International: Велика китайська практика

Алеся КОСМИНА

Китайський ринок юридичних послуг останнім часом дещо знизив темпи зростання, тож фірмам доводиться робити кардинальні зміни у менеджменті та шукати щастя в іноземних юрисдикціях

Наприкінці серпня 2013 року світову юридичну спільноту дещо здивувала новина про те, що китайська юридична фірма Dacheng відкриває офіс у Москві. Усі давно звикли до присутності юрфірм Піднебесної у багатьох країнах, та ж Dacheng має ще сім закордонних представництв, але так далеко вони ще не заходили.

Офіс очолить російськомовний юрист з Китаю Кай Джифенг (Cai Jiefeng), який працюватиме із ще одним юристом. Щоправда, фірма оголосила, шо планує тісно співпрацювати з російською фірмою Lidings, яка має 25 юристів. Згодом планується найняти місцеві кадри та перемістити співробітників інших офісів до Москви.

Наразі Dacheng є найбільшою за кількістю юристів фірмою Азії (за версією Asian Legal Business) та налічує понад 2,5 тисячі юридичного персоналу. Загалом в Азії роль китайських юрфірм уже стала домінуючою, 8 з 10 найбільших фірм регіону — китайські. Найбільша міжнародна фірма в Азії, Baker & McKenzie, посідає лише шосте місце, маючи приблизно 1 100 адвокатів.

Деякі з китайських юрфірм набирають потужності, у тому числі,  завдяки злиттям з іноземними фірмами. Найяскравіший приклад — об’єднання у березні минулого року китайської King & Wood та австралійської Mallesons Stephen Jaques. За даними The Asian Lawyer, на початку 2012 року китайська фірма налічувала 687 юристів, а австралійська — 1 012. Рейтинг Asian Legal Business показує дані вже об’єднаної фірми, яка налічує 1 181 юриста лише в Азії.

Власне, невпинне укрупнення юридичних фірм та не менш невпинне відкриття у Китаї офісів міжнародними юрфірмами призвело до достатньої насиченості ринку юридичних послуг країни. І це на фоні уповільнення економічного зростання. Тож сьогодні китайським юридичним фірмам доводиться шукати шляхи розвитку свого бізнесу, оскільки потужностей місцевого ринку для звичних темпів уже не ­вистачає.

Попит та пропозиція

Юридичним центром Китаю, який яскраво демонструє масштабність ринку, була, є та ще довго буде столиця. За даними Asian Legal Business, рік тому в Пекіні було зареєстровано 1 596 юридичних фірм, в яких працювали 21 746 адвокатів. Ще 2008 року статистика показувала 1 121 фірму та 18 635 адвокатів, а у 2003-му — 669 та 8 106 відповідно.

Фактично кількість адвокатів у Пекіні є вищою за десять на 10 000 населення, що є майже тим самим показником, що й у столиці Австралії. Хоча ВВП на душу населення у Китаї 2012 року склав 13 797 дол. США порівняно з 60,979 дол. США в Австралії.

Звичайно, не можна робити якісь висновки щодо якості юридичних послуг Китаю на основі цих цифр, але факт залишається фактом — адвокатів у Китаї стало дуже багато.

А із збільшенням кількості юристів посилилася і конкуренція. Фірми скаржаться на засилля нечесної боротьби, цінових воєн тощо, хоча насправді ринок ще далекий від того, щоб повністю задовольнити потреби клієнтів, — так чи інакше інвестиції у Китай та з Китаю продовжують надходити. А той факт, що темпи приросту «юридичного поголів’я» у Пекіні дещо знизилися, самі юрфірми пояснюють двома причинами. Перша — зниження темпів економічного зростання країни. Друга — той факт, що левова частка юристів перебувають саме у Пекіні, а китайський уряд недавно оголосив про свої плани переключитися на сільські та віддалені регіони. Тож юридичним фірмам доведеться дещо змінювати траєкторії свого розвитку.

Утім, ніхто песимістично про майбутнє пекінського ринку поки що не думає, оскільки, будучи політичним та економічним центром, столиця завжди потребує юридичних послуг. Адже саме тут розташовані центральні офіси найбільших фінансових установ, інвестиційних компаній та центральних державних підприємств.

Про те, що пекінський, та й загалом китайський, ринок і досі представляє для юристів інтерес, свідчить і факт, що за перші декілька місяців 2013 року нові офіси там відкрили такі великі міжнародні фірми, як Ashurst, Clyde & Co, Gibson Dunn & Crutcher та Stephenson Harwood. Чекає на дозвіл і Kirkland & Ellis.

Оптимізму китайському юридичному ринку додає і те, що молоде покоління юристів відрізняється нестандартністю підходів, винахідливістю та непоганим закордонним досвідом (і освітою). Власне, і сам ринок ще є досить молодим. Китай відновив професію адвоката лише у 1979 році, перші адвокатські свідоцтва з’явилися у 1980-му, а приватна практика не була дозволена до 1992 року. Тому тут не панує консерватизм, і фірми готові до змін та експериментів. Серед стратегічних кроків, які все активніше роблять китайські юрфірми, — експансія в інші юрисдикції.

На всі чотири боки

Фірма з головним офісом у Пекіні, Zhong Lun, є однією з найбільших китайських фірм та хорошим прик­ладом фірм, які роблять капіталовкладення за кордоном. Фірма недавно відкрила офіс у Нью-Йорку — це четвертий офіс фірми за кордоном і десятий загалом. За рік до того компанія заснувала представництво у Лондоні. В обох випадках Zhong Lun знаходила партнерів серед місцевих юристів. Керуючий партнер фірми заявив, що відкриття офісу в Нью-Йорку — ідеальний спосіб відзначити двадцяту річницю фірми. Він очікує, що географічна експансія фірми трохи уповільниться наступного десятиріччя, хоча вони й планують залучати західних партнерів до своїх зарубіжних офісів.

І хоча Zhong Lun не має наміру конкурувати з міжнародними гравцями у них вдома, цей крок — знак того, що китайські юрфірми мають стати більш серйозними гравцями у ключових світових фінансових цент­рах. Сьогодні китайські підприємства виходять на зовнішні ринки і тому потребують адвокатів високого рівня, які говорять трьома мовами — торговою, англійською та китайською, — щоб допомогти їм із проектами.

У випадку із Zhong Lun інвестиції в іноземні офіси стали справді виправданими. Так, 2012 року фірма консультувала Huaxin Cement з питань заснування компанії у Тад­жикистані, придбання частки в індійській компанії та фінансування будівництва цементної лінії у Камбоджі. Юристи наразі також активно працюють в Африці, консультуючи Китайський банк розвитку з питань спільного проекту з Народною республікою Конго.

Пекінська Yingke — ще одна фірма, яка швидко розширюється за кордоном, хоча й відмінним від Zhong Lun шляхом. Її міжнародна експансія розпочалася 2010 року, коли компанія з’явилася у Будапешті, шляхом злиття з угорською  & Partners. Наступного року вона відкрила офіс в італійській Вероні та Лондоні. Також через злиття із місцевими фірмами Yingke заснувала представництва у Брюсселі, Тель-Авіві та Мілані. Нині компанія має 16 офісів за межами Китаю, здебільшого невеликих, що обслуговують спільні підприємства.

Замість того, щоб зайти на розвинуті ринки, Yingke зайшла на ті, що розвиваються, такі як Бразилія, Угорщина, Туреччина та Польща. Стратегія фірми — управління інвестиціями китайських клієнтів там, куди ще не дісталися міжнародні фірми. І щоб уникнути конкуренції з великим гравцями, Yingke орієнтується переважно на маленькі та невеликі компанії.

Такий підхід «знизу вгору» виявився для фірми вдалим. Приміром, веронський офіс Yingke недавно консультував місцевого виробника вина Pasqua Vigenti e Cantine на переговорах щодо ліцензії та угоди з китайським винним дистриб’ютором. У Туреччині фірма консультувала CSR Zhuzhou Electric Locomotive, одного з великих китайських виробників локомотивів, під час участі у тендері на будівництво 324 поїздів метро за 391 млн дол. США. Тендер пройшов успішно. У Польщі фірма допомагала Xuzhou Construction Machinery Groupon в її інвестиціях до низки місцевих компаній, а нью-йоркський офіс надав допомогу Beijing Automotive Group та мережі ресторанів Haidilao з їхніми компаніями у США.

Цікаво, що у Китаї Yingke була нещадно розкритикована за свою стратегію розвитку, але час показав, що і як.

Китайські розробки

Задля подальшого розвитку чимало китайських фірм сьогодні звертають увагу і на способи управління своєю практикою. Приміром, Jun He, яка вважається фірмою вищого рівня через свої стандарти роботи із клієнтами та міжнародну стратегію, пріоритетом для себе обрала підсилення спеціалізацій та перехресний продаж. Перш за все, партнерам було запропоновано зменшити кількість своїх основних практик з двох до однієї. Тепер фірма має п’ять основних департаментів — корпоративного права і M&A, реструктуризації, судової практики, ринків капіталу та антимонопольного права і міжнародної торгівлі. Кожен департамент має свого керівника і кожен керівник знаходиться в адміністративному комітеті фірми. За словами керуючого партнера Jun He, це було єдиним способом посилити практики та стимулювати перехресний продаж між партнерами, командами та офісами.

Уже згадана вище Dacheng є ще однією фірмою, яка вирішила не відкривати повсякчас нові офіси (після активної експансії було відкрито лише два офіси за 2012—2013 роки) та більше зосередитися на якості, ніж на кількості. Згідно з недавно затвердженим п’ятирічним планом менеджмент фірми зосередиться на інтеграції між групами практик та офісами, а також на поліпшенні якості послуг.

Річ у тім, що впродовж останніх кількох років через швидке розширення фірми шляхом злиттів та реб­рендингу невеликих регіональних фірм Dacheng була розкритикована. Багато хто з конкурентів узагалі вважає компанію просто мережею фірм під спільною назвою. Для того, щоб дати відсіч критикам та дещо об’єднати офіси, у квітні 2012 року було вирішено зробити адміністративний комітет фірми виборним. Якщо до того часу фірмою керували 15 партнерів, більшість з яких перебували у пекінському офісі, то сьогодні партнери з різних офісів можуть взяти участь у виборах та отримати місце у менеджменті фірми.

Ще одним нововведенням є групування юристів за групами практик, а не за офісами. Це має посилити практики та поліпшити взаємодію між представництвами.

Вносять корективи фірми Піднебесної і в інші сфери свого життя, не шкодуючи ані часу, ані коштів. Однією з найбільш інвестованих сфер є IT-інфраструктура. Деякі фірми вже вклали чималий капітал у створення на замовлення різноманітних систем. Так, пекінська фірма Guantao, що має 210 адвокатів та 11 офісів, виділила на розробку програмного забезпечення 3 мільйони юанів (майже 500 000 дол. США). Одна з особ­ливостей системи — забезпечення віддаленого доступу до документів та файлів, що дозволяє адвокатам ефективніше працювати за межами офісу.

У процесі запровадження IT-технологій деякі фірми навіть відкривають супутні бізнес-проекти. Так, у процесі перенесення даних у «хмару» юридична фірма Yingke створила власну інтернет-компанію під назвою Legal Cloud Technology, яка пропонуватиме юридичне обслуговування різноманітної документації онлайн. Послуги планується надавати невеликим та середнім китайським підприємствам.

А Global Law Offices, один з найстаріших китайських брендів, вирішила зробити акцент на своїй маркетинговій та брендовій стратегії, для чого не так давно не задешево найняла британську дизайнерську компанію Air Design для зміни логотипу, веб-сайту та рекламних ­буклетів.

Здатність до винахідливості дозволяє китайським юридичним фірмам упевнено крокувати вперед. Навіть на тлі економічної невпевненості та насиченого ринку вони показують набагато більші темпи зростання прибутку, ніж їхні міжнародні колеги. Хоча, звичайно, навіть тим фірмам, які входять до топ-5 Китаю, ще далеко до тієї планки, яку поставили потужні міжнародні фірми. Але з огляду на активність цих компаній можна не сумніватися, що не за горами той час, коли вони досягнуть світового успіху.

Топ-10 юридичних фірм Азії за кількістю юристів

Місце Юридична фірма Країна походження Кількість партнерів Кількість юристів Загальна кількість юридичного персоналу*
1 Dacheng Law Offices Китай 749 1 428 2 676
2 Yingke Law Firm Китай 567 1 053 1 820
3 King & Wood Mallesons Китай 226 955 1 181
4 Grandell Law Firm Китай 215 580 1 112
5 DeHeng Law Offices Китай 187 763 1 106
6 Baker & McKenzie** США 247 639 1 100
7 Zhong Law Firm Китай 117 584 960
8 AllBright Law Offices Китай 184 671 940
9 Kim & Cheng** Південна Корея 120 Н/Д 800
10 Zhong Lun Law Firm Китай 203 560 747

* — усі співробітники, за роботу яких клієнтам виставляються рахунки

** — враховані лише юристи, які працюють у даному регіоні (Австралія та Нова Зеландія були виключені з рейтингу)

Джерело: Asian Legal Business, 2012 рік

Місце зустрічі

Присутність у Китаї сьогодні є must have для кожної юридичної фірми, яка стверджує, що є справжнім глобальним гравцем. За підрахунками The Lawyer, у 48 з 50 найбільших юрфірм у цьому регіоні є принаймні один офіс — або у Пекіні, або у Шанхаї. У більш ніж половини є офіси в обох містах, у деяких навіть три (у Пекіні, Шанхаї та Гуанчжоу) та більше.

За даними Міністерства юстиції Китаю, майже у 200 іноземних фірм з 20 країн є офіси в цій країні. Більшість компаній, звичайно ж, із США та Великої Британії. А загальна кількість представництв іноземних юрфірм у 2012 році досяг­ла 250. І серед них 11 офісів заявили прибуток понад 100 млн юанів (понад 16 млн дол. США), а у 100 — дохід був більшим за 10 млн юанів.

Хоча іноземні юрфірми й досі відкривають офіси у Піднебесній, найкращі часи початку 2000-х уже в минулому. Тоді іноземні інвестиції текли у Китай рікою, а китайські компанії насолоджувалися зарубіжними ринками капіталу. Крім того, значно меншою була і конкуренція з боку місцевих гравців.

Сьогодні більшість іноземних фірм тримає у Китаї малочисельну команду, потрібну переважно для того, щоб охопити міжнародні транзакційні питання на вищому рівні та щоб передати роботу за кордоном. Сама практика у країні є сумнівною для юридичних фірм, та й прибуток отримати досить складно. Фірми, що були присутні впродовж багатьох років на ринку, все ще розмірковують над правильною стратегією поведінки.

Jones Day — одна з фірм, яка недавно оголосила про перебудову своєї китайської практики. Фірма прийняла рішення перемістити половину із своїх вісьмох партнерів з Пекіна до Шанхая та Гонконгу. Пекінський офіс було відкрито 2003 року, він є одним із чотирьох офісів у регіоні, нарівні з офісами у Гонконзі, Шанхаї та Тайбеї. У найкращі часи, тобто 2007 року, у Jones Day цей офіс налічував близько 50 юристів. Нині ця кількість знизилася до 20, з яких восьмеро — партнери.