International: Ціни від виробника

Алеся КОСМИНА

З кожним роком американські юрфірми потроху віддають свою частку ринку альтернативним структурам, які надають деякі юридичні послуги швидше, дешевше та часто якісніше

Ще кілька років тому основним трендом глобального ринку юридичних послуг був юридичний аутсорсинг (legal process outsourcing). Майже кожна велика юридична фірма, яка себе поважає та прагне оптимізувати витрати, передавала частину оплачуваної клієнтом роботи на аутсорсинг, часто навіть до інших англомовних країн. Звичайно, це стосувалося здебільшого аналізу великого масиву документів та підготовки простих документів, тобто роботи, що не потребувала особливих навичок, проте потребувала багато часу.

Власне, така практика зберігається і донині. Але з недавна колишні аутсорсери почали потроху виходити у самостійне плавання, пропонувати свої послуги клієнтам напряму і, таким чином, відбирати роботу в юридичних фірм. Крім того, з’явилися й нові компанії, що почали пропонувати свої послуги по роботі із документами за низькою, порівняно з вартістю послуг традиційних юридичних фірм, ціною. Більше того, часто такі компанії не економлять на технологічних рішеннях, що дає їм змогу працювати якісно, швидко та ефективно.

Економ-пропозиція

У статті, що вийшла у жовтневому номері видання Американської асоціації юристів ABA Journal, наведено яскравий приклад того, як клієнти традиційних юрфірм «зраджують» із альтернативними постачальниками послуг. Про власний досвід виданню розповіла Діна Джонстон, керівник судової практики страхової компанії Fireman’s Fund Insurance Co.

Варто зауважити, що Fireman’s Fund є провідною американською компанією із страхування, що надає послуги у таких сферах, як торгівля, морські перевезення, сільське господарство, та входить до складу Allianz Group, одного з найбільших світових постачальників послуг страхування на інших фінансових послуг. Тож суми, через які доводиться судитися компанії, є чималими. Відповідно, чималими є і витрати на зовнішніх консультантів, оскільки судових процесів у страхової компанії завжди багато.

Отже, за рекомендацією свого боса, головного юрисконсульта, Діна зустрілася з одним із альтернативних постачальників юридичних послуг і вже за дві години най­няла його для роботи з підготовки до найближчого судового процесу. Компанії під назвою Novus Law було запропоновано випробувальне завдання — зробити заново весь процес обробки документів (яких було близько 30 000) за два місяці до початку судового процесу. Команда Novus Law ідентифікувала потрібний Джонстон документ, чим зекономила страховій компанії близько 100 000 доларів США, адже за таку роботу постійний зовнішній радник виставив би набагато більший рахунок. Джонстон відзначила високий рівень організації роботи Novus Law та швидкість, з якою компанія виконала завдання.

Загалом співпраця з Novus Law економить Fireman’s Fund 15—30 % на оплаті юридичних послуг у кожній справі. Враховуючи, що вирішення одного питання іноді може вартувати страховій компанії до 3 мільйонів доларів, сума виходить суттєва.

Fireman’s Fund є не єдиним корпоративним клієнтом, який шукає альтернативних постачальників юридичних послуг. За даними Novus Law, у 2012 році вони зекономили іншому своєму клієнту майже 3 долари на кожному доларі, витраченому на їхні послуги, — традиційному зов­нішньому консультанту довелося б виплатити за ті самі послуги у четверо більше.

ABA Journal пропонує поглянути на підрахунки і під іншим кутом. У 2012 році прибуток топ-100 американських юрфірм перейшов відмітку в 70 мільярдів доларів. У той же час треба звернути увагу на те, що, починаючи з 2007 року, ці фірми суттєво збільшилися у плані кількості юристів, часто шляхом злиттів та пог­линань, у результаті в перерахуванні на одного юриста сума прибутку так і залишилася на рівні 2007 року.

Novus Law, навпаки, щорічно потроює свій прибуток. І оскільки Novus Law та подібні фірми забирають у традиційних юрфірм усе більший шматок роботи, зростання доходу фірм з топ-100 може так ніколи й не розпочатися. Майже 80 % роботи, виконаної юристами Novus Law, є роботою, яку традиційні юридичні фірми зробили б дещо інакше. Компанія розглядає, аналізує та керує документами для великого судового процесу та готова зосередити всі свої технології та ресурси на підготовку коротких резюме та клопотань.

За словами партнерів Novus Law, які, до речі, не є юристами, компанії із Fortune 500 витрачають щорічно від 40 до 50 мільярдів доларів на той тип роботи, який виконує їхня фірма. Але зазвичай більша частина цих грошей витрачена даремно, оскільки традиційна юридична фірма досить високо оцінює такі послуги.

Цифри і технології

Виставка LegalTech, що проходила у січні цього року в Нью-Йорку, підтвердила тенденцію до збільшення кількості альтернативних постачальників юридичних послуг. Цього року таких компаній на виставці було представлено понад 200. Тобто вже можна говорити про новий етап розвитку ринку юридичних послуг.

Власне, про це свідчить і статистика від американського Бюро перепису (Census Bureau). Так, за його даними, загальна кількість співробітників традиційних юридичних фірм була найбільшою у 2004 році і надалі лише зменшувалася. Так, у березні 2011 року кадрова чисельність фірм з категорії «Юридичні офіси» скоротилася більш ніж на 50 000 порівняно із 2004 роком. А у період між 2008-м та 2011 роками загальний фонд заробітної плати юрфірм складав одну й ту ж саму суму — 88 мільярдів доларів.

Категорія «Усі інші юридичні пос­луги» мала лише 1 % від ­загальної кількості співробітників з фірм, що надають юридичні послуги. А до 2010 року ця категорія відвоювала собі вже 2 % — наразі кількість співробітників альтернативних фірм складає понад 21 000 осіб. Звичайно, цифри не надто великі, проте тенденція очевидна.

Певну конкуренцію традиційним юрфірмам складають не лише альтернативні постачальники послуг, а й розробники програмного забезпечення, яке теж може взяти на себе виконання частини юридичної роботи та, відповідно, її здешевлення. LegalTech показала подальший розквіт юридичних технологій — з 227 експонентів 35 % пропонували послуги, 49 % — продукти, а 13 % — і те, і інше.

Ол інклузів від традиційних юридичних фірм, очевидно, вже не є найкращим вибором для клієнта. Клієнт шукає та знаходить інші варіанти прискорення та здешевлення розв’язання своїх проблем. І поки юрфірми самі не пропонуватимуть ці варіанти, клієнти шукатимуть їх на стороні.

Так само, як сьогодні на стороні шукають собі роботу і випускники юридичних вишів. Недостатня кількість робочих місць в юрфірмах для вчорашніх випускників змушує останніх шукати щастя у суміжних галузях. Деякі починають вивчати технології ще у вишах. У той час, коли половина недавніх випускників юридичних факультетів досі не можуть знайти собі роботу, студенти юридичних факультетів, які, крім юрис­пруденції, вивчають і технології, користуються великим попитом ще під час їхнього навчання. Тому деякі професори з права вже розробляють технологічні курси для студентів-юристів і висловлюють щире здивування тим, що переважна більшість їхніх колег цього не роб­лять, адже за симбіозом технологій і права — майбутнє.

Де медом помазано

Роботодавці, які з кожним роком готові приймати до своїх лав усе більше технологічно обізнаних юристів, сьогодні налічуються майже в усіх штатах. Це не враховуючи філіали міжнародних компаній. Деякі з них уже мають до 1 000 співробітників і продовжують розширятися.

Загалом їх можна розділити на три великих категорії:

— компанії, які мають команди для аналізу документів та інших спеціалізованих юридичних проектів;

— компанії, що беруть на аутсорсинг юридичні послуги (як правило, із залученням іноземної праці);

— компанії, що спеціалізуються на прогнозуючому кодуванні та інших рішеннях, які ґрунтуються на технологіях та машинному аналізі.

Такі компанії також мають одну спільну рису — на противагу юридичним фірмам вони залучають для фінансування не юристів.

Серед великих гравців — Robert Half Legal, підрозділ Robert Half International (міжнародного кадрового агентства, яке також надає пос­луги з консалтингу та внутрішнього аудиту), і Special Counsel, який має 36 офісів у США та належить Adecco Group North America, філіалу Adecco Group (одного із світових лідерів у сфері управління людськими ресурсами родом зі Швейцарії). Обидві компанії, і Robert Half Legal, і Special Counsel, пропонують підбір юридичного персоналу та послуг із роботи з документами.

Деяка робота з аналізу документів також може бути передана компаніям юридичного аутсорсингу, в тому числі Pangea3 (що наразі належить Thomson Reuters), Huron Consulting Group (належить європейському інвестиційному фонду), Integreon (знаходиться у власності двох міжнародних інвестиційних фондів) та UnitedLex (фінансується декількома фондами венчурного капіталу, включаючи Sequoia Capital).

Щоправда, суттєва частина роботи, яку наразі виконують аутсорсингові компанії, найближчим часом може перейти до фірм, що зай­маються так званим прогнозуючим кодуванням. До таких відносяться Recommind — фірма, що була заснована у 2000 році і тепер має шість офісів на трьох континентах, та Kroll Ontrack, яка з’явилася у 1980-х роках як бізнес з відновлення жорстких дисків і тепер має понад 1 500 співробітників у США, Європі, Азії та Австралії. Kroll Ontrack належить компанії Kroll Inc, філіалу групи компаній Altegrity — конгломерату, який спеціалізується на інформаційних технологіях та аналітиці.

Частково юридична фірма і частково альтернативний постачальник юридичних послуг — вашинг­тонська Clearspire Law Co. — теж потроху розширює свою нетрадиційну модель юридичної фірми. Упродовж наступних п’яти років компанія планує щорічно переманювати від 50 до 100 ­юристів з великих юрфірм. Засновники Clearspire Law Co. говорять, що створили нову форму юридичного бізнесу, коли побачили, що юридичним фірмам уже не вдається зростати, як раніше. Фірма має свою аутсорсингову компанію, куди передає частину роботи, а також запровадила нові підходи до організації бізнес-процесу.

Фірма витратила 5 мільйонів доларів власних коштів для побудови онлайн-платформи Coral, що об’єднує адвокатів та клієнтів у їхніх офісах через відеоконференції високого рівня. Усі ці зусилля не пройшли непоміченими — за послугами до Clearspire звернулися юридичні департаменти більш ніж 200 компаній з Fortune 500 за минулі два роки. Нав­ряд чи будь-яка інша американська юрфірма має такий широкий доступ до корпоративної Америки. Крім того, модель з двома компаніями дозволяє фірмі скоротити витрати, що також призводить до підвищення ефективності роботи.

За підрахунками, альтернативні постачальники юридичних послуг можуть економити корпоративній Америці до 25 мільярдів доларів щорічно. Але це лише до того часу, поки юридичні бізнесмени пропонують клієнтам лише аналіз документації. Є ще й інші сфери, на які вони поки ще лише заглядаються.