№09 Вересень 2013 року → У вільний час

Арт-хроніка: Мистецтво ентузіастів

Ніка ГЛАЗУНОВА

Сучасне українське мистецтво знову знайшло прихисток у промисловій зоні Києва. Митці та волонтери перетворили покинутий завод на цікавий арт-простір, в якому творили музиканти, художники, режисери, актори та комфортно почувалися численні відвідувачі ГОГОЛЬFESTу-2013

З 13 по 22 вересня у Києві, на території експеримен­тально-механічного заводу, відбувся шостий Міжнародний фестиваль сучасного мистецт­ва ГОГОЛЬFEST-2013. Цього року оргкомітет ГОГОЛЬFESTу вирішив долучити відвідувачів до створення вільного простору фестивалю, незалежного від впливу та цензури. Долучилися до культурної події представники з-понад двадцяти країн світу.

Фестиваль відродився після двох років мовчання без копійки державної допомоги силами волонтерів, які вже вдруге перетворюють покинутий завод на справжній арт-простір. Планується, що арт-кластер на Видубичах стане повноцінним майданчиком для формування сучасної української культури і експериментів у мистецтві.

Від визнаних до початківців

У театральній програмі фестивалю взяли участь трупи з Угорщини, Польщі, Норвегії, Іспанії, США, Росії та України. Відкрився захід перформансом «Ні Бог, ні цар, ні герой», який поставив засновник ГОГОЛЬFESTу Влад Троїцький за участю груп «ДахаБраха», Dakh Daughters і Portmone. Великою прем’єрою став новий спектакль, в якому задіяні актори театру «ДАХ», — «сТАНЦІя» французького режисера Стефана Рікорделя (Театр Сільвії Монфор). Кожен із нас усвідомлює, що він самот­ній... Але іноді це відчуття стає дуже гострим. Вистава «сТАНЦІя» — це і є внутрішній світ людини, символом самотності якого є вокзал, станція. Місце, де всі завжди чекають. Місце, де герой завжди один серед юрби... У театральній програмі також були представлені спектаклі «Біг, сповнений грації» (Польща/Норвегія), «Перукарка» (Росія/Угорщина), «Лід» (Польща), «Капітан Джон Сміт» (Україна/США), «Гогольревізор» (Росія), «Балетки» (Україна), «Інтимне коло» (Іспанія) і перформанс «Альберт, або Найвища форма покарання» за участю Юрія Андруховича. У рамках ГОГОЛЬFESTу також проходили театральні шоукейси, головним завданням яких, за словами президента фестивалю Владислава Троїцького, є презентація сучасного українського театру та залучення уваги зарубіжних продюсерів і менеджерів до вітчизняної театральної продукції. Шоукейси є попереднім етапом відбору для подальшої участі у фестивалі молодої режисури в квітні цього року, організованого Національним центром театрального мистецтва імені Леся Курбаса.

Від класики до альтернативи

Музична програма ГОГОЛЬFESTу представила багато нових проектів. Відкрив музичну частину показ відреставрованого німого фільму Олександра Шпіковського «Хліб» у супроводі білоруської групи Portmone. На академічній сцені лауреат міжнародних конкурсів, український піаніст Володимир Лавриненко презентував проект, що розкриває особливості розвитку композиторської школи піаністів двох знакових для культури століть — ХХ і ХХІ. Нове звучання, алегорії та алюзії, особлива інтимна образність кожного твору дали можливість слухачеві самому інтерпретувати дійство на сцені. Спеціально для відкриття колектив Ensemble Nostri Temporis підготував концептуальну програму з дуетів різних комбінацій для складу флейта, кларнет, фортепіано. В образній палітрі представлених творів переважають магічні, медитативні, ритуальні відтінки. Duo Nostri Temporis вимагає від слухачів зосередження на процесі сприйняття, уваги до найменших подій у звукових скульптурах. Харківський квартет «Гітарна міфологія» запропонував унікальну програму з творів академічного, винятково сучасного репертуару для чотирьох гітар. Програма складалася з творів, написаних у різних сучасних стилях. Квартет грав музику як національної школи композиторів, так і твори зарубіжних композиторів (Америка, Франція, Куба, Австрія). Гості фестивалю також мали змогу оцінити проект «Карта річки» за участю української етно-хаос групи «ДахаБраха», польського Karbido та чеського Metamorphosis, а також послухати спільний концерт «Грозовська бенд» і DakhDaughters та інших виконавців. Узагалі, за словами організаторів, заявки на участь у фестивалі подали понад 400 музичних гуртів.

У пошуках нових форм

До кінопрограми цього року увійшли покази від київського кінофестивалю «Молодість», фестивалю документального кіно про права людини Docudays, шість українських фільмів від Української кіно-асоціації, польські документальні фільми і майстер-клас польського режисера Кшиштофа Зануссі. Літературна програма ГОГОЛЬFESTу цього року реалізувала проект «Генезис», важливою складовою якого є літературно-мистецький перформенс, створений у співпраці з акторами театру «ДАХ». Окрім уже традиційних театральної, музичної, візуальної та кінопрограм, цього року були започатковані й нові.

Майстерні (MakeLAB) — принципово новий вид діяльності, ключовими проектами якого стала мобільна друкарня «Niice» та 3D-лабораторія, в якій відвідувачі ГОГОЛЬFESTу створювали предмети власноруч. Еко — програма, продовження проекту «Зелений» Гоголь», яка пропагує системний підхід до розвитку екологічної культури та мислення, акцентувала увагу на еко-арт-проек­тах. CircFabrique — професійні артисти цирку і режисери опановували простір ГОГОЛЬFESTу в пошуках найкращої колаборації з іншими видами мистецтва — театром і музикою, танцем і співом, а результат представили у вигляді перфомансу. Дитяча програма була представлена широким спектром освітніх та розвиваючих ігор, в яких малюки мали змогу випробувати себе як актори, режисери, художники, дизайнери та мультиплікатори.

Залишається сподіватися, що, попри всі негаразди та відсутність підтримки з боку держави, фестиваль існуватиме, бо потрібен двом: митцеві та поціновувачу мистецтва.