Тема: Тренд мейд (частина 1)

Євгенія РУЖЕНЦЕВА

Які тенденції панували на українському юридичному ринку 2013 року

Підбиваючи підсумки 2013 року, доводиться знову й знову озиратися на події 5-річної давнини, наслідки економічної нестабільності яких і досі розгрібає бізнес. Відтоді історія вітчизняного юридичного ринку немовби розділилася на дві частини: докризову розкіш «великих гетсбі» від юриспруденції та протверезіння після «депресії 30-х». Утім, не все так погано, як бідкаються в кулуарах представники юрфірм. Конкуренція між зовнішніми юридичними радниками в Україні, попри вимушену жорсткість, зсередини виглядає досить м’яко: відвертих спроб скористатися кризою та її довготривалими наслідками, аби відтіснити конкурентів з ринку, не помічено. А грудневі революційні події взагалі згуртували правників виступити майже єдиним фронтом від адвокатури.

2013-й відзначився певною стабільністю юридичного ринку: ані особливого занепаду, ані стрімкого розвитку. Ментальна криза 2008+ жорстко сегментувала юридичний ринок, позбавивши його будь-яких спільних для всіх учасників тенденцій. Як і у нашому великому світі, є фірми «великої вісімки», є ті, що розвиваються, і є компанії «третього світу», і у кожного нині свої тенденції та завдання. І навіть «перебіжки» юристів та партнерів відбуваються здебільшого всередині цих каст. Звісно, 2013-го також не обій­шлося без «кругообігу юристів» усередині цих HR-агломерацій, чимало компаній поповнили свій партнерський склад, однак таких масових міграцій персоналу, злиттів та поглинань юрфірм, які були притаманні посткризовому періоду, наразі не спостерігалося. Цікавою особливістю року стало повернення окремих партнерів юридичних компаній на попередні місця роботи.

Юристи підлаштувалися під нові умови, клієнти навчилися економити, однак наразі ані загальна політико-економічна ситуація в країні, ані рівень розвитку законодавства не дозволяють останнім залишити правників без роботи. Утім, клієнти сьогодні вчаться максимально обходитися власними силами. На арену юридичного бізнесу дедалі активніше виходять юрисконсульти підприємств, які все менше діляться своїм хлібом з колегами з юрфірм для виконання поточних завдань, а в разі потреби в аутсорсингу для вирішення нестандартних питань віддають перевагу фіксованій оплаті перед погодинною. Попри все, більшість потужних гравців намагаються тримати ціни на адекватному послугам рівні та достукатися до колег з «третього світу», які своїм демпінгом вибивають ґрунт і з-під ніг «розвинутих фірм».

Сьогодні найважливішими стають дві речі: тримати «ніс за вітром», випереджаючи попит на нові послуги, та не розгубити наявних клієнтів у гонитві за новими.

Стосовно першого, то нині чимало юрфірм поповнили арсенал своїх практик кримінальним правом. Скажімо, посилення тиску на бізнес з боку правоохоронних органів, спричинене спрощенням процедури початку кримінального розслідування за новим КПК, поклало край «гидливості» правників, які раніше відхрещувалися навіть від захисту клієнтів у господарських злочинах. Ще один широкий мазок у палітру галузевих фарб юрфірм вніс закон про трансфертне ціноутворення, який змусив представників середнього та великого бізнесу переглянути не лише свою податкову політику, а й організаційну структуру. Утім, за прогнозами окремих аналітиків, сьогодні юристам не варто розраховувати на довготривалий попит на ті чи інші послуги навіть у нових практиках — нині клієнт не погодиться платити доти, доки не впевниться остаточно, що його внутрішній юрист не здатен на відповідну роботу. Годі й казати про той набір практик, якими за умовчанням мусить тепер володіти інхаус!

Що ж до другого, то юридичний бізнес серйозно замислився не лише над пошуком нових клієнтів, а й над формуванням лояльності наявних. В умовах посилення конкуренції збільшується як роль маркетологів юридичних послуг, так і цінність тих партнерів, які здатні розвивати фірму: виходити за межі своєї практики, надавати клієнтам бізнес-консультації, працювати на перспективу.

Свою лепту у розвиток юридичного бізнесу України внесло й видавництво «Юридична практика». Так, цьогоріч правники та представники «довколаюридичних» професій отримали два нових потужних заходи. У жовтні стартував Щорічний форум юрисконсультів, в межах якого відтепер відбуватиметься нагородження переможців рейтингу «50 провідних юридичних департаментів України». А під завісу року, в грудні, вперше на просторах СНД відбувся захід, присвячений питанням маркетингу та піару юрфірм, — Міжнародний форум просування юридичних послуг.

ДИСКУСІЯ / Розвиток бізнесу

Якими є основні тенденції розвитку ринку юридичних послуг у 2013 році? Чого очікувати від року 2014-го? Які важливі кроки для розвитку бізнесу зробила компанія? Які IT-рішення було запроваджено?

Віталій БОБРИНЬОВ,
керуючий партнер ЮФ Pragnum

У 2013 році ЮФ Pragnum стала більш відкритою і публічною фірмою: значно збільшилася кількість контактів з пресою, ми отримали низку відзнак від вітчизняних рейтингів, почали ділитися своїм досвідом та досягненнями. Клієнти мали змогу відчути зміни на заходах, які були нами організовані для обговорення найактуальніших проблем для бізнесу. Так, у листопаді було проведено бізнес-сніданок «Безтоварні операції і нікчемні правочини: презумпція провини», який зібрав значно більше учасників, ніж ми планували. Питання виявилися настільки гострими, що найближчим часом ми проводитимемо захід, присвячений аспектам судового оскарження податкових рішень. Це та сфера, в якій ЮФ Pragnum успішно реалізувала велику кількість проектів.

Крім того, рік, що минає, став роком впровадження CRM-системи у нашій фірмі. Сподіваюся, що вона виправдає наші сподівання, оскільки прозорість у відносинах з клієнтами і максимальна персоналізація послуг — наші основні цінності.

Не менш важливими для українських юристів залишаються питання захисту персональних даних, ця проблема рік у рік стає дедалі значущою. На жаль, якість українського інтернет-з’єднання не дозволяє перейти на хмарні технології і єдине, що нам залишається, — криптошифрування даних.

Олена БОБИРЄВА,
керівник проектів, старший юрист АК POLEX

Безумовно, на стан розвитку ринку юридичних послуг у 2013 році вплинули такі фактори, як поширення кризових явищ в економіці України та підвищення конкуренції між юридичними фірмами, а також загальні тенденції розвитку вітчизняного законодавства. У такій ситуації у найбільш виграшному становищі опинилися юридичні компанії, націлені на диверсифікацію своєї діяльності, що оперативно зреагували на потреби ринку, попит юридичних послуг та розробили нові конкурентоспроможні продукти для своїх клієнтів. З досвіду роботи нашої компанії, найбільший попит на ринку юридичних послуг 2013 року спостерігався на комплексне абонентське обслуговування бізнесу, що включає не тільки стандартний пакет традиційних юридичних послуг, а й податковий, бухгалтерський та організаційний консалтинг, що в сукупності з високою якістю послуг та своєчасністю їх надання дає клієнту відчуття захищеності та впевненості у правильності вибору юридичної компанії.

На мій погляд, у 2014 році найефективніша модель юридичного бізнесу включатиме не тільки професіоналізм юристів у популярних практиках (це аксіома), а й наявність чіткого перспективного плану розвитку компанії, дієвих механізмів управління проектами, розуміння клієнта та його бізнесу, злагодженої роботи команди та взаємозамінність юристів, їх спрямованість на результат.

Для адвокатської контори POLEX 2013 рік насамперед ознаменувався успішним освоєнням нових напрямів у фармацевтичній практиці. Так, цього року ми запропонували своїм клієнтам — розробникам та виробникам лікарських засобів — юридичні послуги з супроводу реєстрації/перереєстрації лікарських засобів, організації та супроводу процесів GMP-сертифікації та підтвердження відповідності вимогам GMP, організації та моніторингу клінічних випробувань лікарських препаратів в Україні. Компанією POLEX досягнуто стратегічні домовленості з великою російською фармацевтичною компанією щодо комплексного представлення її інте­ресів в Україні з усіх питань виводу нових препаратів на український ринок та реєстрації/перереєстрації лікарських засобів.

Крім того, в 2013 році ми значно поширили напрацьовану клієнтську базу, збільшили кількість публікацій аналітичних статей та прес-релізів у спеціалізованих юридичних виданнях, соціальних та професійних мережах Інтернет, а також участь у семінарах і форумах. Та головне — наша компанія набула суттєвих переваг на ринку юридичних послуг завдяки формуванню та злагодженій праці команди досвідчених фахівців.

Марія Ортинська,
директор компанії IPStyle

Сьогодні така традиційна та досить стримана для інновацій юридична сфера активно запроваджує IT-рішення, адже стає зрозуміло, що юристу лише ноутбуком і принтером не обійтися. Що ж стосується юридичної компанії, то тут, як правило, робота іде у декількох напрямах — створення сайтів та порталів, автоматизованих систем управління, рішень у сфері телефонії, систем захисту даних тощо. Оскільки всі напрями розвитку IT покрити одночасно неможливо, то щороку ми приділяємо увагу декільком з них.

Цього року наша компанія основну увагу в галузі інформаційних технологій приділила створенню внутрішнього порталу, який допоміг би систематизувати базу знань компанії. Оскільки патентно-юридична компанія IPStyle активно розвиває напрям захисту прав інтелектуальної власності в різних країнах світу, то саме внутрішній портал надає можливість нашим фахівцям отримати оперативну інформацію з юрисдикції, з якою вже працювали колеги, та доповнити таку базу інформацією про ті чи інші актуальні питання. Таким чином, на сьогодні база знань компанії містить як інформацію про стандарти роботи, електронну бібліотеку документів, так і інформацію про захист прав інтелектуальної власності у понад 70 країнах світу.

Також цього року ми здійснили повний перехід на вільне програмне забезпечення (операційну систему Ubuntu, Open Office та інші необхідні програми), що показує активну позицію нашої компанії у галузі інтелектуальної власності — ми використовуємо лише ліцензійне ПЗ і не порушуємо права софтверних компаній. Більше того, такі дії і зробили IT-інфрастуктуру компанії невразливою до комп’ютерних вірусів. На наступний рік поставлено завдання запровадити нову CRM, що відповідатиме актуальним потребам та стандартам компанії у розвитку відносин з клієнтами.

Олександр ОНІЩЕНКО,
керуючий партнер АК «Правочин»

Наші сподівання на розвиток юридичного бізнесу в 2013 році загалом справдилися. Тезово картина нашими очами має такий вигляд.

Платоспроможний попит на юридичні послуги вкотре зменшився, що спричинило активізацію зусиль партнерів юридичних компаній у сфері пошуку нових замовлень для завантаження юристів. Намагання розширити клієнтську базу почали сприйматися нами, швидше, як завдання максимум, водночас більшість з нас працюють принаймні на втримання існуючої. І тут, на жаль, втрати є. Бізнес згортається, дрібнішає і намагається економити на всьому, а на зовнішніх консультантах найперше.

Загострення конкурентної боротьби на ринку зумовило зростання демпінгових явищ, що відобразилося на доходності ринку в цілому. На цю тенденцію впливає і певна стабільність витрат юридичних фірм, насамперед стосовно формування заробітних плат юристів. Останнім часом вони майже не підвищувалися, але й не знижувалися. Тож спостерігаємо таке: зниження доходів на тлі майже незмінних витрат. На виході більшість з нас втрачає в прибутковості.

Набула поширення і навіть підсилилася тенденція до переформатування практик в юридичних компаніях. Процес об’єктивний і корисний з точки зору розумного використання ресурсів усередині компанії та її конкурентоспроможності на ринку. Підсилювалися клієнтськими замовленнями і юристами податкова та судова практика, а також кримінальне право як наслідок безпрецедентного тиску держави на бізнес.

Залишилися недозавантаженими практика будівництва та нерухомості, М&A, цінних паперів та фондового ринку, юристи, що практикують у них, змушені були шукати роботу в більш прибуткових сферах.

Значно підсилилася роль юридичних департаментів клієнтів. Ця тенденція викристалізувалася цього року надзвичайно потужно. Особливо вітчизняний бізнес з міркувань економії сконцентрував левову частку юридичної роботи в межах власних компаній. Лише дуже вузькоспеціалізовані питання потрапляють на ринок зовнішніх консультантів, що є додатковим фактором підвищення конкуренції за такі кейси.

Надзвичайно обережною була і кадрова політика юридичних фірм, що безпосередньо пов’язана із стриманістю в оцінках перспектив зростання ринку. Намагалися брати лише вузьких фахівців під вирішення специфічних клієнтських завдань або трохи підсилювати витребувані на ринку практики. У деяких компаніях у рамках обраної стратегії розширювали партнерський склад завдяки залученим зовні фахівцям, що зумовлено намаганням відкрити нову або суттєво підсилити існуючу ­практику.

ДИСКУСІЯ / Маркетинг та PR

Особливості юридичного маркетингу 2013 року. Проекти КСВ — чому вони сьогодні набули такого поширення? Які проекти 2013 року вважаєте найцікавішими?

Лариса СИВАК-АНІНА,
PR-менеджер ЮФ «Астерс»

З кожним роком український бізнес стає дедалі більш зрілим та свідомим, переймаючи практики стратегічного менеджменту колег із Заходу. Впродовж останніх років спостерігається подібна тенденція і в юридичному бізнесі — українські юрфірми стали більш соціально відповідальними, включаючи КСВ до стратегічного плану розвитку бізнесу. Насамперед, такі кроки свідчать про високий рівень розвитку фірми та соціальну свідомість її менеджменту. Чим більше складових програми КСВ охоплює фірма та системно й ефективно їх впроваджує, тим більше користі принесе це суспільству, поліпшить ставлення працівників до структури, підвищить її репутацію та економічні показники.

Серед найцікавіших та найоригінальніших програм КСВ «Астерс» можна з упевненістю згадати «Арт Астерс» — започаткований 2009 року благодійний проект, покликаний підтримувати, показувати та популяризувати українське мистецтво. У рамках цього проекту ми надаємо можливість художникам експонувати роботи у нашій корпоративній галереї, а працівникам, клієнтам та гостям фірми — познайомитися із сучасними українськими митцями та надихнутися художніми творами. За п’ять років успішного існування «Арт Астерсу» проект налічує сім унікальних мистецьких виставок і значну кількість відвідувачів, не враховуючи працівників фірми.

На українському ринку консалтингу вартим уваги є освітній проект компанії EY «Молоде покоління фінансових управлінців». Уже другий рік поспіль компанія разом із Київським національним економічним університетом імені Вадима Гетьмана реалізує цей проект, програма якого складається з курсу лекцій на тему аудиту, оподаткування та супроводу транзакцій, а також включає практичне кейс-стаді, спрямоване на розвиток особистісних навичок. Професійні лекції експертів EY підвищують рівень володіння студентами практичними знаннями у зазначених сферах, а в підсумку проект надає можливість найкращим учасникам пройти стажування у відділі аудиту компанії. Важливим суспільним аспектом проекту є те, що він розвиває молодь України і відкриває для неї нові шляхи розвитку та побудови кар’єри.

Юлія ЧЕРВОНООКА,
директор зі зв’язків із громадськістю ЮФ «Василь Кісіль і Партнери»

Особливості юридичного маркетингу 2013 року обумовлені, по-перше, використанням перевірених роками інструментів, а по-друге, впливом загальносвітових трендів.

Юридичні фірми традиційно застосовують притаманний для В2В комплекс заходів: участь представників фірми в конференціях та семінарах, самостійна організація заходів, публікації (проекти, законодавчі новели та аналітика, коментарі) в юридичних, ділових та галузевих ЗМІ, членство в професійних мережах та асоціаціях, інформаційні бюлетені, тематичні дослідження тощо.

Серед трендів 2013 року можна виділити підвищення популярності нових каналів та форм залучення аудиторії, в тому числі SMM (social media marketing). Усе більше маркетологів, у тому числі й маркетологів юридичних фірм, застосовують соціальні мережі (переважно Facebook, LinkedIn, Twitter) з метою управління репутацією та просування бренду. Соціальні мережі використовуються для залучення та утримання клієнтів як один з інструментів програм лояльності, а також для аналітики.

В епоху big data зростаюча кількість digital-опцій означає, що якщо компанії хочуть залучати своїх стейкхолдерів — клієнтів, колег та конкурентів — через соціальні мережі, вони мають використовувати різноманітні мультимедійні платформи та забезпечувати якісний контент, який привертає увагу та яким захочуть поділитися. Щоб досягти високого рівня популярності бренду та завоювати довіру, фірми мають зробити акцент на створенні цінного для стейкхолдерів контенту — корисних або цікавих текстових та візуальних матеріалів — від надихаючих інтелектуальних ідей та освіти до розважальної інформації. Причому тексти залишаються дуже важливими, проте набуває все більшого значення використання фотографій та інфографіки, яка підкреслює зміст тексту і надає йому нове забарвлення.

Поширення SMM збільшує значення внутрішніх комунікацій. Навіть до соціальних мереж було загальновідомо, що співробітники є найкращими амбасадорами бренду. Facebook, Twitter та інші соціальні мережі призвели до того, що потенціал впливу колег на інших стейкхолдерів збільшився у геометричній прогресії. І якщо спочатку компанії намагалися контролювати онлайн-комунікації співробітників, то тепер це вже майже очікується, що колеги розповідатимуть про компанію іншим.

Поява справді цифрового бізнес-середовища підвищує значний попит на якісний контент — блоги, відео, інтерактивні навчальні програми тощо. Наприклад, у 2013 році великою популярністю користувалися вебінари ЮФ «Василь Кісіль і Партнери» з актуальних правових питань, у тому числі присвячені трудовим спорам, Кримінальному процесуальному кодексу України та його застосуванню щодо бізнесу, особливостям захисту прав інтелектуальної власності на митному кордоні. Особливий інте­рес викликав міжнародний вебінар з трудового права, в якому брала участь Оксана Войнаровська, партнер, керівник практики трудових спорів нашої компанії, разом із провідними юристами з Італії та Великобританії.

Враховуючи наявність високошвидкісного Інтернету, сучасні тенденції та попит, відео-контент набуває дедалі більшої популярності. Згідно з прогнозами Cisco, найближчим часом 85 % загального інтернет-трафіку генеруватиметься відео-контентом. Одним із найуспішніших інноваційних інструментів з точки зору просування бренду, в тому числі підвищення відвідування сайту, стали відео-блоги партнерів нашої компанії, підготовлені разом з інтернет-порталом «ЮРЛІГА». Відео-блог партнера Андрія Стельмащука з податкових спорів став лідером серед переглядів на ЮРTV.

Нові інструменти не замінять традиційних, але надають можливість забезпечити двосторонню комунікацію і стати ближчими до своїх наявних та потенційних клієнтів, надаючи правильний контент, у правильний час, правильній цільовій аудиторії.

ДИСКУСІЯ / Юридична практика

Які галузі практики були найбільше затребувані клієнтами у 2013 році? Які є найприбутковішими? Які будуть популярними наступного року?

Олександр КОВАЛЬ,
керівник департаменту АФ «Грамацький і Партнери»

Ледве не всі прогнозовані нами у 2012 році тенденції на рік прийдешній справдилися: 2013 року сфери і практики юридичної діяльності АФ «Грамацький і Партнери» чітко перерозподілилися на користь її конфліктних напрямів. І хоча кількість приватноправових спорів у відсотковому відношенні з попереднім роком не зменшилася, проте адміністративні (публічно-правові) практики (податкова, кримінально-правова) стали домінантними порівняно з усіма іншими, що вже не конкурують з першими. Ледве не кожен акт податкового органу (а про їх цьогорічну кількість аж непристойно говорити вголос) перетікає у податковий спір та довгограюче кримінальне провадження, які, всупереч приписам закону та здоровому глузду, співіснують за основним законом діалектики: єдності (на початку досудового розслідування) та боротьби протилежностей (на етапі закриття кримінального провадження внаслідок врегулювання податкового спору на користь платника податків).

Усі оптимістичні прогнози європеїзації кримінального процесуального законодавства вмить розвіялися практикою застосування німою Фемідою норм нового КПК. Переоцінені правниками роль і значення інституту слідчих суддів учергове підкреслює, що суспільство може змінити закон, але закон навряд чи змінить суспільство. Сліпе копіювання в ухвалі слідчого судді клопотання прокурора у переважній більшості випадків лише «узаконює» протиправність дій органу досудового розслідування. Сподівання на судовий розгляд перекреслено остаточним розвіюванням ілюзії незалежності суду.

Тотальна перевага ініційованих державою публічно-правових спорів переконливо свідчить: бізнесу стало важко не стільки заробляти, скільки захищатися від держави. Фіскальний нігілізм торжествує: бездарно складені під кальку акти «податкових нікчем» поруч із правочинами почали вже визнавати нікчемною і саму фінансово-господарську діяльність суб’єктів господарювання. Усе це, разом з іншими проявами фіскальної політики, радше нівелює задекларовані загальнодержавні цілі і підкреслює перманентну боротьбу некомпетентності із жадібністю сучасних владних еліт. Інститут публічної влади остаточно дискредитовано, а сюрреалістичні химери постіндустріального «театру абсурду» стали виразним, закономірним наслідком суцільного гуманітарного зубожіння.

Олександр ПАЩЕНКО,
партнер АК «Правочин»

Стан ринку юридичних послуг та будь-якої з практик безпосередньо пов’язаний з тими процесами, які відбуваються в суспільстві, державі та її економіці. На жаль, на цей час ми не можемо говорити про розвиток України, підвищення добробуту її громадян та зростання економіки. Навпаки, ті процеси, які відбувалися останніми роками, свідчать про протилежне: постійне зростання тиску на підприємців, метою якого є будь-яким способом збільшити надходження до бюджету, зменшення реальних інвестицій в українську економіку, втручання держави в судову владу, інші дії, які не мають нічого спільного з європейськими цінностями та не можуть мати нас­лідком розвиток економіки країни.

Подальше збереження такої ситуації в країні відповідним чином вплине і на ринок юридичних послуг та матиме наслідком подальше збільшення кількості адміністративних спорів з суб’єктами владних повноважень, передусім з податковими та митними органами, а також кримінальних справ, пов’язаних зі сплатою податків та зборів суб’єктами господарювання. Відповідно найбільшу популярність збережуть судова практика, особливо пов’язана із вирішенням адміністративних спорів, та кримінальні справи у сфері господарської діяльності.

Якщо говорити про індустрії, то спостерігаємо зростання попиту на юридичні послуги в аграрній та ІТ-сферах, є динаміка в розвитку авіації. Певний оптимізм у розвитку цих напрямів є й на наступний рік. Очевидним є також і висновок про успіх практик, спрямованих на захист бізнесу від держави. Окрім згаданих мною митної, податкової та кримінальної, варто додати ще й антимонопольну як відображення збільшення активності Комітету в проведенні розслідувань. В адміністративних спорах знач­не пожвавлення маємо в галузі спорів з органами державного архітектурно-будівельного контролю та захисту прав споживачів. На тлі значних санкцій, що мають право застосовувати ці органи, а також завжди порожнього українського бюджету ця практика також буде затребуваною наступного року.

Вадим СВАТОВСЬКИЙ,
старший юрист АК POLEX

Наступного, 2014-го, року прогнозується розвиток практики корпоративного права, М&A, а також захисту інтелектуальної власності.

Це пов’язано, насамперед, із негативними нюансами реалій теперішнього українського бізнесу, поширенням недружнього поглинання суб’єктів господарювання та неправомірним використанням об’єктів інтелектуальної власності. Крім цього, спостерігається поступове укрупнення, глобалізація бізнес-структур у різних сферах діяльності, злиття та приєднання суб’єктів господарювання і, відповідно, поступове погіршення становища малого бізнесу в Україні.

Надалі зростатиме попит на юридичні послуги в сфері розробки схем оптимізації організаційно-правової структури бізнесу та корпоративного управління. Найчастіше метою поглинання інших суб’єктів господарювання є саме активи, належні підприємству, тому розробка та запровадження механізмів захисту цих активів також залишаються доволі актуальними у новому році. Крім цього, у зв’язку з посиленням державного впливу та контролю за суб’єктами бізнесу збільшуються потреби у податковому та валютному плануванні діяльності, проведенні due diligence та виявленні потенційних ризиків негативних наслідків діяльності для українських підприємств. Відповідно, надалі розвиватиметься і пов’язана практика вирішення спорів з конт­ролюючими органами.

Збільшення обсягів реєстрації об’єктів інтелектуальної власності в Україні, яке спостерігається в поточному році, нерозривно пов’язане з поступовим збільшенням порушень та зловживань у цій сфері. Недобросовісне використання ділової репутації, підробки та протиправне використання відомих торгових марок, «патентні війни», що набирають обертів в Україні, — все це вимагає вжиття комплексу дієвих заходів з метою захисту інтелектуальної власності. І останнім часом все більше суб’єктів господарювання в Україні усвідомлюють, що інтелектуальна власність як актив є не менш важливою частиною їхнього бізнесу, ніж земля, нерухомість чи грошові кошти. Відповідно, темп розвитку та поширення практики захисту інтелектуальної власності також збільшуватиметься в Україні наступного року.

Крім цього, враховуючи загальне підвищення соціального нап­руженя, погіршення інвестиційного клімату та умов ведення бізнесу в Україні наприкінці поточного року, вірогідне також підвищення попиту на послуги у сфері банкрутства і ліквідації підприємств, оскільки тенденції поширення банкрутства в Україні спостерігаються протягом 2013 року.

Станом на сьогодні в юридичному бізнесі традиційно прибутковими вважаються практики фінансового та корпоративного права, а також судові практики (господарські й адміністративні спори) та юридичний аутсорсинг.

Прибутковість практик корпоративного та фінансового права спричинено тим, що вони безпосередньо пов’язані як з початком та організацією, розвитком бізнесу, так і з його припиненням. Реєстрація нових суб’єктів господарювання, юридичний супровід угод з корпоративними правами, злиття та поглинання суб’єктів господарювання, процедур ліквідації та банкрутства є доволі трудомісткими, потребують суттєвих затрат часу та добре організованої праці команди досвідчених фахівців, тому вартість таких послуг є досить високою.

Розмір прибутку, який приносить діяльність у сфері вирішення господарських спорів, медіації та розгляду господарських справ судами безпосередньо залежить від вартості заборгованості суб’єктів господарювання одного перед одним. Враховуючи наслідки світової фінансової кризи та зниження рівня розвитку національного бізнесу, існування невиконаних господарських зобов’язань, що обчислюються шести-, семизначними числами, є досить поширеним явищем. Оскільки основний або додатковий гонорар юридичної фірми часто розраховується у відсотковому відношенні до суми стягнутої або, навпаки, нестягнутої заборгованості (залежно від того, чиї інтереси представляє юридична фірма), відповідно супровід вирішення таких спорів приносить суттєвий дохід. Це ж саме стосується й адміністративних спорів. Різниця лише в тому, що клієнти юридичних фірм у цьому випадку найчастіше потребують захисту своїх бізнес-інтересів від зростання апетитів фіскальних органів.

Що ж стосується юридичного аутсорсингу, то можна сказати, що такий напрям діяльності юридичної фірми може бути найбільш прибутковим. Регулярне комплексне юридичне обслуговування діяльності якомога більшої кількості суб’єктів господарської діяльності, що не мають власної юридичної служби або віддають перевагу зверненню в нестандартних ситуаціях до команди професіоналів, є метою багатьох учасників ринку юридичного бізнесу. Передусім це викликано більш-менш стабільною кількістю регулярно оплачуваних замовлень різних юридичних послуг, що за умови відповідних обсягів надання таких послуг дозволяє отримати стабільний суттєвий прибуток.

Крім цього, серед доволі прибуткових можна назвати також практику міжнародного права. Це пов’язано насамперед з внутрішньою негативною ситуацією на багатьох ринках України, що стимулює серед власників бізнесу попит на розробку та запровадження механізмів повної або часткової реструктуризації свого бізнесу та активів, створення міжнародної структури володіння корпоративними правами, фінансування та реалізації товарів і послуг, у тому числі із застосуванням «ланцюгових» схем і використанням офшорних компаній. Юридичне обслуговування та представлення інтересів іноземних інвесторів, комплексний супровід їхньої діяльності на ринках України також вважається перспективним та прибутковим напрямом діяльності для юридичних компаній.

Олена БОБИРЄВА,
керівник проектів, старший юрист АК POLEX

У 2013 році традиційно найбільш затребуваними галузями практик нашої компанії залишалися корпоративне право, судова практика, практика у сфері інтелектуальної власності. У судовій практиці традиційно актуальними є спори щодо стягнення заборгованості, спори про визнання права власності, спори з податковими органами. У сфері корпоративного права можна відзначити тенденції збільшення кількості замовлень на реєстрацію та подальший супровід бізнесу в IT-сфері, що великою мірою пов’язане, в тому числі, з проголошенням в Україні на державному рівні підтримки індустрії програмної продукції, а також із введенням спеціальних механізмів оподаткування суб’єктів такої індустрії. У практиці в сфері фармацевтичного права спостерігаємо сплеск активності клієнтів, що пов’язано зі значними змінами до фармацевтичного законодавства та необхідністю перебудови бізнес-процесів та організаційної документації відповідно до вимог ліцензійних умов, а також поточними потребами в отриманні консультаційної допомоги.

Тетяна ЗАМОРСЬКА,
директор відділу податкового та юридичного консультування KPMG в Україні

Протягом 2013 року керівництво компаній, що працюють в Україні, продовжило здійснення різноманітних заходів, спрямованих на скорочення витрат та підвищення ефективності бізнесу. У рамках таких процесів зазвичай проводиться скорочення персоналу, реорганізуються або ліквідуються окремі ланки бізнесу і в деяких випадках — власниками приймається рішення щодо повної ліквідації компанії.

Тому клієнти цього року мали нагальну потребу в отриманні комплексних юридичних послуг, таких як повний або частковий супровід реорганізації та ліквідації бізнесу, допомога в проведенні процедур із переведення персоналу на інші компанії групи або повне скорочення штату, включаючи супровід у спорах, що виникають у деяких випадках при звільненні працівників.

Такі проекти, як правило, потребують не тільки дуже швидкого реагування та наявності досвідчених фахівців — юристів, адвокатів, податківців, а й наявності досвіду з управління відповідними проектами. Як правило, в компаніях та банках немає спеціально підготовлених кадрів — команди або офісу, який міг би здійснювати оперативні заходи з реорганізації і брати відповідальність за них.

Враховуючи підвищену відповідальність за проведення процедур реорганізації та звільнення працівників ефективно, швидко і згідно з положеннями корпоративної політики та вимогами українського законодавства, клієнти охоче йдуть на передачу повноважень з управління такими проектами зовнішнім юридичним та консультаційним компаніям. Крім того, важливо зауважити, що внаслідок суворої конфіденційності певних заходів з реорганізації, які стосуються безпосередньо працівників, власники бізнесу часто змушені передавати на аутсорсинг такі проекті зовнішнім юристам та професійним консультаційним фірмам.