№12 Грудень 2014 року → У вільний час

Post Scriptum: Trade dress: як одягнути торговельну марку

Марія Ортинська,
директор ПЮК IPStyle

Відоме прислів’я «По одягу зустрічають...», як правило, використовується у контексті людських відносин. Проте зовнішній вигляд має кардинальне значення й у виборі тієї чи іншої продукції. І чим більша товарна конкуренція, тим більше ми звертаємо увагу на упаковку, етикетку, колір та форму продукції, що обираємо.

У міжнародній практиці захисту прав інтелектуальної власності є таке поняття, як trade dress, що дослівно перекладається як «торговий одяг». Це поняття є дос­татньо широким і включає упаковки, етикетки, контейнери, коробки, пляшки, банки, в яких поміщена продукція, колір чи поєднання кольорів, форма продукції, промо-матеріал, запахи, звуки, якими супроводжується продукція, і навіть екстер’єр чи інтер’єр торгових точок. У різних країнах trade dress захищається по-різному: від реєстрації торговельних марок та промислових зразків до захисту як об’єктів авторського права чи навіть патентування. Також не треба забувати й про те, що неправомірне використання комерційного найменування, торговельної марки, рекламних матеріалів, оформлення упаковки товарів, копіювання зовнішнього вигляду продукції вважається актами недобросовісної конкуренції. Метою захисту trade dress є захист не тільки від так званих копіювань продукції, а й від неправомірного паразитування на репутації продукції та компанії.

Незважаючи на те, що в українському законодавстві немає визначення такого поняття, як trade dress, захистити його можливо. У першу чергу потрібно звернутися до законодавства щодо охорони прав на торговельні марки (Цивільного кодексу України та Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг»). Так, відповідно до частини 2 статті 5 Закону об’єктом знака може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень. Такими позначеннями можуть бути, зокрема, слова, у тому числі власні імена, літери, цифри, зображувальні елементи, кольори та комбінації кольорів, а також будь-яка комбінація таких позначень. Проте, намагаючись захистити «торговий одяг» як торговельну марку, потрібно пам’ятати про її визначення та призначення — вирізнення товарів і послуг одних виробників від інших. Таким чином, основною функцією торговельної марки є розрізняльна здатність, якою і має володіти позначення для набуття охорони. Наприклад, у реєстрації зовнішнього вигляду кавоварки, чашки, булки має бути відмовлено, якщо зовнішній вигляд зумовлений винятково їхньою функціональністю. Також не можуть бути зареєстровані як торговельні марки позначення, що складаються лише з позначень чи даних, що є описовими, зокрема вказують на вид, якість, склад, кількість, властивості, призначення, цінність товарів і послуг, місце і час виготовлення чи збуту товарів або надання послуг.

Проте необхідно пам’ятати, що до таких підстав для відмови в охороні торговельних марок у кожної країни можуть бути свої підходи та практика. Наприклад, всі ми пам’ятаємо зовнішній вигляд цукерки RAFFAELLO. В Україні у справі за первісним позовом СОРЕМАРТЕК С.А, Бельгія (SOREMARTEC S.A., Belgium) до закритого акціонерного товариства «Ланд­рін» (Російська Федерація) колегія Вищого господарського суду України дійшла висновку, що вищевказане позначення за міжнародною реєстрацією № 798984 не має розрізняльної здатності для товарів, для яких його зареєстровано, оскільки сприймається як реалістичне зображення будь-якого товару з охоронюваного переліку: кондитерського чи шоколадного виробу або морозива круглої форми з обсипкою, і не набуло розрізняльної здатності внаслідок використання, та вважає, що міжнародну реєстрацію на торговельну марку потрібно визнати недійсною через невідповідність зареєстрованого позначення умовам надання правової охорони України. Проте в деяких країнах, зокрема Грузії та Російській Федерації, зображення зовнішнього виг­ляду цукерки, що реалізується під ТМ RAFFAELLO, охороняється як торговельна марка.

Також в Україні trade dress можна захистити і як промисловий зразок. Найважливішим у захисті є застосування саме комплексного підходу — від реєстрації позначення продукту до упаковки, поєднання кольорів, а також інших важливих елементів.