Ювілей: Олександр ОНІЩЕНКО: «Ми стійкі прихильники еволюційного шляху розвитку»

Для ринку юридичних послуг десять років діяльності — термін не надто великий. Але цього цілком достатньо, щоб відчути різницю температур в основних течіях юридичного бізнесу і водночас впливати на його формування. З якими відчуттями підійшла компанія до свого першого ювілею, «УЮ» розповів керуючий партнер АК «Правочин» Олександр ОНІЩЕНКО

Десять років юридичної фірми — це час, коли можна озирнутися і підбити певні підсумки. Чи справдилися ваші сподівання і що було для фірми найскладнішим?

Переконаний, що для АК «Правочин» 10 років — лише початок. Проте з огляду на молодість українського юридичного бізнесу це і є проміжний етап для підбиття підсумків.

Сьогодні можна з упевненістю сказати, що мрія партнерів фірми про створення ефективного юридичного бізнесу стала реальністю. За цей час ми зросли як кількісно, так і, насамперед, якісно, здійснили внутрішню структуризацію компанії, запровадили стандарти якості послуг, багато зробили щодо вдосконалення комунікацій з клієнтом. Нарешті серед наших основних здобутків — створення команди професіоналів, які прагнуть працювати на засадах порядності та поваги як до себе, так і до клієнтів АК «Правочин».

Звісно, за 10 років багато чого змінилося, це потребувало відповідної корекції стратегії розвитку компанії. Підходи до ведення бізнесу стали більш прагматичними, що позначилося на формуванні оновленої бізнес-моделі, заснованої на поглибленій спеціалізації, проактивній позиції в залученні нових клієнтів, постійному контролі рівня надання послуг, високому ступені залучення партнерів компанії для безпосереднього надання послуг клієнтам.

Більшість трансформацій та структурних змін у компанії не давалися нам легко, доволі часто впровадження нового зустрічає певний спротив, проте впевненість у необхідності змін та адекватного реагування на динаміку ринку надає сил та рішучості.

 

Які практики фірма розвиває сьогодні і що саме буде актуальним цього року?

Навряд чи цей рік суттєво відрізнятиметься від попереднього за палітрою затребуваних практик. Не секрет, що популярність тієї чи іншої практики безпосередньо залежить від проблем, які постають перед бізнесом. Наприклад, безпрецедентний податковий тиск держави на бізнес викликав завантаження нашої податкової практики. У цьому контексті з’явилися і нові можливості для перехресних продажів, оскільки податкові проблеми потягнули за собою актуальність кримінальної практики.

Традиційно популярними вважаю практику вирішення спорів та практику корпоративного права. Щоправда, на мій погляд, спостерігається зменшення «калібру» ­таких проектів. Якщо ще кілька років тому ми працювали з позовами на мільйони, то наразі клієнти часто звертаються за допомогою в значно скромніших справах. Маємо суттєве зменшення і в кількості судових справ, особливо в господарських судах. Це річ об’єктивна, адже існує доволі чітка залежність між активністю бізнесу та кількістю і масштабністю судових проектів. Звісно, це не стосується кредитної заборгованості, оскільки в цій сфері роботи традиційно вистачає, і хоча сьогодні банки стали значно обережнішими в цих питаннях, усе ж таки роки нестримного і масштабного кредитування і до цього часу «годують» юристів роботою.

 

Сьогодні багато говорять про неповну завантаженість окремих практик в юридичних компаніях. Чи є таке явище у вас?

Так, звичайно, наша компанія є частиною українського ринку юридичних послуг, тож загальні тенденції відчутні і у нас. Відзначимо неповне і нестабільне завантаження практики нерухомості та будівництва, а також цінних паперів. Інвестиційна практика «померла» разом з інвестиціями в Україну, швидше маємо роботу, щодо супроводу виведення таких інвестицій. З цим процесом пов’язане перехресне завантаження податкової та митної практик. Стан практики нерухомості і будівництва напряму пов’язаний із становищем будівельної галузі та відсутності платоспроможного попиту на об’єкти нерухомості. Спостерігається, що ця практика все більше зміщується в судову, де ініціюються і тривають спори між інвесторами та забудовниками. Останнім часом маємо також і завантаження кримінальної практики справами щодо отримання соціального житла особами, які не мали на це права відповідно до закону.

 

АК «Правочин», серед іншого, відома обслуговуванням клієнтів у галузі авіації та надання хендлінгових послуг. Як ця практика розвивається зараз?

Справді, ми виокремили цю роботу як окрему практику ще 2010 року. Вона розвивалася в рамках АК «Правочин» еволюційним шляхом, який вважаємо найбільш раціональним. На початку один із партнерів компанії, Дмитро Денісов, який тривалий час працював у галузі авіації, залучив на посаду старшого юриста фахівця, який працював керівником юридичного департаменту ДМА «Бориспіль», він і став ядром формування майбутньої практики. Уже на той час ми мали кілька спеціалізованих «авіаційних» клієнтів, яких консультували як із загальноправових питань, так і надавали юридичні послуги в дуже вузьких питаннях авіаційної безпеки, розробки правил авіаційних перевезень, правової регламентації використання систем реєстрації пасажирів тощо.

З часом АК «Правочин» суттєво збільшила кількість «авіаційних» клієнтів, розширила горизонти правової роботи у цій галузі, що й стало вирішальним для заснування нової практики. Наразі це одна з найуспішніших наших практик, що має потенціал розвитку та хороші перспективи розширення.

 

Яким бачите подальший розвиток фірми?

Як я вже говорив, ми стійкі прихильники еволюційного шляху розвитку своєї компанії і 10 років нашої діяльності на ринку довели доцільність та ефективність такого підходу. Підбиваючи підсумки 2013 року і при підготовці плану на рік 2014-й, партнери компанії прийняли рішення про подальший розвиток і зміцнення бюджетоутворюючих практик — судової, податкової, авіаційної та кримінальної.

Не виключене і залучення нового партнера для створення практики банкрутства та реструктуризації. Акцент також робитиметься на подальшому розвитку регіональних офісів АК «Правочин», які працюють у Харкові та Полтаві.

Наші клієнти в цих регіонах уже мають змогу отримувати високоякісні послуги за нашими стандартами, але за цінами, що є прийнятними і конкурентними для цих регіонів. Усі наші офіси мають достатню автономію в прийнятті управлінських рішень, залученні нових клієнтів, фінансуванні різноманітних програм, проте загальне стратегічне керування все ж здійснюється київським офісом.

Цього року ми також орієнтуємося на значне пожвавлення роботи над розширенням клієнтської бази, проактивної позиції у відношенні до клієнта, організацію постійного та глибокого контакту з ним, розуміння його потреб і подальшого розвитку комунікації.