Опитування: Перемінна запиту

Максим СИСОЄНКО

Українські юридичні фірми довели, що вони можуть працювати за будь-яких обставин та готові надавати послуги, актуальні саме сьогодні

Нестабільна політична ситуація в Україні позначається на всіх сферах нашого життя. Події ж київського Майдану кінця 2013-го — початку 2014 року стали певним іспитом і для юридичного бізнес-середовища. Зважаючи на непередбачуваність обставин, в яких працювали юристи, «УЮ» поцікавився, які клієнтські запити наразі є актуальними, яких змін зазнав юридичний бізнес, чи позначилися останні події на роботі офісів та як фірми працюватимуть у разі виникнення форс-мажорних обставин?

 

Працювати з осторогою

Ольга СТЕПОВИК-ШИМАН, керівник служби з просування та PR АФ «Династія», м. Дніпропетровськ

Нестабільна економічна ситуація, яка склалася в Україні внаслідок подій кінця минулого — початку нинішнього року, воєнна агресія іншої держави, а також відсутність чіткого розуміння того, який шлях подолання кризи обере нове керівництво нашої країни, породжують у вітчизняних бізнес-колах занепокоєння та викликають невпевненість у найближчему майбутньому. Як наслідок, цілком зрозуміле бажання бізнесменів перечекати смуту, зосередившись лише на основних справах і відклавши втілення будь-яких раніше запланованих проектів до кращих часів. Саме тому питання, з якими нині все частіше звертаються клієнти за юридичною допомогою, це насамперед узаконення бізнесу та нерухомості, закриття неліквідних бізнес-проектів та перерозподіл активів у більш ліквідні. При цьому варто зазначити, що запити стосовно більш традиційних правових питань, таких як оптимізація оподаткування бізнесу, господарські спори, спори з кредитних правовідносин тощо, нині також не втратили актуальності, бо, незважаючи на кризу, український бізнес все ж таки працює, хоча і з осторогою, вивіряючи кожен крок.

Ще одна тенденція, яка спостерігається нині серед підприємств, — це впровадження оптимізації витрат (причому як внутрішніх, так і зовнішніх), більш жорсткий їх контроль та іноді навіть економія на зовнішніх консультантах узагалі. Але швидше за все це тимчасове явище і воно зійде нанівець зі стабілізацією політичної та економічної ситуації в країні.

Зважаючи на те, що головний офіс АФ «Династія» знаходиться у Дніпропетровську, а розташування ­київського філіалу компанії віддалене від епіцентру подій, які сталися внаслідок народного гніву, жодних суттєвих змін у роботі обох наших офісів не було. Звісно, всі співробітники фірми намагалися стежити за подіями на Майдані, аналізували їх та жваво обговорювали, а також збирали кошти на підтримку мітингуючих. Що стосується сьогодення, то нині Дніпропетровськ працює у звичному режимі. «Жорстоких бандерівців-мародерів» на вулицях ми не бачимо, сподіваємося, що і провокаторів-окупантів на нашій землі також ніколи не побачимо. Виступачи за цілісну неподільну Україну, ми впевнені, що керівництву нашої держави все ж таки вдасться врегулювати конфлікт у Криму мирним шляхом без застосування зброї та пролиття братерської крові. Якщо ж нашим політикам у процесі переговорів будуть потрібні консультації з правових питань — будь ласка, нехай звертаються до українських юристів: разом, як-то кажуть, і батька легше бити.

 

Адвокатські будні

Юлія КУРИЛО, партнер АО «СК ГРУП»

Запити наших клієнтів у зв’язку із ситуацією, що склалася в країні, суттєво не змінилися. Через зміну влади та очікувану тотальну перевірку діяльності попередників ми зіштовхнулися з підвищенням попиту на послуги адвокатів нашої кримінальної практики. Для себе вирішили, що не представлятимемо одіозні особистості, які брали участь у масових заходах, спрямованих проти територіальної цілісності та державності України, та зосередилися на наданні відповідних послуг колишнім державним службовцям з питань, пов’язаних з їхньою діяльністю. Як адвокати ми зобов’язані забезпечити дотримання всіх процесуальних прав суб’єктів кримінального переслідування незалежно від партійної приналежності.

Окремо треба сказати, що у зв’язку з оголошенням часткової мобілізації ми підготували для наших постійних клієнтів довідки щодо особливостей роботи кадрової служби, додаткових обов’язків керівників, що пов’язані із мобілізацією, воєнним часом, цивільною обороною. Ці довідки ми готували для постійних клієнтів без їхнього замовлення з метою поліпшення сервісу та демонстрації нашої підтримки у цей складний час.

З огляду на те, що ситуація в країні щодо територіальної цілісності не визначена, прогнозуємо велику кількість запитів, пов’язаних з майбутнім статусом майна, що знаходиться на території Криму.

Наявний досвід юридичного супроводу виборчих кампаній наразі дозволяє нам вести перемовини з питання надання правової допомоги на час проведення позачергових виборів президента.

Робота наших офісів певною мірою не змінилася. Проте режим роботи адвокатів кримінальної практики цілком залежить від часу проведення слідчих дій. Зайвий раз розповідати колегам, в який час зазвичай починаються обшуки та закінчуються допити, не варто. Утім, це адвокатські будні.

Офіси нашої компанії працювали навіть під час тих трагічних подій, що мали місце в Києві 18—19 лютого 2014 року. Звичайно, ми дещо скоротили робочий час Київського офісу у ці дня у зв’язку із закриттям метро та напруженістю з огляду на можливість введення надзвичайного стану. Також ми вирішили, що у випадку підвищення небезпеки для працівників працюватимемо дистанційно. Адже сучасні засоби зв’язку це дозволяють. Доки державні органи (суди, виконавчі служби), з якими ми стикаємося безпосередньо в роботі, функціонуватимуть, ми зможемо ефективно працювати за умови забезпечення особистої безпеки працівників. Іншу реальну перешкоду в нашій роботі може створити відключення доступу до мережі Інтернет, телефонного зв’язку та електрики. У випадку відсутності вказаних засобів робота буде паралізована внаслідок абсолютної залежності від цих ресурсів.

 

За незмінним графіком

Ілля КОСТІН, старший партнер ЮК «Правовий Альянс»

Зважаючи на останні події, що мають місце в нашій країні, ми відзначили, що і клієнтські запити відрізняються від тих, які ми отримували раніше. Нині актуальними є питання, що стосуються організації та проведення навчальних зборів з військовозобов’язаними. Клієнти запитують, що їм робити як роботодавцям та як це регулюється чинним законодавством України.

Щодо завдань — вони залишилися тими самими. До сьогодні всі ми жили в корумпованій державній системі. Багато хто з нас, намагаючись грати за нав’язаними правилами, хоча б раз чинив дії, які в цивілізованій державі не могли б мати місця. Тому нині клієнти усвідомлюють, що можуть потрапити під тиск уже з боку правоохоронних органів. Саме тому дуже важливо робити відповідні кроки, щоб юридично мінімізувати ризики та можливі наслідки перебудови суспільства та бізнесу, які є сьогодні. Ось такі питання наразі непокоять наших клієнтів. Усе інше залишається незмінним.

Окрім київського офісу, в нас є ще офіс у Криму. Партнер, що там керує, інформує нас про те, що обсяги роботи зменшилися. Інші юристи стурбовані тим, що роботи може взагалі не бути. На жаль, ситуація така, що майже ніяке право на території Криму не діє.

Щодо нашого офісу в Києві, то він розташований у центральній частині міста, неподалік центру всіх подій. Майже тиждень — з 17-го до 22 лютого — ми не приходили в офіс. Керівництво компанії прийняло таке рішення насамперед задля безпеки співробітників. Іншою причиною стало те, що деякі з наших колег активно брали участь у боротьбі проти несправедливої влади, захищаючи свою Вітчизну.

Треба відзначити відповідальність усіх працівників, які робили все, щоб такий режим якнайменше позначився на якості нашої роботи. Зрештою, наша IT-система розроблена таким чином, що ми маємо можливість працювати, спілкуватися між собою та з клієнтами, а також маємо доступ до всієї потрібної документації з будь-якого куточка світу. Через це, я впевнений, наші клієнті практично не відчули погіршення якості нашої роботи через зміни у графіку роботи компанії.

Вважаю, що юридична фірма повинна працювати за незмінним графіком роботи, незалежно від форс-мажорних обставин. Це як лікарня або електростанція. Одного з наших співробітників призвали на навчальні збори військовозобов’язаних, але він працює як і раніше, ходить до офісу, спілкується з клієнтами. Високі критерії до якості виконання роботи у зв’язку з такими обставинами мають залишатися незмінними.

 

Відповідальність перед клієнтами

Володимир КАШПОРОВ, старший партнер ЮФ «Кашпоров і Партнери», м. Донецьк

Наразі актуальним запитом клієнтів є повернення коштів з проблемних, неплатоспроможних банків, а також з тих, які досі не мають цього статусу. Також дещо змінилися завдання, які ставляться перед клієнтом сьогодні. Якщо торік бізнес задавався питаннями щодо того, як пристосуватися до нового трансфертного законодавства тощо, то наразі більш прості (приземлені) та водночас складні запитання, як-то захист прав власності на активи. Зокрема, що робити з активами в ­Криму.

На режим роботи офісу останні події майже не впливають. У нашої фірми взагалі демократичний графік роботи, прив’язаний передусім до дед-лайнів клієнтів. Ми з повагою ставимося до громадянської активності наших юристів, але всі розуміють також відповідальність перед клієнтами.

Оскільки головний офіс нашої фірми знаходиться у Донецьку, в разі виникнення форс-мажорних обставин діятимемо залежно від складності ситуації. Ми розуміємо, що безпека життєдіяльності стоїть на першому місці, тому кожен працівник сам вільний вирішувати це питання для себе. При цьому ми вже узгодили організаційну складову, у тому числі комунікації внутрішні і зовнішні з клієнтами, архівацію документів тощо на випадок тимчасових зупинок у роботі юридичної фірми.

 

У штатному режимі

Ростислав КРАВЕЦЬ, адвокат, старший партнер АК «Кравець і Партнери»

Актуальним питанням для клієнтів насамперед є збереження своїх активів. Окрім цього, кількість запитів щодо захисту прав у кредитних правовідносинах постійно збільшується. Упродовж досить тривалого часу клієнти намагаються економити свої витрати на юридичні послуги, тому звернення до фахівців відбувається лише у надсерйозних випадках.

Щодо змін у роботі офісу, то їх у нашій компанії не було. Робота продовжується у штатному режимі. Також я не помітив змін і у колег.

Діяльність у форс-мажорних обставинах залежить від того, як побудована робота. У нашій компанії все зроб­лено таким чином, щоб працювати дистанційно можна було без будь-яких проблем.