Офіс: Як гартувався стиль

Євген ПІДЛІСНИЙ

Обираючи юридичного радника, його оцінюють не лише за рекомендаціями та регаліями, а й за першим враженням від зовнішнього вигляду. Те саме стосується і юридичної фірми загалом. Рекомендації та стиль — це сила

Звичайно, не так багато українських юридичних фірм можуть похвалитися офісами, в інтер’єрі яких помітний стрімкий політ дизайнерської думки. Комусь це не потрібно через невибагливість пересічного клієнта, комусь достатньо просто солідного ремонту аскетичного формату. Усе залежить від того, яку мету ставить перед собою юридична фірма, яке місце вона займає на юридичному ринку і яких клієнтів обслуговує. Та все одно є декілька основнх правил оформлення юридичного офісу, від яких краще не відходити.

Очевидно, що для офісу великої юрфірми, яка претендує на наявність власного стилю, просто необхідним є дорогий та високоякісний дизайн. Починаючи проектування офісу для юридичних послуг, Анна Бойко, керівник студії дизайну інтер’єру ARTE Studio, радить задуматися над тим, «які асоціації викликає у нас словосполучення «юридична компанія»?» — надійність, захист, фундаментальність, високий статус. «Офіс — обличчя компанії, тому до оформлення його інтер’єру варто поставитися дуже серйозно. Усе має говорити вашому клієнту: «Ви звернулися до професіоналів»!». Очевидно, що переважна більшість правників сходяться на тому, що ідеальним для офісу юридичної фірми є класичний інтер’єр», — говорить вона.

У той же час PR-менеджер ЮК «Правовий Альянс» Ксенія Мілюк вважає, що вже давно необхідно відходити від шаблонних оформлень юридичних офісів — від усіх цих великих, масивних дерев’яних столів, Феміди із зав’язаними очима, яка чинить справедливість. Потрібно вмикати креативність та відходити від консервативності. Як приклад вона наводить офіси рекламних компаній: «Багато хто мав можливість читати і бачити в мережі Інтернет найяскравіші офіси креативних та рекламних агентств. Постає запитання: чому вони можуть робити таке оформлення, а юридичні фірми — ні?».

Дизайнери радять в оформленні офісів використовувати нейтральні, неяскраві кольори, що підкреслюватимуть серйозність та врівноваженість юристів. Домінуючими кольорами можуть бути зелений, сірий, білий, коричневий та їхнє поєднання. Ксенія Мілюк погоджується з тим, що не обов’язково робити все різнокольоровим. «Офіс може бути оформлений і в чорно-білих кольорах, але із колоритною атрибутикою в ньому. Можливі якісь принти на стінах юридичної тематики, акваріум, світлі меблі», — говорить пані Мілюк.

Узагалі в питаннях дизайну офісу багато чого залежить від керівництва. Наскільки засновники/партнери згодні відходити від стандартів і пробувати щось новеньке. При цьому ключовим моментом є те, що юридична компанія перш за все повинна орієнтуватися на клієнта, у тому числі й у питаннях дизайну. Людина, яка приходить до офісу, шукає юридичної підтримки або поради. Вона хоче бути впевненою, що саме в цій компанії правильно відчують і зрозуміють її потреби та зможуть максимально допомогти у їхньому розв’язанні. Клієнт повинен почуватися захищено і комфортно.

Зрозуміло, що більшості великих юрфірм не вдалося хоча б частково обійтися без участі дизайнера. Так, у розробку професійним агентствам віддавали дизайн та проектування офісу «Лавринович і Партнери» й «Астерс». Ірина Чернікова, менеджер з персоналу ЮФ «Астерс», розповідає, що офіс компанії спроектовано таким чином, щоб раціонально використати офісний простір, при цьому відділити зону переговорних кімнат від робочих кабінетів та Open Space. Тут головним критерієм була наявність максимального доступу денного світла до робочих місць. І під час втілення дизайнерської концепції основну увагу було приділено поєднанню корпоративного стилю і кольорової гами в сучасному, мінімалістичному, стилі.

А ось «Правовий Альянс» проводив лише деякі консультації з приводу оформлення кімнат для перемовин і ресепшену. «А в цілому в нашій команді достатньо творчих людей із гарним смаком. Тому найчастіше це були колективні ідеї та рішення», — розповідає Ксенія Мілюк.

З чого починається офіс

Як театр починається із вішалки, так і офіс юридичної компанії з приймальні, яка, по суті, є візитівкою фірми, місце, що великою мірою формує перше враження про компанію. Зайве говорити, що в прий­мальні має бути логотип компанії, а також повинні бути атрибути, за якими відвідувачі однозначно ідентифікуватимуть компанію як таку, що надає саме юридичні послуги. Має бути передбачений зручний доступ з приймальні до клієнтської зони, переговорної кімнати. Причому важливо, щоб остання була відокремлена від інших приміщень звуконепроникними матеріалами, мала всі необхідні технічні засоби, такі як проектори, дошки чи кліпборди, і в ній не було нічого зайвого, зокрема різноманітні аксесуари, що не мають відношення до роботи.

Разом із тим офіс не повинен бути холодним та «сухим», має бути відчуття того, що в ньому є життя. Клієнтові буде приємно відчути, що працівники юрфірми — не похмурі біороботи, а живі люди, які самі отримують задоволення від своєї роботи і від своїх робочих місць.

Щоб оживити офіс юрфірми, доречно використовувати кімнатні рослини та картини. «Ми дбаємо про затишок в офісі та комфортність робочого середовища, — відзначає директор ЮФ «Лавринович і Партнери» Олена Остапчук. — Основними прикрасами є авторські фотографії найвідоміших місць тих міст, в яких працюють наші представництва, а також живі квіти та кімнатні рослини».

Ксенія Мілюк серед можливих прикрашаючих елементів також називає і кольоровий диван (лише текстиль, ніякої шкіри) у прийомній та коференц-залі. На її думку, це також може бути клітка із пташкою або навіть тераріум із хамелеоном чи якоюсь іншою ящіркою, багато рослин.

Однією з головних складових в оснащенні офісу є меблі, тому не варто економити на них. Дизайнер Анна Бойко впевнена, що меблі мають бути високої якості, ергономічні та зносостійкі, адже вони повинні зберігати презентабельний вигляд без дефектів протягом багатьох років. Також меблі повинні відповідати загальній стилістиці інтер’єру. Не варто забувати про закриті стелажі для зберігання документів, сейфи, надійне технічне оснащення офісу та безпеку.

Найяскравішими елементами меблів юрфірми можуть бути крісла та стільці. Що стосується меблів, то саме вони найкраще можуть продемонструвати статусність та високі доходи фірми. Тому важливо не економити на них — принаймні у тих приміщеннях, до яких мають дос­туп клієнти. Доречно, якщо крісла матимуть обивку із дорогої шкіри, а меблі будуть зроблені з цінних порід дерев.

У той же час Ксенія Мілюк наголошує, що при виборі меблів компанія має відштовхуватися від бюджету. «Завжди намагаємося дотримуватись трьох понять: якісно, стильно, комфортно. Офісного стилю варто дотримуватися лише при виборі столів та стільців. В іншому — головне фантазія», — говорить вона.

Кабінет чи Open Space?

Основними типами офісів є кабінетно-коридорна система та Open Space. За системи Open Space, офіс ділиться на функціональні зони (відділи, департаменти тощо) залежно від структури компанії. Для цього можуть використовуватися офісні перегородки (як стаціонарні, так і мобільні), що створюють певний приватний простір для кожного з працівників.

Останнім часом чимало юрфірм переходить на систему Open Space, інші ж, навпаки, вважають його не найкращим у юридичній професії. Андріанна Мартинів, юрист ЮФ «ОМП», вважає, що в офісі мають бути створені всі необхідні умови для комфортної та продуктивної праці, а для виконання цієї вимоги необхідно оформити «закритий» тип офісу (кабінетно-коридорна система).

«Формат офісу Open Space не є найкращим варіантом для юридичних компаній, оскільки юристи зазвичай потребують максимальної тиші та спокою при виконанні зав­дань. Робочий процес покликаний бути комфортним, зосередженим, ніщо не має відволікати, вносити дискомфорт. Помилка юриста може «влетіти в копієчку» як клієнту, так і самій компанії. Ідеальний варіант, звісно, окрема будівля для офісу, однак у великих мегаполісах таке рішення є фінансово обтяжливим і не завжди раціональним», — переконана пані Мартинів.

А Анастасія Сингаєвська, юрист АК «Правочин», вважає, що, нав­паки, дизайн офісу в спосіб Open Space є дуже вдалим для юридичних компаній. За її словами, Open Space втілює в собі демократичність стосунків в офісі. Крім того, значно розширюються можливості внутрішньої координації і комунікації, економії простору, зважаючи на відсутність дверей і стаціонарних стін. «Саме таким ми хотіли би бачити наш офіс у майбутньому: зручним, функціональним та комфортним», — говорить вона.

Ксенія Мілюк також вважає Open Space вдалим варіантом, оскільки для неї насамперед важлива згуртованість колективу. «Приміщення має бути відкритого типу, з великими вік­нами, просторою площею, де можливо було б зібратися на невеличку нараду або якесь святкування. В нашому офісі все це є. Кабінети призначені лише для партнерів фірми. Інші співробітники розміщуються поряд один із одним. Це надає можливість вільного спілкування, вирішення питань, обговорення новин і взагалі будь-яких цікавих речей. Це одна із речей, яка розвиває поняття «командної гри», — впевнена вона.

Зона відпочинку

Далеко не всі юридичні компанії обладнують зони відпочинку та розваг для своїх співробітників — робочі дні юристів, як правило, достатньо насичені. Разом із тим важка розумова робота юристів потребує відпочинку та перезавантаження мозку. В офісі «Правового Альянсу», приміром, є штанга, турнік та розкладний тенісний стіл. І час од часу, після шостої години вечора, співробітники можуть дозволити собі невеличкі змагання.

В АК «Правочин» зони відпочинку як такої немає і, на думку Анастасії Сингаєвської, вона недоречна. Натомість є зона харчування з холодильником, кавоваркою та всім необхідним для прийому їжі.

Не планують найближчим часом створювати зону розваг і в ЮФ «Лавринович і Партнери». Олена Остапчук пояснює це тим, що компанія проводить багато корпоративних заходів протягом року поза ме­жами офісу. Тож там поєднали зону відпочинку із зоною харчування в доволі простору кухню, яка сучасно обладнана. «За великим столом нашим працівникам зручно відволіктися від роботи на обід», — додає пані Олена.

Анна Бойко, в свою чергу, відзначає, що зону відпочинку для співробітників організовувати варто, але якщо дозволяє площа приміщення, — створена у такий спосіб комфортна атмосфера дасть змогу з користю провести обідню перерву. «Це має бути рекреаційна зона, оформлена менш офіційно: розмістіть тут міні-кафе, компактну тематичну бібліотеку, стіл для пінг-понгу, м’які дивани та пуфи. Є можливість виходу на терасу? — чудово! Вчені довели: свіже повітря сприяє прийняттю правильних рішень!», — впевнена дизайнер.

Класика і мінімалізм

Олена ОСТАПЧУК,
директор ЮФ «Лавринович і Партнери»

Оскільки основоположним питанням у роботі з нашими клієнтами є конфіденційність та збереження інформації, наш офіс було розроблено таким чином, щоб будь-який відвідувач, потрапивши до нас, стовідсотково відчував свою захищеність та мав упевненість у тому, що інформація та документація будуть під надійним захистом. Ми пишаємося сучасністю застосованих технологій та командою, яка забезпечує їх функціонування.

В інтер’єрі варто дотримуватися класичного стилю або мінімалізму, обирати більш пастельні, спокійні тони. Хай-тек навряд чи буде доцільним в оформленні офісу юридичної фірми. Також необхідно звернути увагу на комфорт та зручність робочих місць працівників. Наприклад, у нашому офісі було розділено приміщення на декілька зон: простора приймальня, з якої можна потрапити до клієнтських переговорних кімнат, зона юристів, зона адміністрації з внутрішньою переговорною та зона відпочинку. Вони всі відокремлені одна від одної.

Потрібно знайти баланс таким чином, щоб працівники з радістю приходили на роботу — в дружню, приємну атмосферу, щоб їм було зручно і комфортно працювати, щоб вони почувалися складовою професійної команди з високими вимогами до роботи та процесів. В офісі ми проводимо більшу частину свого життя, тому поєднання і рівновага між домашнім затишком і діловою атмосферою мають бути завжди.

Символічна складова

Анна БОЙКО,
керівник студії дизайну інтер’єру ARTE Studio

Запорукою успішності будь-якого простору є грамотне планувальне рішення, в якому створені умови для плідної роботи співробітників та комфорту клієнтів. Актуальні стилі в інтер’єрі, найбільш відповідні для цього виду діяльності: мінімалізм, хай-тек, модерн або сучасна класика. У дизайні переважають природні кольори і матеріали — дерево, скло, камінь, керамограніт. Використовується мінімальна кількість декору. Важливо розбавити ділову атмосферу, внести якусь «род­зинку» — нехай це будуть яскраві акценти, морський акваріум, екзотичні рослини або фотостіна. В інтер’єрі також обов’язково має бути символіка компанії — корпоративні кольори, логотип.

Важливу роль в оснащенні будь-якого офісу відіграє освітлення. Воно не має бути занадто яскравим, але світла повинно бути достатньо для комфортної роботи співробітників. Правильним рішенням буде освітлення у кілька рівнів. Приймальня — перше, що бачить клієнт при відві­дуванні вашого офісу, тому важливо створити тут комфортну обстановку для очікуючих відвідувачів — передбачити достатню кількість посадкових місць, можливість випити кави або чаю, запропонувати клієнту ознайомитися з повним переліком послуг вашої компанії (буклети, рекламні проспекти), повісити плазму. Обов’язково розмістіть тут стійку-ресепшн і логотип компанії.

Нічого зайвого

Анастасія СИНГАЄВСЬКА,
юрист АК «Правочин»

Офіс АК «Правочин» є доволі консервативним, а також не пафосним, якщо виходити з сучасних можливостей проектування та дизайну. Водночас у будь-якому разі він є затишним та зручним для роботи. Не можу сказати, що в дизайні офісу є якась «родзинка», він спроектований у спосіб кабінетно-коридорної системи, яка була більш прийнятною на час ремонту, спокійного кольору стіни роблять атмосферу теплою та невимушеною, темні дерев’яні меблі нагадують про важливість завдань компанії та концентрують на роботі.

У найближчому майбутньому на офіс АК «Правочин» чекає ремонт і кардинальні зміни, відтак без допомоги професійного дизайнера не обійтися. Власне кажучи, ми вже обрали дизайнерське бюро, на розгляді перебувають кілька варіантів перепланування офісу, що викликано як розширенням штату співробітників, так і новими трендами в дизайні офісних приміщень. Основне правило майбутнього інтер’єру офісу: нічого зайвого, тільки те, що необхідно для повноцінної та ефективної роботи. У той же час має бути зроблено акцент на зручності та комфорті не тільки для працівників компанії, але й насамперед для клієнтів, які нас відвідують. Безумовно, в інтер’єрі приміщення має бути «родзинка», яка доповнить картину не тільки дизайну офісу, але й підкреслить напрямок діяльності компанії і втілюватиме надійність, безпечність та довіру.

Легко і комфортно

Ксенія МІЛЮК,
PR-менеджер ЮК «Правовий Альянс»

ЮК «Правой Альянс» на ринку України понад 15 років. Як і в більшості випадків, усе починалося з невеличкої кімнати і кількох амбіціозних людей з великими планами на майбутнє. За цей період наша фірма змінила декілька локацйї. При цьому, вибираючи офіс, ми перш за все звертаємо увагу на територіальне розташування бізнес-центру і самого плану приміщення. Ми знаходимося на 11 поверсі, звідкіля відкривається чудовий краєвид на центр міста. Великі вікна надихають і заспокоюють. Один із наших партнерів — Ілля Костін — колекціонує картини. Саме ці твори мистецтва красуються на стінах нашого офісу. Гасло нашої компанії: «Ми знаємо різні шляхи до вашого успіху». Прив’язкою до цього є картини із зображення шляхів та доріг. Дороги присутні також на нашому сайті, брендованій продукції тощо.

Завжди має бути золота середина. Людина повинна почуватися комфортно і легко на робочому місці. Це впливає на наш емоційний стан і на якість виконання нашої роботи. Баланс між домашнім затишком та діловою атмосферою залежить від кількості працівників у компанії. Важко створити домашню атмосферу в компанії, де працює 50 і більше людей. Там, де до 20 співробітників — це набагато легше.

Нейтральне оформлення

Андріанна МАРТИНІВ,
юрист ЮФ «ОМП»

Офіс юридичної компанії повинен відповідати трьом ключовим вимогам:

— у цьому офісі мають бути створені всі необхідні умови для комфортної та продуктивної праці;

— наявність просторого конференц-залу для проведення зустрічей з клієнтами;

— зручне місце розташування офісу, оскільки надто віддалені офіси від центру міста можуть не тільки утруднити приїзд клієнта, але й змусити засумніватися останнього в надійності компанії, яка розташована хтозна-де.

Нюанси оформлення офісу багато в чому залежать від власника юридичної фірми, його віку, уподобань. Разом із тим, на мій погляд, зайва помпезність та пафосність можуть бути в мінус. Ліпше оформити офіс нейтрально: світлі та спокійні гами, якісні класичні меблі. Якщо дуже хочеться креативу, то можна підібрати оригінальні аксесуари: світильники хай-тек, картини. Окрім оформлення офісу, необхідно подбати про культурного і привітного адміністратора, а також забезпечити ідеальний порядок у приміщенні та педантичність.

Головна «родзинка»

Ірина ЧЕРНІКОВА,
менеджер з персоналу ЮФ «Астерс»

Офіс «Астерс» знаходиться в історичному та діловому серці Києва. З 14 поверху відкриваються дивовижні панорамні краєвиди міста, які викликають неабияке захоплення в гостей, клієнтів і працівників фірми. Однак найголовнішою «родзинкою» та одночасно прикрасою нашого офісу є художня галерея, розташована у внутрішніх коридорах приміщення. Незадіяний внут­рішній простір надихнув партнерів на створення благодійного мистецького проекту АртАстерс. Варто зазначити, що за п’ять років існування проекту ми надали можливість близько 10 художникам безкоштовно експонувати свої роботи, що дало змогу успішно втілювати в життя основну мету проекту — популяризувати сучасне українське мистецтво.

Очевидно, що більшу частину життя люди проводять на роботі. Тому від того, як буде організовано робочий простір, залежить їхній емоційний стан, праце­здатність та загальний мікроклімат у команді. Як на мене, щоб зробити комфортнішим робоче місце, не треба ставити за мету мінімізувати контраст між роботою і домівкою, таким чином створюючи в офісі майже домашній затишок, який налаштовує на відпочинок, а не на роботу. Варто зберігати баланс між домашньою атмосферою та діловим середовищем. Просторість, комфортність, сучасне оснащення робочих місць офісного приміщення, зручне географічне розташування, наявність інфраструктури — ось основні складові здорової, дружньої атмосфери і продуктивної праці.