Колонка редактора: Зворотний бік псевдодружби

Євгенія РУЖЕНЦЕВА

Один із авторів нинішньої теми номера констатує, що 90 % клієнтів відмовляються від послуг юридичних консультантів через брак до себе уваги. Водночас саме надмірне наближення та переведення у дружній формат ділових відносин часто-густо зводить останні нанівець. Слідуючи порадам бізнес-консультантів на кшталт «зробіть клієнта своїм другом», варто замислитися, а чи завжди той бажає розширювати коло своїх приятелів? Серед власників бізнесу — чимало інтровертів, які не­охоче сприймають зазіхання на особисту територію: для налагодження контактів у них є «спеціально навчені люди», що дає змогу зосереджуватися на розробці та втіленні стратегічних планів. Тож зайві контакти і запрошення на світські заходи можуть лише відштовхнути такого клієнта.

Близька дружба рано чи пізно призводить до того, що з новоспеченого приятеля незручно брати гроші за консультації, а останні «по-товариськи» користуються цим: під час тих самих бізнес-ланчів та вечірніх виходів у світ, до яких юрист і привчив клієнта. А виставляти рахунок за бесіду за філіжанкою кави чи тарілкою супу — це вже якось не по-дружньому…

Утім, трапляється, що компаніям потрібна термінова консультація, надання якої без тісних взаємовідносин з партнером може ускладнитися. Тож дружба дружбою, а тютюн — у кожного свій.

 

ЄВГЕНІЯ РУЖЕНЦЕВА,
в.о. головного редактора