Особистість: Маркіян МАЛЬСЬКИЙ:Тримай на захід

Юридична компанія Arzinger чи не єдина з великих українських юрфірм, представлених у західних областях країни. Керівник Західноукраїнської філії Маркіян Мальський вважає, що саме розуміння специфіки регіону дає змогу компанії тримати першість. Про переваги ведення бізнесу на заході, особливості відносин з клієнтами та пріоритети в особистісному розвитку партнер Arzinger розповів «УЮ»

Пане Маркіяне, Ви очолюєте Західноукраїнську філію Arzinger, яка присутня на цьому ринку вже понад п’ять років. Які особливості можете виокремити в роботі компанії на західному напрямку?

Західна Україна є чудовим місцем для ведення бізнесу та розвитку креативних і сучасних напрямів діяльності. Львів упродовж останніх років, незважаючи на глобальні негативні економічні тенденції, системно розвивається і досягає нових висот. Упевнений, що Львів за темпами економічного розвитку вже найближчим часом випередить інші міста країни, адже володіє унікальним потенціалом зростання. Європейська орієнтованість регіону, значна кількість успішних історій ведення бізнесу, близькість кордонів та історична спадщина різних епох у поєднанні з ініціативністю та відкритістю до нового призводять до великого інтересу бізнесу до цього регіону. Вже сьогодні Західна Україна є потужним гравцем у галузях спеціалізованого виробництва, сільського господарства, ІТ-сфери, туризму, логістичних послуг, сервісних та call-центрів тощо.

Якщо ж аналізувати юридичну сферу, то в Західному регіоні переважають локальні юридичні компанії невеликого розміру та індивідуально практикуючі адвокати. Arzinger залишається єдиною з великих юридичних компаній, представлених на заході України. Наш львівський офіс налічує 10 співробітників, що за кількісним показником робить нас однією із найбільших регіональних юридичних компаній, і тенденції до подальшого зростання зберігаються.

Водночас особливостями на регіональному ринку, порівняно з фірмами, присутніми в Києві, з якими ми в основному конкуруємо, є розуміння специфіки регіону, як-то ділових звичаїв, менталітету, відносин на ринку і, звісно, можливість безпосереднього спілкування з клієнтом на кожному етапі надання послуг. Значна кількість компаній стали клієнтами Arzinger саме через можливість бути поруч у будь-який момент.

Крім того, наша філія наслідує найкращі «київські» та «міжнародні» стандарти якості надання послуг. Насамперед це забезпечується шляхом обміну досвідом з колегами з головного офісу та одеської філії, розподілом юристів по практиках, можливістю залучення до регіональних проектів юристів з центрального офісу і, навпаки, можливістю об’єднати найбільш висококваліфікованих юристів регіону. Варто зазначити, що працівники Західноукраїнської філії Arzinger — це однозначно найкращі в регіоні кадри, із знанням кількох іноземних мов та освітою, здобутою за кордоном, які з різних причин не переїхали до Києва чи за кордон. Більше того, простежується тенденція повернення до Львова юристів, які, здобувши досвід роботи в Києві, з тих чи інших підстав вирішили повернутися в регіон.

 

Яким практикам віддаєте перевагу сьогодні, які хотіли б більше розвивати?

Традиційно однією з найбільш затребуваних практик є практика врегулювання спорів, що включає як традиційне судове представництво, так і міжнародний арбітраж. Оскільки я є керівником практики альтернативного вирішення спорів, то її подальший розвиток як у регіоні, так і в цілому в компанії є однією з моїх пріоритетних цілей. Разом із цим, наявність головного офісу в Києві дає змогу комплексно вести судові спори в усіх інстанціях абсолютно інтегрованими офісами, тобто одна команда адвокатів веде процес по всіх інстанціях без потреби пошуку колег у регіонах чи, навпаки, в Києві.

Щодо інших практик, то хочеться більше працювати над проектами, пов’язаними із залученням нових інвестицій та створенням нових можливостей для регіону, проектами, що розвивають Україну як державу. Достатньо рідкісними категоріями справ у регіоні є фінансова оптимізація та іноземне структурування, банківське право, операції на фондових ринках. Враховуючи наш досвід у цих сферах, сподіваємося, що вже незабаром і вони знайдуть своє місце та розвиватимуться.

 

Над якими проектами працюєте зараз?

На цей момент у роботі львівського офісу є різнопланові проекти з великої кількості практик та секторів бізнесу. В основному спрямованість наших проектів задає сам клієнт, а їх за час існування філії вже понад триста. Можна відзначити, що більшість наших проектів мають спільну рису — вони є цікавими та нестандартними, такими, що завжди вимагають комплексного підходу та вузької спеціалізації, розуміння бізнесу клієнта.

Серед найбільш цікавих проектів, якими зараз займається львівський офіс, є підготовка Compliance Program щодо дотримання вимог антикорупційного законодавства ООН та ЄС для однієї з провідних міжнародних авіаліній з метою їх допуску до закупівель, що проводить ООН. Крім цього, на даному етапі триває робота над двома масштабними сільськогосподарськими проектами, що стосуються правового аудиту груп компаній, які мають намір придбати іноземні інвестори. Також зараз активно працюємо над рядом проектів у сфері нерухомості та земельного права, зокрема щодо відведення земельних ділянок для побудови промислових підприємств та елект­ростанцій альтернативної енергетики. Звісно, в нашому провадженні є ряд судових спорів як великих господарських, так і спорів з державними органами. Для прикладу, лише по податкових спорах у нашої філії справ на суму близько 2 мільярдів гривень. Це значна сума. По суті, податкова практика стає однією з основних завдяки неймовірному досвіду в цій галузі центрального офісу, який ми використовуємо локально вже з перших інстанцій.

Загалом приємною відмінною рисою Arzinger є те, що ми робимо як highprofile, так і звичайну юридичну роботу. Це дозволяє нам покривати велику частину ринку, адже сьогодні у клієнта може бути незначна юридична проблема, а вже завтра велика, однак у нас він повинен завжди бачити радника з різних проблем і, відповідно, за різну ціну. Водночас клієнти отримують доступ до найкращого досвіду, який ми роками набували у різних проектах.

 

Торік в Україні було прийнято чимало законодавчих змін, більшість із них набуває чинності цьогоріч. Чи встигає бізнес пристосуватися до нових правил?

Тут питання не в тому, чи встигає бізнес пристосовуватися до нових правил, оскільки, по суті, вибору в нього небагато, а в тому, чи є такі зміни настільки необхідними та корисними, а головне — своєчасними та прогнозованими. На мою думку, бізнесу набридли постійні пертурбації, які по суті нічого не змінюють. У діловому кліматі немає стабільності, тож постійні непрогнозовані зміни в шаленому темпі — неприйнятні.

Як приклад можна взяти валютне регулювання і строк повернення виручки в іноземній валюті, який постійно змінюється то з 90 днів на 180, то знову до 90 днів. Хоча важко взагалі повірити, що така норма не дозволяє виводити кошти за кордон, ефективно дисциплінувати контрагентів чи взагалі дати будь-який позитивний ефект для економіки, крім, звичайно, зборів штрафів до бюджету за їх порушення.

Крім тих змін, які постійно на слуху, є ще багато «прихованого законодавства», що постійно оновлюють — підзаконних нормативно-правових актів, які є заплутаними та незрозумілими, а нерідко і колізійними з іншими нормами. Щодо правозастосовної діяльності, то тут виникає інша проблема: державні службовці за відсутності роз’яснень та досвіду застосування таких норм або просто не виконують завдань, або ж результат звернення до них має все більше непередбачуваний характер. Зазначена ситуація створює відчуття певного хаосу, бюрократії і відсутності правової певності, що є абсолютно неприйнятним для бізнесу. Так, загальний інвестиційний клімат і без цього не дуже сприятливий, і потрібно усвідомлювати, що в боротьбі за іноземний капітал Україна конкурує з Польщею, Румунією, Болгарією і поки що, як правило, програє.

Зміни потрібні, але вони мають бути системні, прог­нозовані, продумані і такі, що не створюють додаткових складнощів та колізій. При цьому правозастосовна діяльність повинна відповідати державній політиці сприянню бізнесу та інвестиціям, а не навпаки.

 

Ви є арбітром низки міжнародних арбітражних судів. Які тенденції спостерігаються у вирішенні спорів за допомогою цих інституції останнім часом (предмет спорів, вимоги сторін, суми позовів тощо)?

Так, я є членом та арбітром ряду арбітражних інституцій, серед яких Віденський міжнародний арбітражний центр, Королівський інститут арбітрів (Лондон), Лондонський міжнародний арбітражний суд (LCIA), Дубайський міжнародний арбітражний центр, Чеський арбітражний суд, Арбітражний центр Мексики та інші. Крім того, я є членом правління професійного об’єднання юристів, практикуючих в арбітражі, — Української Арбітражної Асоціації. Таким чином, маю можливість розуміти арбіт­ражний процес як зі сторони його учасника, арбітра, так і члена активної професійної спільноти.

Щодо власне характеру арбітражних спорів, то тенденцією є те, що, по-перше, спори стають складнішими, тобто якщо раніше це в основному були спори за різного роду поставками, то тепер усе більше спорів корпоративних, щодо управління спільною діяльністю, у відносинах будівництва тощо. По-друге, спостерігається збільшення суми спорів та їх значимості. Щодо предмета спорів, то його диктують насамперед характер укладених договорів. Ми спостерігаємо збільшення спорів у сфері торгівлі зерновими та олійними культурами, за договорами щодо девелопменту об’єктів комерційної нерухомості та операторством готелями, за контрактами, які укладені від імені держави, в тому числі щодо інфраструктурних проектів, у галузі поставок чи розробки вузькоспеціалізованого обладнання.

 

Окрім Західноукраїнської філії, Arzinger має головний офіс у Києві та філію в Одесі. Які чинники сприяють відчуттю єдності команди, адже стандарти роботи в будь-якому офісі повинні бути однакові?

Західноукраїнська філія, як і Південноукраїнська філія в Одесі, є повноцінною структурною частиною компанії Arzinger. Сама специфіка організації нашої компанії зумовлює постійну взаємодію з колегами з інших офісів. Існуюча структура адвокатського об’єднання надає можливість найбільш ефективно забезпечувати потреби клієнтів у всіх регіонах нашої країни, а наші юристи в регіонах мають можливість користуватися тими ж перевагами, що і в Києві: повністю інтегрованими CRM-системами, доступом до єдиної бази документів та форм, участю у нав­чальних внутрішніх семінарах і тренінгах у рамках програми Arzinger Academy тощо. Регіональні офіси є повноцінними «бойовими одиницями» в структурі нашої компанії, які мають добре відпрацьовані схеми обміну ноу-хау та найсучаснішим досвідом різних регіонів. Разом із цим, крім локальних проектів, регіональні офіси залучені до київських як клієнтських, так і pro bono проектів, що створює відчуття єдиної команди з можливістю постійного обміну досвідом та вдосконалення знань.

 

Чим збираєтеся займатися далі і що Вас більше приваблює: юридична практика чи робота менеджера юрфірми?

Неможливо бути ефективним менеджером юридичної фірми і при цьому не продовжувати розвиватися як юрист, оскільки поступово можна втратити і перше, і друге. Так, ефективний менеджмент юридичного бізнесу вимагає постійного контролю над кожним проектом та особистого залучення у проекти. Ні одне, ні інше неможливе, якщо ти непрофесіонал у своїй галузі. Знову ж таки, будучи лише хорошим юристом, не розвиваючи управлінські та комерційні навички, неможливо досягти успіху на юридичному ринку, а отже, одним із моїх пріоритетів є постійний розвиток в обох із зазначених категорій: професійний розвиток і розвиток управлінських навичок.

Як внесок у свій особистий та професійний розвиток, крім клієнтських, я також активно працюю над іншими проектами, в тому числі беру активну участь у громадській діяльності. Одним з останніх проектів у цьому нап­рямі є моя участь в ролі члена правління Української Арбітражної Асоціації, яка об’єднала найкращих фахівців у галузі міжнародного арбітражу в Україні і вже встигла голосно заявити про досягнуті успіхи на міжнародному рівні. Також у травні цього року мене було призначено на три роки представником у країнах СНД одного із відділів Лондонського міжнародного комерційного арбітражу, що є напрочуд складним, але й цікавим завданням.

Також з приємністю займаюся науковою діяльністю, зокрема у 2012 році здобув науковий ступінь кандидата юридичних наук, захистивши дисертаційне дослідження на тему «Арбітражна угода як умова розгляду спорів у міжнародному комерційному арбітражі» в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка. На цьому етапі замислююся над продовженням наукової діяльності, яка, можливо, колись реалізується і в докторську дисертацію.

Стисло про головне Маркіян МАЛЬСЬКИЙ

ОСВІТА:

Київський національний університет імені Тараса Шевченка (кандидат юридичних наук);
Інститут світової торгівлі, Швейцарія (магістр міжнародного права та економіки);
Стокгольмський університет (магістр права LL.M.);
Львівський національний університет імені Івана Франка, факультети юридичний та міжнародні відносини.

СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ:
врегулювання спорів, нерухомість та будівництво, корпоративне право/M&A, енергетика, сільське господарство.

КАР’ЄРА:
партнер компанії Arzinger, очолює практику альтернативного вирішення спорів як і Західноукраїнську філію компанії;
працював у групі міжнародного арбітражу в компанії Freshfields Bruckhaus Deringer у Парижі.

ВИЗНАННЯ:
Маркіян Мальський рекомендований довідниками Chambers Global, Chambers Europe, The Legal 500, Best Lawyers та багатьма іншими.

ГРОМАДСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ:
член правління ГО «Українська Арбітражна Асоціація», представник по СНД одного з відділів Лондонського міжнародного арбітражного суду, член правління та голова правничого комітету ЗУФ «Європейської Бізнес Асоціації»;
позаштатний радник голови Львівської обласної державної адміністрації.