Тема: Найкраща реклама

Катерина УГОЛЬКО,
старший консультант Legal Marketing Solutions

Дуже знайома цитата з книги класичного менеджменту звучить приблизно так: «Найкращою рекламою роботодавця є його співробітники». На жаль, для українського юридичного ринку ця фраза так і залишається класичною цитатою з підручника. Позаяк PR та маркетингові стратегії юридичних фірм розраховані здебільшого на поповнення клієнтського портфеля, меншою мірою — на утримання існуючих клієнтів, третій акцент робиться на персональному партнерському іміджі та поширенні впізнаваності бренду фірми. Майже не поміченою залишається аудиторія, думка якої також впливає на імідж фірми, — це її співробітники. І від того, наскільки персоналу будуть зрозумілими внутрішні та зовнішні процеси, цілі та цінності, правила та стандарти фірми, в якій вони працюють, залежить їхня лояльність до компанії, внутрішня атмосфера, ефективність та продуктивність роботи, а також успіх фірми в цілому.

Зустріч «незнайомців» на коктейльній вечірці

Де вам буде приємніше провести час — на коктейльній вечірці серед незнайомців чи в колі душевної компанії друзів?

Компанія, де не налагоджена і не побудована система внутрішніх комунікацій та внутрішнього PR, більше схожа на коктейльну вечірку з незнайомцями, де кожен сам по собі. Треба довго думати, про що з людиною поговорити, як з нею познайомитися, чи хоче вона з вами спілкуватися саме зараз, чи зрозуміє ваше почуття гумору… Розмова виходить дуже напруженою, нецікавою, всі ходять з американськими посмішками та чекають на доречну нагоду, щоб піти…

Інша річ — душевна компанія друзів, де кожен почувається достатньо комфортно, щоб народжувались ентузіазм, любов до справи, а отже, й обговорення, дискусії, пошук нових підходів та ідей, прагнення до навчання та шліфування себе, менеджменту і внутрішніх процесів.

Внутрішній PR та комунікації. Чи є різниця?

Згадуючи про внутрішній PR, неможливо оминути і таке поняття, як «внутрішні комунікації», які є на сьогодні не менш важливим інструментом менеджменту. Донедавна про внутрішні комунікації говорили як про інструмент внутрішнього PR. Нині — це два окремих напрями, які взаємодоповнюють один одного та допомагають вирішувати менеджерські завдання фірми.

Внутрішній PR є частиною бізнес-стратегії та сприяє реалізації стратегічних планів фірми через формування певних цінностей, що впливають на формування відповідного мислення та дій співробітників. Здебільшого внутрішній PR використовується для вирішення таких завдань менеджменту, як визначення стратегічного напрямку розвитку фірми, формування та просування бренду, вихід на новий ринок, розширення клієнтської бази, врегулювання антикризових ситуацій, підвищення лояльності співробітників до фірми тощо.

Інструменти внутрішнього PR мало чим відрізняються від інструментів зовнішнього PR. Однак оскільки аудиторією внутрішнього PR є співробітники фірми, такі техніки зовнішнього PR, як ігнорування, зміщення акцентів та фокусу уваги, матимуть зворотний ефект і призведуть до чуток та пліток. Основними правилами внутрішнього PR є відвертість, чесність, а також зрозумілість подальших дій.

Внутрішні комунікації як інструмент менеджменту використовуються для налагодження корпоративної культури, побудови правильних корпоративних комунікацій з «нуля», налагодження стосунків на всіх рівнях ієрархічної системи фірми.

Внутрішній PR та комунікації — це не відділ і не окрема людина, яка відповідає за організацію свят або тім-білдингу. Це образ мислення та стиль роботи кожного співробітника фірми, від прибиральниці до керуючого партнера.

Основні інструменти, які працюють

Найпростішими та найпоширенішими інструменти внутрішнього PR, які допомагають донести до команди стратегічні плани та завдання фірми, є:

— зустрічі колективу — дуже важливо зустрічатися з командою персонально та повідомляти найголовніші новини фірми (добрі чи не дуже добрі), спонукаючи їх до розмови та обговорення;

— електронні повідомлення та інформаційні бюлетені — залежно від розміру фірми інформаційна розсилка може бути як щотижневою, так і щомісячною. Електронні повідомлення та інформаційні бюлетені можуть, зокрема, включати інформацію про завершені справи зі словами подяки команді, яка допомогла успішно реалізувати той чи інший проект, інформацію про нових співробітників тощо;

— зворотний зв’язок — організація внутрішнього опитування співробітників або фокус-групи для подальшого вдосконалення внутрішніх процесів фірми, які дозволять реалізувати стратегічні цілі фірми.

Сьогодні є багато технік та інструментів, які допомагають налагодити внутрішні комунікації між керівництвом та співробітниками, а також сформувати належне ставлення команди до своєї роботи: зустрічі один на один; зустрічі командою однієї практики; програми адаптації нових співробітників; внутрішні політики та посадові інструкції; програми навчання та розвиток персоналу; презентації та зустрічі з успішними людьми; інтранет-ресурси; мотиваційні відео-ролики тощо.

GIGO-ефект

Недарма фраза Garbage in, Garbage out (GIGO) в сфері комунікаційних технологій уже давно сформувала новий підхід до розуміння якості, плавно увійшла до золотих правил менеджменту, а зараз стала філософією життя. Українською фраза перекладається дослівно як «сміття всередині — сміття зовні». Наскільки усвідомлено менеджмент підійде до налагодження внутрішніх процесів, взаємостосунків з персоналом та підвищення іміджу фірми в межах свого колективу, настільки успішніший вигляд матиме фірма зовні.