інтернет-законодавства.

Серед багатьох форм оплати юридичних послуг найбільшу популярність здобула погодинна тарифікація вартості роботи юристів залежно від рівня кваліфікації таких фахівців. Цінова політика юридичних компаній стала більш гнучкою та виваженою. Ціни починають формуватися з урахуванням перспективності та престижності клієнта, а також власне практики.

Які юридичні послуги користувалися найбільшим попитом серед клієнтів? У яких напрямах юридичної діяльності відбувся спад, які нові практики з’явилися? Як змінювалася цінова політика юрфірм?

Амінат СУЛЕЙМАНОВА,
керуючий партнер ЮФ AGA PARTNERS

Наші основні практики, а саме: міжнародна торгівля, міжнародний арбітраж, представництво інтересів у Європейському суді з прав людини, сімейне право, користувалися стабільним попитом з боку клієнтів. Найбільш рентабельною була і залишається практика консалтингу в галузі міжнародної торгівлі. На щастя, жодна з наших практик не переживала спаду в році, що минає. Відверто кажучи, я не бачу наразі стрімкого розвитку ринку. Є відчуття, що всі вичікують. І не лише на юридичному ринку, а в країні загалом. Що ж до цінової політики, то будь-яких змін у питаннях ціноутворення наша компанія не запроваджувала. Основним способом формування ціни послуг була та залишається погодинна оплата.

Михайло Гончарук,
адвокат, партнер ПГ «Домініон»

Рік, що минає, охарактеризувався зростанням кількості податкових спорів між органами Державної податкової служби України та платниками податків. Останні були активними споживачами юридичних послуг щодо супроводу адміністративного та судового оскарження рішень органів ДПС. Значну частину фінансового потоку формувала саме ця категорія послуг. При цьому тут не можна говорити про велику рентабельність, оскільки податкові спори характеризуються значними трудозатратами, вимагають надзвичайної уваги до деталей тощо.

Натомість послуги, пов’язані з відкриттям нового бізнесу, не були затребувані на рівні, наприклад, минулого року.

Однозначно можна сказати, що новим напрямом для багатьох компаній стало надання юридичних послуг у сфері кримінального судочинства. Йдеться, насамперед, про так звані білокомірцеві злочини. І це виправдано, адже нарівні з численними перевірками бізнесу податківці фактично одразу порушують кримінальну справу проти керівника.

Клавдія ШЕВЕЛЮК,
PR-директор проекту ЮРЛІГА компанії «ЛІГА:ЗАКОН»

З практик, які активно розвивалися 2012 року на ринку юридичних послуг, варто відзначити міжнародний арбітраж, практику Європейського суду з прав людини, податкові спори та сімейне право. Багато уваги цього року юридичні компанії приділяли політичній адвокатурі. Набуття чинності новим КПК України посприяло тому, що юридичні фірми почали відкривати нові практики з кримінального права в очікуванні на великий попит. Незважаючи на те, що великі компанії раніше декларували, що нібито працюють винятково з юридичними особами, сьогодні вони з радістю відкривають свої двері і для фізичних осіб, переважно високопосадовців або олігархів, проте не цураються й пересічних платоспроможних громадян.

У галузі розвитку бізнесу цьогоріч юридичні фірми, як завжди, навперегін змагалися за нових клієнтів, і багатьом, хто застосовував інструменти персональних комунікацій, це вдалося. Кількість бізнес-сніданків, майстер-класів, семінарів для потенційних клієнтів цього року зашкалювала, але перемогли, безперечно, особи з найяскравішою експертизою.

Цікавим фактом для мене виявилося те, що певні бутікові юридичні компанії, які позиціонували себе в окремих нішах, готові відступитися від задекларованих спочатку стратегій нішевого позиціонування і беруться за те, що «горить». Це може свідчити або про недостатню завантаженість юридичного штату, або про зміни на краще — тобто розширення спектру їхніх практик.

Приємно, що у комунікаційній площині гравці консервативного юридичного ринку визнали переваги прогресивних діджитал- та інтернет-комунікаційних каналів. Більше уваги гравці почали приділяти і юридичним послугам pro bono та робити це складовою своїх бізнес-стратегій.

Ілля КОСТІН,
партнер ЮК «Правовий Альянс»

Неприваблива економічна ситуація в Україні призводить до зменшення попиту на юридичні послуги та додає клопоту керівникам компаній, яким треба забезпечувати роботою чималу кількість юристів, що співпрацюють з ними. Домінування пропозиції над попитом, яке спостерігається вже не перший рік, спонукає юристів бути більш вигадливими щодо власного просування. Клієнтові пропонуються не лише окремі послуги, а й пакетні рішення складних питань.

Однак при цьому революцій у розвитку практик ми не помітили. Єдине, що можна виокремити, це посилення регулювання ринку реклами лікарських засобів та промоції. Нинішнього року це спонукало нашу компанію перетворити окрему послугу в цілу практику. Наразі склалася ситуація, коли жоден промоційний матеріал неможливо впроваджувати без детального аналізу та затвердження юристом, оскільки це стосується не тільки рекламного законодавства, а й конкурентного, що в деяких випадках може призвести до мільйонних штрафів.

ПРОГНОЗИ 2013

Ваші прогнози щодо розвитку ринку юридичних послуг у 2013 році: ситуація в Україні та за кордоном, співвідношення попиту і пропозиції, вартість послуг, вихід українських юрфірм на міжнародний ринок тощо

Амінат СУЛЕЙМАНОВА,
керуючий партнер ЮФ AGA PARTNERS

Вважаю, що наступного року ми побачимо появу кількох нових фірм. Це логічний процес для нашого ринку, де багато юристів, що вже сформувались як професіонали та особистості і мають понад десять-п’ятнадцять років професійного досвіду. Такі юристи або стають повноцінними партнерами в компаніях, де працюють, або створюють власні. Попит ще довго випереджатиме пропозицію. Інша річ, що деколи треба знайти того, хто цей попит має. Ціна юридичних послуг, що сформувалася на ринку, є цілком справедливою, та наші клієнти не готові платити більше.

Відверто кажучи, наразі я не бачу перспектив для виходу наших фірм на міжнародний ринок, окрім хіба що можливості супроводу окремих клієнтів щодо вузького кола питань, що не потребує відкриття додаткових офісів.

Вважаю, що іноземним фірмам треба очікувати спаду інте­ресу до надання юридичних послуг в Україні. Не бачу підстав для зростання попиту на їхні послуги.

Ірина НІКІТІНА,
виконавчий директор АБ «Єгоров, Пугінський, Афанасьєв і Партнери»

Як завжди, первинним та визначальним для юридичного бізнесу фактором буде боротьба за новий бізнес та клієнтів. Саме цей фактор визначатиме подальший розвиток фірм: відкриття нових практик та напрямів, нові партнерські та командні переходи, появу нових партнерів, потенційні «бізнесові шлюби» на ринку.

Передусім, в око впадає низка молодих фірм на ринку (п’ять-вісім років з моменту заснування), які успішно пройшли період становлення, але ще не розкрили повністю свій потенціал. Ці компанії наразі проходять стадію самовизначення та вибору шляху подальшого розвитку: ставати вузькоспеціалізованим бутіком чи повносервісною фірмою. Досить гнучкі та не обтяжені історичним багажем, з нечисленним партнерством, здатні швидко реагувати та пристосовуватися, вони мають усі шанси серйозно вплинути на розвиток ринку найближчими роками.

Партнерські «розлучення» минулих років, на мою думку, утворили на ринку сильні за експертизою, але досить нестійкі поодинокі партнерства, які задля забезпечення своєї конкурентоспроможності та життєздатності будуть привносити на ринок специфічну динаміку.

У що це може вилитись? Чи очікуються нові цікаві об’єднання? Ринок, на мою думку, все ще залишається динамічним та неструктурованим, тож я б очікувала!

Два рушійних вектори ринку — боротьба за клієнта та боротьба за ефективність власного бізнесу — наразі, на жаль, сприймаються як протилежні. Виграє той, хто зможе спрямувати їх в одному напрямі та скористатися синергією.

Андрій СТЕЛЬМАЩУК,
партнер ЮФ «Василь Кісіль і Партнери»

На наш погляд, на розвиток юридичного бізнесу в Україні у 2013 році впливатимуть, зокрема, такі чинники.

По-перше, це глобальна тенденція до спеціалізації юридичних фірм і поглибленого орієнтування на клієнта. Навіть великі компанії в питаннях позиціонування орієнтуються на окремі практики або індустрію, в яких вони є фаворитами.

По-друге, значна частина юридичних послуг мають стійку тенденцію до «комодитизації», тобто вони стають стандартизованими і не потребують високої правової кваліфікації. Це, відповідно, зумовлює зниження їхньої вартості. Наприклад, послуга юридичного аудиту (due diligence), яка ще на початку 2000-х була незвичною для українського ринку і яку могли надавати лише одиниці, сьогодні входить до «джентльменського набору» практично кожної юридичної фірми. Звісно, якість усе ж таки різниться. Проте ця послуга вже давно втратила риси ексклюзивності, а її вартість нижча, ніж років десять тому.

По-третє, юридичні фірми дедалі більше орієнтуються на діяльність клієнтів, а тому їхня спеціалізація набуває індустріального характеру. Український юридичний ринок розвиватиметься також з урахуванням місцевих особливостей.

Попит, що стрімко зростає на послуги-замінники, які є далекими від юридичних, проте дозволяють досягнути результату з мінімальним залученням кваліфікованої юридичної допомоги, змушуватиме фірми або прийматиме правила гри і поступово у значній частині своєї діяльності відходитиме від юриспруденції або програватиме у нерівній боротьбі з тими, хто братиме участь у такій грі.

Це, безумовно, негативна тенденція розвитку юридичного ринку України. Сподіваємося, що вона буде короткочасною й український ринок юридичних послуг не перетне межу невороття.

Ваші прогнози щодо розвитку ринку юридичних послуг у 2013 році: ситуація в Україні та за кордоном, співвідношення попиту і пропозиції, вартість послуг, вихід українських юрфірм на міжнародний ринок тощо

Михайло ГОНЧАРУК,
адвокат, партнер ПГ «Домініон»

Юридичні послуги мають переважно супутній характер. Ми обслуговуємо бізнес і його власників. І від того, як «почувається» підприємницьке середовище, залежить обсяг роботи юристів. Тому, на мій пог­ляд, юридичний ринок залежатиме від економічної ситуації в країні. Думаю, прогнози можна буде робити після формування нового уряду та його перших кроків в економічній сфері.

Дмитро ДОРОФЄЄВ,
адвокат, керуючий партнер АО D&S Group

Юридичний ринок розвиватиметься з огляду на загальну економічну ситуацію в країні. У разі наявності кризових явищ значно скоротиться чисельність фахівців, а задля мінімізації витрат середні та дрібні компанії будуть вимушені об’єднуватися та оптимізовувати практики наданих послуг, відмовляючись від нерентабельних, хоча й перспективних напрямів. Великі юридичні фірми просто скоротять чисельність працівників та мінімізують витрати, наприклад, завдяки зменшенню кількості PR-акцій та переведенню деяких практик на посередницьку основу.

У випадку стрімкого зростання економіки країни процес розвитку юридичного ринку матиме більш оптимістичний характер. Можливо, відбудеться вихід великих міжнародних компаній на ринок України, а може, рівень українських фірм підвищиться до рівня провідних іноземних юридичних корпорацій.

Щодо змін у співвідношенні між попитом і пропозицією, то тут можливо все, навіть з огляду на фундаментальні нововведення у законодавстві України: прийняття нового Кримінального процесуального кодексу України, законів, які по-новому регламентують діяльність адвокатів та адвокатських об’єднань, коригування податкового законодавства тощо. Усе це дає підстави сподіватися на те, що роль захисника та юриста-фахівця в Україні підвищиться, а отже, зміниться ставлення до власне професії. З огляду на наведене вище зміни відбудуться й у співвідношенні між попитом та пропозицією на користь збільшення попиту на кваліфіковані юридичні послуги.

З точки зору макроекономіки рік у рік все невпинно дорожчає. Інше питання — чи відчуватиме клієнт здорожчання послуг, що йому надаються. Деякі компанії підвищуватимуть ціни на свої послуги для замовників, починаючи з 2013 року. Таке підвищення має стати підставою для перегляду відносин між клієнтом і юридичною компанією, що його обслуговує, адже сьогодні на ринку існує досить багато фірм з різною ціновою політикою. Наші ціни на надання юридичних послуг 2013 року стосовно постійних клієнтів не зміняться.

Вихід українського юридичного бізнесу на міжнародний рівень можливий у трьох варіаціях: експорт юридичних послуг, що полягає у наданні консультацій та конкретної правової допомоги у межах українського законодавства для іноземних клієнтів; партнерські стосунки з іншими, в тому числі міжнародними (іноземними), юридичними компаніями (поділ практик); створення власного повноцінного представництва за кордоном, що, на нашу думку, є найменш вдалим механізмом виходу на світовий ринок юридичних послуг.

Вважаємо, що наступного року не треба чекати значної активізації процесів, пов’язаних із виходом українських юридичних компаній на зовнішні ринки, адже в Україні саме розпочинається етап реформування всієї юридичної системи, а точніше — її побудова у новому вигляді, і найбільші гравці будуть у це втягнуті.

Юридичний ринок України досить специфічний, багато в чому відрізняється від європейського або американського та досить схожий на пострадянський. Саме тому ми можемо спостерігати, що найбільший інтерес до українського ринку юридичних послуг виявляють російські компанії.

На нашу думку, зростання зацікавленості іноземних юридичних фірм до надання послуг в Україні не варто чекати наступного року.

Олексій ГОНЧАРУК,
партнер ЮФ Constructive Lawyers

У 2013 році очікую превалювання тенденції дроблення юридичних фірм через погіршення загального стану платоспроможності клієнтів. У той же час передбачаю появу не публічних, проте потужних юридичних фірм, що будуть покликані обслуговувати великий провладний бізнес. За кордоном очікується подальше провадження юридичних онлайн-сервісів, більша активність юрфірм у соціальних мережах. Усе більше впровадження оплати юристам «за результат», а не за витрачені години.

Також очікую на зростання якісної пропозиції і зменшення обсягів незадоволеного попиту на якісні послуги. Окремого зростання, на мою думку, варто очікувати у сфері кримінального права (через набуття чинності новим Кримінальним процесуальним кодексом України) та земельного/аграрного права (через створення земельного банку та ймовірну активізацію процесів навколо аграрної землі). Що стосується вартості юридичних послуг, то наступного року вони суттєво не подорожчають.

Думаю, інтерес іноземних юрфірм до надання юридичних послуг в Україні наступного року зростатиме через значний інтерес іноземних інвесторів до ринку аграрних земель в Україні.

Ваші прогнози щодо розвитку ринку юридичних послуг у 2013 році: ситуація в Україні та за кордоном, співвідношення попиту і пропозиції, вартість послуг, вихід українських юрфірм на міжнародний ринок тощо

Олександр ОНІЩЕНКО,
керуючий партнер АК «Правочин»

Дещо дивно це усвідомлювати, але, здається, незабаром більшість із нас бігатиме в пошуках роботи, що оплачується за конкурентними ставками. Клієнт стає дедалі вибагливішим і часто його цінова пропозиція знаходиться на межі рентабельності юридичної компанії або навіть ще нижче. Звичайно, в умовах обмеженості роботи є широке поле для демпінгу і популярності дрібних юридичних фірм або юристів, які практикують індивідуально. Саме вони можуть економити на витратах, пропонуючи найнижчі ціни.

За таких реалій ринку, аби завантажити роботою власний офіс, партнери юридичних фірм змушені будуть звикнути до зниження або навіть відмови від погодинних ставок і переходу до фіксованої оплати з мінімальним рівнем рентабельності або без такої взагалі.

Час високих ставок і відповідного рівня прибутковості юридичного бізнесу пішов, і, схоже, назавжди.

Відбувалося і, гадаю, відбуватиметься незначне переформатування практик у межах юридичних компаній. Думаю, що найбільш витребуваними й надалі будуть судова (особ­ливо у сфері адміністративних спорів) та кримінальна практики, можливо, антимонопольне та аграрне право. Роботу отримають і ті компанії, що спеціалізуються на реструктуризації заборгованостей.

Наразі в українських реаліях в умовах політичної та економічної нестабільності, відсутності будь-якої прогнозованості дій влади, подальшого зростання корупції трендом є виведення інвестицій за кордон. І в цьому сегменті також є робота для юристів. Деякі з нас спостерігають парадоксальну ситуацію. Давні клієнти, яких ми супроводжували під час виходу на український ринок, наразі йдуть з нього. Ми знову маємо роботу, але це вже зовсім не радує.

Володимир СЕМЧУК,
керівний партнер мережі судової практики VSLitigation

Тенденції юридичного бізнесу пов’язані із загальними економічними тенденціями. Більшість ринку складають юристи, які працюють самостійно, але простежити закономірності певних процесів з огляду на таких юристів досить складно, тому зміни доцільно визначати за напрямами становлення юридичних компаній.

Для прогнозування тенденцій ринку необхідно поглянути на послідовність розвитку юридичних фірм орієнтовно за останні десять років. На певному етапі вони нарощували обсяги послуг у межах певних спеціалізацій з позиціонуванням своєї діяльності для клієнта в одній або кількох практиках. Коли компанії ставали більш відомими, вони розширювали напрями діяльності за рахунок суміжних. Але такий розвито