Подія: Розвідка місцевості

Максим СИСОЄНКО

У Києві відбувся VIII Щорічний юридичний форум «Розвиток ринку юридичних послуг в Україні-2012»

Останньої зимової п’ятниці, 24 лютого, у конференц-залі столичного готелю Radisson Blu відбувся один з найбільших та найцікавіших заходів, що влаштовує Асоціація правників України, — VIII Щорічний юридичний форум «Розвиток ринку юридичних пос­луг в Україні-2012».

Форум, що зібрав близько двохсот учасників, переважно партнерів та керівників юридичних фірм, адвокатських контор та керівників юридичних департаментів, був спрямований насамперед на аналіз стану юридичного ринку та визначення його перспектив розвитку в найближчому майбутньому. Програма заходу передбачала як нагальні питання «правил гри» на нинішньому ринку юридичних послуг, так і обговорення сучасних підходів до партнерства та секретів управління юридичною фірмою.

«Форум уже виходить за межі країни та починає набирати регіонального значення на теренах СНД», — зазначив президент АПУ, керуючий партнер ЮФ «Спенсер і Кауфманн» Валентин Загарія, відкриваючи захід. Продовженням слів керівника Асоціації став привітальний виступ президента Асоціації адвокатів Грузії Зази Хатіашвілі. Варто відзначити, що, крім грузинської делегації, до Києва завітали також гості з Росії, Білорусі та Казахстану. А Олег Макаров, голова організаційного комітету форуму, який запропонував доповідачам багато цікавих та змістовних тем для обговорення, побажав учасникам почерпнути максимум корисної інформації для її втілення на практиці.

Тенденції та сентенції

Першу сесію форуму було присвячено тенденціям, що склалися на ринку юридичних послуг. Зокрема, Армен Хачатурян, партнер ЮФ «Астерс», підбив підсумки минулого року та проаналізував тренди 2012-го, зазначивши, що цей рік передусім характеризуватимуть посилення конкуренції та диверсифікація спеціалізації на тлі зменшення кількості великих клієнтів та зменшення ­бюджетів на юридичні послуги. У доповіді ж Євгена Солодка, керуючого партнера АО «Солодко і Партнери», були порушені питання декриміналізації у світлі законодавчих змін. У подальшій дискусії за участю провідних експертів були запропоновані різні рецепти реалізації обговорюваних питань на практиці.

Друга панель форуму, присвячена взаєминам між юридичною фірмою та клієнтами, почалася з цитати про адвокатів модератора секції Сергія Козьякова, партнера АФ «Сергій Козьяков та Партнери», із «Записок Піквікського клубу» Чарльза Дік­кенса.

Олексій Кот, партнер ЮФ «Антіка», у своїй доповіді запропонував замислитися над тим, як сприймати клієнтів: друзі, роботодавці або ж колеги? Проаналізувавши моделі поведінки з клієнтом, доповідач дійшов висновку, що вони мають між собою взаємодіяти, а переважати має та модель, яка зручна насамперед для клієнта. А Олег Мальський, партнер МЮГ AstapovLawyers, розповів про секрети зростання на падаючому ринку. Юрист, зокрема, зазначив, що злет на тлі падіння це завжди можливість і ресурс — люди. Щодо того, як юридичній фірмі знайти своє місце на ринку, доповідач порадив зай­няти вузькоспеціалізовану нішу, де мало конкурентів. «Потрібно мати стратегію та визначити момент падіння», — зазначив пан Мальський. Почувши про те, що на падаючому ринку можна зростати, займаючись, приміром, зерновими та масляничними арбітражами, Олег Макаров зауважив, що в їхній компанії з превеликим задоволенням узяли б «частину практики, що вже набридла» доповідачеві.

Про нові підходи до визначення гонорару розповів Олександр Мартиненко, партнер ЮФ CMS Cameron McKenna LLC, який почав виступ зі звернення до історії, згадавши про часи, коли саме з’явилася професія адвоката. Експерт запропонував замислитися над тим, що клієнт думає про юристів. Говорячи про взаємини «юрист — клієнт», пан Мартиненко слушно зазначив, що вибудовувати стосунки з клієнтом — не ремесло, а мистецтво.

Справжньою сенсацією ставав виступ Сергія Пепеляєва, партнера ЮФ «Пепеляєв Групп» (Росія), на тему «Формування управлінської фінансової звітності в юридичній фірмі». Доповідач докладно, з графіками і таблицями, розповів про складання фінансових звітів, рахунків, витрат тощо і процес контролю за фінансами компанії. «Для мене це шок», — такою була реакція учасників, яку озвучив Володимир Рижий, керівник «Юридичного бюро Рижого». На що російський гість парирував, що така робота необхідна, адже знімає головний біль у стосунках з постачальниками та клієнтами юридичних послуг. «Без цього велика юридична фірма існувати не може. У нас працює 160 юристів і 100 осіб — адміністративний персонал», — резюмував росіянин, зазначивши при цьому, що років 15—20 тому всі обрахування доводилося робити вручну.

У ході подальшої панельної дискусії учасники торкнулися питання репутації у світлі судової реформи. На запитання Сергія Козьякова, як її можна зберегти, Олександр Мартиненко запропонував універсальний спосіб: діяти за Правилами адвокатської етики.

Секрети управління

Теоретичним і практичним аспектам партнерства була присвячена третя сесія форуму. «Що важливіше: партнери для юридичної фірми чи юридична фірма для партнерів», — поставив майже риторичне запитання Олексій Резніков, партнер АБ «Єгоров, Пугінський, Афанасьєв і Партнери», у своїй доповіді «Модифікація партнерського статусу. Кейс-стаді». Експерт згадав про власний досвід партнерства у різних компаніях, а лейтмотивом його виступу була думка про те, що юрист має усвідомлювати перспективу зростання в юридичній фірмі.

Наступний доповідач, Тимур Бондарєв, керуючий партнер АК Arzinger, проаналізував розподілення прибутку в компанії та принципи побудови системи компенсації залежно від стадії розвитку юридичної фірми. А Олексій Іванов, керуючий партнер АК «Коннов і Созановський», розповів про шлях до посади керуючого партнера, його функції та завдання, не обійшовши також і питання його винагороди.

Ще один доповідач із-за кордону, Валерій Папакуль, партнер ЮФ «Степановський, Папакуль і Партнери» (Білорусь), розповів про особливості партнерських взаємин, представив стилі управління (за Адизесом І.) та поставив стратегічні завдання для партнерів.

Резюмуючи різні висловлювання, Олег Макаров зазначив, що мету панелі можна вважати досягнутою, якщо вона породила нові питання, як розвивати партнерство.

Остання сесія форуму об’єднала питання управління юридичною фірмою, а також традиції та інновації. Валентин Загарія зупинився на нормах нового проекту Закону України «Про адвокатуру» (за поданням народного депутата Юрія Мірошниченка), звернувши увагу на розмежування професій юриста і адвоката. Як вихід з цієї ситуації керманич АПУ запропонував спробувати об’єднати професію на базі адвокатури.

Про лобізм і корупцію в юридичному бізнесі розповіла Олександра Павленко, партнер ПГ «Павленко і Побережнюк». Доповідачка дала визначення та розмежувала ці поняття, а як позитивний приклад лобізму навела приватно-державне партнерство. Лобізм пані Павленко назвала новою сферою бізнесу, а наступний доповідач, Олександр Хвощинський, партнер ЮФ Legal Stratagency (Росія — Німеччина), зауважив, що грань між лобізмом та корупцією визначається статтями кримінального кодексу. Сам же гість запропонував для розгляду питання комплексного управління якістю в юридичній фірмі з точки зору філософії, культури та інструментів. Пан Хвощинський у своєму виступі розмірковував над тим, що означає бути класною юридичною фірмою, представивши на розсуд різні моделі управління якістю.

Про те, чи мотивує мотивація, запропонував замислитись у своїй доповіді Михайло Довгопол, бізнес-консультант консалтингового центру «Перспектива», влаштувавши справжній майстер-клас з цього питання. Експерт розрізнив мотивацію внутрішню і зовнішню та навів прик­лади того, як зовнішня мотивація може бути не поштовхом, а гальмом у роботі. «Ефективна мотивація — це система мотивації», — підсумував наостанок доповідач.

Як зазвичай буває на подібних заходах, професійні дискусії точилися не лише у залі, але й у кулуарах форуму. Тож зважаючи на те, що цей форум щороку розширює і коло обговорюваних питань, і географію учасників, наступного разу він обіцяє бути ще більш цікавим.