№06 Червень 2013 року → У вільний час

Фокус: Український Китай

Ніка ГЛАЗУНОВА

Творчість китайських художників свідчить, що між Китаєм і Україною є багато спільного. Виставка «Китай Китай» проходить у PinchukArtCentre

Роботи одинадцяти китайських художників різних поколінь об’єднані темою протистояння між індивідуальним і колективним мисленням. Представляючи кожного з учасників проекту в окремому прос­торі, PinchukArtCentre пропонує багатоскладовий погляд на тему, яка знайшла втілення в роботах трьох поколінь сучасних китайських художників. На експозиції буде представлено близько тридцяти робіт, серед яких знакові роботи Ай Вейвея і ЧеньЧженя, а також нові масштабні творіння Сунь Юань і Пен Юй, Сюй Чжень і Чао Фей.

Зіткнення минулого із сьогоденням

Виставка представляє Китай у різних площинах: минуле, сьогодення та вибір майбутнього. Виставка ілюструє різні підходи, що використовуються поколіннями художників, які пережили Культурну революцію, і молодими талантами. Перші знаходять теми для робіт у вивченні зіткнення минулого з сьогоденням, а другі мають справу з суспільством, позбавленим коренів.

«Китай Китай» — щось більше, ніж просто групова виставка художників, — сказав генеральний директор PinchukArtCentre Екхард Шнайдер. — Проект глибоко досліджує конфлікт між індивідуальним і колективним мисленням, який сьогодні є визначальним для всіх нас. «Попередня практика наслідування західних традицій відійшла у минуле. Художники цього простору, як старшого, так і молодшого поколінь, напрацювали численні індивідуальні погляди, що відбивають одночасно історію їхньої нації і глобальні художні процеси», — відзначив пан Шнайдер.

У контексті глобалізації

Для багатьох художників дослідження власної ідентичності може стати ключовим моментом у розвит­ку оригінальних творчих методів. У контексті зростаючої глобалізації Китай теж стурбований такими поширеними у всьому світі соціально-культурними явищами, як забруднення довкілля, прагнення до більшої індивідуальності, зменшення кількості сільського населення паралельно із зростанням показників урбанізації в мегаполісах. Саме у кругообігу цих змін, властивих не лише Китаю, художники знаходять свої великі теми, і виставка «Китай Китай» ілюструє це вражаючими роботами видатних художників.

Уперше в Україні показані твори одного з перших китайських авангардистів Чень Чженя, що вже пішов з життя, і відомого скульптора і громадського діяча Ай Вейвея. Робота «Офіцер» Чжао Чжао, учня Ай Вейвея, — прямо біля входу в PinchukArtCentre. Восьмиметрова скульптура лежить розколота на декілька частин, ніби впала з постаменту. Створена у дусі соцреалізму, вона символізує крах авторитарного режиму. Сама скульптура — автопортрет художника в поліцейській формі.

Живі експозиції

Практично всі роботи, представлені на виставці, мають підтекст. Багато експонатів інтерактивні. Інсталяція Чао Фей «Книжковий магазин тіла» складається з речей, які художниця купила у секонд-хендах. Кожен відвідувач може посидіти в м’якому кріслі, погортати журнал і навіть випити філіжанку кави. Сунь Юань і Пен Юй для інсталяції «Бачити недостатньо» запросили декілька чоловіків, яким наділи чорні пов’язки на очі і дали в руки автомати Калашникова. Це — перформенс, під час якого люди із зав’язаними очима розбирають і збирають автомати. Художники ставлять глядачам запитання: якщо у людини в руках зброя, чи здатен він виразно бачити те, що відбувається? У другій роботі «Тінейджер Тінейджер» художники розсадили «акторів» у вечірніх вбраннях на дивани, поставивши їм на голову... камені. Поруч у картонних коробках — діти. Проект відображає два покоління, які живуть в одному світі і не чують одне одного.

Спільна платформа

«Велосипеди назавжди» — 550 велосипедів, складені один на одного так, щоб нагадувати хмарочоси. ­Своєю роботою Ай Вейвей розповідає про урбанізацію сучасного суспільства і про втрату індивідуальності. «Викорчовуванні» — десятки коренів дерев з різних регіонів Китаю привертають увагу відвідувачів. Таким чином, художник наочно показав, як сучасні люди втрачають зв’язок зі своїм культурним минулим. Назва роботи Чжана Хуаня перекладається з китайської як «Непохитне порося» і апелює до історії про порося, якого рятувальники знайшли на 49 день пошуків після потужного землетрусу, що стався у 2008 році.

Переглядаючи роботи, розумієш, що, незважаючи на культурні відмінності, між Україною і Китаєм значно більше спільного, ніж завжди здавалося. Куратор виставки Бйорн Гелдхоф пояснює схожість: «Обидва соціуми зіткнулися із системою державного устрою, яка пригнічувала особистість і не зважала на свободи і права. Це те, що пов’язує обидві країни, за всієї колосальної різниці в історії, культурі та інших сферах життя».

Виставка «Китай Китай» зай­має три поверхи PinchukArtCentre і складається з інсталяцій і відеоробіт. Серед поціновувачів сучасного мистецтва були помічені художник Олександр Ройтбург, модельєри Лілія Пустовит і Ольга Альонова, актор Остап Ступка.

Виставка відкрита для відві­дування до 6 жовтня 2013 року.