№11 Листопад 2013 року → У вільний час

Фокус: Просторові метаморфози

Ніка ГЛАЗУНОВА

Під гаслом «Дизайн, що змінює світ» у столиці Росії пройшла міжнародна виставка Moscow Design Week

У жовтні в російській столиці проходила виставка Moscow Design Week, куди з’їхалися найкращі представники індустрії дизайну з усього світу. Серед учасників були помічені: засновник студії Alchimia Алессандро Гур’єро, співвласник галереї Dilmos Серджіо Ріва, знаменитий французький промисловий дизайнер Філіп Старк, дизайнер Дмитро Логінов. Він входить до числа тих небагатьох російських дизайнерів, яким вдалося досягти помітного успіху на Заході. Логінов створював дизайнерські проекти для Microsoft, Elle Decoration, Studio Italia Design. Запрошений куратор Грегоріо Спіні назвав щорічний і головний проект виставки по-новому — Design SuperAntiHeroes. Звичний зоряний лиск поступився місцем майстерності, безкомпромісному вираженню ідей та іскрометній самоіронії.

Східний hi-tech

Головну прем’єру проект De-Evolution особисто представив відомий в Америці дизайнер і художник Бред Ашкелон. De-Evolution — це варіація американської мрії в XXI сторіччі, з кожним роком усе більш недосяжної. Ідея часто обігравалася в літературі, в архітектурі — вперше. Ашкелон представив мрію всіх американців у вигляді м’яких крісел, які на очах у глядачів практично танули — оптична ілюзія. Робота досить критична: на думку Аскалона, Америка терпить спад, зникає її колишня могутність. Незважаючи на еру гаджетів, книжкова тема залишається, як і раніше, актуальною. Проект Art of Bookshelves переінакшує паперові видання і робить акцент на супутніх атрибутах, наприклад полицях і стелажах.

Західна ретроспектива

Цікаво, що на великих світових дизайнерських майданчиках мирно співіснує hi-tech на Сході і мода 60-х років на Заході. Виробники жартують, що нині основні тренди промислового дизайну визначають китайці. По тому, кого вони копіюють, можна зрозуміти, що продається найкраще. На міланській виставці I Saloni панувала атмосфера 60-х — епохи безтурботності, щастя і кольору. У ті часи життя здавалося простим, речі виконували чітко свої функції, тоді не було можливості виробляти супер-речі через відсутність технологій та матеріалів, які є тепер. Раніше річ могла бути негарною з точки зору дизайну, але бути комфортною перш за все. Сьогодні часто, порушуючи комфорт, дизайнери прагнуть до ай-форм і стилю. Міланська виставка об’єднала і комфорт, і стиль. Багато уваги, як і в шістдесяті, приділено ергономіці — адаптації габаритів і форм виробів під людське тіло, що робить використання речі зручним і приємним.

Мода офісного простору

Модні тенденції не обійшли стороною і офісний дизайн. Передові технології в галузі комунікацій і передачі інформації все більше змінюють сучасне бізнес-середовище. Якщо інформацію можна передати з будь-якої точки планети, а технічні новинки стають все доступнішими і використовуються повсюдно — пос­тійне перебування співробітника на робочому місці стає зайвим. Утім, дослідження показують, що поки більшість віддає перевагу офісній зайнятості, а не віддаленій роботі. Офіс не зникає, він еволюціонує разом із новими вимогами.

60—90-ті роки

Нудною коридорно-кабінетною була система установ того часу. Типове планування, однакові меблі, недружелюбність в атмосфері. Це було всього лише відображенням епохи: жорстка ієрархічна структура, робота в рамках раз і назавжди встановленого функціоналу, повне підпорядкування «системі».

2000-ні роки

Початок двотисячних — це час open office. Нове інформаційне суспільство перейшло до відкритого планування офісного простору. Внут­рішні перегородки були знесені на користь більш щільного розташування робочих місць у довільному порядку. Такі зміни пояснювалися також необхідністю поліпшити комунікацію всередині відділів і підрозділів компанії.

2010-ті роки

Багато компаній сьогодні орієнтовані на проектну роботу. Для вирішення поставленої мети створюється проектна група, яка реалізує ідею, залучаючи до роботи представників тих чи інших підрозділів. Проект-менеджер — це не керівник у традиційному розумінні, а об’єднуючий лідер. Проектна робота потребувала офісу в новому розумінні, гнучкого і відритого.

Інтенсивний розвиток мобільних комунікацій, інформаційних технологій, Інтернету дуже видозмінив офіс. Ноутбуки, Wi-Fi, віддалений доступ роблять співробітників практично незалежними від перебування на робочому місці.

Сучасний Flex-office

Концепція гнучкого офісу — неперсоніфіковані робочі місця. Усі співробітники компанії діляться на немобільних і мобільних. Мобільні — це ті, хто в силу специфіки роботи більшу частину часу проводять на зустрічах з клієнтами, переговорах, на об’єктах, презентаціях. Саме для них призначені незакріплені робочі місця. При цьому знижуються витрати на утримання постійних робочих місць для відсутніх співробітників. У гнучкому офісі мають бути передбачені:

  • резервовані столи (hot desks) — робочі місця, які резервуються співробітником у міру необхідності на певний час. Спосіб бронювання — внутрішня система Intranet;
  • вільні столи (shared desks) — робочі місця, які можуть бути зай­няті працівником без попереднього бронювання;
  • кімнати для індивідуальної роботи (focus room) — призначені для однієї людини;
  • тихі зони — робочі зони, розраховані на кілька індивідуальних робочих місць, в яких дотримується режим тиші, заборонені розмови і телефонні дзвінки;
  • робочі місця для командної роботи (open teams areas) — кожна проектна група може розраховувати на спеціальний відкритий простір у рамках офісу — це стіл або кілька столів для колективної роботи;
  • робочі місця для швидкої роботи (touchdown area) — робочі місця для вирішення короткочасних завдань: перегляд пошти, надсилання факсу. Часто це стоячі робочі місця, обладнані комп’ютером з можливістю виходу в Інтернет, телефоном і факсом;
  • телефонні кабінки (phone boots) — невеликі приміщення для телефонних переговорів, проведення вебінарів, конференцій. Такі приміщення дають змогу дотримуватися режиму конфіденційності та не заважати колегам;
  • швидкі переговорні кімнати (stand-up meeting) — використовуються нарівні з традиційними кімнатами для переговорів. Відмінність в оперативному способі обговорення проблем, без сидячих місць.

Як нетрадиційні робочі місця можуть використовуватися балкон, тераса, кафе і прилегла дворова територія — за умови можливості підключення до Інтернету через Wi-Fi. Необхідна умова існування Flex-office — високотехнологічне оснащення. Дистанційні працівники повинні мати доступ до необхідної інформації в компанії нарівні з усіма. Нововведення Flex-office першими застосували міжнародні корпорації.

Клубний офіс або коворкінг

Суть клубного офісу в можливості орендувати робочий простір на певний термін. Як правило, це сучасний комплекс з розвиненою інфраструктурою і хорошою технічною «начинкою» для вирішення різнопланових завдань. Сьогодні перевага віддається офісу, який має рекреаційний інтер’єр. У світі посилюється тенденція організовувати коворкінгові простори. Однак поки важко говорити про єдину модель. Культура коворкінгової роботи розвивається в двох напрямках. Перший — горизонтальний: у такому просторі люди різних професій, з різних сфер діяльності працюють в одному місці. Наприклад, в одному з коворкінгу Брюсселя поряд з IT-розробниками працюють ландшафтні дизайнери. Другий напрямок — вертикальний. Такі коворкінги орієнтовані переважно на людей з однієї галузі і створення певного професійного співтовариства. Наприклад, у Парижі є коворкінг, який підтримується державою, де працюють тільки рекламісти. Covi Club в Москві використовується переважно архітекторами і дизайнерами.

НатхнеНна екосистема

Простір створює майданчик для спілкування та співпраці. Коворкінг — новий формат комунікації та налагодження зв’язків. Його перевагою є ще й натхнення, що дають люди, які працюють навколо. Саме цього багатьом не вистачає в закритих офісах або вдома. Це благодатне сере­довище для появи нового покоління підприємців, адже тут обговорюються і агрегуються нові ідеї. Коли людина працює в коворкінговому просторі, то потрапляє прямо в екосистему, де обертаються люди з різним досвідом, знаннями, навичками і талантами. Простір клубного офісу має бути зоновано: зона для переговорів, рекреаційна зона, лаунж-зона для неформальних зустрічей. Аудиторія такого офісу: невеликі компанії; проекти start up; компанії, які не мають власного офісу в центрі міста і які використовують клубний офіс для зручності клієнтів; фрілансери.

Сучасний офіс може бути побудований «з нуля» або шляхом реновації існуючого. У будь-якому випадку необхідно продумати кілька обов’язкових умов: транспортна доступність: зручність парковки, підходу і під’їзду до будівлі, вхід: представницький офіс повинен мати гідну вхідну групу, пласіровка: ресепшен, офісна зона, сітка колон повинні бути організовані максимально зручно для відвідувачів і працівників. Тенденція до відтоку людей з офісів до коворкінгів посилюватиметься. Адже вартість нерухомості та оренди — це друга стаття витрат компанії після фонду оплати праці. Тому цілком закономірно, що багато компаній дозволяють своїм співробітникам працювати віддалено, економлячи також час, який щодня витрачається на дорогу.