Бізнес: Молоді та зелені

Алеся КОСМИНА

Представники тих українських юрфірм, що запровадили програму «Зелений офіс», стверджують, що бонусом до збереження довкілля є  здорова у всіх сенсах атмосфера, суттєва економія ресурсів, позитивний вплив на імідж компанії та інші переваги  — словом, лише користь, жодної шкоди

Упродовж останніх двох років українські юрфірми почали активно долучатися до екопроекту «Зелений офіс». Дехто зараховує зелені ініціативи до проектів корпоративної соціальної відповідальності, хтось називає просто стилем життя. Але об’єктивно «зелений офіс» — це більше, ніж просто внутрішня фішка окремої компанії. Як би пафосно та затерто це не звучало, зменшення негативного впливу на нав­колишнє середовище шляхом збереження ресурсів та зменшення кількості відходів, що передбачається проектом «Зелений офіс», це спільне завдання усього людства і це те корисне, що може зробити кожен, дещо змінивши власний стиль життя.

«За роки існування адвокатська контора підтримувала найрізноманітніші проекти — від студентських юридичних конкурсів до культурних та спортивних подій. Переважно це були спонсорські проекти, які не потребували прямої участі юристів фірми та інших співробітників. Таким чином, спонсорські та соціальні проекти працювали на імідж фірми, однак не впливали на рівень розвитку корпоративної культури», — розповідає PR-менеджер адвокатської контори «Коннов і Созановський» Світлана Яримова про досвід своєї компанії до зеленої ери.

Вона окреслює одну з головних проблем суспільства — у повсякденному житті сучасної людини, котра живе в шаленому темпі, досить рідко виникає можливість та й бажання приділити свій час тому, аби зробити щось корисне для спільноти навколо. Хоча всім добре відомо, що в нашій країні є багато питань, які неможливо поліпшити чи вирішити без активності громади. Для АК «Коннов і Созановський» у цьому сенсі оптимальним рішенням став «зелений офіс» — проект, який стартував у березні 2013 року.

Зелене світло

Причини, з яких українські компанії долучаються до екопроекту, за великим рахунком, однакові. А шляхи дещо відрізняються.

Найчастіше ініціаторами стають керівники. «На початку 2013 року наша компанія офіційно стала членом Клубу А4, — згадує керуючий партнер юридичного агентства «Шевчук і Партнери» Олексій Шевчук. — Головною метою вступу до «зеленої організації» була утилізація офісної макулатури цивілізованим шляхом. Діяльність Клубу А4 спрямована на практичне втілення концепції «Зелений офіс», а саме: популяризацію переробки та використання відновленого паперу». Співробітники фірми одностайно підтримали запропоновану керуючим партнером збереження навколишнього природнього середовища шляхом не тільки вступу до Клубу А4, але й економією електроенергії, велика кількість якої витрачається в офісах. Концепція «зеленого офісу» ЮА «Шевчук і Партнери» базується на правилі трьох R: Recycle — скорочуй, повторно використовуй, переробляй, адже дихати свіжим повіт­рям і жити у зеленому світі прагне кожен член моєї команди.

В UKRAINE LEGAL COMPANY впровадження програми відбулося за ініціативою генерального директора компанії Віолетти Ле Зионг, без жіночої руки якої не залишився жоден куточок офісу компанії — від документообігу до кімнатних квітів. «Молода, активна команда юристів, ми не могли залишатися байдужими до сьогоднішніх питань екології, які в найближчому майбутньому стануть проблемою наступних поколінь. Це й стало поштовхом до запровадження програми «Зелений офіс» у березні 2013 року», — пояснює комерційний директор компанії Володимир Шийко.

Офіційний статус

Володимир ШИЙКО,
комерційний директор UKRAINE LEGAL COMPANY

У нашій компанії програма «Зелений офіс» полягає в економії і дбайливому ставленні до ресурсів офісу і нашої планети загалом. Найкориснішим вважаємо те, що при запровадженні проектів колектив збирався на екологічні кава-паузи, завдяки цьому кожен юрист, співробітник брав свідому участь у проекті, запровадження якого минуло, а традиція гуртуватися залишилася.

Відмовилися від безкінечного копіювання матеріалів у справі, яке відбувалося при кожному обговоренні проектів, відмовилися від зручного на перший погляд одноразового посуду, за можливості почали використовувати для пересування містом метрополітен.

Програма підштовхнула на отримання офіційного статусу «зеленого офісу». Ми не зупиняємося на досягнутому, розуміємо, що це лише перші кроки юристів Зеленою планетою, тому на цьому етапі ведеться активна підготовка пакета документів для отримання сертифіката за стандартом iso 9001 — ДСТУ ISO 9001:2009 «Системи управління якістю».

А в юридичній компанії «Александров і Партнери» ініціаторами виступили співробітники. «Наша компанія практикує кожні три місяці проводити опитування своїх співробітників щодо пропозицій, спрямованих на покращення життєдіяльності роботи офісу, — пояснює старший юрист компанії Антон Федун. — Одне з таких опитувань було проведене у вересні минулого року, яке виявило, що переважна більшість працівників компанії були б раді працювати у дружньому до нав­колишнього природнього середовища офісі. Фактично це й стало відправною точкою в розробці та подальшій реалізації в нашій компанії концепції «Зелений офіс».

Зазвичай програма «Зелений офіс» у юрфірмах сфокусована на трьох основних напрямах: збереження ресурсів, зменшення токсичного навантаження на навколишнє середовище та підвищення обізнаності співробітників щодо раціонального екологічного споживання. З деякими варіаціями.

З огляду на специфіку роботи збереження ресурсів у юрфірмах полягає в основному в економії елект­роенергії та максимальній відмові від парерових носіїв інформації.

«Реалізуємо ми власну корпоративну екологічну програму «­Зелений офіс» через економію паперу, оскільки відомо, що з одного дерева виробляється метровий пакет паперу формату А4, а це 11 тисяч аркушів», — говорить Олексій Шевчук. Тож в офісі компанії один аркуш використовується двічі, з обох боків, що дає змогу економити на папері вдвічі більше. Разом із тим у майбутньому на прикладі багатьох країн Європи та Америки планується забезпечити кожного співробітника ноутбуком, який значно менше використовує електроенергії, аніж звичайний комп’ютер. Також уже найближчим часом в офісі повністю буде замінене звичайне електричне освітлення на освітлення енергозберігаюче, що дасть змогу зекономити на електроенергії.

У МЮК «Александров і Партнери» принцип зменшення використання природних та інших ресурсів теж полягає у придбанні та використанні товарів для потреб компанії лише з урахуванням їхніх екологічних та енергозберігаючих властивостей, налаштуванні комп’ютерів на режим «сну» або вимкнення їх у разі його тривалого невикористання, надання переваги електронному документообігу всередині компанії. Також це повторне використання ресурсів, що полягає у зборі макулатури, друкуванні документів на обох сторонах аркушів, мінімізації використання одноразового посуду та повторному використанні картриджів для принтерів.

Що стосується зменшення впливу на оточуюче середовище, то тут для компаній — непахане поле, хоча основними напрямами є відмова від одноразового пластикового посуду та утилізація батарейок.

Так, МЮК «Александров і Партнери» реалізує цей пункт шляхом організації прийому від співробітників відпрацьованих люмінісцентних ламп, батарейок з подальшою передачею їх на утилізацію, переходу на використання сучасних екологічно дружніх продуктів побутової хімії, більш активне проведення конференс-колів і відеоконференцій як альтернатива відрядженням.

У юридичному бюро «Єгоров, Пугінскій, Афанасьєв і Партнери» теж сформована культура поводження з відходами: налагоджена система збору та передачі пальчикових батарейок та акумуляторних батарей, картриджів і техніки, що відслужили своє; а також відбулася заміна пластикових стаканчиків на паперові. «Узагалі ми намагаємося відмовитися від використання одноразового посуду в офісі. Зокрема, активно закликаємо співробітників використовувати керамічні чашки замість картонних і пластикових стаканів. З цією метою для всіх співробітників були замовлені брендовані чашки. Головне завдання — підвищення рівня екологічної свідомості як співробітників бюро, так і членів їхніх сімей», — розповідає Альона Онищенко.

Процес пішов

За словами представників юрфірм, впровадження проекту проходило позитивно і досить весело. Звичайно, співробітникам знадобився час, щоб звикнути до нових офісних правил, адже процес зайняв не один день, але заради благородної мети всі поставилися до нього відповідально.

У АК «Коннов і Созановський» проект впроваджувався в декілька етапів. Першим етапом стала утилізація макулатури, яка накопичилася за роки паперових носіїв інформації, до цифрових технологій. Тепер усі юристи та адвокати контори піклуються про те, аби після знищення папір потрапив не в смітник, а на переробку. Одночасно з папером працівники офісу почали збирати для переробки використані батарейки. «Якщо говорити мовою цифр, то за півтора року існування цього проекту було здано понад 10 т макулатури та сотні батарейок на переробку, тобто збережено 200 дерев і 2 км2 землі», — підбиває підсумки Світлана Яримова.

У квітні 2013 року співробітники АК «Коннов і Созановський» разом відсвяткували День довкілля, посадивши 11 молодих лип у столичному парку ім. Островського. До свята долучили дітей та родичів працівників. А цього року проект набув ще більшого масштабу: до програми із захисту довкілля долучилися ще й школярі однієї з київських шкіл. Контора провели позакласний захід, презентувавши важливість збереження навколишнього середовища, а потім усі разом висадили квіти і кущі на території школи.

У UKRAINE LEGAL COMPANY процес теж пройшов дуже злагоджено, попри участь спеціалістів різного рівня та напрямів «Ми «не рубали з плеча», різко обмеживши витрати паперу співробітниками або, скажімо, споживання електроенергії, — ділиться досвідом Володимир Шейко. — При запровадженні програми діяли поетапно, загалом було близько семи етапів. Ставлення співробітників надихає, бо кожен свідомо бере участь у програмі та із задоволенням є частиною великого механізму, який дає нам можливість будувати та підтримувати справжній «зелений офіс». Дуже порадувало, що ми практично не відчули процесу адаптації співробітників, який буває при запровадженні нововведень».

Не обійшлося і без непорозумінь та курйозів. «Одна із співробітниць, знаючи про те, що компанія організувала централізований збір використаних люмінісцентних ламп, які містять ртуть, з метою передачі їх на утилізацію, зібрала у всієї своєї родини та принесла в офіс цілу коробку звичайних ламп розжарювання, які не несуть значної небезпеки для екології», — згадує Антон Федун, додаючи, однак, що цей випадок яскраво ілюструє, що головне в питанні екології — це бажання бути відповідальним, а результати не змусять на себе довго чекати.

Операція «Адаптація»

Антон ФЕДУН,
старший юрист МЮК «Александров і Партнери» 

Безперечним є той факт, що будь-які зміни потребують певного часу на адаптацію. Реалізація концепції «зеленого офісу» в нашій компанії також зіштовхнулася з певним несприйняттям.

Основна складність виникла, коли в нашому офісі встановили контейнери для роздільного збору вторсировини, потрібен був час, щоб люди запам’ятали: для паперу і для пластику тепер окремі кошики. Також досить довго працівники компанії не могли відмовитися від одноразового посуду. Але вказані труднощі були досить швидко подолані шляхом розміщення в офісі дотепних інформаційних наклейок із закликами не забувати про екологічну відповідальність.

З іншого боку, використання екологічно дружніх продуктів побутової хімії було одразу позитивно сприйнято всіма працівниками компанії. Більше того, деякі працівники почали використання аналогічних засобів вдома.

Зелені курйози

Олексій ШЕВЧУК,
керуючий партнер ЮА «Шевчук і Партнери»

Курйозні випадки в робочий час трапляються завжди. Хтось із співробітників з метою економії електроенергії вимкнув комп’ютер свого колеги, а в останнього був документ Word не збережений, хтось полюбляє працювати за комп’ютером при вимкненому світлі, а комусь це не подобається і стаєш випадковим свідком справжньої боротьби за раціональне споживання електроенергії. Радує лише те, що кожна ситуація завершується жартами, за допомогою яких співробітники мають змогу відпочити і повеселитися від душі.

Як керівник, я ціную своїх колег та підлеглих не тільки за якісну, вчасно виконану роботу, але й за вміння розряджати робочу обстановку. Але, якщо серйозно, хотілося б наголосити на одному з найкорисніших елементів програми — це використання спеціальних контейнерів, які, як відомо, Клуб А4 надає своїм членам для зберігання використаного паперу і, відповідно, в яких може зберігатися папір тижнями. Оскільки наш офіс — офіс юридичної компанії, то в контейнерах зберігається багато вже непотрібних документів… і, як ви вже здогадалися, ми дуже вдячні Клубу А4 за змогу зберігати вже, здавалося б, непотрібні документи у контейнерах, бо ніколи не знаєш, можливо, вчорашній непотрібний документ, сьогодні буде незамінним папірцем, здатним врятувати безнадійну ситуацію.

Реальна користь

За словами Альони Онищенко, є певні стереотипи щодо впровадження програми «Зелений офіс». Чи не найпоширенішим стереотипом є думка, що екологічна відповідальність компанії вимагає серйозних капітальних інвестицій. «Це справді так у випадку, коли йдеться про модернізацію виробництва, — говорить вона. — Проте філософією «зеленого офісу» може скористатися будь-яка компанія, незалежно від її розміру, сфери діяльності тощо. Досвід нашого бюро свідчить, що «екоменеджмент» може здійснюватися і без капітальних інвестицій, і навіть економити ресурси компанії».

В українському офісі ЮБ «Єгоров, Пугінскій, Афанасьєв і Партнери» вже відчули економію елект­роенергії за рахунок використання енергозберігаючих ламп, а також налаштування техніки в режимі екологічного споживання. Запровадження системи електронного документообігу та налаштування принтерів на двосторонній друк дало змогу значно скоротити споживання паперу. Наразі відбувається і перехід на електронні книги/журнали, що дозволяє не лише відійти від паперових носіїв інформації, але й суттєво зекономити.

Зрозуміло, що без початкових інвестицій не обійтися, проте вони швидко окуповуються. «Перші два місяці ми були вимушені витратити майже вдвоє більше коштів, — зізнав­ся Олексій Шевчук. — Проте вже за рік зробили висновок, що кошти, які були залучені на модернізацію нашого офісу, не тільки ­повернулися за рахунок економії, а ще й дали змогу за рахунок економії та одночасного збереження навколишнього природнього середовища проводити навчальні соціальні програми для студентів юридичних вишів, що є стовідсотковим успіхом для нашої фірми».

Про економію говорить і Антон Федун: «Впровадження концепції «зеленого офісу» в нашій компанії відбувається лише близько десяти місяців, але однозначно реалізація проекту дозволяє економити кошти. Екологічні вигоди «зеленого офісу» полягають у суттєвому зниженні споживання електроенергії, води, тепла, витратних матеріалів, а відповідно і ресурсів, необхідних для їх виробництва».

Крім того, компанія отримала і пряму матеріальну вигоду — в травні цього року було передано на вторинну переробку 600 кг макулатури. Виручені кошти теж пішли на «зелене діло», на них було придбано та висаджено біля офісу молоді саджанці дерев.

Утім, Володимир Шейко вважає, що хоча реалізація проекту і дає змогу економити кошти, але це не головне, оскільки його компанія при запровадженні програми керувалася перш за все заощадженням енергетичних та водних ресурсів планети. Він наводить простий приклад: переробка однієї тонни макулатури рятує 10 дерев, заощаджує 20 000 л води, 1 000 кВт електроенергії і запобігає викиду 1 700 кг СО2.

Режим економії паперу допоміг UKRAINE LEGAL COMPANY скоротити паперові витрати приблизно в 1,5 разу, а це означає, що тільки за минулі шість місяців було врятовано дев’ять дерев, заощаджено понад 5 000 гривень. За підрахунками пана Шейка, за кожен рік дії програми «Зелений офіс» компанія рятує мінімум 18 дерев.

Правило не залишати навіть у «сплячому режимі» комп’ютерну техніку, не залишати прилади та пристрої увімкненими у розетку, вимикати світло в місцях загального користування теж уже увійшло в звичку колективу і принесло свої позитивні результати. За останні півроку споживання електроенергії у UKRAINE LEGAL COMPANY скоротилося до 900 кВт на місяць.

Екологічний образ

Хоча всі юрфірми твердять про те, що «зелений офіс» — це лише внутрішній проект, усе ж вони зізнаються, що він позитивно впливає на імідж компанії.

«Запровадження «зеленого офісу» в нашій компанії перш за все було спрямоване на скорочення використання природних ресурсів та забезпечення свого незначного внес­ку у захист навколишнього середовища, компанія не використовує екологічну позицію як привід для просування свого іміджу, — розповідає Антон Федун. — У той же час, коли наші клієнти дізнаються про екологічну спрямованість офісу, зазначають, що активна екологічна позиція МЮК «Александров та Партнери» є додатковим підтвердженням реноме відповідальної компанії, а, як відомо, працювати з відповідальними людьми та компаніями — приємно.

Більше того, юридичні фірми навіть надихають своїх клієнтів на охорону довкілля. «Кожен клієнт, який звертається до нас з метою отримання юридичних послуг, має змогу бачити плакати, різноманітні наклейки, які розташовані в офісі з метою захисту та збереження нав­колишнього середовища. Наша юридична фірма справді піклується про природнє середовище, і приємно, коли клієнти також починають підтримувати наші ідеї щодо раціонального використання природніх ресурсів», — відзначає Олексій Шевчук.

Загалом екоспрямованість офісу заряджає всіх навколо. «Звісно, це позитивний вплив не тільки на компанію в цілому, а й на кожного співробітника, — ділиться спостереженнями Володимир Шейко. — Програма «Зелений офіс» зробила кожного з нас добрішим і бережливішим, змусила відірвати погляд від судових документів і подивитися на навколишній світ інакше, допомогла припинити марнотратно ставитися до ресурсів офісу, зберігши бюджетні кошти і головне — природу. Дбайливе ставлення до природних запасів та активів офісу стало для нас правилом хорошого тону, це поважають також і наші партнери».

Він лише скаржиться на те, що програма «Зелений офіс», на жаль, не є популярною в Україні, хоча вона вже не один рік небезуспішно впроваджується і працює в країнах ближнього і далекого зарубіжжя.

Утім, починати ніколи не пізно. Можна почати хоча б з відмови від пластикового посуду та роздруковування зайвих документів. Прямо зараз.